Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Decathlon btwin Riverside7 trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Decathlon btwin Riverside7 trekkingfiets

Ik ben op zoek naar mijn eerste trekkingfiets en val momenteel op het model "Riverside 7" van Decathlon (merk B'twin) voor 749euro.

Zie http://www.decathlon.be/NL/riverside-7-36344965/ voor de specs.

Wie heeft met dit model ervaring?
Ik vermoed dat voor -en achtertassen daar perfect op monteerbaar zijn?
Gewicht komt op een goeie 17kg, is dat teveel voor een trekkingfiets?
Waarom is de prijs van dit merk beduidend lager dan andere trekkingmerken (als je de groep e.a. vergelijkt)?

Mvg,
Gunter
De wielen zullen waarschijnlijk niet zo tegen zwaardere belasting geschikt zijn, dus het risico is dan dat je die ooit moet laten overspaken met rvs in plaats van verzinkt staal. kies dan meteen voor een betere velg.

Qua specs van de versnellingen ziet het er niet heel verkeerd uit.

Over het frame kan ik niks zeggen.

Drager vervangen voor een tubus.

Heb je serieus een verende voorvork nodig? Dit voegt dik 2 kilo aan gewicht toe.
"Hydraulische remmen Magura HS 11 - Het remsysteem is extreem krachtig en duurzaam. Extreem betrouwbaar en gemonteerd op v-brake remblokjes"

Alleen weer jammer dat ze er echt geen reet van snappen.... Tenzij ze mij kunnen uitleggen hoe ik dan een hs11 op v-brake remblokken kan monteren
verwijderd
http://www.atacamag.com/Test-velo-de-trek-Riverside-7

http://www.decathlon.fr/velos-trekking- ... 70411.html

"le système de freinage est extrêmement puissant et endurant. Il est extrêmement fiable et monté sur les tasseaux v-brake."
rvdh schreef:De wielen zullen waarschijnlijk niet zo tegen zwaardere belasting geschikt zijn, dus het risico is dan dat je die ooit moet laten overspaken met rvs in plaats van verzinkt staal. kies dan meteen voor een betere velg.
ik dacht juist dat de dubbelwandige velg en de stalen spaken voor die extra stevigheid zorgen? maar nogmaals ik ben nieuw in het trekkingwereldje: stevigheid wielen is nooit mijn zorg geweest als je weet dat ik 60kg weeg en op mijn koerswielen ik genoeg heb met 16 spaken
rvdh schreef: Heb je serieus een verende voorvork nodig? Dit voegt dik 2 kilo aan gewicht toe.
heb ik in mijn ogen niet nodig, doel is vnl. Europese tochten op goed berijdbare wegen (soms wel eens een stukje onverhard); zoiezo had ik al voor ogen dat die voorvork en de verstelbare stuurpen eraf zouden vliegen want ik vermoed dat zo'n verstelbare stuurpen ook meer problemen geeft dan voordelen

het model van Decathlon spreekt mij gewoon aan omdat ik geen enkel ander merk vind die in die prijsklasse een waardige trekkingfiets aanbiedt; of heb ik het mis?
Er is wel wat beters, zeker als je bereid bent ietsje meer uit te geven. Denk dan aan de Fahrradmanufaktur T 400 of de Surly Long Haul Trucker (kun je ook nog met een racestur rijden). Zie hier (als het nu wel lukt): http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Deze fiets is eerder langs gekomen op dit forum. Even zoeken op Riverside.
Het zou ook niet mijn keus zijn. Ik vind hem te zwaar. Bovendien zal de inruilwaarde in Nederland van een Decathlonfiets laag zijn. Ik ga er tenminste van uit dat je na korte tijd iets anders wilt...

