Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen of aanhangwagen? - Forum Wereldfietser

fietstassen of aanhangwagen?

Ik zou graag door Europa op de fiets willen gaan trekken, en ben mij een beetje aan het voorbereiden wat ik daarvoor allemaal nodig zou hebben.
Alleen mijn vraag is wat is beter fietstassen aan de bagagedrager en voorvork of een bagage wagentje te nemen (voor de fiets natuurlijk)
Als ik zie wat je zoal nodig heb en klein beetje uit eigen ervaringen opgedaan neig ik meer naar een fietskar, maar ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn om ervaringen mee uit te wisselen?

Robert
Een kar is fijn als je heel veel mee moet nemen (zoals bij een gezinsvakantie) of als je een erg lichte fiets wilt gebruiken om ook zonder bagage snelle tochten te kunnen maken op je bestemming. Het nadeel is dat zo'n kar al gauw een kilo of 6 weegt, en dat moet bij het klimmen omhoog. Daarom kies ik normaal voor tassen, maar dan alleen achtertassen. Zonder voortassen gaat in Europa eigenlijk altijd wel. Zelfs op de Noorwegen tocht van de Wereldfietser lukte het de meeste deelnemers het zonder voortassen te doen, ondanks uitrusting voor koud en slecht weer. Voortassen en drager wegen leeg al weer 2-2,5 kilo, en kosten zo'n 150 euro. Gebruik dat geld voor een lichtere en compactere uitrusting, en je fietst veel makkelijker. Kijk ook eens hier: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Less is more,
Wim
Als je weinig mee kan nemen zou ik alleen voor achtertassen gaan. Wanneer het zoveel wordt dat die te klein zijn zou ik kiezen voor een wagen. Makkelijker sturen, meer ruimte en minder luchtweerstand.
Wij zijn zo naar Boedapest gefietst en erg tevreden over de radical.
Afbeelding
Ja, bij onze tandem gebruikte ik ook een tweewieler kar, en wel de door Challenge voor Bever gebouwde voorloper van de Cyclone. Dat ging prima, en belastte het frame minder dan tassen of een eenwieler.
Wim
Interessant om de kar te zien achter de tandem.Wij proberen het nog even te doen met alleen tassen achter en voor. Zo te zien krijgen we alles mee, maar de ervaring van de komende weken zal het leren of dat voldoende is.
Als je niet teveel meeneeemt zou het zonder kar moeten kunnen. Solo kamperend krijg ik alles behalve de tent vrij makkelijk in twee achtertassen (totaal 40 liter). Omdat je niet van alles twee keer meeneemt zouden twee achtertassen en twee voortassen (samen 65 liter) genoeg moeten zijn (met de tent bovenop de achterdrager). Sommige tandemrijders gebruiken voor ook achtertassen. Of dit alles lekker rijdt hangt af van de stijfheid van je frame. Het zou kunnen dat een tandem met een (tweewieler)kar dan toch beter hanteerbaar is.
Wim
Zojuist een 14-daagse fietsvakantie met m'n vrouw achter de rug en de conclusie luidt: vooritassen alleen lichte zaken, vanwege stabiliteit. De tassen in het midden van de vooras. Achtertassen het zwaardere spul en goed verdelen. Wij kunnen zeggen dat we toch weer teveel kleding meenamen: 2 lange broeken en 5 korte broeken(1 persoon/het geslacht laat ik ff achterwege :wink: ). 1 dag een lange broek gedragen en slechts 2 korte broeken gebruikt tijdens de vakantie(wel tussentijds wassen, natuurlijk). Gereedschap ook iets teveel(verrekijker, extra pomp niet gebruikt).
Dank, dank, dank voor al jullie reakties, daar heb ik echt wat aan.
Ik zie ook dat ik misschien in eerste instantie wat beter deze website had kunnen afstruinen.
Mede ook om het link naar het verhaal van Willem Jongman door Wim, heb ik toch wel mijn bedenkingen over een fietskar.
In dit verhaal staan echt heel veel nuttige tips waar ik zeer zeker iets mee kan, alleen na het lezen ervan heb ik een beetje spijt van de door mijn uit gekozen fiets, maar ik had me ook nooit vorig jaar toen ik die fiets aanschafte kunnen bedenken dat ik daar mee in deze richting wou gaan.

Ik zou het proberen uit te leggen, ik ben echt de laatste jaren een vervent fietser geworden en moest vorig jaar afscheid nemen van mijn oude fiets deze zakte lettterlijk en figuurlijk door zijn voegen, ik legde al langere afstanden hiermee af (ik doe nu toch wel vaak regelmatig 100 km op een dag voor fun), ik ben alleen gaan door borduren op mijn oude 'concept' een hybride fiets.

Ik lees nu een beetje in dat verhaal dat dit misschien wel een beetje verkeerde keus was m.b.t. fietsvakantie te gaan houden, al denk ik zou dat echt zo nauw wegen dat ik trommelremmen heb en dat zadel is zo vervangen, daar ik natuurlijk tot op heden alleen maar in Nederland heb gefietst dus kan niet bepalen of het zo belangrijk is die remmen.

Ik ben dus alleen, en wil in eerste instantie alleen op pad, vandaar mijn verandering nu naar zadeltassen.

Ik ben benieuwd naar jullie reakties nu jullie iets meer achtergrond van mijzelf weten.

