Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets, krachtenvraagstuk - Forum Wereldfietser

Racefiets, krachtenvraagstuk

Beste mensen,

Sinds een paar jaar heb ik een racefiets. Eerst een oudje om te kijken of het me bevalt, en afgelopen winter heb ik een 'nieuwe', 1 jaar gebruikte, trainingsfiets van de KNSB gekocht. Een degelijk frame (geen idee wat voor merk, want hij is gespoten in KNSB kleuren), een fijne carbon voorvork (tijdens proefrijden merkte ik nogal verschil tussen carbon en carbon), Ultegra afgemonteerd en Mavic Aksium wielen. Die laatste baarde mij wel enigszins zorgen toen ik die zag want dat oogt niet solide, maar na 2500 km kan ik zeggen dat ze sterker zijn dan dat ze er uit zien. Ik rij er ook 'onverhard' op, behalve mulle zandpaden, want dan kom je met 25 mm toch tekort, steenslag wegen rijd ik net zo lief. 'Echte' racefietsers hebben altijd commentaar op mijn routes, teveel draaien en keren en geen fatsoenlijk asfalt. :wink:.
Ik ervaar de fiets, ook op langere afstanden als comfortabel.

Kortom, ik ben er erg mee in mijn sas, en fiets er meerdere keren per week op. Eigenlijk pak ik mijn andere fiets alleen voor het kinderen en boodschappen vervoeren. De lichtvoetigheid van de racefiets en de snelheid bevallen me goed en het feit dat je actieradius gewoon groter is maakt dat ik graag op mijn racertje weg ben.

Ik heb een zadelpen dragertje waar ik een lowrider tasje op kwijt kan voor eventuele bagage en dat bevalt goed, maar veel gewicht durf ik daar niet aan te hangen omdat je het frame en zadelpen belast op een manier waar het niet voor bedoeld is.

Mensen schrijven hier dat een moderne racefiets niet geschikt zijn als racefiets, te weinig reserve in frame en een kwetsbare carbon voorvork. Maar af en toe zit ik er over te denken om eens als een vlieggewicht op de fiets weg te gaan. Zo'n tubus fly dragertje met een as-adapter setje:
Afbeelding
Heb ik het goed dat dan het leeuwendeel van de krachten rechtstreeks op het achterwiel (die moet dus 'oversized' worden) komen en de extra krachten op het frame beperkt blijven?

En hoe zit dat met een carbon voorvork, zo'n ding lijkt me kwetsbaar als je het belast op een manier waar die niet voor gemaakt is, de fiets niet onderin een bus dus, maar verder?

En zijn er mensen die met een moderne racer op pad zijn geweest (zonder aanhanger), en wat is hun ervaring?

Groet
Eric
Hoe zwaar ben je zelf?
W
Ik moet eerlijk zeggen dat het lang geleden is dat ik op de weegschaal heb gestaan maar ik denk ong 82 kg.
Mij lijkt je gewicht dan wel aan de bovenkant van wat nog kan. Als er goede 36 spaaks wielen in zitten kan het waarschijnljk wel een tijdje. Zelf had ik met mijn oude fiets met 32 mm bandjes de laatste jaren geen problemen meer (daarvoor wel veel gebroken spaken). Erg comfortabel is het allemaal niet. Als je ook in de breedte de ruimte hebt kun je er kleinere zogenaamde 650B wielen inzetten (heb je wel langere remmen nodig). Dat zal je totaal een 250 euro kosten, maar als het gaat passen geeft het je ineens geweldig comfort (bandjes tot 42 mm).
Als je de bagage erg compact kunt houden kun je ook denken aan een grote Carradice zadeltas. De Camper Long Flap is 24 liter. Lijkt me te combineren met je huidige drager als steuntje.
Wim
Op zich zou dat wel een optie kunnen zijn maar ik heb het gewicht dan nog steeds via het frame waarbij ik me afvraag of de zitbuis / achtervork de krachten voor de kiezen krijgen wel goed aankan. Ook zit het gewicht relatief hoog dat fietst niet fijn. Op het moment dat je het gewicht rechtstreeks op de achteras afsteunt lijkt me dat het makkelijker rijdt en als er iets kapot gaat is het een drager deel of wiel, allebei beter dan een framebreuk..

