Zo. Ik ben terug.
Dit was wellicht mijn beste fietsreis tot dusver en ik zal daar niet verder over uitweiden want hopelijk legt de fotoblog dat enigszins uit:
Cycling from Vancouver to just Montreal in a thousand pictures
Vancouver - Vancouver Island - Kettle Valley Railway - Crownsnest Highway - Icefields Parkway - Edmonton / Regina / Winnipeg (via de kleine dorpjes) - Highway 17 boven de "Great Lakes" - Bruce Peninsula - Zuid Ontario - Ottawa - Montreal
Ik heb hier en daar wat praktische info toegevoegd bij de foto's, edoch hier wat info die ik zelf graag op voorhand had geweten:
1. Vermijd de highways
Er zijn veel "Cycling across Canada" websites, boeken, blogs … die de highways nemen. De meeste highways, zelfs de Trans Canada zijn te fietsen maar er is bijna nooit een reden om dat wél te doen (tenzij je tijd wil winnen). Ze zijn lawaaierig, er is véél truckverkeer en Canada is eenvoudigweg véél mooier, weg van de highways. Probeer vooral de highways in Manitoba en Ontario te vermijden daar de shoulders daar dikwijls ontbreken of in slechte staat zijn.
2. Route planning
De beste manier om de highways te vermijden heb ik pas tijdens mijn reis leren kennen:
maps.google.ca heeft een "bicycle" functie die talloze fietsroutes in de stad, sneeuwmobieltracks, trails, ... maar ook de hele (uitstekend aangegeven)
Trans Canada Trail in zijn database heeft. Dan moet je wel bereid zijn om af en toe wat gravel te doen. Houd er ook rekening mee veel van de kleinere wegen in Canada onverhard zijn.
3. 37mm
Ik ben vertrokken met twee 37mm banden en die gaven me meer dan genoeg grip op de soft shoulders, de Kettle Vally Railway, … Helaas gaven die twee Continental Travel Contact's de geest na nog geen 4000 km en moest ik overstappen op 32mm Schwalbe Marathon Plus banden. Sindsdien geen lekke banden meer, maar fietsen op gravel, soft shoulders of hard shoulders in slechte staat zou aangenamer zijn met 37mm.
4. De prairies zijn niét saai
Canadazen blijven (in het algemeen) vragen/zeggen of/dat de prairies saai zijn. Ik vond ze echter een van de hoogtepunten van de hele reis.
De wolken zijn bij momenten net zo indrukwekkend als de Rockies en de vele kleine leuke dorpjes die je onderweg tegenkomt maken het alleen maar leuker.
5. Beren
Ik heb tijdens mijn trip 15 beren gezien, (waarvan 14 in British Columbia en Alberta, en eentje 100 km voor Ottawa), op afstanden van 10 tot 500 meter. Vooral op de Kettle Valley Railway zijn de beren nog écht bang en zodra ze je aanwezigheid gewaar worden sprinten ze weg. De beren in de Rockies en andere drukbezochte natuurparken zijn echter wél gewend aan mensen en lopen dus niet meteen weg.
Zolang je niet op hen afgaat en vooral zorgt dat je geen bedreiging lijkt (vooral voor hun kleintjes of een eventueel kadaver dat ze bij zich hebben) kan je wachten tot ze weg zijn of voorbij fietsen als de afstand groot genoeg is.
Af en toe hard zingen/praten (menselijke stem!) is de beste manier om beren te waarschuwen voor je komst. Beide soorten vermijden liever confrontaties met mensen.
Let wel! Als je kampeert in
bear country (= overal behalve de prairies), bewaar je eten nooit in je tent! Het is niet altijd gemakkelijk om het eten volgens de regels van de kunst op te hangen in een boom, maar zonder eten in je tent ben je tenminste veilig. Zorg wel dat je eten steeds buiten het bereik is van wasberen, skunks, ... (ook in de tent). Die zijn een groter probleem (volgens fietsers die ik tegenkwam).