Additionally, paste this code immediately after the opening tag: banden advies... - Forum Wereldfietser

banden advies...

Beste forum-leden,

Binnenkort gaan wij voor het eerst een week met de fiets een reis maken.
Verdeeld over een aantal jaren willen wij telkens een week lang een deel van de EUROPARADWEG R1 fietsen.
Dit jaar beginnen wij dus in Boulogne-sur-mer.

Wij hebben allebei een MTB, die we enigszins ombouwen tot trekkingfiets.
Gezien de veelheid aan banden, weet ik niet zo goed welke band ik onder de MTB moet zetten.
Met Schwalbe hebben wij goede ervaring, dus qua merk weet ik het wel. Nu nog het juiste type:
Marathon Dureme, Extreme of de gewone Marathon PLUS tour.

Op internet lees ik allerlei verhalen die het er niet makkelijker op maken.

Kan iemand mij de verschillen uitleggen, dan wel mij een goed advies geven welke band voor deze reis geschikt is?

Ik zie jullie adviezen graag tegemoet.

Mvg

ronald
Voorzover ik weet is dit een route die voor het overgrote deel uit asfalt bestaat (toch?). Dan wil je een snelle comfortabele band hebben, en bij een aangepaste mtb denk ik dan toch in eerste instantie aan de 50 mm Schwalbe Big Apple (de 60 mm vind ik wat lomp). De enige twee beperkingen zijn het gebrek aan profiel (alleen nodig voor tamelijk ruw werk) en het hoge gewicht (alleen van belang als je veel klimt). Je kunt overwegen de lichtere liteskin vouwband versie te monteren.
De Dureme is lichter, niet zo snel, en veel duurder. De Extreme is een prachtig lichte band voor veel off road en klimmen, maar merkbaar langzamer op asfalt, en ook duur. Iedere Marathon Plus is hopeloos stug en dus oncomfortabel en langzaam.
Als je heel lekker wilt opschieten kun je ook nog denken aan de 26x1.75 Panaracer Pasela. Daar ben ik zelf heel gelukig mee voor snelle tochten zonder al te veel bagage, maar de band is wat kwetsbaarder dan het robuuste Schwalbe aanbod.
Overweeg ook extralight binnenbanden. Die hebben een lagere rolweerstand, en wegen minder (de extraextralight zelfs maar de helft).
Wim
De Marathon Supreme (50 mm) lijkt me ook het vermelden waard als fijne asfaltband. Veel grip, rolt lekker, weegt in de vouw-versie niet teveel (minder dan de Big Apple Liteskin) en is op niet te ruig onverhard ook prima inzetbaar.
@Ronald, zoals je ziet raden wij andere banden aan dan je opnoemt. Je kan ook denken aan de gewone Marathon of zelfs de Marathon Racer.
Ja de gewone Marathon is een mooie band als je toch wat meer profiel wilt dan de Big Apple. Het grootste nadeel is het nog weer hogere gewicht. De Marathon Racer zit in dezelfde hoek als de Panaracer Pasela TG (iets degelijker en iets minder soepel, en wat minder breed).
Wim
Hoewel ik een pittige bandendiscussie echt niet uit de weg ga twijfel ik bijzonder sterk aan het opmerkend vermogen van het gros van de vakantiefietsers. In het kort komt het erop neer dat bijna alles went wanneer je er maar lang genoeg mee fietst. Kort geleden nog in China met echte rotzooi gefietst (banden) en ook dat wende na verloop van tijd.
Marco Meijerink schreef:In het kort komt het erop neer dat bijna alles went wanneer je er maar lang genoeg mee fietst.
Aha, nu snap ik waarom je die Santos van je zo lekker vind rijden. :P

