Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanschaf reiscomputer - Forum Wereldfietser

Advies aanschaf reiscomputer

Hoi,

Ik wil voor het eerst in mijn leven met een computer in mijn fietstassen gaan fietsen langs de Adriatische Kust. (Slovenie, Kroatie, Montenegro). Mijn huidige laptop is veel te zwaar (3 kg) en dacht nu aan de aanschaf van een mini-computer (liefst 7 inch en max. 1 kg). Belangrijkste voor mij is dat er draadloos internet mogelijk is, mijn teksten kan uittypen in Word of zo en dat de accu vrij lang meegaat. Prijs tot 300 euro. Wie heeft tips?

Mocht je zelf een afdankertje hebben nog dan kan ik misschien die wel tweedehands overnemen.

Dank bij voorbaat voor de reacties.

Groeten,

Rutger
Iets hoger in prijs heb je de iPad... Zeer lange standby-tijd. Kun je ook nog muziek op kwijt enzo.
Andere tablets zijn ook zeer licht, en veel makkelijker in gebruik dan een netbook.
Er zijn ook al verschillende topics over lichte laptops op het forum (hoewel de ontwikkelingen niet hebben stilgestaan).
Kijk eens op Pricewatch bij Tweakers. http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html en dan de voorselectie Netbooks.

Deze geeft een overzicht van kleine netboekjes die er allemaal te koop zijn, met de specs en de prijzen.

Nico
Gisteren de Ipad gezien van Ellen.
Handig en licht voor het verwerken van tekst op reis enzv. Maar ik denk dat ie iets meer kost dan 300 euri's.
Archos 7 Home Tablet. Nee, niet op Windows 7. Op Android uiteraard, zodat alle knoppen zijn ontworpen voor touchscreens. Anders zit je weer te priegelen met een venster dat niet voor kleine schermen is gemaakt, of kleine knoppen die niet voor touch gemaakt zijn.
Ze hebben ook een 8" versie, maar die werkt dan weer op Windows XP of 7... :? XP wil je sowieso niet op zo'n klein scherm, dan zou Windows 7 over blijven. Maar de Starter-versie wordt je ook niet vrolijk van.
Ik gebruik al ruim een jaar een Samsung NC-10. 1 kilo, 10.1" scherm, 160GB schijf, Windows XP. Batterij houdt het nog ongeveer 7 uur (was ruim 8 uur). Is opgevolgd door N130/N150, maar die is iets zwaarder. Let erop dat je er een kiest met 6-cels batterij of groter.
Nou dank allemaal voor die snelle reacties. :D . Weet nu dat ik in ieder geval de 7 inch wel kan schrappen. Ipad is natuurlijk leuk maar iets buiten mijn budget. Andere dingen met touchscreen misschien. Maar hou nog wel van echt typen en lijken die 10 inch laptops van Asus en Samsung wel beter bij mjn gebruiksdoel te passen. Vraag 2. Bij wie zou ik hem moeten aanschaffen? BCC, De Block, via internet, Mediamarkt, MyCom? Enne 6 of 7 cells accu zal ik opletten.

Vroeger was het toch wat makkelijker. Pen en papier mee en gaan ..... Telefoon. Ach ik bel wel eens uit een cel. Collect call natuurlijk.

Rutger
Buiten goedkoop is service als er iets mis gaat ook wel handig. Als je service nodig zou hebben, natuurlijk niet vermelden dat 'ie in je fietstas mee gaat over zandpaden... :wink: (Ook niet bij de aanschaf uiteraard.) Oftewel: ik zou 'm niet via internet aanschaffen. Als je in de buurt iets hebt als Alternate ofzo, dan zou ik naar zo'n winkel gaan. Daar hebben ze ook kennis van zaken mocht er eens iets mee zijn.

Een model met flash-geheugen is wat fietsen betreft wat minder gevoelig dan een model met harde schijf.

Windows op zo'n ding zou ik niet willen. Een virus o.i.d. heb je al gauw, en zo'n apparaat heeft al zo'n langzame processor dat een anti-virus er op het er niet sneller op maakt.
Ik zou voor een Linux-versie gaan.
Daarop staan ook tekstverwerkingsprogramma's, en opslaan in .doc-formaat kan daar ook gewoon mee. Die kun je thuis dan weer in Word gebruiken.
Internetten gaat dan vaak met FireFox. Dat wérkt natuurlijk wel iets anders dan Internet Explorer, maar de functies zijn hetzelfde.

