door
Gunter » vr 20 aug, 2010 19:54
Wim schreef:Ik bedoelde ook ondermeer de goedkopere Fahrradmanufaktur modellen (zie ook mijn tekst op de wiki). Ik denk dat je na je avontuur op de koersfiets moet bedenken hoe je een volgende keer zoiets zou willen doen. Als je gaat kamperen dan zou ik dat heel licht houden (11-13 kilo is in Europa mogelijk als je geen al te slechte weersomstandigheden hoeft te verwachten.
Met zo weinig baggage kun je eigenlijk kiezen voor twee verschillende manieren. De ene is die waarbij je rekent op veel off road rijden. Koop dan een goede hardtail mtb, en zet er andere banden en een drager op. Dat gaat prima, zolang je niet teveel bagage meeneemt (moderne mtb's zijn vrij licht gebouwd). De andere manier is op een semi racefiets/brevetfiets. De goedkoopste manier is tweedehands een oudere stalen racefiets te kopen zoals een Gazelle Champion Mondial met 57 mm drop remmen zodat er 32 mm bandjes en spatborden op kunnen. Zet er een lichte drager als een Tubus Fly op, en zorg voor een laag verzet. Hiermee kun je best af en toe een stukje onverhard rijden, als het maar niet te dol wordt. Tussenoplossingen zijn ook mogelijk, zoals een Engelse stijl randonneur zoals een Dawes Galaxy (kun je ook wel voor iets meer dan deze prijs krijgen), of hetzelfde maar dan met 26 inch wielen (type Thorn Sherpa), maar daar is lastiger aan te komen. Als je een goede oude stalen mtb kunt vinden met vaste voorvork, dan heb je daar ook een goede donor aan.
Het komt er dius toch vooral op neer dat je misschien eerst iets beter moet nadenken over het soort tochten dat je wilt rijden, en het type fiets (voordat je heel concreet wordt over een merk en model).
Veel succes,
Wim
Wim,
Na mijn tocht van deze zomer heb ik de kriebels van trektochten te pakken. Toen ik met de koersfiets onderweg was met 23mm bandjes en veel carbon dan was offroad beter te vermijden (alhoewel ik het wel deed). Aangezien ik vroeger nog een goeie 5 jaar veel mtb gedaan heb knaagde dat wel tijdens mijn tocht dat er soms mooie offroad alternatieven waren die ik links liet liggen. Ik spreek hier dan niet over zeer technische stukken maar eerder de grintpaadjes enz. Dit jaar had ik ook de grote luxe dat mijn vrouwke achter kwam met de auto maar vanaf volgend jaar trek ik er op mijn eentje op uit.
Concreet:
- fietstochten van max 2 a 3 weken in Europa waar zeker 75% onroad en de overige 25% goed berijdbare offroad (het is dus niet de bedoeling om offroad op te zoeken); ideeën 2011 zijn momenteel: Jutlandroute (Denemarken) en Noordkaap (Noorwegen of Zweden); 2010 was Ronse-Venetië en Nederlandse Kustroute. Buiten Europa of langer dan 1 maand zit er zeker niet in voor de eerste 10 jaar dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
- een sportieve fiets met voldoende stevigheid voor bagage, comfort en budgetvriendelijk
Ik ben momenteel in het bezit van:
- koersfiets alu/carbon; zonder oogjes
- mtb alu, met voorvering, zonder oogjes
- klassieke stadsfiets met bagagedrager (goedkoop model met 7versnellingen) voor woonwerkverkeer
Bij het idee om mijn koersfiets of mtb om te bouwen tot een trekkingfiets heb ik nogal schrik over de stevigheid, maar ook heb ik twijfels bij het kader aangezien de geometrie van een koersfiets toch totaal anders is dan een trekkingfiets of mtb
Gunter