Moest vorig jaar in Frankrijk wegens een klapband een onbekende merk monteren, maar dat reed echt voor geen meter!
Ik snap Marco evenmin. Het is waar dat alles went, maar het verschil tussen banden is zo groot dat de banden wat mij betreft samen met het frame in de top twee staan van factoren die het gevoel van een fiets bepalen. Een Marathon Plus of XR maakt van de meeste geraffineerde fiets nog een tractor. En sommige banden zijn zelfs totaal ongeschikt (en gevaarlijk) voor sommige doeleinden.
Wim
Ik snap Marco wel. Het gaat om 1 week per jaar, ik neem aan ergens tussen de 500 en 1.000 km. Het rubber vergaat in dit geval eerder van ouderdom (in de schuur) dan van het fietsen. Dus laten we niet overdrijven.
En dus? De enige consequentie hiervan is dat levensduur/slijtvastheid geen belangrijk criterium hoeft te zijn bij de bandenkeuze. Dan blijven er nog genoeg andere met elkaar concurrererende eigenschappen over.
Wim
Laat ik dan mijn favoriet nog even toevoegen: Schwalbe Kojak 35 mm. Lekker snelle slick met goede grip op nat wegdek. Kiezen voor de vouwversie is een goedkope manier om je fiets lichter te maken.

Grtjs, Waltertje
Of de comfortabeler 50 mm Kojak. De Racer, de Kojak en de Pasela zijn allemaal snelle banden met een vrij laag gewicht en een geringe rolweerstand, maar ook allemaal met beperkingen (de gratis lunch bestaat niet) omdat ze wat kwetsbaarder zijn, en op ruwer terrein niet op kunnen tegen banden met grover profiel (bij de bredere versies valt dit nog wel mee zolang het niet modderig is). Het is maar wat je wilt. Als degelijke all round band blijft er heel veel te zeggen voor de Big Apple.
Wim
hallo allemaal,

allereerst mijn dank voor jullie suggesties. maar of ik verder mee kom? ik weet het niet.
ik verwacht inderdaad wel het meest op asfalt te rijden, echter ik houd ook rekening met grovere landweggetjes, waar grip toch ook nodig is. feitelijke eisen dus fatsoenlijke rolweerstand (ben krachtig genoeg) en voldoende profiel.

ander punt is uiteraar ook de prijs: voor die € 45,00 per band wil ik natuurlijk een type die ook andere jaren bruikbaar zal zijn (dus duurzaam)...

En als ik ook bijv de B&T eens lees: daarin komt in nr 1 2010 de dureme als alleskunner naar voren en in nr 11 2009 slaat de marathon plus tour geen slecht figuur.

op internet komen deze daarentegen niet echt als 'winners' uit de bus...

sja wat is wijsheid als je op zoek bent naar een multifunctionele tour/trekking-band voor op de MTB? of ligt het antwoord al in de vraag: multifunctioneel vs tour/trekking-band vs MTB is op zich al een vreemde combi.....

hoor nog graag van jullie...

mvg

ronaldbr
ronaldbr schreef: ik verwacht inderdaad wel het meest op asfalt te rijden, echter ik houd ook rekening met grovere landweggetjes, waar grip toch ook nodig is. feitelijke eisen dus fatsoenlijke rolweerstand (ben krachtig genoeg) en voldoende profiel.
Voor landweggetjes heb je zelden profiel nodig. Alleen sneeuw, rul zand of zachte modder maken profiel noodzakelijk. Zolang het niet erger wordt dan een halfgare gravelweg, is profiel onnodig en dus onverstandig. Het rubber zelf geeft echt genoeg grip.

