Da's ook wat.
Als jullie nou
2 jaar eerder op dit idee waren gekomen, dan had ik toen misschien reisgenoten gehad.
Met de auto is het simpel: de Jadranska Magistrala is de mooiste route tussen Slovenie en Montenegro.
Maar met de fiets is het toch even wat anders...
Ik ben zelf eens van Zürich naar Dubrovnik gefietst, en ik heb in Kroatie zoveel mogelijk de wintervariant van de Eurovelo-route nr. 8 gevolgd. Die loopt langs de kust, terwijl de zomervariant over de eilanden leidt. Zie mijn berichtjes
hier en
daar.
Ondanks de vele waarschuwingen om
vooral niet op de Magistrala te fietsen, ontkwam ik er niet aan (tip nummer 1: Als je langs de Dalmatische kust en eilanden fietst, zorg dat je goed op de hoogte bent van de ferry-tijden. Ergens in september gaat de winterdienstregeling in, en vanaf dan gaan er bijv. maar twee ferry's per week tussen Losinj en Zadar en dan moet je wel over land!)
De hinder en het gevaar op de magistrala vielen me eigenlijk best mee, maar ik heb deze tocht dan ook in oktober gedaan, toen het toeristenseizoen al over was. In september zal de echte drukte ook al wel voorbij zijn.
De Jadranska klimt tussen de eilanden Rab en Pag tot honderden meters hoogte en biedt dan een magistraal uitzicht over beide eilanden en de adriatische zee. Ik ben in de klim (begint in Senj) en afdaling (tot vlakbij Karlobag) slechts enkele tientallen auto's tegengekomen.
Ook tussen Omis en Makarska is het een prachtige weg.
Stukken Jadranska die je echt moet mijden:
- De eerste tientallen kilometers na Rijeka. Hier kun je beter eilandhoppen vanaf Krk, via Rab. Of door de binnenlanden, wat vanuit Ljubljana misschien wel de meest aantrekkelijke en logische route is.
- Rond Split. Het heeft een prachtige binnenstad, maar het ligt op een schiereiland en je moet vanaf het vastelan eerst kilometers lang door industriegebieden en verpauperde bijlmerwijken. Als je toch naar deze stad wilt, kun je beter je ferrytochten zo plannen dat je hier moet overstappen.
Vanaf Makarska tot Dubrovnik vond ik tegenvallen.
Dit stuk kun je beter 'hoppen' (Brac, Hvar Korcula, Peljesac). misschien zelfs al vanaf Split. Of je gaat hier juist Bosnie in. Vanaf hier is een lus te maken via Mostar naar Dubrovnik.
Waar ik absoluut van baal, is dat ik door al dat gedoe met de ferry's, geen tijd meer had om de baai van Kotor te zien.