Beste mensen,
Sinds een paar jaar heb ik een racefiets. Eerst een oudje om te kijken of het me bevalt, en afgelopen winter heb ik een 'nieuwe', 1 jaar gebruikte, trainingsfiets van de KNSB gekocht. Een degelijk frame (geen idee wat voor merk, want hij is gespoten in KNSB kleuren), een fijne carbon voorvork (tijdens proefrijden merkte ik nogal verschil tussen carbon en carbon), Ultegra afgemonteerd en Mavic Aksium wielen. Die laatste baarde mij wel enigszins zorgen toen ik die zag want dat oogt niet solide, maar na 2500 km kan ik zeggen dat ze sterker zijn dan dat ze er uit zien. Ik rij er ook 'onverhard' op, behalve mulle zandpaden, want dan kom je met 25 mm toch tekort, steenslag wegen rijd ik net zo lief. 'Echte' racefietsers hebben altijd commentaar op mijn routes, teveel draaien en keren en geen fatsoenlijk asfalt. .
Ik ervaar de fiets, ook op langere afstanden als comfortabel.
Kortom, ik ben er erg mee in mijn sas, en fiets er meerdere keren per week op. Eigenlijk pak ik mijn andere fiets alleen voor het kinderen en boodschappen vervoeren. De lichtvoetigheid van de racefiets en de snelheid bevallen me goed en het feit dat je actieradius gewoon groter is maakt dat ik graag op mijn racertje weg ben.
Ik heb een zadelpen dragertje waar ik een lowrider tasje op kwijt kan voor eventuele bagage en dat bevalt goed, maar veel gewicht durf ik daar niet aan te hangen omdat je het frame en zadelpen belast op een manier waar het niet voor bedoeld is.
Mensen schrijven hier dat een moderne racefiets niet geschikt zijn als racefiets, te weinig reserve in frame en een kwetsbare carbon voorvork. Maar af en toe zit ik er over te denken om eens als een vlieggewicht op de fiets weg te gaan. Zo'n tubus fly dragertje met een as-adapter setje:
Heb ik het goed dat dan het leeuwendeel van de krachten rechtstreeks op het achterwiel (die moet dus 'oversized' worden) komen en de extra krachten op het frame beperkt blijven?
En hoe zit dat met een carbon voorvork, zo'n ding lijkt me kwetsbaar als je het belast op een manier waar die niet voor gemaakt is, de fiets niet onderin een bus dus, maar verder?
En zijn er mensen die met een moderne racer op pad zijn geweest (zonder aanhanger), en wat is hun ervaring?
Groet
Eric
Sinds een paar jaar heb ik een racefiets. Eerst een oudje om te kijken of het me bevalt, en afgelopen winter heb ik een 'nieuwe', 1 jaar gebruikte, trainingsfiets van de KNSB gekocht. Een degelijk frame (geen idee wat voor merk, want hij is gespoten in KNSB kleuren), een fijne carbon voorvork (tijdens proefrijden merkte ik nogal verschil tussen carbon en carbon), Ultegra afgemonteerd en Mavic Aksium wielen. Die laatste baarde mij wel enigszins zorgen toen ik die zag want dat oogt niet solide, maar na 2500 km kan ik zeggen dat ze sterker zijn dan dat ze er uit zien. Ik rij er ook 'onverhard' op, behalve mulle zandpaden, want dan kom je met 25 mm toch tekort, steenslag wegen rijd ik net zo lief. 'Echte' racefietsers hebben altijd commentaar op mijn routes, teveel draaien en keren en geen fatsoenlijk asfalt. .
Ik ervaar de fiets, ook op langere afstanden als comfortabel.
Kortom, ik ben er erg mee in mijn sas, en fiets er meerdere keren per week op. Eigenlijk pak ik mijn andere fiets alleen voor het kinderen en boodschappen vervoeren. De lichtvoetigheid van de racefiets en de snelheid bevallen me goed en het feit dat je actieradius gewoon groter is maakt dat ik graag op mijn racertje weg ben.
Ik heb een zadelpen dragertje waar ik een lowrider tasje op kwijt kan voor eventuele bagage en dat bevalt goed, maar veel gewicht durf ik daar niet aan te hangen omdat je het frame en zadelpen belast op een manier waar het niet voor bedoeld is.
Mensen schrijven hier dat een moderne racefiets niet geschikt zijn als racefiets, te weinig reserve in frame en een kwetsbare carbon voorvork. Maar af en toe zit ik er over te denken om eens als een vlieggewicht op de fiets weg te gaan. Zo'n tubus fly dragertje met een as-adapter setje:
Heb ik het goed dat dan het leeuwendeel van de krachten rechtstreeks op het achterwiel (die moet dus 'oversized' worden) komen en de extra krachten op het frame beperkt blijven?
En hoe zit dat met een carbon voorvork, zo'n ding lijkt me kwetsbaar als je het belast op een manier waar die niet voor gemaakt is, de fiets niet onderin een bus dus, maar verder?
En zijn er mensen die met een moderne racer op pad zijn geweest (zonder aanhanger), en wat is hun ervaring?
Groet
Eric