Voorvering op een fiets is niet zinvol als je alleen asfalt fietst. Dat voorvering 2 kg aan je fiets toevoegt lijkt me wel erg uitzonderlijk. De Headshok op mijn Cannondale mountainbikes weegt maar 1,3 kg, dus niet of nauwelijks meer dan een vaste vork.
Als je nu vooral op een racefiets fietst en (maar) 60 kg weegt dan kun je ook overwegen een racefiets om te bouwen naar een reisfiets.
Als je vooral in Europa gaat fietsen dan is dat best een optie om te overwegen. Het is een beetje afhankelijk hoeveel spullen je mee wilt nemen, maar je actieradius wordt waarschijnlijk een stuk groter dan met de fiets die je nu op het oog hebt.
Dag Gunther,

ik heb nog niet zo lang geleden ook voor de riverside 7 gestaan en me afgevraagd of dit een goede investering zou zijn. Volgende minpunten heb ik kunnen vinden:
- de fiets is vrij zwaar, de verende voorvork heeft daar een belangrijk aandeel in
- de voorvork kan geblokkeerd worden, maar wordt dan eigenlijk erg stijf: als je hard remt blijft de vork inveren. Ik vind dit erg storend aangezien dit het "bijna overkop gevoel" creëert.
- de groep is zeker niet slecht, maar de externe lagering van de trapas vormt een zwak punt. In deze prijsklasse ga je ze echter vaak tegenkomen, en de herstellingskost is beperkt (16 euro + werkuren)
- er is wel bespaard op de wat minder zichtbare onderdelen: zoals reeds gezegd zijn de wielen niet super, de verlichting is ook maar zus en zo, ...

Welke fiets zou ik dan wel aanraden?
- Wim raakte al aan dat VSF een aantal modellen heeft rond de 1000 euro.
- Iets goedkoper is er Stevens: ze hebben de randonneur waarover ik zelden iets negatief heb gelezen. Voordeel is dat stevens een behoorlijk aantal dealers heeft, mogelijk ook eentje in jouw regio.

succes
PS: hier vind je er nog een aantal: als je het artikel erover in op pad kan te pakken krijgen heb je meteen een goed overzicht: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/vrije-t ... stabel.pdf
Gunter schreef:Waarom is de prijs van dit merk beduidend lager dan andere trekkingmerken (als je de groep e.a. vergelijkt)?
Omdat je niet alleen de groep moet vergelijken.
Wim duidde op VF-fietsen van 1000 euro, maar VSF heeft ook fietsen van 600 euro, die zeker niet verkeerd zijn. Daar zitten (naast een erg goede achterstandaard die ik sterk prefereer boven een middenstandaard) enkele eenvoudigere onderdelen op, maar de afwerking (alle kleine boutjes, borgmoertjes en stangetjes in RVS) en de rijeigenschappen zijn van hetzelfde niveau als de duurdere modellen.
Mijn vriendin is erg tevreden met haar VSF T100 van 600 euro. Hoewel het een damesmodel is, stuurt hij erg goed met 18 kilo bagage achterop.
Een VSF is daarbij prima tweedehands te verkopen onder wereldfietsers, mocht je een duurdere fiets willen.
Succes,
Leon
Gunther, als je maar 60 kg weegt, dan zou het wel eens kunnen dat je ook niet zo groot bent. Als dat zo is, dan moet je die Riverside 7 extra goed passen, want ik zie dat enkele Franse gebruikers klagen dat de kleinste maat (M) nog voor hen te groot blijkt.
De Stevens randonneur is in meer maten verkrijgbaar. Tegenwoordig ook in 64 cm zie ik. Maar ook in kleinere maten.
Voor beide fietsen geldt dat ik persoonlijk liever 22/32/44 vóór had gehad.
@Eric,
Racefiets ombouwen is denk ik ook zo gemakkelijk niet, je moet al een (oud) stalen frame vinden (om die oogjes te hebben) want de alu of carbonnen van vandaag zullen de bagage nooit houden denk ik. Deze zomer ben ik met de koersfiets naar Venetië geweest (route Benjaminse) maar dan zonder bagage en op vele onverharde stukken was het qua comfort echt wel nul. Mijn bedoeling is om volgend jaar wel met bagage te fietsen en geen schrik te hebben om eens een mooie onverhad fietspad van 10km lang te volgen (want dat zijn meestal de mooiste).

