Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke achterdrager? - Forum Wereldfietser

Welke achterdrager?

Hallo,

Volgend jaar wil ik samen met een vriend op fiets vakantie. Ik heb alleen nog een achterdrager nodig. Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Mijn vader heeft op zijn Cannondale Touring een Tubus zitten en is daar zeer tevreden over. Zodoende ben ik dus gaan kijken bij Tubus.

Mijn 'eisen':
- Geschikt voor 28'' wielen.
- Zwart
- Degelijk. Ik heb geen zin in geklooi onderweg.
- Het liefst niet al te duur, maar voor goede kwaliteit ben ik best bereid te betalen.

Groeten,

Jeroen
Tubus Cargo.
Tubus is volgens mij altijd goed, in mijn ogen zeker het geld waard.
Is het de bedoeling om ook iets OP de achterdrager te leggen/binden? Of moeten er alleen tassen aan komen te hangen? Als je alleen kleine dingen op de achterdrager wilt hebben liggen en verder alles in of aan je tassen hebt zitten, is de Tubus Logo een betere keuze dan de Cargo, imho. Daar kun je je tassen nl. op twee hoogtes aan vastmaken. De lage stand kan soms problemen geven als het gaat om hele lompe keien of diepe, op greppels lijkende, karrensporen, maar dan heb je w.s. ook ruzie met je cranks. Maar die lage stand rijdt wel comfortabeler en stabieler. En je kunt met de Logo altijd kiezen: hoog of laag.
Het nadeel (als je ook iets op je drager wilt hebben liggen) van de Logo is alleen dat deze smaller is dan de Cargo, en de Logo is iets duurder.
De Tubus Fly kan trouwens ook al 18 kg aan. De Logo is i.h.a. overkill.
Wil je portemonnee aan de titanium, dan is het leuke van de Airy dat 'ie 30kg aankan.
Modellen als de Carry, Locc en de Vega zou ik vermijden.

Old Man Mountain maakt ook goede dragers, zoals de Red Rock welke vergelijkbaar is met de Cargo. Deze wordt boven bevestigd aan de remnokken i.p.v. dragernokken.
De Fly als je echt weinig meeneemt. De Cargo voor 28 inch als je 15 kg of meer meeneemt. Als je fiets aan de achterkant vrij kort is en/of je grote voeten hebt, dan de Logo. Of de OMM Red Rock (heeft meer een mtb look, en past inderdaad beter op sommige fietsen zonder nokken aan de staande vork).
Wim
Robertjan schreef:De Tubus Fly kan trouwens ook al 18 kg aan. De Logo is i.h.a. overkill.
Wil je portemonnee aan de titanium, dan is het leuke van de Airy dat 'ie 30kg aankan.
Ik zou die 30 kilo met een korrel zout nemen, maar ik herinner me dan ook de tijd dat het opgegeven draagvermogen uitsluitend bepaald werd door de opgave van SL ;)
Modellen als de Carry, Locc en de Vega zou ik vermijden.
Niks mis met de Vega, handiger monteren dan de fly als je een frame met twee oogjes op de staande vorken hebt
Old Man Mountain maakt ook goede dragers, zoals de Red Rock welke vergelijkbaar is met de Cargo. Deze wordt boven bevestigd aan de remnokken i.p.v. dragernokken.
Groot verschil met de Cargo is dat de Redrock naar achteren ~5cm langer is, zodat je op korte fietsen veel meer speelruimte hebt
GertjanT schreef:Is het de bedoeling om ook iets OP de achterdrager te leggen/binden? Of moeten er alleen tassen aan komen te hangen? Als je alleen kleine dingen op de achterdrager wilt hebben liggen en verder alles in of aan je tassen hebt zitten, is de Tubus Logo een betere keuze dan de Cargo, imho.
In principe gaat alles in de tassen. Indien we echt plek te kort komen zou er eventueel wat kleine dingen op de drager kunnen 'liggen', maar daar ga ik niet vanuit.

Bij mijn fietsenmaker heb ik de Tubus Logo even bekeken en die vond ik er wel degelijk uitzien. Voorlopig moeten er eerst nog wat andere onderdelen vervangen worden, dus ik heb nog even de tijd om er over na te denken.
Ik heb net bij van herweden een dragertje van Stevens gekocht.
Mijn eisen waren klein + licht. Keek naar de Fly (oude model) maar dat was inderdaad onhandig monteren op mijn cannondale T800 frame.
Nu een net zo licht dragertje van Stevens (o.a. op gran turismo) voor maar € 30,-
Net gemonteerd, dus nog geen ervaring mee.
---
Joop