Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste fietsroute van Ljubljana naar Montengro - Forum Wereldfietser

De mooiste fietsroute van Ljubljana naar Montengro

Ik wil in september gaan fietsen vanaf Ljubljana (Slovenie) naar Montengro. Kroatie, Servie en Bosnie wil ik ook graag opnemen in mijn route. Ik heb op dit forum al wat gelezen over routes vanuit Sarajevo naar Montenegro. Wil dit nog wel uitwerken tot een zeer mooie Balkanroute. Wie heeft tips? Ik denk aan 400 km per week en in totaal 1500 km.

Dank,

Rutger
Ik ben toevallig ook een tocht in September aan het uitstippelen, van Klagenfurt tot waarschijnlijk Sarajevo, vnl langs de Kroatische kust en daarna Montenegro in, zie ook dit topic. Misschien komen we elkaar nog tegen. 8)
Da's ook wat.
Als jullie nou 2 jaar eerder op dit idee waren gekomen, dan had ik toen misschien reisgenoten gehad.

Met de auto is het simpel: de Jadranska Magistrala is de mooiste route tussen Slovenie en Montenegro.
Maar met de fiets is het toch even wat anders...

Ik ben zelf eens van Zürich naar Dubrovnik gefietst, en ik heb in Kroatie zoveel mogelijk de wintervariant van de Eurovelo-route nr. 8 gevolgd. Die loopt langs de kust, terwijl de zomervariant over de eilanden leidt. Zie mijn berichtjes hier en daar.
Ondanks de vele waarschuwingen om vooral niet op de Magistrala te fietsen, ontkwam ik er niet aan (tip nummer 1: Als je langs de Dalmatische kust en eilanden fietst, zorg dat je goed op de hoogte bent van de ferry-tijden. Ergens in september gaat de winterdienstregeling in, en vanaf dan gaan er bijv. maar twee ferry's per week tussen Losinj en Zadar en dan moet je wel over land!)
De hinder en het gevaar op de magistrala vielen me eigenlijk best mee, maar ik heb deze tocht dan ook in oktober gedaan, toen het toeristenseizoen al over was. In september zal de echte drukte ook al wel voorbij zijn.

De Jadranska klimt tussen de eilanden Rab en Pag tot honderden meters hoogte en biedt dan een magistraal uitzicht over beide eilanden en de adriatische zee. Ik ben in de klim (begint in Senj) en afdaling (tot vlakbij Karlobag) slechts enkele tientallen auto's tegengekomen.
Ook tussen Omis en Makarska is het een prachtige weg.

Stukken Jadranska die je echt moet mijden:
- De eerste tientallen kilometers na Rijeka. Hier kun je beter eilandhoppen vanaf Krk, via Rab. Of door de binnenlanden, wat vanuit Ljubljana misschien wel de meest aantrekkelijke en logische route is.
- Rond Split. Het heeft een prachtige binnenstad, maar het ligt op een schiereiland en je moet vanaf het vastelan eerst kilometers lang door industriegebieden en verpauperde bijlmerwijken. Als je toch naar deze stad wilt, kun je beter je ferrytochten zo plannen dat je hier moet overstappen.

Vanaf Makarska tot Dubrovnik vond ik tegenvallen.
Dit stuk kun je beter 'hoppen' (Brac, Hvar Korcula, Peljesac). misschien zelfs al vanaf Split. Of je gaat hier juist Bosnie in. Vanaf hier is een lus te maken via Mostar naar Dubrovnik.

