Getest: Caldera + AG alcoholbranders
Om te kijken hoe bruikbaar een alcoholbrander is voor onderweg met de fiets, heb ik 2 branders gekocht en getest.
- Brander 1: Trail Designs Caldera Cone Stove System
![Afbeelding](http://www.racelite.com/articlepic.php?id=697367&x=250&y=250¬larger=1)
![Afbeelding](http://www.racelite.com/articlepic.php?id=697367&x=250&y=250&framed=1&nr=2¬larger=1)
Gewicht: Cone: 36 gram + Stove: 16 gram
- Brander 2: AntiGravityGear Alcohol Stove Pepsi-style
![Afbeelding](http://www.racelite.com/articlepic.php?id=209847&x=140&y=100)
Gewicht: 11 gram
De Caldera maakt gebruik van een chimney stove, waarbij de vlam uit het midden komt en recht onder de pan zit. De pan zet je op de behuizing (cone), die het zaakje heel efficient en ongevoelig maakt voor de wind.
Bij het brandertje van Antigravitygear zet je de pan op de brander zelf waarbij de vlammen uit de zijkant komen.
Voorts gebruik ik ook de volgende items:
- Fles + 125ml Methanol: Gewicht: 140 gram
- Pan: AntiGravityGear 3 Cup Aluminum Non-Stick Cook Pot (850ml) Gewicht: 113 gram
- Pangreep: AntiGravityGear Aluminum Clamp Handle Gewicht: 34 gram
- Isolatie: AntiGravityGear Pot Cozy Gewicht: 35 gram
Tijd om de boel in de hens te steken. Ik gebruik 20ml brandstof en 400ml warm water. Ook test ik de Caldera met blauwe spiritus.
Hier zijn de tijden:
Caldera + methanol:
3:15 Stoom uit het deksel
4:15 Deksel trilt, zet het schuin
7:30 Einde
AG stove + windscherm + methanol:
3:55 Stoom uit het deksel
4:50 Einde
Caldera + brandspiritus:
4:55 Stoom uit het deksel
5:40 Kokend, deksel trilt niet
11:50 Einde
Toegevoegd op 15 sep 2011
Trangia + brandspiritus
4:20 Stoom uit het deksel
4:40 Water kookt
10:22 Einde
Trangia + simmerdeksel + brandspiritus
5:00 Simmerdeksel er op, met halve stand. Deksel blijft lichtjes trillen.
27:20 Einde
Gewicht Trangia brander: 110 gram
Ook heb ik een pot cozy getest. Dit is een isolatie-hoes die je om de pan kan doen en daarmee hermetisch afsluit. Het gekookte water bleek na 45 minuten in de cozy nog zo heet te zijn, dat ik me vingers geen 3 seconden in het water kon houden. Hiermee kan je dus de kooktijd dus aanzienlijk verlengen!
Conclusie:
Het AG brandertje blijkt een stuk minder efficient als de Caldera. Maar omdat het zo compact is (brander past in de pan) is deze handig voor kleine tochten van een paar dagen.
De Caldera blijkt hier de winnaar te zijn voor de langere tochten. Hoewel ik 20ml heb gebruikt, past er 40ml in de brander. Het vuur werd zo heet dat ik het deksel schuin op de pan moest zetten. Misschien dat je er ook mee kan braden, maar dat heb ik niet getest.
Ook heb ik de Caldera getest met spiritus. Alhoewel dit NIET de bedoeling is werkt dit toch verrassend goed. Spiritus ruikt wel en is niet zo schoon als methanol, maar brand duidelijk langer en iets minder heet. Wel werd de brander een beetje blauw van binnen.
Als we de Caldera vergelijken met mijn huidige gas systeem:
Gas: Coleman brander + Windscherm + Gastank 250: 85 + 55 + 345 = 485 gram
Alc: Caldera Cone + Brander + Fles + 250ml methanol + Pot Cozy = 36 + 16 + 240 + 28 = 394 gram
Een praktijktest volgt nog. Maar voor wie zoals ik nooit uitgebreid kookt, is dit een leuk alternatief. De verkrijgbaarheid van methanol viel mij wat tegen. In de bouwmarkt kon ik het niet vinden. Deze methanol heb ik bij Bever gekocht. Misschien heb ik niet goed gezocht. In Noorwegen schijnt Rød Sprit goed verkrijgbaar te zijn.
