Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arcade Fiets - Forum Wereldfietser

Arcade Fiets

Goede dag iedereen,

Allereerst mijn complimenten voor het onderhoud van dit forum. Ik ben nieuw en kom geregeld langs omdat ik op zoek ben naar een nieuwe fiets voor sport en recreatie.

Ik heb deze zomer een mountainbike gehuurd en een tocht gemaakt van 80 km. Ik heb op asfalt en op onverharde wegen gereden. Aan het einde van de dag had ik geen last van de gebruikelijke vermoeidheid, zadelpijn, polsen, spieren ... Ook de volgende dag niet. Ik heb gefietst zonder fietsbroek, handschoenen of schoenen en met een rugtas van circa 2 kilo.

Ik was zeer verrast door de kwaliteit van de fiets die gemaakt lijkt voor comfort en duurzaam gebruik. Alle onderdelen lijken met veel zorg te zijn gemaakt. Ik zocht de voor mij onbekende fabrikant op en kwam terecht in Frankrijk bij Arcade. Helaas is de fiets die ik huurde niet in aanbieding.

De fiets is erg licht, rond 10 kilo schat ik, met Shimano onderdelen, 21 versnellingen, V brake remmen, 26" wielen met onbekende velg en dito banden, een naafdynamo, superdunne spatborden maar geen bagagedragers. Dat is zo ongeveer wat ik kon onthouden.

Op de site van de fabrikant staat een fiets (link onderaan, pagina 37) die het meest lijkt op de fiets die ik bedoel. Het viel me verder op dat de prijzen van deze fabrikant erg laag zijn met soms goede onderdelen. Mijn vraag is dan ook of er mensen zijn met enige kennis en of ervaring met dit soort fietsen uit deze categorie prijzen.

http://tinyurl.com/2f8t569

Alvast bedankt
(De link is een PDF van bijna 10MB!)

Op die pagina staat een heel eenvoudige 24v-budget-MTB zoals de meeste eenvoudige merken die hebben. Vermeld gewicht 13,2 kg en prijs 429 euro. Niks bijzonders.

21 speed is overigens al een fors aantal jaren in onbruik bij de meeste nieuwe fietsen. Even mijn archief gecheckt: van 24 speed was het in het voorjaar van 2003 al bijzonder dat ik het op mijn Snel wilde hebben.

Wat je ontdekt hebt is dat de maat en de zit van een fiets veel belangrijker zijn dan de andere eigenschappen (behalve dat de fiets heel blijft). Het is inderdaad lekkerder fietsen op een prul die toevallig lekker zit dan een fiets van 3000 euro waarvan je pijn in alle botten krijgt.

Leon
Het is zoals Leon zegt: mooi dat hij je blijkbaar goed paste. Voor het overige zijn dit inderdaad tamelijk prullerige fietsen. Kijk ook eens hier: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
@Leon: sorry dat de link zwaar is. De fiets zat inderdaad lekker. Naast duurzame onderdelen en een redelijke prijs is comfort belangrijk voor mij.

@Wim: ik heb dat document eerder gelezen en neem sommige dingen mee bij mijn besluit voor de aanschaf.

Bedankt allen!

De fiets waarop ik gereden heb:
http://img.mobypicture.com/c16ed7e37efb ... c_full.jpg
Als dat de fiets is waarop je hebt gereden, dan is daar nog makkelijk aan te komen:

http://www.leboncoin.fr/sports_hobbies/ ... htm?ca=7_s
Ja, dat is hem.

De prijzen zijn belachelijk laag. Wim merkte al op dat t prullige fietsen zijn. Ik vrees nu ook dat ze na 6 maanden intensief gebruik uit elkaar gaan vallen.

Ik ga verder zoeken.
Beste mensen,
Met de nodige informatie op dit forum en daarbuiten, vragen en vooral veel testen en fietsen, heb ik een kleine lijst gemaakt van onderdelen die ik op mijn toekomstige fiets wil hebben. Ik wil een lichte, comfortabele fiets met duurzame onderdelen, redelijke prijs en makkelijk in onderhoud. Het wordt zeker geen pruttelig massaproduct maar een fiets met karakter waarmee ik zowel weekend tochtjes als lange vakanties op vooral asfalt kan maken. Ik heb de hoop opgegeven om een redelijk goede fiets te vinden in de categorie hierboven beschreven. Ik zou t daarom op prijs stellen als iemand de tijd neemt om commentaar te geven op dit wat duurdere lijstje. Het gaat hier alleen om de fiets, niet de accessoires. Het geheel moet rond 14 kilo uitkomen.

Mis ik nog iets?