Waar ik absoluut van baal, is dat ik door al dat gedoe met de ferry's, geen tijd meer had om de baai van Kotor te zien.
Kijk hier eens http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=709229 Dit is wat ik dit jaar gefietst heb (voor het eerst met GPS onderweg). Er zit vast wel wat tussen wat je kan gebruiken als je genoeg hebt van water aan 1 kant. De Jadranska is inderdaad prima te fietsen al wil het stuk tussen Senj en Pag wel eens dicht gegooid worden als er een Bora op komt zetten. Ferries is inderdaad een heel gepuzzel of heel vroeg opstaan om de eerste te pakken. Het meeste verkeer zal je in de dorpen en steden tegenkomen en daar tussen is het dan weer rustig. Waar je wel voor op moet passen zijn de bussen en vrachtwagens, als je denkt dat het ding voorbij is zit er vaak nog een Kroaat in een gewone auto aan vast geplakt die jou niet gezien heeft. Spiegeltje is daarom erg fijn om te zien of er wat achter je zit als er een vrachtwagen of bus je tegemoet komt. Zonodig neem je maatregelen; iets verder uit de kant fietsen of even stoppen in de berm. Houdt rekening met elke dag zo'n 1000 hoogtemeters het gaat aardig omhoog en omlaag langs de kust. 100 kilometer op een dag is (als je geen last van de wind hebt) mogelijk (meer ook).
Op de terugreis zou je ervoor kunnen kiezen met de veerboot van Dubrovnik naar Rijeka te gaan met onderweg een stop in Korcula of op Hvar als dat mogelijk is, geef dat wel aan als je een kaartje gaat kopen (rechtstreeks in de haven), fiets mee is geen probleem (je moet er alleen wel voor betalen).

Peter
De mooiste route maak jezelf door zo nu en dan even te verdwalen.
Die veerpontjes worden idd nog een hele puzzel ;-)
Weet iemand of je met de "foot passenger only" catamarans de fiets mee mag nemen, i.h.b. die van Hvar naar Korčula?

PS ridewithgps.com is een handig programma om snel routes te plannen:

Afbeelding
Wij hebben in een aantal keren de kust van Zadar tot de Kotorbaai in Montenegro gefietst en met de ferry ook de meeste eilanden aangedaan en befietst, fantastisch! vooral buiten het seizoen.
Je kan je fiets niet meenemen met de catamarans verder wel met alle ferrys van Jadrolina.
De Kotorbaai in Montenegro mag je niet missen.Wij hebben meestal overnacht bij particulieren waar we een kamer huurden.
Succes
Dank allemaal voor de suggesties en tips!

@Dik: Ja de Kotorbaai ken ik. Is echt een superprestatie om vanuit Kotor naar Nationaal Parc Locven te klimmen. 20 km lang is die klim geloof ik. Ik heb hem afgedaald met een auto.

Zelf ben ik nu aan het puzzelen. Het zal waarschijnlijk meer binnenland worden. Dan van Ljubljana naar Karlovac (Kroatie) en dan een route naar Sarajevo. Dan volg ik de tips vanuit het andere Bosnie forum op om naar Durmitor, Montengro te komen. Aansluitend wil ik dan via Bijelo Polje (evt. via Kosovo) naar Belgrado fietsen. Vertrek rond 1 september. Terug 29 september.
Uiteraard komt er straks de uitgewerkte route op dit forum.

Blijf jullie tips sturen alsjeblieft. Nogmaals dank.

Rutger
Bedankt, Dik. Jammer dat de fiets niet mee kan op de catamaran, ik denk dat Hvar/Korcula helaas ivm met tijd links moet laten liggen omdat de Jadrolina ferries vroeger in de middag vertrekken vanuit Hvar. Dan liever wat extra dagen in Montenegro plannen dan op die eilanden, want de baai van Kotor is idd adembenemend mooi.
Afbeelding
Minko, inderdaad geen fietsen op de catamaran, die geloof ik ook alleen in het hoogseizoen varen vanuit Hvar Stad. Bijna alle veerboten vertrekken vanuit de haven bij Stari Grad en dan naar Split.
De baai van Kotor is prachtig, van bovenaf helemaal, gelukkig was er weinig verkeer op de weg naar beneden, in mijn geval kwam ik van het Skadar meer en ben via Rijeka Crnojevica en Cetinje naar Kotor en verder gegaan. Ook een hele lange klim overigens.
Wacht rustig af op jullie belevenissen.
Ook buitengewoon intrigerend lijkt me het Prokletijemassief oftewel de Albanese Alpen in het ZO van Montenegro. Dit gebergte was zo ontoegankelijk dat er onlangs pas gletsjers zijn ontdekt, de meest zuidelijke van Europa! :shock:

Afbeelding

Ook interessant lijkt me deze route over een gravelweg door Albanië langs de oostgrens met Montenegro.
Van Podgorica via Tamare, Selce en Vermosh naar Gusinje en Plav:

