Additionally, paste this code immediately after the opening tag: race triple 52-42-30 aanpassen met 28T (26T ?) - Forum Wereldfietser

race triple 52-42-30 aanpassen met 28T (26T ?)

Hallo,
Ik zat in de verzetten tabel te kijken, en zag dat er ontzettend veel
overlap is met de 52-42-30 triple en een 12..32 o.i.d.
Om een kleiner klimverzet te hebben, lijkt het me interessant de 30T (steek 74mm) te vervangen door een 28T of zelfs 26T (blackspire of TA spec.)
Bij 26T kan ik achter zelfs een 12 - 27 of 12 - 25 gebruiken, dat zou ideaal zijn, omdat de stapjes dan lekker klein zijn.

Ik weet dat shimano dit niet officieel ondersteund, maar is het mogelijk?
Kan ik nog opschakelen van 26T naar 42T ?
joop71 schreef:Hallo,
Ik zat in de verzetten tabel te kijken, en zag dat er ontzettend veel
overlap is met de 52-42-30 triple en een 12..32 o.i.d.
Om een kleiner klimverzet te hebben, lijkt het me interessant de 30T (steek 74mm) te vervangen door een 28T of zelfs 26T (blackspire of TA spec.)
Bij 26T kan ik achter zelfs een 12 - 27 of 12 - 25 gebruiken, dat zou ideaal zijn, omdat de stapjes dan lekker klein zijn.

Ik weet dat shimano dit niet officieel ondersteund, maar is het mogelijk?
Kan ik nog opschakelen van 26T naar 42T ?
Probleem waar je tegen aanloopt is dat de ketting gauw tegen de kooi schraapt als je geen trimmogelijkheid hebt zoals bij 3.5 standen sti. Ook loopt de ketting gauwer tegen de 42 als je achter klein rijdt.
Als je alles 4 tanden kleiner maakt (en de derailleur laat zakken) heb je geen problemen met STI
Twee tandjes kleiner schijnt vaak te kunnen, maar zet niet veel zoden aan de dijk. Maar je kunt het proberen - stalen kettingbladen zijn heel goedkoop en niet eens een slecht plan voor het kleinste blad. Het kleinste wat op zo'n race triple kan is de reeks 48-38-26, althans officieel. Daar heeft een gewoon mens ook veel meer aan, maar ombouwen is natuurlijk een stuk duurder, tenzij de bladen toch aan vervanging toe zijn. In de praktijk komen velen bij 48-38 ook nog weg met een 24t binnenblad.
Wim
Ik heb op mijn racefiets een 48-38-28 gemonteerd en een cassette van 12-24. Dat zijn dus heel kleine stapjes. Met wat bagage + een bob yak die ik mee sleep gebruik ik de 48 enkel in de meest gunstige omstandigheden (wind in de rug, bergje af).
Met deze configuratie, zonder bagage kom ik overal wel boven, tot de stevigste col. Met bagage lukt dit niet. 28:24 is dan te groot.

Dus aan de topicstarter: een 28t voorblad is op zich klein genoeg, maar voor een groter bereik kun je dan gaan voor een 12-27 cassette.

Afhankelijk wat je ermee van plan bent.