Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met fietsen van Zuid Frankrijk naar NL? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met fietsen van Zuid Frankrijk naar NL?

Ik ben van plan met een vriend naar Marseille te vliegen om vervolgens in 1 week terug te fietsen. Wie heeft tips omtrent:
- bepalen van de snelste route (en vinden van de route)
- overnachtingen
- wat zeker mee te nemen, wat zeker niet
- andere tips waarvan je denkt dat ze waardevol voor ons zijn

Dank je wel!

Bas
Er zijn twee mooie beschreven routes: Benjaminse naar Barcelonna en de Groene Weg, zie http://europafietsers.nl/klik/routes-all.htm
Je zult wel heel stevig door moeten fietsen.....
Wim
De snelste route is die langs de dikke - drukke - wegen op de kaart, maat er lijkt me geen reden anders dan een suicidale te bedenken om dat te doen. Een eeuw geleden kon dat nog wel, maar al ras bleek men men de auto uitgevonden te hebben.
De ellende is dat de wegen die niet druk zijn zonder uitzondering door heuvelachtig gebied gaan, dus als je in Nederland met gemak 7 dagen achter elkaar 200 km/dag fietst dan is je plan wel een uitdaging.
Neem dan idd de groene weg of anders de dunste lijntjes op de kaart van heel Frankrijk, die zijn nog wel te vinden met jullie tempo.
Of heeft iemand een gps-route?
Bagage: zo weinig mogelijk. Zoek op dit forum eens op termen als lichtgewicht en zo.
Succes,
Leon (die in Frankrijk echt niet meer dan 75 km/dag gaat fietsen, ik vind het land ik te mooi om doorheen te raggen)
Ik ben in 2002 ben ik met mijn zoon teruggefietst van Nice naar Nederland via de route van Herman Coster " Mediterranee - Maastricht", een boekje dat inmiddels niet meer in de handel is.
Een verslag en uitgebreide routebeschrijving vind je op mijn site:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... anties.htm

Harry
Bij dat soort afstanden per dag is gebruik van een gps wel handig. Dan verlies je geen tijd met zoeken als je er vooraf een route instopt. Met sites als routeyou.com kun je makkelijk routes plannen. Als je binnen deze site of op de wiki zoekt op gps vind je wel meer tips over kaarten en routering. Frankrijk is gelukkig rijk aan kleine wegjes. Maar inderdaad zonde om er zo doorheen te rauzen en fysiek erg uitdagend. Bedenk ook even wanneer je dit gaat doen: je zal lang daglicht nodig hebben of anders uitstekende fietsverlichting.
Ha Bas,

2 Jaar geleden heb ik de onbegrenst fietsen naar Barcelona vanaf Dinant(B) naar Avignon gereden en terug de groene weg totaan Charmes(ter hoogte van Nancy). Ik vond de groene weg een stuk makkelijker fietsen en meer opschieten. De klimmetjes waren beduidend makkelijker. Wel is de Mistral een puntje van aandacht, omdat het eerste stuk vanaf Marseille erg vlak is.

Jaron
Marseille - Utrecht is 1150 kilometer (bikeroutetoaster). Fiets je gemiddeld 26 km/u (dan moet je op je tellertje steeds boven de 30 km/u fietsen) en klim je 10 hoogtemeters per minuut dan fiets je er volgens bikeroutetoaster 57 uur over. In 7 dagen moet je dus ruim 8 netto fietsuren maken. Reken je 2 uur voor pauzes en een uur voor zoeken en fout rijden dan ben je 10 uur per dag onderweg en rij je waarschijnlijk meer dan 175 km/dag.... Hopen dat de wind je gunstig gestemd is.

In Zuid-Frankrijk in september gaat de zon om 7 uur op en om 20 uur weer onder, dus je hebt wel de tijd.

Wat heb je dan nodig of is handig:

- Zeer goede conditie en doorzettingsvermogen.
- Een behoorlijk aantal (klim) kilometers in de benen.
- Lichte en snelle fiets met minimale bagage.
- Goede bankpas, want je hebt geen tijd om goedkope adresjes te zoeken voor overnachtingen.
- GPS waar je je route in kunt laden (scheelt zoeken en foutrijden). Maar om die in te kunnen laden heb je waarschijnlijk ook een computer nodig en dat kost weer bagage...