Afbeelding

http://www.panoramio.com/user/3181113/t ... oto_page=2
http://www.panoramio.com/user/2518574/t ... oto_page=6

Heeft iemand hier gefietst?
Als ik zo naar het profiel kijk zou ik hem andersom rijden, al maakt het uiteindelijk natuurlijk niets uit. Daarnaast is dit niet even een route die je in 1 of 2 dagen doet zeker naar het profiel kijkend minimaal 3 maar eerder 4 of 5. Als ik wikipedia lees is dit wel zo'n een beetje de natste droom voor natuurliefhebbers in Europa. Misschien volgend jaar maar eens doen, hoop wel dat er redelijk kaartmateriaal is voor dit deel van Europa al zullen hier de meeste wegen in de dalen liggen.
Het lijkt logisch om langs de kust te gaan fietsen, die is ook fabelachtig mooi, maar ik zou ook zeker overwegen om een stuk binnenland op te nemen in de route. Je zou een soort Z-route kunnen fietsen. Eerste een stuk naar het zuiden eiland hoppen en zodra je daar genoeg van hebt (wij hadden het op een gegeven moment gezien en wilden de bergen in) landinwaarts trekken richting Sarajevo (zeer de moeite waard). Vandaar uit richting Durmitor National Park in Montenegro. Vandaar richting de Tara Kloof en er door heen. Fabelachtig.

Als je dan richting Dubrovnik en de baai van Kotor gaat heb je een prachtige route.

Ga je het binnenland in dan krijg je een heel andere indruk van de Balkan dan als je alleen langs de kust blijft.

Veel plezier!

Eric
Op dit moment ziet de route er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Rutger is imiddels vertrokken en gaat het eerste deel alvast verkennen, altijd handig ;-)
Willen we Albanië nog meepikken dan zal er onderweg nog wat geschrapt of gesmokkeld moeten worden, wellicht een stukje per bus of trein tussen Mostar en Dubrovnik?
Heel veel is mooi in die contreien, maar als Rutger nog tijd over heeft dan kan hij vanaf Podgorica ook een iets noordelijker route kiezen. De pas van Pljevilja naar Bosnie is fabelachtig en er is een indrukwekkende onverharde pas tussen Gorazde en Hrenovica. In dat laatste stuk is volgens mij veel gevochten en dat heeft veel indruk op ons gemaakt...

PS: ik heb de indruk dat de OSM veel beter is in dit gebied dan Google....

Groet
Eric
Zeker, routeren in Bosnië op de google maps kaart werkt niet eens! Ik gebruik bikeroutetoaster.com of mijn eigen Balkan 'openfietsmap' in Mapsource om daar een route te plannen. Op de openstreetmap kaart staat ook aangegeven of het wegdek verhard is, er staan meer campings en hostels e.d. op en vooral in de nationale parken ook meer voetpaden.
Hoi Minko, de tovenaar,

Mooie routes heb je altijd! Harry Wagenaar is nu nog op reis maar heeft nog maar net door Albanie gefietst. Hij is nu in Griekenland onderweg naar Istanbul. Wellicht dat hij je nog handige tips kan geven.

http://fietsenaar.reismee.nl/
De tovenaar schreef:... Ik gebruik bikeroutetoaster.com of mijn eigen Balkan 'openfietsmap' in Mapsource om daar een route te plannen. Op de openstreetmap kaart staat ook aangegeven of het wegdek verhard is, er staan meer campings en hostels e.d. op en vooral in de nationale parken ook meer voetpaden.
Opvallend is dat ondanks dat ik in Bikeroutetoaster aanvink om de OSM te gebruiken wordt de pas tussen Gorazde en Hrenovica niet 'gezien' terwijl die met een stevige fiets goed te fietsen is.

Groet
Eric
eric190173 schreef: Opvallend is dat ondanks dat ik in Bikeroutetoaster aanvink om de OSM te gebruiken wordt de pas tussen Gorazde en Hrenovica niet 'gezien' terwijl die met een stevige fiets goed te fietsen is.
Groet
Eric
Als je een route plant van Plejvlja naar Sarejevo neemt die wel de pas, of bedoel je een andere?
http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=173715
Die bedoel ik inderdaad. Bijzonder, bij het berekenen pakt hij de weg wel, zolang je nog niks gepland hebt is de weg niet ingetekend.

