Ik ben nu sinds ruim een jaar een bereider van een trekkingfiets met Rohloff naaf in combinatie met een excentrische bracket. Mijn vorige fietsen waren uitgerust met derailleurs. Ik was de laatste jaren echter niet meer tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding van het Shimano schakelmateriaal, na zo’n 4500 km moest ik de ketting en cassette vervangen (wat voor XT een kleine € 90 kost) en na 9000 km ook nog de voorbladen erbij wat totaal zo’n slordige € 225 kost. Ik heb vroeger zo’n 20 jaar met een Gazelle met drieversnellingsnaaf gereden en daarmee nog nooit onkosten gehad, behalve natuurlijk een keer een nieuwe band en wat nieuwe spaken.
Ik heb me laten vertellen dat met een Rohloff naaf de ketting en tandwielen veel langer mee zouden gaan, omdat de ketting een rechte loop heeft.
De eerste ketting (fabrikaat Shimano) begon bij zo’n 2000 km al redelijk te slijten, ik moest hem toen al steeds vaker spannen en na 4200 km heb ik hem al moeten vervangen samen met het voortandwiel (fabrikaat Truvativ Stylo 38T), die was ook al helemaal op (de kwaliteit daarvan valt mij dus al heel erg tegen).
Het achtertandwiel van de Rohloff naaf heb ik kunnen omkeren waardoor ik nog een keer een ketting hierop kan gebruiken.
De tweede ketting (roestvrijstalen Wippermann 8-speed ketting van € 54) heb ik er nu ook alweer zo’n 2000 km op zitten en moet ik nu ook weer vaker spannen en wel om de 250 km (echt wel vaak dus, in mijn geval dus elke week, tijdens een fietsvakantie moet ik dus om de andere dag gaan spannen). Ik moet dit ook goed bijhouden omdat de liggers van de achtervork zeer dicht bij het trekkende part van de ketting liggen, zou ik het niet zo nauw nemen met de kettingspanning dan loop ik de kans dat de ketting bij een kuiltje in de weg tegen de liggende achtervorkpoot slaat als de ketting te slap gespannen is.
Ik vind zelf dat 1 maal in de week de ketting moeten spannen wel heel erg vaak, ik houd momenteel een staatje bij en noteer hierop het kettingonderhoud. Ik zou nu wel heel erg graag een kettingspanner willen gaan monteren (heb alleen volgens mij geen mogelijkheid hiervoor) omdat dat een heel hoop onderhoud wegneemt. Een kettingspanner heeft zelf natuurlijk ook onderhoud nodig en ook nadelen, maar in mijn geval scheelt het wel heel veel tijd.
Oorzaak van dit alles is natuurlijk de slechte prijs/kwaliteitverhouding van ketting en tandwielen tegenwoordig. Een dure roestvrij stalen ketting is gebleken zeker niet beter dan een goedkopere stalen en ik verwacht gezien de huidige slijtage dat deze ook niet veel langer dan zo’n 4500 km mee gaat.
Het is ook een fabeltje dat de ketting en tandwielen in combinatie met een Rohloff naaf langer mee gaan, ondanks dat ik de ketting zeer goed onderhoud en na een regenbui afdroog, schoonmaak en meteen weer van een nieuw dun laagje olie voorzie.
Ik heb nu wel een hele dure fiets gekocht (die moet ik eerlijk toegeven ook wel heel erg lekker rijd), maar ik heb hierdoor nu ook weer niet de fiets die ik had verwacht te kopen.
Wat zijn jullie ervaringen met een excentrische bracket en na hoeveel kilometers moeten jullie gemiddeld de ketting spannen? Heeft een van jullie ook plannen voor montage van een kettingspanner? Wat zijn de mogelijkheden/onmogelijkheden/voordelen/nadelen van een eventuele montage van een kettingspanner op een Idworx OffRohler?
Vincent
Ik heb me laten vertellen dat met een Rohloff naaf de ketting en tandwielen veel langer mee zouden gaan, omdat de ketting een rechte loop heeft.
De eerste ketting (fabrikaat Shimano) begon bij zo’n 2000 km al redelijk te slijten, ik moest hem toen al steeds vaker spannen en na 4200 km heb ik hem al moeten vervangen samen met het voortandwiel (fabrikaat Truvativ Stylo 38T), die was ook al helemaal op (de kwaliteit daarvan valt mij dus al heel erg tegen).
Het achtertandwiel van de Rohloff naaf heb ik kunnen omkeren waardoor ik nog een keer een ketting hierop kan gebruiken.
De tweede ketting (roestvrijstalen Wippermann 8-speed ketting van € 54) heb ik er nu ook alweer zo’n 2000 km op zitten en moet ik nu ook weer vaker spannen en wel om de 250 km (echt wel vaak dus, in mijn geval dus elke week, tijdens een fietsvakantie moet ik dus om de andere dag gaan spannen). Ik moet dit ook goed bijhouden omdat de liggers van de achtervork zeer dicht bij het trekkende part van de ketting liggen, zou ik het niet zo nauw nemen met de kettingspanning dan loop ik de kans dat de ketting bij een kuiltje in de weg tegen de liggende achtervorkpoot slaat als de ketting te slap gespannen is.
Ik vind zelf dat 1 maal in de week de ketting moeten spannen wel heel erg vaak, ik houd momenteel een staatje bij en noteer hierop het kettingonderhoud. Ik zou nu wel heel erg graag een kettingspanner willen gaan monteren (heb alleen volgens mij geen mogelijkheid hiervoor) omdat dat een heel hoop onderhoud wegneemt. Een kettingspanner heeft zelf natuurlijk ook onderhoud nodig en ook nadelen, maar in mijn geval scheelt het wel heel veel tijd.
Oorzaak van dit alles is natuurlijk de slechte prijs/kwaliteitverhouding van ketting en tandwielen tegenwoordig. Een dure roestvrij stalen ketting is gebleken zeker niet beter dan een goedkopere stalen en ik verwacht gezien de huidige slijtage dat deze ook niet veel langer dan zo’n 4500 km mee gaat.
Het is ook een fabeltje dat de ketting en tandwielen in combinatie met een Rohloff naaf langer mee gaan, ondanks dat ik de ketting zeer goed onderhoud en na een regenbui afdroog, schoonmaak en meteen weer van een nieuw dun laagje olie voorzie.
Ik heb nu wel een hele dure fiets gekocht (die moet ik eerlijk toegeven ook wel heel erg lekker rijd), maar ik heb hierdoor nu ook weer niet de fiets die ik had verwacht te kopen.
Wat zijn jullie ervaringen met een excentrische bracket en na hoeveel kilometers moeten jullie gemiddeld de ketting spannen? Heeft een van jullie ook plannen voor montage van een kettingspanner? Wat zijn de mogelijkheden/onmogelijkheden/voordelen/nadelen van een eventuele montage van een kettingspanner op een Idworx OffRohler?
Vincent