De Groene Weg is een route die ik ooit een keer gefietst heb, maar om die in 7 dagen er doorheen te rijden lijkt me lastig. Is gewoon te mooi. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij de opmerking van Leon, maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk.

Succes en ik ben benieuwd naar hoe het gaat, want dit soort projectjes is natuurlijk wel gewoon leuk.

Groet
Eric
de route van benjaminse is mooi als vakantiefietser maar als je grote afstanden en hoge snelheden wil halen dan zoek je beter iets grotere wegen maar die zijn in Frankrijk veel te druk en gevaarlijk

mijn tips:
- koersfiets met enkel rugzak; overnachten in b&b's of hotels; want met +-20kg bagage zo'n kleine 200km/dag doen is voor de gewone mens niet te doen in mijn ogen
- zorg voor de juiste recuperatie elke avond (veel koolhydraten eten, magnesium, zeker 9u slaap per dag, fysieke en mentale rust elke avond, ...) want een "normale" fietser zal na een rit van 200km de dag erna niet volledig gerecupereerd zijn en zal zo dag per dag aftakelen
- misschien toch eens nadenken om een kortere totaalafstand te doen of een paar extra verlofdagen te nemen en meer onderweg genieten
- route op gps uittekenen maar de gekozen route niet zomaar kiezen omdat het volgens een routeplanner de kortste weg is; zoek eerder naar kanalen, fietspaden, enz; het is misschien een paar km extra maar het plezier gaat veel groter zijn (de snelheid wel iets minder)
Comfort is ook belangrijk, dus ik zou als het op een koersfiets gaat, allereerst zo breed mogelijke banden monteren. Dat scheelt weer heel wat, zeker op de kleine weggetjes. Ideaal is een audax/brevetfiets met 57 mm remmen en 30-32 mm banden met spatborden. Als je een oude stalen koersfiets hebt is dat wellicht beter dan een modern racemonster. Verder zou ik kijken of het lichtste verzet licht genoeg is, en zou ik het stuur wat hoger zetten. Kijk ook eens ernstig naar het zadel: kun je hier zoveel uren prettig op zitten, of ga je irritaties en puisten krijgen? Tot slot zou ik inderdaad heel weinig bagage meenemen (ook kamperen kan met minder dan 10 kg), maar nooit in een rugzak. Laat de fiets het draagwerk doen. Dus ofwel een lichte drager als de Tubus Fly en twee lowrider tasjes daaraan, of een Carradice zadeltas (met een steuntje). Tot slot, met een of twee dagen extra wordt het al weer veel leuker.
Wim
Volgens mij valt kamperen sowieso af want je hebt er bijna geen tijd voor..... Je moet fietsen - eten - slapen - eten - fietsen....
En al zou je wel gaan kamperen, dan ben je zo weer minimaal 6-7 kilo verder, en die wil je niet als je 200 km per dag moet fietsen door op z'n minst heuvelachtig terrein...
Heey Koetsierb,

In de zomer van 2007 ben ik samen met een vriend van Valkenswaard naar Marseille gefietst. In totaal 7 fietsdagen maar we zijn na de 6e dag gestopt bij de Mont Ventoux. Twee jaar later hebben we precies dezelfde route nogmaals gefietst. Toen weer in 6 dagen de Mont Ventoux bereikt, het was 1000 kilometer tot daar.

Deze route zou voor jullie doel wel geschikt zijn. Je fietst wel over grote wegen maar alleen in de buurt van Lyon moet je echt opletten voor het verkeer.

Zie hier : http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/b_n_b ... nkrijk.php
en hier : http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/b_n_b ... 0cols3.php

voor de verslagen van die twee jaren.

Bij het eerste verslag staat na elke dag gedetailleerd de route ingetekend op een michelinkaart. De kaart die wij gebruikt hebben is de 1:200 000 kaart van michelin. Deze voldeed erg goed.

We hebben elke dag gekampeerd.