Om te kijken hoe bruikbaar een alcoholbrander is voor onderweg met de fiets, heb ik 2 branders gekocht en getest.
- Brander 1: Trail Designs Caldera Cone Stove System
Gewicht: Cone: 36 gram + Stove: 16 gram
- Brander 2: AntiGravityGear Alcohol Stove Pepsi-style
Gewicht: 11 gram
De Caldera maakt gebruik van een chimney stove, waarbij de vlam uit het midden komt en recht onder de pan zit. De pan zet je op de behuizing (cone), die het zaakje heel efficient en ongevoelig maakt voor de wind.
Bij het brandertje van Antigravitygear zet je de pan op de brander zelf waarbij de vlammen uit de zijkant komen.
Voorts gebruik ik ook de volgende items:
- Fles + 125ml Methanol: Gewicht: 140 gram
- Pan: AntiGravityGear 3 Cup Aluminum Non-Stick Cook Pot (850ml) Gewicht: 113 gram
- Pangreep: AntiGravityGear Aluminum Clamp Handle Gewicht: 34 gram
- Isolatie: AntiGravityGear Pot Cozy Gewicht: 35 gram
Tijd om de boel in de hens te steken. Ik gebruik 20ml brandstof en 400ml warm water. Ook test ik de Caldera met blauwe spiritus.
Hier zijn de tijden:
Caldera + methanol:
3:15 Stoom uit het deksel
4:15 Deksel trilt, zet het schuin
7:30 Einde
AG stove + windscherm + methanol:
3:55 Stoom uit het deksel
4:50 Einde
Caldera + brandspiritus:
4:55 Stoom uit het deksel
5:40 Kokend, deksel trilt niet
11:50 Einde
Toegevoegd op 15 sep 2011
Trangia + brandspiritus
10:22 Einde
Trangia + simmerdeksel + brandspiritus
5:00 Simmerdeksel er op, met halve stand. Deksel blijft lichtjes trillen.
27:20 Einde
Gewicht Trangia brander: 110 gram
Ook heb ik een pot cozy getest. Dit is een isolatie-hoes die je om de pan kan doen en daarmee hermetisch afsluit. Het gekookte water bleek na 45 minuten in de cozy nog zo heet te zijn, dat ik me vingers geen 3 seconden in het water kon houden. Hiermee kan je dus de kooktijd dus aanzienlijk verlengen!
Conclusie:
Het AG brandertje blijkt een stuk minder efficient als de Caldera. Maar omdat het zo compact is (brander past in de pan) is deze handig voor kleine tochten van een paar dagen.
De Caldera blijkt hier de winnaar te zijn voor de langere tochten. Hoewel ik 20ml heb gebruikt, past er 40ml in de brander. Het vuur werd zo heet dat ik het deksel schuin op de pan moest zetten. Misschien dat je er ook mee kan braden, maar dat heb ik niet getest.
Ook heb ik de Caldera getest met spiritus. Alhoewel dit NIET de bedoeling is werkt dit toch verrassend goed. Spiritus ruikt wel en is niet zo schoon als methanol, maar brand duidelijk langer en iets minder heet. Wel werd de brander een beetje blauw van binnen.
Als we de Caldera vergelijken met mijn huidige gas systeem:
Gas: Coleman brander + Windscherm + Gastank 250: 85 + 55 + 345 = 485 gram
Alc: Caldera Cone + Brander + Fles + 250ml methanol + Pot Cozy = 36 + 16 + 240 + 28 = 394 gram
Een praktijktest volgt nog. Maar voor wie zoals ik nooit uitgebreid kookt, is dit een leuk alternatief. De verkrijgbaarheid van methanol viel mij wat tegen. In de bouwmarkt kon ik het niet vinden. Deze methanol heb ik bij Bever gekocht. Misschien heb ik niet goed gezocht. In Noorwegen schijnt Rød Sprit goed verkrijgbaar te zijn.