Probeer ook even het typen uit. Als je wat dikkere vingers hebt, kunnen die kleine toetsjes soms erg irritant zijn. Kies de minst slecht typende... :D

Succes.
Ik heb vorig jaar de NSCR gereden met een netbook in de achtertas, de HP Mini 2140 notebook pc (type NN355EA). Klein en licht, maar toch een zeer bruikbaar toetsenbord, WIFI, schokbestendig, en een zeer degelijk aluminium behuizing (mijn belangrijkste overweging, omdat alle andere goedkope netbooks van goedkoop, dun plastic zijn en zeer kwetsbaar in de fietstas). Ik had Mapsource erop staan met alle mogelijke kaartmateriaal (en kon daarmee de GPS van tracks en kaarten voorzien) . prijs v/d netbook was toen 400 euro nieuw. Omdat er een 160 Gbyte harde schijf inzit, was er ruimte genoeg om alle foto's en filmpjes te archiveren.
Met de standaard 3-cel LI-ion accu ruim voldoende capaciteit (meer dan twee uur, soms wel 3 uur). Ik heb wel de dikke 220 volt kabel van de lader afgeknipt en vervangen door een dun kronkelsnoertje van een scheerapparaat (met zo'n platte stekker: veel minder ruimte en past op veel meer stopcontactjes). Ik heb er veel plezier van gehad en heb dat nog steeds. Het netbookje is behalve op reis thuis zeer populair bij de kinderen omdat het zo'n lief klein ding is dat alles kan.
groetjes ben
Bij mij gaat dit jaar een Eee PC van Asus mee. Draait op Eebuntu van USB stick geinstalleerd. Bter dan het originele besturings systeem; sneller dan Windows XP.
In het netboekje zit een Solid State Harddisk. (gewoon geheugen chips zoals op een SD kaart voor het foto toestel) Voordeel is dat deze beter tegen de schokken in de fietstas kan dan een harddisk met schijven.
Ik heb twee extra grote accu's aangeschaft en neem ze opgeladen mee naast mijn lader en hoop zo lang mogenlijk zonder stopcontact te kunnen......
Open Office is een hele goede vervanging voorMS Office; de bestanden kunnen wel zo over en weer ingelezen worden (zolang het maar .doc is en geen .docx van 2007 en Office nu)
Draardloos is uit te schakelen en dat spaart dan veel accu tijd.
Alle dingen via Ebay gekocht.
Mvgr
Erik
erikheijn schreef:In het netboekje zit een Solid State Harddisk. (gewoon geheugen chips zoals op een SD kaart voor het foto toestel) Voordeel is dat deze beter tegen de schokken in de fietstas kan dan een harddisk met schijven.
Dat verhaal is niet helemaal waar. Gewone harde schijven staan goed genoeg geparkeerd als je de computer uitzet (of in de hybernate stand zet). Heb zelf vier jaar lang een Sony Vaio in de achtertassen gehad, maar de harde schijf was niet kapot te krijgen. Het moederbord begaf het op het eind...
En het nadeel van de Solid State harde schijf is dat ze nog steeds veel te klein zijn.

Gewoon via internet bestellen, dat scheelt toch veel geld. Service krijg je toch niet meer na een jaar (en dan begint nu net meestal de ellende).

Huidige netbooks kunnen gewoon goed virus programma's aan hoor, dat is geen probleem. Ik draai Dreamweaver, Photoshop, Picasa en zelfs Premier op het machientje. Niet allemaal tegelijk natuurlijk :D En heb gewoon Avast aanstaan...

Veel plezier met shoppen.
Ali
Rutger,

Als het je alleen om het maken van een reisverslag gaat, kun je ook een smartphone en een los bluetooth keyboard gebruiken. Ik maak mijn verslagen met een nokia E71 (met de standaard quickoffice) en een freedom keyboard (uitklapbaar normaal toetsenbord met prettige toetsen, ca 200 gram dacht ik, en je smartphone kun je op een houdertje zetten in het keyboard).

Sjoerd
Kogaatje schreef:Rutger,

Als het je alleen om het maken van een reisverslag gaat, kun je ook een smartphone en een los bluetooth keyboard gebruiken. Ik maak mijn verslagen met een nokia E71 (met de standaard quickoffice) en een freedom keyboard (uitklapbaar normaal toetsenbord met prettige toetsen, ca 200 gram dacht ik, en je smartphone kun je op een houdertje zetten in het keyboard).

Sjoerd
Interessant idee en natuurlijk lekker licht. Wat kost nou zoiets en waar te koop? Ik wil zelf geen abonnement erbij, want telefoneren doe ik nauwelijks.

Interessant idee twee is de aanschaf van een Packard Bell 10 inch netbook. Kaartlezer erbij. Li-lon 6 cells (volgens de advertentie gaat deze tot 7 1/2 uur mee)Windows 7 Home Start. 250 Gb harddisk. 299 Euro bij de Block. Weet iemand nog wat goedkopers? Ons ben zunig.

