Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Forum Wereldfietser

x

x

x
Informeer eens bij Soetens transport. Die vervoeren fietsen en bagage vanuit Santiago naar NL.
En of september en oktober te laat zijn? In elk geval zijn de dagen kort, wel iets om rekening mee te houden. En als je gaat kamperen, zijn veel campings al gesloten.
Zelf vind ik het voorjaar de mooiste periode voor deze route. In Spanje is het landschap dan nog fris en groen, in plaats van zwart en kaal zoals in de herfst, omdat alles al geoogst is.
Op mijn website staat een verslag van onze tocht naar Santiago vorig jaar. De raad uit de laatste alinea is misschien wel bij uitstek van toepassing hier: er zijn altijd volop redenen om niet te gaan, en daarom moet je gewoon vertrekken!
Hoger in de bergen kan er sneeuw liggen, wat het (wild)kamperen lastiger maakt. Als zeer efficiënt extra laagje grondisolatie kun je een alu reddingsdekentje gebruiken onder het grondzeil van de tent.
Fiets met vrachtauto mee is een paar keer voorbij gekomen op het forum. Juist vanuit Santiago schijnt een Nederlands bedrijf dat te doen (Soetens dus zie ik net)
wakkeropdefiets schreef:heeft iemand ervaring met de pelgrimstocht van Haarlem naar santiago te starten in september?
Ik twijfel of het te laat is, om nu nog te gaan. Ik verwacht niet meer dan 50km per dag te rijden.
Veel te laat natuurlijk !! Of je moet wel heel veel geluk hebben met het weer !!
3300/50 = 66 dagen, kan je daar in november zijn, is met oktober wel de natste maanden daar.
Zie : http://nl.kyero.com/weather/55627-costa ... s-het-weer

Één groot voordeel is wel dat je weinig medereizigers tegenkomt :wink:
Kan prima, is maar net waar je voorkeur naar uit gaat en wat je reismogelijkheden zijn.
Ik heb zelf de tocht vorig jaar in mei gefietst, en ik kan je dat van harte aanraden!!
De natuur is op zijn mooist, de dagen al lekker lang, terrasjes volop open, campings in overvloed, en ook wildkamperen is aangenamer. Bovendien is de kans dat je interessante reisgenoten ontmoet vele malen groter!

Veel plezier met voorbereiden!

Gee
Michael W schreef:Veel te laat natuurlijk !! Of je moet wel heel veel geluk hebben met het weer !!
3300/50 = 66 dagen, kan je daar in november zijn, is met oktober wel de natste maanden daar.
Zie : http://nl.kyero.com/weather/55627-costa ... s-het-weer
Één groot voordeel is wel dat je weinig medereizigers tegenkomt :wink:
Door het natte en bergachtige Asturias is niet echt een vanzelfsprekende route naar Santiago. Voor het gemiddelde weer op de standaardroute zijn veel drogere plaatsen als Pamplona en Burgos (achter het Cantabrisch gebergte) relevanter. In Burgos, dat op 700 m ligt, regent het in oktober en november gemiddeld op 6 tot 8 dagen en daalt de Tmax van 20 naar 15 graden in november, dus dat is allemaal nog wel te doen. Met de sneeuw zal het ook wel loslopen in oktober/november, de meeste fietsers passeren de Pyreneeën via een pasje van 1050 m. Het Cruz de Ferro in Spanje is hoger (1500 m meen ik), maar ligt al aardig in de zachte Atlantische invloedssfeer. Maar goed, het weer blijft iets grilligs natuurlijk en je kunt altijd pech hebben.
peter de rijk schreef:In Burgos, dat op 700 m ligt, regent het in oktober en november gemiddeld op 6 tot 8 dagen en daalt de Tmax van 20 naar 15 graden in november, dus dat is allemaal nog wel te doen.
In de zomer, als het elke dag 35 graden is, zijn de nachten in Burgos en wijde omgeving erg aangenaam omdat het fors afkoelt. Dat zal in het najaar niet anders zijn, dus de Tmin is dan zeker zo interessant als de Tmax. Reken er op dat het regelmatig rond het vriespunt wordt.
Lastiger lijkt me de duisternis in die tijd. Wat moet je elke dag als het voor zessen al donker is? De meeste overnachtingplaatsen langs de route zijn ook in de zomer al niet erg mondain...
Leon
peter de rijk schreef:Voor het gemiddelde weer op de standaardroute zijn veel drogere plaatsen als Pamplona en Burgos (achter het Cantabrisch gebergte) relevanter.
Voorbij Pamplona op de hoogvlakte zal het zeker een heel stuk droger zijn, maar daar moet je wel eerst via zuidwest Frankrijk en de Pyreneeën komen. In de omgeving van Santiago is het daarna wel weer gelijk veel natter.
Ik vertrek 6 september ook, maar ga tot Tours dit jaar, de campings tot die plek zijn in september open. Daarna buig ik af naar Nantes en Brest. ook daar zijn de campings nog open. De rest van de route lijkt me te laat in het jaar.