Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FooTprint lek? (gerepareerd) - Forum Wereldfietser

FooTprint lek? (gerepareerd)

Tijdens onze vakantie in Schotland leek het alsof onze foodprint water 'doorsloeg'.
Is het nu lek of kwam dat omdat de Schotse bodems vaak behoorlijk zompig zijn. Ik heb mijn hilleberg grondzeil in het verelden weleens gewassen met een klein beetje zeep.

Indien het om een lek gaat, hoe kan ik dat dan het beste reaperen.
Met Grangers of dat andere merk wassen/impregneren? Of maak ik het daarmee alleen maar erger?

Ik ga Hilleberg zelf ook maar even mailen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Hi Blanche,

vraagje, waar was het precies nat? Als dit onder je matjes was kan dit 2 dingen zijn, condens opgebouwd onder je matje of idd het doordrukken van het vocht onder je grondzeil door de "porien" in het grondzeil. Het grondzeil is waterdicht tot een bepaalde druk (waterkolom) als er dus meer druk op een plek staat dan wat het grondzeil aankan dan zal het op die plek nat worden. Meestal zie je dit onder je slaapmatje. Is het over het gehele grondzel maar niet onder je matje dan denk ik eerder dat het condens is. En natuurlijk en goede vraag is of dat het echt nat was of alleen een beetje klam. Bij een behoorlijke temp schommeling en bij hoge luchtvochtigheid zal je grondzeil zowiezo een beetje klam aanvoelen.

een dwr coating kan natuulijk weinig kwaad, maar echt waterdicht word het niet, kan zijn dat je idd de dwr coating er af hebt gewassen.

Succes

Bas
Het was echt nat onder onze matjes bij het zwaarste gedeelte van je lichaam en als we in de voortent gingen zitten.We moesten dan op een vuilniszak zitten. Maar ook tijdens het 'kruipen' door de voortent werden je knieen vochtig. En s'ochtneds onder je tassen die in de voortent stonden.
Hoi Blanche,

Voortaan dan maar naar een droog land gaan... :P

Maar je kunt ook even naar het Tatteljee in Amsterdam gaan (of op laten sturen). Zij kunnen zo controleren of je grondzeil lekt (dmv een waterkolom). En ze kunnen het ook wel vervangen (of sprayen of plakken).

Groeten Fokko
Ik ken het verschijnsel goed, want mijn Walk-a-Way-tent (275 gulden...) heeft het ook.
In het verleden is het wel eens ge-herimpregneerd maar dat helpt maar een paar dagen. Daarna weer raak. Het grondzeil is dan poreus, bij mij over de hele oppervlakte dus ook in de hoeken waar nooit gewicht ligt. De eerste paar vakanties kon je de tent opzetten in een plas water, maar nu wordt het al nat van het gewicht van een mobieltje als het ware. Van een Hilleberg tent mag je wat meer verwachten denk ik zo. Hoe veel is je tent gebruikt?

Een praktische remedie is plastic folie en dat helpt goed, als je het tenminste zo legt dat regenwater niet vanaf de zijkant tussen grondzeil en folie komt.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom het dunste en goedkoopste folie waterdichter is dan een grondzeil.

Echte geprikte gaatjes kun je uiteraard prima repareren met de gebruikelijke spullen die men bij de bever verkoopt of bij noodzaak welke lijm dan ook, maar de beschrijving wijst niet op dit probleem.

Zo, nu zullen er wel weer over weekmakers beginnen.

Leon
het vershcil tussen grondzeil in een tentje en een plasticen folie is dat een grondzeil een geweven materiaal is waarop achteraf een laagje in geplakt of gedampt, een folie is niet meer dan een stuk erg opgerekt plastic wat zowiezo vloestof dicht is.

Maar idd word er door de porien vocht naar binnengedrukt door het gewicht wat op die plaats drukt, zou kunnen duiden op slijtage van de coating. Maar alles staat of valtmet het gebruik en leef tijd van de tent.

Bas
De tent is 1,5 jaar oud.
Was het wasmiddel de boosdoener?
Ik had gehoord dat het geen kwaad kon met een grondzeil.
tsja...ik heb het ook eens in bad gewassen met een wasmiddel (nadat de tent er niet meer uit zag na 4 weken kamperen op zand en rots grond bij 50 graden Celsius in Utah....het zand was er in vastgebakken (zeker de buitentent)...dus geen idee war het allemaal van kwam....maar bij het Tatteljee bleek dat ie goed lek was... :cry:
In vochtige gebieden is het sowieso verstandig om een lapje plastic onder je tent te leggen. (Bij voorkeur polyethyleen en zeker geen pvc ivm weekmakers en andere carcinogene troep) Dit scheelt enorm kwa vochtigheid in de tent. Niet alleen onder je matje, maar 's ochtends vroeg ook aan de binnenkant van je tentdoek. Bijkomstig voordeel is ook nog eens dat je een stuk minder schurende troep als zand en modder mee inpakt met de tent.
Nog een lapje? Ik gebruik al een grondzeil (footprint) onder mijn tent en daar gaat deze vraag ook over. Mmm mischien moet ik iets duidelijker zijn in mijn vraagstelling.
Blanche schreef:Nog een lapje? Ik gebruik al een grondzeil (foodprint) onder mijn tent en daar gaat deze vraag ook over. Mmm mischien moet ik iets duidelijker zijn in mijn vraagstelling.
Als er gaten in je foodprint zitten zal er wel van gegeten zijn :D
Blanche schreef:Was het wasmiddel de boosdoener?
Wat bedoel je met wassen? Met een vochtig zepig sponsje wat afgedaan of met een beetje fijnwasmidel in de machine op "voorzichtig"?