Frame: aluminium
Stuur: smooth welding integrated
Versnelling: Rohloff, 14 versnellingen
Remmen, voor en achter: Magura HS 33
Pedalen: Shimano SPD 324
Velgen: 28" Rigida Snyper
Kettingkast: Hebie chainglider
Licht: sport naafdynamo 3N80
Banden: Schwalbe Marathon Racer
Zadel: Brooks

Alvast bedankt
Dit is natuurlijk niet 'wat' duurder, maar heel veel duurder. Waarom wil je een alu frame. om maar mee te beginnen? En waarom wil je 28 inch wilen? Het mag en er is zelfs niets mis mee, maar ik vraag me af of je wel precies bedacht hebt wat je van de fiets verwacht. Er staat bijvoorbeeld niets bij over de breedte van de banden die je moet kunnen monteren, en dat nu is voor een vakantiefiets van groot belang. Wat bedoel je met een glad gelast stuur? Wil je ook bagagedragers?
Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit.
Wim
Bedankt Wim, de lijst is niet compleet. Het is duurder maar goedkoop levert weinig duurzaam op volgens wat ik heb gelezen. Aluminium is gekozen om t gewicht. De 28" wielen zijn nodig voor asfalt. Welke breedte van de banden zouden hier passen? Bagagedrager is idd vergeten. Welke zou hier passen volgens jou, alum of staal?

Alle commentaar is welkom
Aluminium frames zijn niet of nauwelijks lichter dan staal. Het soortelijk gewicht van alu is inderdaad ongeveer een derde van dat van staal, maar de treksterkte is ook iets van een derde, zodat je er ongeveer drie keer zoveel van moet gebruiken. Mijn stalen m/gineering randonneur is lichter dan de alu Santos van mijn vrouw. Het belangrijke verschil is het gevoel dat het frame je geeft. Alu frames moeten een grotere buisdiameter hebben, en zijn dus stijver, maar ook stugger. Ik hou daar niet van, mijn vrouw wel. Voor lichte stalen frames moet je voor de lol eens kijken op de site van m-gineering. In het fotoalbum zie je daar een snelle randonneur van net boven de 10 kilo, en een off road vakantiefiets met verende voorvork van 13.5 kilo.
Ik zou op een 28 inch fiets waarop je stevi gbagage wilt vervoeren miunstens 42 mm banden willen hebben, en liefst ook 47 of zelfs 50 mm willen kuunen monteren. Dit geldt niet voor de heel snelle fietsen voor heel weinig bagagee. Daar mag het wat smaller. Hoeveel bagage wil je mee? Als het weinig is dan is een lichter en wat minder stijf fame wel lekkerder. Wil je met 40 kilo de wildernis in dan heb je een stijver en sterker frame nodig. Hoeveel weeg je zelf?
Als ik zo'n dure fiets aan het uitzoeken was dan zou ik ook een Sondelux naafdynamo nemen.
Tubus maakt prima stalen dragers. Voor MTB achtige toepasingen kom je al snel bij Old Man Mountain dragers, en die zijn toevallig weer alu.
Veel plezier,
Wim
Bedankt voor de tips. De lijst bevat idd dure dingen maar wat is wijsheid? Aluminium frame is goedkoper en lichter in bijna alles wat ik lees. Het scheelt gemiddeld 1 kilo in fietsen die ik heb vergeleken. Ik weeg 75 kilo, rij liefst over verharde wegen en wil geen verende voorvork. De bagagedrager mag stevig zijn, max 20 kilo inclusief de fiets. Houdt een aluminium drager dat vol of is een tubus nodig? Son is een goed idee al fiets ik niet zo graag in het donker. Het zou eventueel werken als oplader van mijn telefoon als er iets bestaat om die twee te koppelen. Maar dat is een ander verhaal.
Han, volgens mij beschrijf je nu de Gudereit LCR (http://www.gudereit.nl). Maar dan met een Brooks zadel.
Op de Duitse website staat er:

Frame: Smooth Welding, Aluminium 6061, Box Gusset Verstärkung, doppelt
konifizierte und endverstärkte Rohre,CNC Kombi-Ausfallenden, ovalisierte Rohre

Stuur: VP A-Headset integrated (geïntegreerd balhoofdstel)

Die LCR is ongetwijfeld een prima fiets. Persoonlijk had ik liever een 38T voortandwiel erop gezien (ipv 44T nu), want dan kom je dichter bij het lichtste verzet op een derailleurfiets (22v/34a). Dat kun je natuurlijk wel laten veranderen, maar dan past de Hebie Chainglider niet meer.
In deze categorie had ik dan toch liever een Fahrradamanufaktur T900 of een Avaghon Series. Ik hou niet van alu frames, en evenmin van geintegreerde balhoofden.
Wim
Dag Expresso, dat komt idd dichtbij een Gudereit met Rohloff of een Koga zonder. Die Koga staat trouwens afgeprijsd op dezelfde site van de Duitse fabrikant: http://www.radsport-noll.de/rn/noll/rad ... l_home.htm

