Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Betalen voor een hele campingplaats met een trekkersttentje? - Forum Wereldfietser

Betalen voor een hele campingplaats met een trekkersttentje?

Ha allemaal,

De titel zeg het eigenlijk al. Ik heb nog geen ervaring met touren op de fiets en ben van plan om deze zomer 1-2 weken te fietsen door Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk. Ik ga super licht en wil van camping naar camping. Ik zal gebruik maken van een klein 1 persoons trekkers tentje.

Ik vindt het nog al een raar idee om met een racefiets en een mini tentje, een hele camping plaats te bezetten (duur ook). Heeft iemand hier ervaring mee? Weten jullie misschien of je bij campings iets speciaals hebt voor trekkers tentjes?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Dat kan per camping verschillen. Je hebt campings met een trekkersveldje, waar je met een klein tentje tegen een speciaal tarief kunt staan. Er zijn campings met een heel leuk trekkersveldje en voor het gemak van de ongemotorisserde reizigers staan op dit veldje ook nog picknicktafels. Vaak is dit veldje ook een ontmeetingplek voor fietsers onderweg en worden ervaringen uitgewisseld.
Je hebt campings waarbij je betaalt per persoon, met daarnaast verschillende tarieven voor een kleine tent, grote tent, caravan, auto of camper, met extra's al stroom etc: al naar gelang de ruimte en de voorzieningen die je gebruikt.
Je hebt helaas ook campings met een zogeheten forfait tarief. Bij dit tarief moet je moet standaard een complete plaats nemen met daarbij inbegrepen: twee volwassenen, twee kinderen, een huisdier, ruimte voor een caravan met voortent, bijzettentjes en een auto. Ook de stroom is dan inbegrepen.
Als fietser met je kleine tentje ben je in dat geval zeer onvoordelig uit. Er is op dit forum al eerder discussie gevoerd over dit onderwerp.
Ik ben net terug van fietstour over 'de groene weg' (naar de middellandse zee). Wij kwamen een Santiago ganger op een camping tegen (rugzakloper)in Noord Frankrijk. Hij was net beroofd van een en ander bij het wild kamperen in een frans bos.
Het is maar wat je keuze is?
snowfreakyvon schreef:Ik ben net terug van fietstour over 'de groene weg' (naar de middellandse zee). Wij kwamen een Santiago ganger op een camping tegen (rugzakloper)in Noord Frankrijk. Hij was net beroofd van een en ander bij het wild kamperen in een frans bos.
Je hebt ook kans dat het bos toevallig een prive-jachtterrein is. Eigen grond is heilig in Frankrijk.
snowfreakyvon schreef:Ik ben net terug van fietstour over 'de groene weg' (naar de middellandse zee). Wij kwamen een Santiago ganger op een camping tegen (rugzakloper)in Noord Frankrijk. Hij was net beroofd van een en ander bij het wild kamperen in een frans bos.
Toch is wildkamperen op een stille plek meestal safer dan een camping die geteisterd wordt door hangjongeren. Zo hoorde ik enkele jaren terug dat straatschoffies de camping van Enkhuizen onveilig hadden gemaakt...
als ik met de bivakslaapzak op een camping kampeer betaal ik niet voor een tent(je). Bij regen schuil ik wel snel ergens onder...
(één van de voordelen van een oncomfortable bivakzak... :D )
De verschillen tussen de tarieven van de campings zijn inderdaad erg groot, net als de wijze waarop fietskampeerders worden behandeld. Op de ene camping ben je zeer welkom en biedt men je spontaan een gereduceerd fietserstarief aan, op de andere camping ziet men je liever gaan dan komen en/of betaal je de volle mep voor al je aanhang die je hebt thuisgelaten... Reken dus op tarieven tussen de ca. vijf en de dertig euro per nacht.
Met wildkamperen heb ik in dertig jaar geen negatieve ervaringen gehad. Wel let ik altijd goed op waar ik mijn tentje neerzet: liefst niet dichtbij bebouwing en wegen, uit het zicht, laat opzetten en vroeg weer weg. Een fel gekleurde tent is niet echt handig, gewoon toestemming vragen aan de eigenaar van het terrein vaak wel.
Helemaal met wimmo17 eens.
Meestal betaal je op een camping
a) voor het aantal personen
b) voor je kampeermethode
c) voor je voertuig
en ben je met een fiets en tentje dus goedkoper uit dan je buurman met auto en caravan.
Of het eerlijk is weet ik niet want ben je als fietser met tent nou zoveel goedkoper voor een campingeigenaar?

Sommige campings een soort all-in-one tarief waardoor je als fietser dus relatief duur uit bent.
Eén van de duurste campings die ik met een fiets bezocht was een aantal jaren terug in Italie aan de Amalfikust maar ook vorig jaar in Ticino toen ik omgerekend iets van €55 voor een nachtje kwijt was.

Wildkamperen blijft een risico (boze boeren, trappelende koeien) en zou ik als tip willen meegeven: Blijf zo low-profile als mogelijk. Dus inderdaad uit het zicht, groen tentje, als je vuur maakt dan zonder rook, geen lawaai, en 's ochtends vroeg opbreken. Het lijkt me duidelijk dat solo wildkamperen extra risico's met zich meebrengt, laat staan als je een vrouw bent.
In Spanje kun je ook vrijkamperen met toestemming. Je vraagt in een dorpje aan de burgemeester, de kroegbaas of de winkelier naar een mogelijkheid. Vaak krijg je dan een leuk plekje. Omdat iedereen in het dorp weet dat jij daar staat, is het ook veilig, want de gemeenschap is klein. Soms komt de burgemeester 's avonds ook nog even langs om te kijken of alles goed gaat.
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Heb ik echt veel aan. Nu weet ik wat beter wat ik kan verwachten. Ik ga denk ik mijn avondeten aanpassen op de prijs van de camping. Als het +/- 10 euro is, ga ik lekker uit eten en anders koop ik een koude maaltijd in de supermarkt.

Nogmaals bedankt.
gonzalioz schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties! Heb ik echt veel aan. Nu weet ik wat beter wat ik kan verwachten. Ik ga denk ik mijn avondeten aanpassen op de prijs van de camping. Als het +/- 10 euro is, ga ik lekker uit eten en anders koop ik een koude maaltijd in de supermarkt.

Nogmaals bedankt.
Helaas is er nog campinggids of site met fietsvriendelijke campings. Verder worden ook steeds meer campings omgebouwd tot recreatieparken.
Je hoeft toch geen koude maaltijd uit een supermarkt te eten, want je kunt toch ook een potje koken op een brandertje?
bert sitters schreef:Verder worden ook steeds meer campings omgebouwd tot recreatieparken.
De manier van kamperen verandert en dat zie ik ook overal gebeuren. Aan toerkampeerders valt toch minder te verdienen dan aan bijvoorbeeld jaarplaatsen/stacaravans/huisjes die de campingeigenaar tot een soort beheerder maakt met een zekerder inkomen.

Toch denk ik dat campings met alleen toerplaatsen nooit zullen verdwijnen, alleen zullen het er wel minder zijn dan in de 'hoogtijdagen' van de jaren '70 en '80.