Off topic:
Dit pad was voor mij één van de hoogtepunten van onze Balkan-tocht (2003). Niet alleen vanwege de omgeving (maar die is daar overal mooi) maar vanwege wat we op de weg hebben meegemaakt.

We waren op weg van Sarajevo naar Gorazde. Dit laatste dorp stond op ons lijstje omdat één van mijn zusjes geld ingezameld had voor dit dorp voor de wederopbouw.

We zouden via de E761 blijven volgen tot Gorazde, ik betwijfel of de pas op onze kaart stond, en als die er al op stond denk ik dat we hem als te steil ingeschat hebben. De 'grote' E761 zou in een dal blijven en onze inschatting was dat dit beter te fietsen was.

Toen we echter in het dorp fietsten waar de pas begint (Renovica) werden we door verschillende mensen gewaarschuwd niet rechtdoor te gaan maar rechtsaf de bergen in. We wisten niet precies wat het probleem voor ons was (is ook niet duidelijk geworden) maar doordat verschillende mensen het onafhankelijk van elkaar het op ons hart drukten zijn we rechtsaf gegaan.

De pas bestond uit een karrespoor en met iets meer dan wandelsnelheid fietsten we omhoog, afvragend of we wel de juiste keuze hadden gemaakt. Het viel ons op dat er veel gedenkplaatsen waren van gesneuvelde soldaten. In de moslimtraditie wordt er meer aandacht besteed aan de plek waar een soldaat gesneuveld is dan zijn begraafplaats. Als het kan wordt er een bron geslagen en is er ook een zitje.
Zo ook op deze berg. Op een gegeven moment komen we ook bij zo'n plaats waar een oude man zit. Hij zit bij het graf van zijn zoon en zit er naar zijn zeggen elke dag. Vandaag is een bijzondere dag want zijn zoon en dochter komen op vakantie uit het buitenland en ze hebben afgesproken om elkaar hier te ontmoeten. We zitten in stilte (wij zijn Bosnisch niet machtig en zijn Duits is rudimentair) bij elkaar en delen wat eten en drinken en roken een sigaret. De emotie is bijna aan te raken en het voelt niet goed om zo maar op de fiets te springen en weer verder te klimmen.

Maar goed, uiteindelijk we maken een foto, krijgen zijn adres om een afdruk op te sturen en we gaan verder.

Na een paar uur staan we boven op de pas en voorzichtig beginnen we aan de afdaling. We realiseren ons dat we nog geen idee hebben waar we in Gorazde zullen gaan slapen en vragen ons af wat er zal zijn. Want ondertussen hebben we zicht op het dorp, en het is niet groot...
Halverwege de afdaling komen we een auto tegen. Het enige verkeer wat we tegenkomen vanaf Renovica..... En de auto heeft Nederlandse kentekenplaten! We stoppen, want we willen vragen of zij een overnachtingsplek in Gorazde weten. De auto stopt ook en de passagiers stappen uit. We begroeten elkaar en ze vragen wat wij aan het doen zijn... Tja, hoe leg je uit dat je het leuk vind om van NL naar Istanbul te rijden op de fiets...
Zij zijn op weg naar hun vader. De broer van de man en vrouw in de auto is aan de andere kant van de berg omgekomen, waarna zij gevlucht zijn naar Nederland en nu wacht hun oude vader op hun aan de ander kant van de berg....

Oja, de neef van de man en vrouw werkte in het bejaardenhuis van Gorazde en daar was vast nog wel een kamertje leeg voor ons... en dat was ook zo...
Gorazde lag toen, bijna 10 jaar na de oorlog nog voor de helft in puin. Het heeft diepe indruk op ons gemaakt (eigenlijk de hele reis..)

Groet
Eric
eric190173 schreef:Die bedoel ik inderdaad. Bijzonder, bij het berekenen pakt hij de weg wel, zolang je nog niks gepland hebt is de weg niet ingetekend.

Off topic:
Mooi verslag Eric, zeker niet off topic.
Heb je bij Bikeroutetoaster het kaartje wel op "street" (openstreetmap kaart) staan, of misschien niet ver genoeg ingezoomd?