1,5 jaar zou je een Hillebergtent makkelijk moeten kunnen gebruiken, continu dan.

Leon
Hierop inhakend,

Door bijna elke nacht in spanje op steentjes te staan heb ik een gaatje in het grondzeil in de voortent. Op nat gras gaat dat natuurlijk vervelend worden,

Kun je dat met seamsealer een stukje op plakken?

Andere (plak)tips ook welkom :)
Als er gaten in je foodprint zitten zal er wel van gegeten zijn
Ik zou ook liever een footprint onder mijn tent leggen. Al kunnen we tegenwoordig hiero (tja, onderzoeker) ook food printen :wink:

Maar goed.
Grondzeil is de onderkant van je binnentent. Ook deze moet waterdicht zijn. Footprint is extra lapje stof voor onder je tent, zodat ook je luifel een zeil heeft.

Bij Zwerfkei kan je het laten testen, doen ze ook met jassen en broeken. Als je met twee waterdichte lagen nog vocht in je binnentent hebt, zou ik zeggen condens. Zoals hier boven al gezegd: condens komt vaker voor onder je matje.

Twee ervaringen:
- 's nachts een pittige onweersbui en onder mijn tent een kuil: de waterplas bleef tussen mijn footprint en grondzeil liggen: ik droog!
- nog een heftige regenbui (overdag); ik buiten de tent tot aan mijn enkels in het water; binnen alles droog (ik lag dus niet in mijn tent, dus geen druk op het grondzeil)
@Roald: ja. Let op of het PU- (SeamGrip) of siliconen (SeamGrip of Seamseal) gecoat is.

@Blanche: Klinkt me in de oren als condens in eerste instantie. Wat je kunt doen is een stukje van het grondzeil waar het doorsloeg als een zakje vormen, water erin gieten, en zelf op druk brengen. Kom het dan door de stof heen (dus niet druppels die door de vulopening naar beneden sijpelen) dan weet je dat 'ie sowieso lek is (door het sopje?).
Zo niet, dan gok ik in eerste instantie echt op condens. Een Hilleberg is niet heilig.
Robertjan schreef:condens
Ik heb dat nooit begrepen. Als je een kurkdroog luchtdicht matje legt op een kurkdroog waterdicht grondzeil, hoe zou er dan condens tussen kunnen komen als je op een natte ondergrond gaat staan? Die nattigheid kan imho nergens anders vandaan komen dan van onderen, dus dóór het grondzeil.
Leon
Ik ben geen natuurkundige. Wie het weet mag het zeggen. Maar dat het dan vaak condens is, is zeker.
Maar het gekke is dat ik die "condens" alleen maar heb aangetroffen bij goedkope tenten.
Wim
Robertjan schreef:Ik ben geen natuurkundige. Wie het weet mag het zeggen. Maar dat het dan vaak condens is, is zeker.
OK dan. Lucht kan slechts een beperkte hoeveelheid waterdamp bevatten. Wordt de maximale hoeveelheid waterdamp overschreden dan ontstaat condens. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude-. Wordt warme-, vochtige lucht afgekoeld dan wordt de maximale hoeveelheid waterdamp overschreden en slaat de overtollige waterdamp neer als condens.
In een tent is de lucht relatief warm en vochtig. De warme-, vochtige lucht condenseert wanneer het in aanraking komt met bijvoorbeeld de koude buitentent, vandaar dat die dilkwijls nat aanvoelt.
Waarom er juist vocht zou ontstaan onder zwaar belaste plekken in het grondzeil weet ik niet, maar ook ik heb die ervaring. Wellicht heeft dit te maken met de koude ondergrond waar het grondzeil ter plekke tegenaan wordt gedrukt, maar dat is slechts gissen. Wel vervelend als de bodem van je tent steeds nat wordt.
Frank
Blanche schreef:
Nog een lapje? Ik gebruik al een grondzeil (foodprint) onder mijn tent en daar gaat deze vraag ook over. Mmm mischien moet ik iets duidelijker zijn in mijn vraagstelling.

Als er gaten in je foodprint zitten zal er wel van gegeten zijn
Geloof dat het kwartje nog niet is gevallen :wink:

Had een soortgelijk probleem met de eerste footprint van mijn Birdland tentje.
Deze begon na een jaar of vijf ook door te slaan en was bovendien erg vies geworden.
Na een wasbeurt in de wasmachien werd het doorslag-effect nog groter en heb ik hem maar gelijk weggooid en vervangen door een nieuwe footprint.
Nu weer een paar jaar later begint de 2e footprint dezelfde verschijnselen te vertonen, overigens wel na weer een zeer intensief gebruik van de tent.
Kortom..... mijns inziens een normaal verschijnsel en als je de kosten afzet tegen het plezier van zoveel kampeergenot vind ik dat niet zo heel erg.

Groet, Gerard