Ciao,

Rutger
Kogaatje schreef:Als het je alleen om het maken van een reisverslag gaat, kun je ook een smartphone en een los bluetooth keyboard gebruiken.
Heb ik ook een keer gedaan tijdens een vakantie. Het grote nadeel vond ik toch nog de grootte van het opgeklapte toetsenbord en vooral dat je het toetsenbord moet opladen dus weer een oplader erbij.

Er zijn ook telefoons te koop met een relatief goed typbaar uitschuifbaar toetsenbord zoals de Nokia N900, Nokia N97, SE Xperia X2, SE Vivaz pro, etc. Je kan het natuurlijk ook inspreken als je wilt en de telefoon als dictafoon gebruiken en thuis of in een internetcafe uittypen.
Probleem om met een smartphone onderweg je weblog, reisdagboek of iets dergelijks bij te werken is dat je je scheel gaat betalen aan mobiele internet kosten. Zelfs in Nederland gaan de providers de kosten voor mobiel internet danig opschroeven, althans de huidige gebruiksvoorwaarden terugschroeven.

Tenzij je net toevallig dicht bij een vrij wifi punt zit en je smartphone ook beschikt over een wifi aansluiting.

Nico
Ja, als je zo klein gaat, kun je net zo goed een 2e hands iPod touch kiezen! Dan heb je ook geen datakosten.
Heb ik ook een keer gedaan tijdens een vakantie. Het grote nadeel vond ik toch nog de grootte van het opgeklapte toetsenbord en vooral dat je het toetsenbord moet opladen dus weer een oplader erbij.
Het toetsenbord dat ik gebruik wordt met 2 AAA batterijen gevoed en deze gaan lang mee (mijn reis was 3 weken en ze waren nog lang niet leeg). Heel klein opvouwen gaat niet maar hij is zeker kleiner (en veel lichter) dan een mini laptop.

Dit toetsenbord heb ik (niet erg goedkoop maar werkt wel lekker):
http://www.freedominput.com/shop?page=s ... egory_id=6

Van smartphones met een toetsenbord (heeft mijn E71 ook) vind ik dat je er toch zere vingers van krijgt als je veel typt.

Datakosten heb je niet, je gebruikt geen internet, je slaat je verslag in de telefoon op of op een geheugenkaart. Je telefoon kun je ook gewoon 'off-line' zetten en dan wordt zelfs geen verbinding gemaakt met een netwerk: dus geen kosten!
Beste allemaal,

Ik heb vandaag even bij een zaak gekeken en daar toch bij de 10 inch netbook terecht gekomen. Gewoon de voordelen van een mini-pc dat lijkt me toch wel prettig vergeleken met een telefoon met toetsenbordje. Ik heb in de winkel het typen even geprobeerd en geen probleem. (ik heb lange vingers :D en dan bedoel ik natuurlijk niet het koekje). Nu zijn er twee kandidaten over: de Asus EEE voor 249 euro of de HP zoals eerder vernoemd voor 299. Ik denk dat de 50 euro extra het wel waard is. Vinden jullie dat ook?

Groeten,

Rutger
Rutger schreef:Beste allemaal,
Ik denk dat de 50 euro extra het wel waard is. Vinden jullie dat ook?
Digitaal weegschaal mee? Dan kan je de prijs per gram bepalen :lol:
Ik neem op reis een HP mini 1000 mee en dat bevalt mij zeer goed. Het is een stevig apparaat en ik kan er prima op typen. Scherm is ook OK. Ik vervoer hem op reis in een luchtkussenenvelop en gebruik hem als backup voor de foto's (zit een cardreader in), om foto's en filmpjes onderweg te bekijken uiteraard, om de website te updaten, mail te lezen, muziek te luisteren, te skypen via de webcam en van alles op te zoeken op internet. Steeds vaker tref je in hotels en op campings gratis wifi aan.
Het meest vanzelfsprekende lijkt me toch voor Windows 7 te gaan, waarom dat niet veilig zou zijn tegen virussen ontgaat me.
Desnoods prop je er 2 GB geheugen ipv de geleverde 1 GB in voor wat meer snelheid.
Ik heb wel de belachelijk zware voeding met ultradik zelfmoordsnoer vervangen door een ultracompacte Trust-voeding, die is een stuk lichter en heeft een dun snoertje met tweepolige stekker. Scheelt naar schatting zo'n 200 gram en een hoop ruimte.
De geleverde accu was 3-cels, die is wel erg snel leeg (binnen 2 uur), maar de 6-cel-accu die ik later heb aangeschaft is helaas weer een stuk zwaarder. Op de fiets neem ik toch maar de 3 cel-accu mee (en een CEE-verloopstekker om op campings op te laden).
De HP is in de plaats gekomen van een antieke psion en een wereldontvanger, zodat ik er qua totaal pakgewicht nauwelijks op achteruit ben gegaan, en qua gebruiksgemak flink vooruit.