Additionally, paste this code immediately after the opening tag: santos travelmaster tot mountainbike ombouwen? - Forum Wereldfietser

santos travelmaster tot mountainbike ombouwen?

Dag allemaal,

Ik ben alweer een tijdje in het bezit van de santos travelmaster 2.6 alu. Nou wilde ik er graag in de maanden dat ik niet op fietsreis ben er mee gaan mountainbiken. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn er gewoon een verende voorvork in te zetten. Dan kan ik hem verder zelf helemaal strippen en lijkt het me een perfecte mountainbike.

Is er iemand die dit zelf ook heeft gedaan, en is dit mogelijk of is de fiets zo anders dan een mountainbike dat het niet aan te raden is?

Ben benieuwd!
Gr Janneke
Vrienden (fietsjunks in dit forum) van me hebben het andersom gedaan. Dus het is mogelijk. :wink:
Als ik me niet vergis, doet Patrick (van t WF bestuur) dit ook altijd. Hij combineert vakantiefietsen en mountainbiken met z'n Santos door de voorvork te wisselen. Dus kan zeker.
Janneke schreef:Dag allemaal,

Ik ben alweer een tijdje in het bezit van de santos travelmaster 2.6 alu. Nou wilde ik er graag in de maanden dat ik niet op fietsreis ben er mee gaan mountainbiken. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn er gewoon een verende voorvork in te zetten. Dan kan ik hem verder zelf helemaal strippen en lijkt het me een perfecte mountainbike.

Is er iemand die dit zelf ook heeft gedaan, en is dit mogelijk of is de fiets zo anders dan een mountainbike dat het niet aan te raden is?

Ben benieuwd!
Gr Janneke
Waarom een verende voorvork? Als je in NL fietst binnen je comfort zone ( ie je niet zodanig het snot voor ogen rijdt dat je niet meer actief kunt zitten) is een strak sturende rigid prima. Verwijder alle reisaccesoires en zet er dikke stekelvarkens onder

Een goede verende voorvork koop je het voordeligst in een complete fiets en niet los
@ Marten: Ik heb al eens met de fiets m'n pa achterna gezeten op de Amerongse berg en dat was toch wat minder comfortabel dan wat m'n comfort-zone aangeeft :-) Ik stuiterde zowat van m'n fiets :-P. Ik kan natuurlijk wel even informeren wat de kosten zijn, wellihct dat die informatie m'n comfort-zone doet oprekken *lol*

Eens even kijken of ik dan bij de Vakantiefietser terecht kan of maar even een mountainbike-zaak op moet gaan zoeken!
Kees die bij de 2e Noorwegen-tocht mee was, doet het precies zo. Maar die heeft standaard een geveerde voorvork. Die kan hij uiteraard uitschakelen voor asfalt. Zo hoeft hij ook geen vork te wisselen.
Standaard, spiegeltje, spatborden, slot, en drager(s) eraf. Fietsbel/-toeter erop laten zitten. En klaar is Kees; of Janneke.
Let op, als je in een travelmaster een verende voorvork zet, dan moet dit een voorvork zijn met 80 mm veerweg. Veel voorvorken hebben een veerweg van 100 mm of meer. Dus je bent beperkt in de keuze.
Kijk even bij Santos op de site welke voorvork zij gebruiken in de travelmaster of laat het je fietsenmaker vragen.
80-85mm vorken idd. Dit kan van alles zijn. Veel 100mm vorken zijn ook terug te bouwen naar 80 mm veerweg.

Wat wordt het rijdersgewicht als ik zo brutaal mag zijn?
thanks voor alle antwoorden, ga er even snel achteraan.
@ rvdh: 60 kilo, waar is dat voor van belang?
Janneke schreef:@ Marten: Ik heb al eens met de fiets m'n pa achterna gezeten op de Amerongse berg en dat was toch wat minder comfortabel dan wat m'n comfort-zone aangeeft :-) Ik stuiterde zowat van m'n fiets :-P.
Maar was dat ondanks of dankzij een gebrek aan techniek? 8)
m-gineering schreef: Waarom een verende voorvork? Als je in NL fietst binnen je comfort zone ( ie je niet zodanig het snot voor ogen rijdt dat je niet meer actief kunt zitten) is een strak sturende rigid prima. Verwijder alle reisaccesoires en zet er dikke stekelvarkens onder
Ik heb een half jaar op mijn Travelmaster de route's van Lage Vuursche, Amerongen en Dorst gefietst. Inclusief alle extra (zware) reishardware.