Wim, je brengt me sterk in twijfel tussen alum en staal frame. Verschil tussen een compleet stalen fiets en een alum met dezelfde onderdelen is bijna 500 euro. Dat verschil kan eventueel overbrugd door een paar dure onderdelen eraf. Is dat dan weer de moeite?
Ik snap trouwens je punt niet over geïntegreerd balhoofd. Hebben die dan zoveel nadelen dat je ze moet vermijden?
Geintegreerde balhoofden zijn minder degelijk. Ik zie overigens een prijsverschil van 400 euro, waarbij de duurdere T 900 ook veel betere verlichting heeft, hetgeen al gauw 200 euro verschil representeert. Dan is het verschil nog maar 200 euro. Ook ziten er voor 40 euro duurdere banden op. Wat ook uitmaakt maar zo niet te beoordelen is is de kwaliteit van de wielen. Is dit vlot machinaal werk, of zijn het echt goed gebouwde wielen (zelf wil ik alleen nog maar handgebouwde wielen).
Maar goed, je kunt op papier vergelijken wat je wilt. De vraag is hoe het rijdt en of het je past. Het gevoel van een fiets zit in het frame.
Wim
Over de balhoofden: Wanneer men een goede kwaliteit lagering neemt zal deze ook zeker degelijk zijn, maar ik snap wat wim wil zeggen.

Een VP is niet veel, maar een cane creek of (beter) een chris king zou beter zijn.

ik sluit mij vooral aan bij: hij moet vooral prettig rijden.
Maar laat Chris King nu juist mordicus tegen geintegreerde balhoofden zijn.
Wim
Wim en verscheidene anderen zweren bij stalen frames en oude beproefde oplossingen. Dit is terecht, zeker als je streeft naar een optimaal betrouwbare, zelf te herstellen, fiets.

Rijd je in Europa op verharde wegen, dan moet je durven toegeven dat er weinig risico's verbonden zijn om voor wat minder zwaar materiaal te gaan. Een ahead balhoofdstel levert vaak gedurende meerdere jaren geen enkel probleem en is, volgens mij, geen goede reden om een fiets a priori uit te sluiten.

Aluminium frames zijn over het algemeen stijver dan stalen frames. (Het is namelijk ook mogelijk een redelijk soepel alu frame te bouwen of een veel te stijf stalen frame) Persoonlijk vind ik dat je vooral voordeel haalt uit de soepelheid bij het rijden op onverharde wegen. Bij het afdalen doe ik het aanzienlijk rustiger aan met een stalen frame omdat ik vind dat ik het niet even aggresief kan "leggen" leggen in de bochten als een stijf alu frame.

Bovenal moet je je toch afvragen hoeveel geld je wil geven aan je fiets:
- een rohloff naaf is leuk, maar als je geen tochten doet van 10 000+ km kan je in mijn ogen ook een goede derallieur nemen. (sneeuw en modder zijn wel argumenten pro rohloff)
- een son dynamo is waarschijnlijk idd de beste, maar met een 3DHN80 van shimano heb je evenveel licht en qua kwaliteit zit je nog steeds erg goed.

Laat je beurs dus niet plunderen door te duurzaam spul als het niet nodig is. Veel van de mooiste reizen zijn gemaakt met verre van de mooiste fietsen.
Met veel van deze opmerkingen kan ik het helemaal eens zijn. Over balhoofdstellen lijkt wat verwarring: ik heb geen bezwaar tegen ahead balhoofden (heb ik zelf ook) maar wel tegen geintegreerde.
Ik ben erg blij met mijn Rohloff naaf, maar als het budget beperkt is of als het echt licht moet heb ik liever een geraffineerd stalen (eventueel zelfs maat)frame met derailleurschakeling dan een lomp frame met Rohloff.
Is dit bedoeld om mee te kamperen, en met hoeveel bagage?
Wim
Dag Enrice, alles heeft voor- en nadelen. Mijn beslissing valt waarschijnlijk na een testrit met beide frames en volle bepakking.

Ja Wim, dat is bedoeld om te kamperen met een bagage van rond de 20 kilo en weinig onverharde wegen. Dit moet haalbaar zijn binnen EU landen? Over de kosten, ik zal net zo lang moeten wegen en meten tot er een fiets komt naar tevredenheid: comfort, licht gewicht, duurzaam... Ik wil zeker geen fiets die na 3 jaar uit elkaar begint te vallen.