Grtjs, Waltertje
Wil je slijtvast en meer bandengewicht meezeulen, dan Dureme.
Wil je de minste kans op lek en houdt je van kortere afstanden per dag, dan Plus Tour.
Wil je snel en comfortabel zonder al teveel grindpaden, dan Panaracer Pasela.
Wil je nog sneller en iets minder comfortabel, dan Kojak of Continental Sportcontact.
Wil je zeer comfortabel maar niet erg slijtvast (profiel op m'n achterband is in het midden weg na Noorwegen), dan Big Apples.
Wil je meer off- dan onroad, dan Extremes.
Wil je een combi van dit alles, dan Marathon Racer, gewone Marathon, of Continental Travelcontact.
Robertjan schreef: Wil je een combi van dit alles, dan Marathon Racer, gewone Marathon, of Continental Travelcontact.
Ik kan dit beamen. Ga nu 5 jaar op vakantie met dezelfde fiets. De eerste 3 jaar met Conti TravelContact en de laatste twee jaar met een combo van TravelContact voor en een Panaracer MTB band zonder anti-lek achter (1.95 achter tegenover iets in de 1.6 voor, het ziet er niet uit eigenlijk) en elk jaar valt mij en mijn medefietser op dat mijn fiets continu net iets harder naar beneden wil dan zijn fiets. Als we luchtweerstand, treingewicht, componenten e.d tegen elkaar wegstrepen dan zouden beide fietsen even soepel moeten lopen maar die van mij blijft altijd lichter lopen. Wij kunnen niet anders concluderen dat de Conti's behoorlijk lichter lopen dan de Schwalbe Marathon's die op "eme" eindigen (volgens mij zeker de Extreme en Supreme, de Dureme zal vast nog wel eens komen).

Mijn oude Conti's hebben nog nooit een lekke band gehad, alleen is de achterband een keer mishandelt met te weinig lucht en toen sneed de velg een mooi gat in de buba+biba en dan houd het echt op. De Conti's houden zich ook verrassend goed op onverhard en MTB paden, eigenlijk nooit tractieproblemen gehad onder normale omstandigheden.

Hmm, wanneer komt Soetens nou mijn fiets brengen, dan kan ik eindelijk de nieuwe Conti's monteren, want 2x een lekke achterband in een vakantie is mij 2 teveel ;-)
Robertjan schreef:Wil je een combi van dit alles, dan Marathon Racer, gewone Marathon, of Continental Travelcontact.
Je bedoelt: een compromis tussen dit alles. Je kunt niet alles tegelijk hebben; lekbestendigheid kost nu eenmaal rolweerstand en gewicht. En de eerste slick met profiel moet ik ook nog tegenkomen ;)

Juist omdat een combinatie niet mogelijk is, moet je van te voren nadenken over je route en de juiste banden daarbij kiezen.

Grtjs, Waltertje
Compromis inderdaad.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ik had voor Noorwegen veel asfalt verwacht, en haalde de XR's (voorloper van de Dureme) van m'n fiets t.b.v. de Grote Appels. Dat was een goede keuze, want ook op het grüs van de Peer Gyntveien was dit ruim voldoende. Alleen de Rallarvegen was ruw genoeg om desnoods MTB-banden te rechtvaardigen.
waltertje schreef:...En de eerste slick met profiel moet ik ook nog tegenkomen ;)...
De conti travelcontact komt aardig in de buurt ;)
Robertjan, je hebt de Supreme's niet opgenoemd. :D

Maar eerlijk gezegd zijn deze banden voor mij ook een vraagteken. Reden voor mij om ze vandaag weer eens onder mijn fiets te gooien. Mijn Rohloff is immers sinds mijn laatste negatieve uitlatingen over de Supreme volledig ingelopen.

Wat gelijk op valt is de zachte compound, hij vreet zich in de weg. De band rolt minder goed dan mijn Marathon Racers, en ook iets minder goed dan mijn gewone Marathons (47mm). De grip daarentegen is ongelofelijk goed, de moeilijkste bochten zijn blindelings te nemen. Het comfort is ook niet verkeerd (met 4.5 bar).

Dus waarvoor gebruiken we de Supreme? Gezien het profiel zou ik zeggen hoofdzakelijk asfalt. En dan mag het best een beetje ingewikkeld zijn, bergop en bergaf met slecht wegdek en bochten.
Voor betere omstandigheden zijn er snellere banden te adviseren. En voor off road graag iets met profiel bitte.