@EnriceV,
Bedankt voor dat overzicht, zeer nuttig!
Als ik in dat overzicht eens kijk (link van EnriceV) dan valt het inderdaad op dat de Riverside7 een zwaar model is. Die Cube Central Pro komt bijvoorbeeld 5kg lichter uit, dat is toch een immens verschil hé.

@Expresso,
60kg en 1m73 wat zou neerkomen op maat M.
Rij eens naar brussel: http://www.lamaisonduvelo.be/fr/index.html
Je zal er héél goed geholpen worden.
Of anders eens naar http://www.jowan.be/ voor een "stevens"
Ik bedoelde ook ondermeer de goedkopere Fahrradmanufaktur modellen (zie ook mijn tekst op de wiki). Ik denk dat je na je avontuur op de koersfiets moet bedenken hoe je een volgende keer zoiets zou willen doen. Als je gaat kamperen dan zou ik dat heel licht houden (11-13 kilo is in Europa mogelijk als je geen al te slechte weersomstandigheden hoeft te verwachten.
Met zo weinig baggage kun je eigenlijk kiezen voor twee verschillende manieren. De ene is die waarbij je rekent op veel off road rijden. Koop dan een goede hardtail mtb, en zet er andere banden en een drager op. Dat gaat prima, zolang je niet teveel bagage meeneemt (moderne mtb's zijn vrij licht gebouwd). De andere manier is op een semi racefiets/brevetfiets. De goedkoopste manier is tweedehands een oudere stalen racefiets te kopen zoals een Gazelle Champion Mondial met 57 mm drop remmen zodat er 32 mm bandjes en spatborden op kunnen. Zet er een lichte drager als een Tubus Fly op, en zorg voor een laag verzet. Hiermee kun je best af en toe een stukje onverhard rijden, als het maar niet te dol wordt. Tussenoplossingen zijn ook mogelijk, zoals een Engelse stijl randonneur zoals een Dawes Galaxy (kun je ook wel voor iets meer dan deze prijs krijgen), of hetzelfde maar dan met 26 inch wielen (type Thorn Sherpa), maar daar is lastiger aan te komen. Als je een goede oude stalen mtb kunt vinden met vaste voorvork, dan heb je daar ook een goede donor aan.
Het komt er dius toch vooral op neer dat je misschien eerst iets beter moet nadenken over het soort tochten dat je wilt rijden, en het type fiets (voordat je heel concreet wordt over een merk en model).
Veel succes,
Wim
eenzame schreef:Rij eens naar brussel: http://www.lamaisonduvelo.be/fr/index.html
Je zal er héél goed geholpen worden.
Of anders eens naar http://www.jowan.be/ voor een "stevens"
De Stevens Randonneur had ik ook al op het oog en Jowan bikes is maar 10km van mijn deur; ziet er prijs/kwaliteit ook zeer goed uit
Wim schreef:Ik bedoelde ook ondermeer de goedkopere Fahrradmanufaktur modellen (zie ook mijn tekst op de wiki). Ik denk dat je na je avontuur op de koersfiets moet bedenken hoe je een volgende keer zoiets zou willen doen. Als je gaat kamperen dan zou ik dat heel licht houden (11-13 kilo is in Europa mogelijk als je geen al te slechte weersomstandigheden hoeft te verwachten.
Met zo weinig baggage kun je eigenlijk kiezen voor twee verschillende manieren. De ene is die waarbij je rekent op veel off road rijden. Koop dan een goede hardtail mtb, en zet er andere banden en een drager op. Dat gaat prima, zolang je niet teveel bagage meeneemt (moderne mtb's zijn vrij licht gebouwd). De andere manier is op een semi racefiets/brevetfiets. De goedkoopste manier is tweedehands een oudere stalen racefiets te kopen zoals een Gazelle Champion Mondial met 57 mm drop remmen zodat er 32 mm bandjes en spatborden op kunnen. Zet er een lichte drager als een Tubus Fly op, en zorg voor een laag verzet. Hiermee kun je best af en toe een stukje onverhard rijden, als het maar niet te dol wordt. Tussenoplossingen zijn ook mogelijk, zoals een Engelse stijl randonneur zoals een Dawes Galaxy (kun je ook wel voor iets meer dan deze prijs krijgen), of hetzelfde maar dan met 26 inch wielen (type Thorn Sherpa), maar daar is lastiger aan te komen. Als je een goede oude stalen mtb kunt vinden met vaste voorvork, dan heb je daar ook een goede donor aan.
Het komt er dius toch vooral op neer dat je misschien eerst iets beter moet nadenken over het soort tochten dat je wilt rijden, en het type fiets (voordat je heel concreet wordt over een merk en model).
Veel succes,
Wim
Wim,
Na mijn tocht van deze zomer heb ik de kriebels van trektochten te pakken. Toen ik met de koersfiets onderweg was met 23mm bandjes en veel carbon dan was offroad beter te vermijden (alhoewel ik het wel deed). Aangezien ik vroeger nog een goeie 5 jaar veel mtb gedaan heb knaagde dat wel tijdens mijn tocht dat er soms mooie offroad alternatieven waren die ik links liet liggen. Ik spreek hier dan niet over zeer technische stukken maar eerder de grintpaadjes enz. Dit jaar had ik ook de grote luxe dat mijn vrouwke achter kwam met de auto maar vanaf volgend jaar trek ik er op mijn eentje op uit.