Als je alleen Amerongen (de lange en de middelste route) wilt fietsen dan is een Travelmaster best te gebruiken, zeker als je met wat betere techniek gaat fietsen. Dorst is een route waar je erg goed je stuurtechniek kunt oefenen, alleen had ik het gevoel dat de Travelmaster te lang is voor snelle, scherpe bochten en graag rechtdoor wil.
Lage Vuursche zit er grotendeels een beetje tussenin en is op zich geen probleem alleen werd ik daar gek van het gestuiter, Lage Vuursche staat bekend om de vele, vele, vele waterplassen en dat ging op een gegeven moment echt vervelen.

De Santos past niet fijn in mijn auto en is nogal zwaar vergeleken met een fijne mtb. Daarnaast is een beetje serieus over mtb routes fietsen niet bepaald fijn voor een fiets. Ik fiets het hele jaar door en de schijfremblokjes slijten als gekken, de ketting/cassette hebben het zwaar te verduren en dat vond ik een beetje zonde worden van de Travelmaster. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van nog een fiets erbij, maar dat is vooral een geld kwestie. Alleen voorvering is al erg fijn, vooral in hobbelige afdalingen.
Janneke schreef:Dag allemaal,
Daarom vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn er gewoon een verende voorvork in te zetten. Dan kan ik hem verder zelf helemaal strippen en lijkt het me een perfecte mountainbike.

Is er iemand die dit zelf ook heeft gedaan, en is dit mogelijk of is de fiets zo anders dan een mountainbike dat het niet aan te raden is?
Voor iets meer geld vind je via marktplaats of zo ook wel een redelijke mtb. Heb ik ook gedaan, heeft me 450 euro gekost en nu heb ik een lekkere fiets om mee door de modder te raggen. Het is even zoeken voordat je een fatsoenlijke fiets tussen de meuk aantreft, maar ze zitten er wel tussen, vaak van mensen met geld teveel en/of tijd/energie te weinig die hun fiets in een opwelling gekocht hebben en er te weinig mee doen. :oops:
Succes.
Volgens Santos is een Travelmaster frame zo'n 500 gram zwaarder dan een SCC02 frame. De rest van het gewicht is heel erg afhankelijk van de gekozen onderdelen. Vaak zijn trekkingwielen wat zwaarder dan ATB-wielen. De Travelmaster is ook een stukje langer, en dus minder wendbaar dan een normale ATB.

Toch ben ik het met bovenstaande wel eens. Als je budget het toelaat zou je inderdaad eens kunnen overwegen om een mooie gebruikte mountainbike naast de Travelmaster te kopen. Gewoon om de Travelmaster de mishandelingen van het snellere crosswerk niet aan te hoeven doen.
Janneke schreef:thanks voor alle antwoorden, ga er even snel achteraan.
@ rvdh: 60 kilo, waar is dat voor van belang?

Vanwege de keus van de voorvork. Je kan dan beter geen rockshox kiezen, beetje stug. Ga eerder voor een manitou R7 bv.
rvdh schreef:Je kan dan beter geen rockshox kiezen, beetje stug.
Stug? Ze zijn allemaal instelbaar en de luchtgeveerde varianten stel je heel eenvoudig in op je gewicht. Ook de Rock Shox modellen zijn soepel genoeg in te stellen. Er is zoveel keus dat je door de vorkpoten het bos niet meer ziet, maar ik zou nou niet direct een heel merk als te stug opzij zetten. Elastomeer geveerde vorken zou ik wel links laten liggen.
Ja.. elastomeer... dat is er al een paar jaar niet meer. Je bedoeld denk ik vorken met een gewone veer erin.

De enige enigzins soepele vork van Rockshox is een SID. Een Tora en Recon is wel veel te stug voor 60 kg. Deze hebben een enkele luchtkamer, en slecht instelbaar. Een Reba ben ik ook niet zo kapot van. voor iemand die boven de 70 kg weegt een goede vork, maar met 60 kg zal hij stug zijn.