Gisteren, of eigenlijk vannacht het één en ander gelezen van Igor Kovse (http://ultralightcycling.blogspot.com/), tjonge, die gaat echt ver. Wel leuk ter inspiratie.
Je hebt wel gelijk dat een achterdrager misschien degelijker is. Dan denk je inderdaad gelijk aan de Tubus Fly. Zoals gezegd, en zoals je met je laatste post eigenlijk ook wel aangeeft, het draait allemaal om het bagagegewicht. Ik heb deze week een soort nacalculatie gedaan van mijn Noorwegen tocht, en kwam tot de conclusie dat ik in Europa als ik niet hoef te rekenen met heel slecht/koud weer kan zakken tot iets van 13 kg zonder aan comfort in te boeten. Met een kleinere tent zoals een TN Laser, een kleinere brander en wat extra licht spul kan ik nog zakken tot 11 kg. Daarna houdt het voor mij op. Voor een tocht van een paar dagen kun je natuurlijk nog wel wat meer kleren thuis laten, en in restaurants gaan eten.
Voor de frame belasting kan het ook nog de moeite waard zijn wat zware spullen rechtstreeks aan het centrum van je frame te bevestigen. Tentstokken (of zelfs je hele tent als die compact genoeg is) kun je aan je bovenbuis vastbinden, en gereedschap kun je in een frametasje doen. Zolang het maar lager, verder weg van de voor of achterkant en meer gespreid zit. En ja, met die carbonvork moet je uitkijken, maar dat wist je al. Ik interpreteer je vraag dan ook vooral als een die gaat over een experiment, of iets voor incidenteel gebruik. Als je dit echt vaker wilt dan kun je beter een andere fiets als uitgangspunt nemen.
Veel plezier, ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen, en die van anderen.
Wim
Hoi Eric,

Vorig jaar en het jaar ervoor ben ik op mijn aluminium racefiets met bagage op vakantie gegaan. Daarvoor heb ik een aluminium bagagedrager op de fiets gemonteerd. Deze zat bij de achtervork links en rechts vast aan de snelspanner. Bovenaan zat hij vast aan de bout waar ook de rem mee aan het frame zat.

De bagage woog rond de 12 kilo verdeeld over twee tasjes.

Het eerste jaar heb ik één versleten buitenband gehad. Verder had ik last van losdraaiende spaken.

Het tweede jaar was de bagagedrager op twee plaatsen gebroken (het was geen goed merk zoals Tubus). Ook dit jaar een buitenband compleet versleten, als je gaat dus extra vouwbanden meenemen. Toen ik thuis was ontdekte ik pas dat er ook een scheur in het frame was gekomen. Door de torderende kracht op de achtervork was er een scheur ontstaan vlak boven de trapas.

Met de voorvork heb ik geen problemen gehad, daar komen niet veel extra krachten op door de bagage. Het balhoofd moest ik wel regelmatig bijstellen, maar dat was sowieso een zwak punt van de fiets.

Al met al zou ik alleen nog een keer met bagage op mijn racefiets op vakantie gaan als ik minder dan 5 kilo bagage mee zou kunnen nemen.
Grappig, 4 september a.s. vertrek ik eveneens op een omgebouwde racer om een week lichtgewicht te fietsen en kamperen. Totaal komt de uitrusting incl. tassen net onder de 10kg. (excl. eten en drinken).
Voor dat doel heb ik een Tubus Fly gemonteerd en heb ik een setje wielen gespaakt met 36 gaats LX-naven, butted competition spaken en hoge V-velgen van het merk Rodi. Zelf weeg ik ook 82kg-dan zijn extra sterke wielen geen overbodige luxe als je ook nog met bagage gaat rijden. Omdat het een stalen frame is kan ik er nog wel een 135mm brede naaf in kwijt(normaal is 130mm),achtervorken vangen die 5mm gemakkelijk op.
zie ook dit draadje:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=12798
Houd ook rekening met de verzetten als je met bagage bergop gaat. Maar daar had je zelf waarschijnlijk ook al aan gedacht.
Bedankt voor de reacties!

Verzet zal inderdaad een trippel of super-compact worden. Maar het verhaal van Bart zet me toch aan het denken. Zou het uitgemaakt hebben als je een andere drager zou hebben gehad? 12 Kilo is niet heel veel, maar een 'zwiepende' drager kan misschien meer krachten doorgeven dan een stijvere drager.. Mijn theorie dat bij het afsteunen van de drager op de achteras het frame meer ontzien zou worden komt echter wel op de tocht te staan.

Heb je ook nog een foto van je fiets en eventueel de scheur Bart?

Ik ben benieuwd hoe het jou bevalt Pedalman. In ieder geval veel plezier gewenst.

Groet
Eric
BartDeB schreef:Toen ik thuis was ontdekte ik pas dat er ook een scheur in het frame was gekomen. Door de torderende kracht op de achtervork was er een scheur ontstaan vlak boven de trapas.
zou niet direct verwachten dat dit aan de drager zo liggen. Eerder aan het extra hard trappen en wringen om de meegenomen extra kilo's ook boven te krijgen. Oftewel met een kar, rugzak of voordrager was het daar ook stuk gegaan.
m-gineering schreef:
BartDeB schreef:Toen ik thuis was ontdekte ik pas dat er ook een scheur in het frame was gekomen. Door de torderende kracht op de achtervork was er een scheur ontstaan vlak boven de trapas.
zou niet direct verwachten dat dit aan de drager zo liggen. Eerder aan het extra hard trappen en wringen om de meegenomen extra kilo's ook boven te krijgen. Oftewel met een kar, rugzak of voordrager was het daar ook stuk gegaan.
Dat is een hoopgevende reactie, ik trap liever een iets hoger frequentie dan dat ik op power boven kom. In een grijs verleden mijn knieën een keer verrot getrapt en blijf daar gevoelig voor... Ik hoop dat daardoor mijn frame ook langer heel blijft..