Waar je zeker op moet letten is dat je genoeg water neeneemt, vooral de vierde en zesde dag (als je richting het zuiden fietst) hebben stukken waar het heel heet kan zijn en waar weinig winkels zijn.
Een lichte kampeeruitrusting weegt iets van 3 kg: tent een kilo (Laser competition), matje (Neoiar) plus slaapzak (PHD of zoiets) 1 kg, brander plus pannetjes 400 gram. Eten etc, 600 gram.
Wim
Wim schreef:Een lichte kampeeruitrusting weegt iets van 3 kg: tent een kilo (Laser competition), matje (Neoiar) plus slaapzak (PHD of zoiets) 1 kg, brander plus pannetjes 400 gram. Eten etc, 600 gram.
Wim
Dat is i.m.o. superlicht. Maar goed als je gaat kamperen heb je ook extra kleren nodig, een lampje etc.

Als je van hotel naar hotel fiets dan kan het gewoon minder zonder al te veel investeringen (alleen hoger kosten).
Gewoon met de rugzak op de koersfiets stappen en gaan! Is toch het mooiste wat er is. Ik zou er dan inderdaad niet aan moeten denken om te kamperen, gewoon hotels of B&B. Veel plezier!
rve schreef:Gewoon met de rugzak op de koersfiets stappen en gaan!
Om je na een kilometer of 50 in het open veld af te vragen of iemand ooit haakjes voor achter aan het zadel zou hebben uitgevonden...
Het antwoord is ja, en het is al lang geleden uitgevonden.
Afbeelding
Maar laten we niet te ver vooruitlopen. Misschien is het meeste voor Bas geen probleem. 8)
Leon
Leon schreef:Om je na een kilometer of 50 in het open veld af te vragen of iemand ooit haakjes voor achter aan het zadel zou hebben uitgevonden...
Zou kunnen, maar dit geldt niet voor iedereen. Ik vind het heerlijk met een rugzak.
@BartDeB,

Ik heb eens vlug gekeken naar jullie route, het stuk in België dan. Sorry maar ik kan alleen maar zeggen dat ik die route nog zelfs niet zou willen rijden, steeds over de grote steenwegen rijden (sommige zelfs 2x2-baans waar ze vlammen). En dat terwijl ernaast zeer veel mooie wegjes zijn die o zo plezant kunnen zijn. Kan ik raden dat je die route gewoon met de losse hand op een michelinkaart uitgestippeld hebt?

Maar ieder zijn mening over een fietsvakantie denk ik zo. Geef mij veel liever dan een paar dagen extra en een gemiddelde ver onder de 20kmh maar een funfactor maal 10.

Mvg,
Gunter
Gunter, daar ben ik het mee eens.
Wim
Gunter schreef:@BartDeB,

Ik heb eens vlug gekeken naar jullie route, het stuk in België dan. Sorry maar ik kan alleen maar zeggen dat ik die route nog zelfs niet zou willen rijden, steeds over de grote steenwegen rijden (sommige zelfs 2x2-baans waar ze vlammen). En dat terwijl ernaast zeer veel mooie wegjes zijn die o zo plezant kunnen zijn. Kan ik raden dat je die route gewoon met de losse hand op een michelinkaart uitgestippeld hebt?

Maar ieder zijn mening over een fietsvakantie denk ik zo. Geef mij veel liever dan een paar dagen extra en een gemiddelde ver onder de 20kmh maar een funfactor maal 10.

Mvg,
Gunter
Ja dat stuk in België was best druk, daarna fiets je 4 dagen over redelijk rustige wegen. Alleen bij Lyon heb je dan nog een stuk van 40 kilometer met wat tweebaans rotondes met 5 afslagen. Maar als je het in een week wilt fietsen, zoals koetsierb wil, kun je moeilijk anders. De rest van de route is redelijk autoluw en eigenlijk best mooi.

De eerste keer dat we die route fietsten had ik hem inderdaad uitgetekend op een Michelin kaart, met als doel de kortste route die niet over snelwegen ging, wat zo'n dubbele rode streep betekende wist ik nog niet :lol:.

De tweede keer wilden we de 100 cols tocht afmaken, de keuze was 2 dagen in de trein en 400 euro treinkaartjes kopen, of 6 dagen over die route stampen.