Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duffel naar Praag; 2010 - Forum Wereldfietser

Duffel naar Praag; 2010

Terwijl de zon ongenadig op de aarde brandde was ik op vrijdag 9 juli vertrokken voor een drieweekse fietsvakantie naar Praag, Tsjechië. In het spoor van Wouter Bazen volgde ik een prachtige route langs meer dan 11 bruisende rivieren en kanalen, onneembare vestingen, nostalgische kuuroorden en sfeervolle oude steden tot in het hart van Oost-Europa. Een mooi traject, steeds weer anders en met veel natuur en ruimte om je heen.

Bekijk de algemene informatie, foto's en reisverslag op http://www.travelbybike.be/duffelpraag.html.
Dank je, dat ziet er erg aantrekkijk uit. Begrijp ik dat je geen last hebt gehad van druk en gevaarlijk verkeer? In Oost Europa willen ze nog wel eens gestoord gevaarlijk rijden, vandaar mijn vraag.
Wim
Hoi Wim,

Gezien de overnachtingsplaatsen heeft Koen de Route naar Praag gereden. Deze is voor pakweg 80% autovrij/autoluw.

Groet,
Fred
Mooie foto's en beschrijving van de route naar Praag. Ben van plan om vanuit Emmen ook Praag per fiets te bezoeken. Of dat nog dit najaar plaatsvindt, weet ik nu nog niet.
Dank je wel! Ik heb heel hard genoten van de omgeving, de wegen en de plaatselijke cultuur.
Wim schreef:Dank je, dat ziet er erg aantrekkijk uit. Begrijp ik dat je geen last hebt gehad van druk en gevaarlijk verkeer? In Oost Europa willen ze nog wel eens gestoord gevaarlijk rijden, vandaar mijn vraag.
Wim
Zoals Fred al zei heb ik inderdaad over heel veel autovrije en autoluwe wegen gereden, waardoor ik weinig verkeer had. Ook de drukte op de campings viel heel goed mee, ik denk dat er in Duitsland in het begin nog geen vakantie was.
Wim schreef:In Oost Europa willen ze nog wel eens gestoord gevaarlijk rijden, vandaar mijn vraag.
Laat de mensen in Polen, Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Kroatië en Hongarije dat maar niet horen. In hun beleving is dat allemaal midden-Europa. En als je een kaart erbij pakt met de Europese grenzen, dan zul je zien dat zelfs Russische steden als Kazan en Kira nog in Europa liggen. Het enige is dat Rusland een groot gedeelte van Oost-Europa opslokt.
Mij best, zolang zo maar niet bezopen achter het stuur gaan zitten of alleen maar plankgas kunnen rijden. Maar goed, daar kom je hier dus niet veel mee in aanraking. Praag stond nog op ons lijstje, maar het onveilige verkeer in dat deel van de wereld deed me nog aarzelen.
Wim
Robertjan schreef:
Wim schreef:In Oost Europa willen ze nog wel eens gestoord gevaarlijk rijden, vandaar mijn vraag.
Laat de mensen in Polen, Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Kroatië en Hongarije dat maar niet horen. In hun beleving is dat allemaal midden-Europa. En als je een kaart erbij pakt met de Europese grenzen, dan zul je zien dat zelfs Russische steden als Kazan en Kira nog in Europa liggen. Het enige is dat Rusland een groot gedeelte van Oost-Europa opslokt.
"Midden-Europa" is gewoon een eufemisme. Tot 20 jaar geleden was er een IJzeren Gordijn. West ervan was West-Europa en oost ervan was Oost-Europa. Dat gordijn is nu opengetrokken, maar de invloeden van 45 jaar communisme zijn nog duidelijk aanwezig. Verder heeft men "dadrueben" nog altijd moeite met een beheerst gebruik van artikelen die men niet had in de tijden van de "Volksrepublieken" onder toezicht van Moskou.
Daar zitten mooie, analoge, foto's bij Koen!
bert sitters schreef: Verder heeft men "dadrueben" nog altijd moeite met een beheerst gebruik van artikelen die men niet had in de tijden van de "Volksrepublieken" onder toezicht van Moskou.
Ook het gebruik van artikelen die in de communistische periode wel volop aanwezig waren, zoals bier en wodka, is vaak nog verre van beheerst. Alleen van de Spreewaldgurken is men na de val van de muur massaal afgekickt. :wink:
Wim schreef:Mij best, zolang zo maar niet bezopen achter het stuur gaan zitten of alleen maar plankgas kunnen rijden. Maar goed, daar kom je hier dus niet veel mee in aanraking. Praag stond nog op ons lijstje, maar het onveilige verkeer in dat deel van de wereld deed me nog aarzelen.
Wim
Van dat onveilige verkeer ga je echt geen last hebben, ik heb eigenlijk nooit echt een onveilige situatie meegemaakt, en zelden langs/over drukke wegen gereden.
Robertjan schreef:Daar zitten mooie, analoge, foto's bij Koen!
Dank je wel Robertjan, dat is leuk om te horen!
bert sitters schreef:
Robertjan schreef:
Wim schreef:In Oost Europa willen ze nog wel eens gestoord gevaarlijk rijden, vandaar mijn vraag.
Laat de mensen in Polen, Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Kroatië en Hongarije dat maar niet horen. In hun beleving is dat allemaal midden-Europa. En als je een kaart erbij pakt met de Europese grenzen, dan zul je zien dat zelfs Russische steden als Kazan en Kira nog in Europa liggen. Het enige is dat Rusland een groot gedeelte van Oost-Europa opslokt.
"Midden-Europa" is gewoon een eufemisme. Tot 20 jaar geleden was er een IJzeren Gordijn. West ervan was West-Europa en oost ervan was Oost-Europa. Dat gordijn is nu opengetrokken, maar de invloeden van 45 jaar communisme zijn nog duidelijk aanwezig. Verder heeft men "dadrueben" nog altijd moeite met een beheerst gebruik van artikelen die men niet had in de tijden van de "Volksrepublieken" onder toezicht van Moskou.
Die communistische sfeer maakte de reis voor mij net zo speciaal. Oost-Duitsland was voor mij het hoogtepunt van de reis, mede ook door de prachtige wegen en natuur.