Concreet:
- fietstochten van max 2 a 3 weken in Europa waar zeker 75% onroad en de overige 25% goed berijdbare offroad (het is dus niet de bedoeling om offroad op te zoeken); ideeën 2011 zijn momenteel: Jutlandroute (Denemarken) en Noordkaap (Noorwegen of Zweden); 2010 was Ronse-Venetië en Nederlandse Kustroute. Buiten Europa of langer dan 1 maand zit er zeker niet in voor de eerste 10 jaar dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
- een sportieve fiets met voldoende stevigheid voor bagage, comfort en budgetvriendelijk

Ik ben momenteel in het bezit van:
- koersfiets alu/carbon; zonder oogjes
- mtb alu, met voorvering, zonder oogjes
- klassieke stadsfiets met bagagedrager (goedkoop model met 7versnellingen) voor woonwerkverkeer

Bij het idee om mijn koersfiets of mtb om te bouwen tot een trekkingfiets heb ik nogal schrik over de stevigheid, maar ook heb ik twijfels bij het kader aangezien de geometrie van een koersfiets toch totaal anders is dan een trekkingfiets of mtb

Gunter
Nee die koersfiets van jou zou ik maar niet gebruiken. Je mtb misschien wel, tenzij die ook van carbon is of zo. Old Man Mountain maakt prima mtb dragers waarvoor je geen oogjes hoeft te hebben. Dit is misschien toch een idee voor een eerste tocht. Dan krijg je een beetje meer door wat je leuk vindt. Vooralsnog zou ik mijn geld vooral gebruiken om een mooie lichte kampeeruitrusting te kopen. Dat is eigenlijk makkelijker omdat het iets minder afhankelijk is van de vraag wat voor soort tochten je gaat maken. Kom dan ook eens naar een weekend van de wereldfietser.
Wim
Wim,

Mijn mtb is alu, discs, geen oogjes voor rek of standaard, 26". Bedankt voor de tip van Old Man Mountain, dat biedt inderdaad een optie maar bij mij blijft de twijfel hoeveel gewicht zo'n bagagerek kan dragen als het met klemmen vastzit op de achtervork.

Ps: wereldfietser weekend klinkt zeer interessant, dan kan ik al die dure trekkingfietsen van jullie eens uitproberen ;-). Zal op de site eens kijken wanneer en waar dit door gaat.
Die Old Man Mountain rekken zijn echt héél goed hoor.
In juli heb ik een week lang met mijn mtb en zo'n OMM rek off road van Luzern naar Lausanne gefietst, waarbij het er vaak héél ruw aantoeging. Geen problemen gehad.
Indien je mtb degelijk is zou ik zeker de aanschaf van zo'n OMM drager overwegen, en Wim's suggestie volgen om eerst te investeren in een degelijke campeeruitrusting.

Afbeelding
mtb met OMM rek & 2 goed beladen Ortlieb tassen + tent ertussenin.