Groet
Eric
Hier is een foto van mijn fiets http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/b_n_b ... arrera.php

een foto van de scheur in mijn fiets heb ik niet, de scheur op deze foto lijkt er wel precies op http://erbiemold.zenfolio.com/img/v2/p177351417-4.jpg

De drager die ik had zwiepte tijdens het fietsen wel een beetje, en de route die we fietsten was de 100 cols tocht, dus veel op de pedalen gestaan om te klimmen.
Kortom, zoiets kan wel, maar dan met een ietsje steviger stalen brevet/audax fiets met 57 mm drop remmen voor 32 mm banden. Thorn Audax Mk3 frame is het goedkoopste dat ik ken (en vast heel goed), voor 349 pond. Je racefiets onderdelen passen vast zowat allemaal.
Wim
BartDeB schreef:Hier is een foto van mijn fiets http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/b_n_b ... arrera.php

een foto van de scheur in mijn fiets heb ik niet, de scheur op deze foto lijkt er wel precies op http://erbiemold.zenfolio.com/img/v2/p177351417-4.jpg

De drager die ik had zwiepte tijdens het fietsen wel een beetje, en de route die we fietsten was de 100 cols tocht, dus veel op de pedalen gestaan om te klimmen.
Prachtig verslag Bart, ik heb nog niet alles gelezen maar het ziet er leuk uit.
Ik vind het ook niet zo gek dat jouw frame het begeven heeft... Ik maak uit de verslagen op dat je soms behoorlijk hebt moeten stoempen om boven te komen. Maar al met al weegt je fiets een pak minder dan de gemiddelde vakantiefiets.

Ik denk dat als ik serieus van plan ben om te gaan klimmen ik zo'n nieuwe MTB 10-speed cassette achterop monteer en zorg dat ik echt licht kan schakelen. Zolang ik een redelijk beentempo kan trappen is dat beter voor mijn benen en ik denk ook voor de fiets en wielen...

Maar in ieder geval erg bedankt voor je reactie.

PS: heb je al een andere vakantiefiets?
Wim schreef:Kortom, zoiets kan wel, maar dan met een ietsje steviger stalen brevet/audax fiets met 57 mm drop remmen voor 32 mm banden. Thorn Audax Mk3 frame is het goedkoopste dat ik ken (en vast heel goed), voor 349 pond. Je racefiets onderdelen passen vast zowat allemaal.
Wim
Ja dat zou idd kunnen... Maar ik ga mijn racertje niet aftakelen en nog een fiets erbij... Nee. Als ik ga dan ga ik ook niet zo 'extreem' als de 100 cols. Het worden kortere tochten en ik denk minder klimmen. En ik zorg voor het lichtst mogelijk verzet en dat is met die nieuwe shimano 10-speed MTB cassette een stuk eenvoudiger geworden (34voor en 36 achter is mogelijk). Hopen dat op toeren fietsen in plaats van op koppel de zaak beter houdt. Ook zul je mijn niet (meer) met 80 een afdaling af zien komen...

Groet
Eric
Als het past is zijn de nieuwe ultracompacte Velo Orange Grand Cru double cranks ook het overwegen waard. Het kleinste tandwiel is daar 26 t, en gecombineerd met een 28 t max cassette kom je met lichte bagage zowat overal nog wel op en kun je je racederailleur ook blijven gebruiken, net als hopelijk je schakelaars (maar of dat laatste nog gaat werken weet ik niet zo zeker).
Wim
Dat zou inderdaad wel mooi zijn. Ik denk dat ik mijn shifters wel kan blijven gebruiken, maar dat mijn voorderailleur een stuk moet zakken. Tzt maar eens uitzoeken.

Gr
Eric
Het problem met de gewone compact doubles is dat de 50 t eigenlijk te zwaar is, en de 34 niet licht genoeg. Maar lichter dan 34t kan niet op een 110mm bcd crank. Dus moet je uitwijken naar andere maten.
Wim
eric190173 schreef: Ik maak uit de verslagen op dat je soms behoorlijk hebt moeten stoempen om boven te komen. Maar al met al weegt je fiets een pak minder dan de gemiddelde vakantiefiets.

Ik denk dat als ik serieus van plan ben om te gaan klimmen ik zo'n nieuwe MTB 10-speed cassette achterop monteer en zorg dat ik echt licht kan schakelen. Zolang ik een redelijk beentempo kan trappen is dat beter voor mijn benen en ik denk ook voor de fiets en wielen...

Maar in ieder geval erg bedankt voor je reactie.

PS: heb je al een andere vakantiefiets?
Heey, het was inderdaad vaak op de pedalen staan. Ik ben wel overal fietsend boven gekomen, met een verzet van 30 voor en 26 achter, zelfs op de col de Peguère met 18%, als je maar niet te veel bagage meeneemt.

Het gewicht verdelen over je stuur, zadelpen en achterdrager zal wel een stuk beter zijn voor je fiets.

Ondertussen heb ik een Multicycle gekocht. Die weegt wel 2 keer zo veel als die racefiets, maar heeft daardoor wel de afgelopen vakantie overleefd zonder in tweeën te breken ;).
Daar zat nog wel iets tussen hoor.
W