Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marathon Supreme met kleine scheurtjes - Forum Wereldfietser

Marathon Supreme met kleine scheurtjes

Hier een foto van mijn achterband (een Marathon Supreme) die een dikke 8600 km gereden heeft en heel veel flinke stoepranden heeft gezien. Zijn die kleine scheurtjes die rond de hele band gaan het teken om deze band te vervangen of kan ik daar nog mee verder rijden? :)

Afbeelding
Die heeft het lang uitgehouden. Je bent nu de risicozone binnengegaan.
Wim
Dit soort scheurtjes had ik al na een paar honderd kilometer. Ik dacht dat dat normaal was...
Onze fietsen en dus ook de banden moeten wel extreme gewichten trotseren, aangezien wij ook de bepakking van onze twee jonge kinderen meezeulen...
Uitdrogings scheurtjes veroorzaakt door weer en wind en vooral door de zon. Hoe oud is die band? Ik zie dit soort scheurtjes al heel snel komen, ook bij andere typen banden, vaak al na 1 jaar. Zolang het niet erger wordt zou ik er niets aan doen.

Ronald
Ze kunnen nog meer sleet verdragen hoor. Ik rij met zoiets verder maar begin dan wel regelmatiger te controleren. Voor een reis is het iets anders. Dan zou ik er een nieuwe opleggen, kwestie van er geen kweddelen mee te hebben (knipoog onder Vlaamse Brabanders :wink: ) Nadien terug de oude erop en voortgebruiken tot ze écht versleten zijn.
@ Ronald:
Die band is nu precies 18 maanden oud. :)
Ik ben gewoon bang om een platte band te hebben. Die heb ik met mijn vorige fiets al genoeg gehad en ik wil daar niet graag mee in herhaling vallen. :D
De scheurtjes heb ik ook in mijn marathon supremes geen reden om zorgen over te maken . Je moet zowieso altijd je banden in de gaten houden ook of er kiezeltjes in het loopvlak zitten en zo. Normaal houden supremes het bij mij ongeveer 10.000 km uit. Ik vervang ze meestal als ik voor mijn gevoel te veel lekken banden in te korte tijd heb gehad (voor mij 1 per maand gedurende 2 of 3 maanden). Bang voor een lekke band ben ik dan niet ik leg er wel even een nieuw binnenbandje in als het lek gaat.
Awel ja, maar nu, hoe langer ik er over denk hoe zekerder ik word dat ik niet ga wachten tot ik een lekke band rij. Ik weet nog hoe "leuk" het is om in het donker een nieuwe biba te steken. :?
Mijn banden zijn pas een paar maanden oud. Die scheurtjes waren er al bijna meteen...
De Sjelle schreef:Hier een foto
Als het karkas van de band niet is beschadigd dan is de band niet zwakker geworden want alleen het karkas houdt de kracht van de druk binnenin tegen. Lek zul je van deze scheurtjes niet rijden want ze zitten niet in het loopvlak. Kortom: niet meer mee op lange vakantie gaan maar voor dagtochten zie ik geen probleem.
Leon
Ik ben afgelopen zomer nog gewoon 3,5 week op vakantie geweest met mijn Supremes waar ook dergelijke scheurtjes inzitten. Mijn achterband nog wat meer dan op de foto. Die scheurtjes zitten waarschijnlijk alleen maar in het rubber, niet in het karkas.

De scheurtjes kunnen een gevolg zijn van rijden met een te lage luchtdruk. Afgelopen vakantie heb ik daarom wel gezorgd dat ik de banden goed op druk hield. Geen problemen gehad, niet lek gereden. Niets aan de hand dus.
In mijn Supremes zitten ook van die scheurtjes, nog veel erger dan op de foto. Ook ik had er mijn twijfels over of ik hiermee zonder problemen 3 weken op vakantie kon gaan. Ik had de gok genomen en totaal geen problemen gehad. De banden hebben nu ca. 7000 km gereden waarvan ca. 6000 met bagage. Het loopvlak ziet er nog goed uit maar geen idee waardoor die scheurtjes zijn ontstaan. Het lijkt erop dat het door uitdroging komt.
Het loopvlak ziet er bij mij ook nog wel goed uit. Hoeveel kilometers doen jullie eigenlijk met jullie supremes? :)
Ik heb mijn Supremes (50 mm) vorig voorjaar gemonteerd. Nu zo'n 3000-3500 km mee gereden, zonder problemen. Nooit lek gereden en op het loopvlak is nauwelijks slijtage te zien. Nou vind ik dat overigens ook niet heel vreemd met zulks breed spul. Die vervang je toch eerder uit ouderdom dan slijtage.
Kun je het geloven! Wil ik deze morgen vertrekken zie ik dat mijn achterband plat staat! :lol: Toch een 8650 kilometertjes zonder platte band gereden. Hier op het werk zijn ze wel teleurgesteld. Ik had gezegd dat wanneer ik 10000 km zonder platte band zou rijden ik wafels zou bakken! :D
Zo werkt dat bij banden: een hele tijd geen lekke banden, en als de band op het eind van zijn leven raakt ga je ze ineens wel krijgen. Van wat ik van andere mensen gehoord heb (en van Schwalbe zelf) is dit geen slechte levensduur.
Wim