Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie zoon 1 jaar en 10 maanden - Forum Wereldfietser

fietsvakantie zoon 1 jaar en 10 maanden

Net terug van weekje fietsvakantie met zoon van 10 maanden.
we hebben in Brabant gefietst van trekkershut naar trekkershut,echt ideaal.Elke dag 40km

Volgend jaar is ie 1 jaar en 10 maanden en dan willen we ook zoiets gaan doen met hem.

Hoe gaat dat op die leeftijd,willen ze dan nog wel 40km in de kar zitten?

Denemarken leek ons wel leuk,heb je daar ook trekkershutten of jeugdherbergen die beetje betaalbaar zijn? Of zijn er nog andere veilige kindvriendelijk vlakke fietslanden in Europa die jullie aanraden?

Gr
Jeroen
Geen probleem dat zitten in de kar. Ik zou gaan kamperen.
Wim
Lijkt me geen probleem, onze kinderen vinden het heerlijk al willen ze soms wel afwisselen met een zitje op de fiets

Groet
Eric
Dat is waar, dat was ik alweer vergeten.
Wim
een zitje voor op de fietst,fietst niet echt relaxed!
moet je steeds je benen weid doen
Hangt van de fiets af. Op een stadsfiets valt het meestal wel mee. Het is wel erg gezellig.
Wim
Een kind van 1j10m zal hoogstwaarschijnlijk gemakkelijk in slaap vallen in een fietskar en dus zullen ze weinig klagen. Mijn 2 kleinste liggen bijna altijd te slapen als we van school komen (3j en 4j) en dat al na één km

alleen goed op letten dat hun hoofd stevig en veilig zit (hoofd mag niet teveel rondschudden als ze slapen en altijd goed kunnen ademen)

voor het parcours zou ik opteren voor een goede ondergrond (geen offroad) en voor overnachtingsplaatsen met speeltuinen; voor een kind maakt het weinig uit of ie in een tent of een hut of een hotelkamer slaapt (zolang het niet ijskoud is natuurlijk)
Onze kinderen gaan ook gewoon mee kamperen en alleen in de fietskar. Onze jongste was vorig jaar pas 8 maanden en dat ging goed, dit jaar was ze 1 jaar en 8 maanden en dat ging helemaal prima. Ze had het prima naar haar zin en viel regelmatig in slaap.

Een zitje is leuk, maar gaat niet echt makkelijk passen op een vakantie fiets. Bovendien sleep je al zo verschrikkelijk veel extra dingen mee met twee kleine kinderen, ook nog een zitje erbij wordt echt teveel. Ook slaapt het niet prettig in een zitje.
Afgelopen vakantie kwamen we in Maribor (Slovenie) een Frans stel tegen met een kind van 18 maanden. Ze hadden 5 weken door Slovenie, Kroatie en Istrie gefietst met hun kind in een fietskar. Ze overnachtten op campings. Ze fietsten elke dag zo'n 60 km. Dit ook i.v.m. hun dochtertje. Daarnaast telde het gewicht van de fietskar + kind ook mee. Zo hadden zij 4 uur gedaan om op de top van de Triglav te komen.
Echter, de fietsvakantie beviel hun heel goed. Ze hadden het idee dat hun dochtertje ook genoot. Geen wanklank uit de fietskart gehoord, zo meldden zij.

't Is natuurlijk 'van horen zeggen', maar zoals je leest, kan het best een succes worden.
60 km lijkt me veel. Met onze kinderen had je dan opstand.
Wim
Opstandige kinderen heb jij :wink:

Het verschilt natuurlijk per kind. Hou het leuk, voor zowel ouders als kind(eren).
Ja het zijn karaktertjes. Maar de vuistregel is toch wel dat het leuk moet blijven voor ze, en steeds stoppen bij een speeltuin! Luxemburg staat er vol mee, ontdekten we.
Wim
Onze kinderen, vroeger, mekkerden al bij ieder picknickbankje. M'n vrouw stimuleerde dat enigszins met overheerlijke tussendoortjes, waar zelfs ik voor viel. :P
Je krijgt ze nu niet meer in het kinderzitje of met de voeten in de fietstassen...... ze zijn ook al beiden over de 30. :wink:
Onze dochter, die nu 3,5 is, ging al meermaals mee op fietsvakantie, telkens in de fietskar. Dat vond ze prima. In een kar kan ze ook boekjes lezen of spelen met haar serviesje of andere kleine spulletjes, wat in een zitje toch moeilijk is. Kamperen hebben we nooit gedaan omdat we geen zin hadden om extra spullen mee te slepen en in- en uitpakken veel gedoe oplevert met kleine 'helpende' handjes in de buurt. In Nederland, België en stukjes van Duitsland hebben we goede ervaringen met 'Vrienden op de fiets'. Onze gastheren en -dames zegden zelden fietsers met kinderen over de vloer te krijgen maar reageerden wel enthousiast. Omdat velen onder hen ook grootouders zijn, valt er bovendien vaak wat te spelen. Duitsland heef dan weer veel en betaalbare pensions, heel goede fietsinfrastructuur, mooie, vlakke routes en men is er zeer kindvriendelijk.
Wij fietsen meesstal tussen de 40 en de 70 km. Hoe ouder het kind wordt, hoe meer behoefte het heeft aan fysieke activiteit tussendoor. Ook dan is Duitsland een fijn fietsland: bijna elk dorp heeft er een mooie speeltuin, zodat je altijd kan stoppen als het kind daar behoefte aan heeft. Dat was anders in ons eigen land, België, waar we met het nodige zoeken niet vaker dan een à twee keer per dag een speeltuin vonden.
Volgend jaar wordt het wellicht weer een combinatie van Nederland en Duitsland, met twee kinderen. De oudste dan op een aanhangfiets (we overwegen de WeeHoo).
dee schreef:knip......
Ook dan is Duitsland een fijn fietsland: bijna elk dorp heeft er een mooie speeltuin, zodat je altijd kan stoppen als het kind daar behoefte aan heeft. Dat was anders in ons eigen land, België, waar we met het nodige zoeken niet vaker dan een à twee keer per dag een speeltuin vonden. knip
Wij verdwalen altijd in Duitsland, maar dat van die speeltuinen had ik nog niet bedacht...

Gr
Eric
eric190173 schreef:
dee schreef:knip......
Wij verdwalen altijd in Duitsland, maar dat van die speeltuinen had ik nog niet bedacht...
Gr
Eric
Dan is een GPS toch wel zeer aan te bevelen Eric, alleen vind ik de kaart van Duitsland wel erg gedtailleerd.
Dat van die speeltuinen is wel bekend. In de kleinste gehuchten is wel een grasveldje met een glijbaan of schommeltje. Dat is over het algemeen in Duitsland beter geregeld dan hier.