Robert
Dries, die voortassen had je dus ook thuis kunnen laten. Verder pret gehad?
Wim
Ik weet niet precies wat je nu hebt, maar in mijn verhaal staan in elke geval wat aanwijzingen over het verbeteren van de remmen. Kun je aan de voorkant V brakes monteren? Dat scheelt al heel wat. Voor de rest zou ik op dit moment mijn geld stoppen in een lichte kampeeruitrusting. Met de fiets die je hebt kun je voorlopig vast wel vooruit zolang je het niet te dol maakt. En verder is er vast over een tijdje wel weer een beginnerstocht van de Wereldfietser. Kom maar op met verdere vragen.
Wim
Ik vind met alleen voor en achtertassen fietsen toch echt een stuk soepeler fietsen, dan met alleen een kar en geen tassen. Een kar heeft zoveel meer extra gewicht en weerstand. Niet alleen extra rolweerstand van meer wielen, maar ook vooral meer luchtweerstand. Met wind tegen merk je pas echt het verschil (en met klimmen al helemaal).
nicolasfirst schreef:Interessant om de kar te zien achter de tandem.Wij proberen het nog even te doen met alleen tassen achter en voor. Zo te zien krijgen we alles mee, maar de ervaring van de komende weken zal het leren of dat voldoende is.
Wij hebben ook met voor- en achtertassen gefietst maar ik vond met die voortassen een stuk minder comfortabel fietsen. De kar liep er veel soepeler achteraan. Vrijwel geen last van. Ook in de trein vind ik de kar prettiger dan voortassen. Kar klik je los en draag je als tas of rol je achter je aan. Achtertassen laat je gewoon op de fiets zitten. Toen we met achter er voortassen op reis waren werd de tandem in en om de trein een stuk onhandelbaarder.

Wij zijn overigens zeker géén grammen jagers. We hadden best minder mee kunnen nemen maar wat extra kleding is soms prettig en ons campingsetje hadden we nu eenmaal al... etc.
(Bovendien de grootste winst in gewicht is zelf 5 kilo afvallen ;))
Wim schreef:Ik weet niet precies wat je nu hebt, maar in mijn verhaal staan in elke geval wat aanwijzingen over het verbeteren van de remmen. Kun je aan de voorkant V brakes monteren? Dat scheelt al heel wat. Voor de rest zou ik op dit moment mijn geld stoppen in een lichte kampeeruitrusting. Met de fiets die je hebt kun je voorlopig vast wel vooruit zolang je het niet te dol maakt. En verder is er vast over een tijdje wel weer een beginnerstocht van de Wereldfietser. Kom maar op met verdere vragen.
Wim
Ik heb een Batavus Compass.
Ik heb mijn voorvork bekeken maar volgens mij zitter er geen speciale nokken op om V brakes te kunnen monteren.
Ik zie wel een dopje aan de zijkant van de vork waar achter een schroefdraad verborgen zit, maar volgens mij worden V brakes niet op die manier gemonteerd, even gezocht naar de brakes op internet en in principe zouden de brakes 45 graden t.o.v. dat gaatje te moeten zitten, waarschijnlijk meer bedoeld voor zijtassen?

http://www.flickr.com/photos/robert_kroon/4804336128/
http://www.flickr.com/photos/robert_kroon/4804336590/
http://www.flickr.com/photos/robert_kroon/4804336486/

@Jessel

Als u goed heb gelezen heb ik mijn plan om een fietskar aan te schaffen inmiddels laten varen voor achtertassen, nu in de discussie met Wim gaat het meer over de techniek van de fiets.
Nee hier passen geen v brakes op. Kortom, je remmen beperken je in wat je kunt doen. Gewoon heuvelland zal best lukken, maar lange afdalingen zijn taboe. Als je eens een enkele keer een wat langere afdaling tegenkomt kun je hem natuurlijk ook in stukken doen, en tussendoor je remmen laten afkoelen. Alles gaat makkelijker als je minder bagagegewicht hebt dat moet worden afgeremd. Een kar is dan inderdaad helemaal verkeerd, omdat die van zichzelf juist relatief zwaar is (6 kg of meer) vergeleken met een drager en achtertassen (2-2,5 kg).
Mijn advies is dus dat je je geld in het begin vooral besteedt aan een mooie echt lichte kampeeruitrusting (voorzover je die nog moet kopen), en de eerste jaren vooral wat minder bergachtige bestemmingen kiest. Veel plezier,
Wim
Daar was ik al bang voor!
Nu ik deze plannen in mijn hoofd heb heb ik eigenlijk spijt van deze aanschaf en had mij misschien beter moeten orienteren.
Daar ik pas sinds begin dit jaar aktief aan het kijken ben voor een fiets vakantie is dat misschien achteraf gezien jammer.

Zoals ik al zei wil ik in eerste instantie kijken hoe dat bevalt door bijvoorbeeld naar Duitsland te gaan fietsen, op mijn verlanglijstje staan ook Donauradweg, Tauernradweg, maar ook door Frankrijk, in de verre toekomst wil ik graag de St Jacobroute fietsen.
En volgens mij zijn mijn plannen op zich niet gek voor de fiets die ik nu bezit, en tegen de tijd dat ik de St Jacobroute wil gaan volgen dat ik een echte fiets ga kopen.

Qua kampeer uitrusting heb ik inderdaad nog niks, maar dankzij de tips uit jouw document kom ik al een heel eind, en zelf heb jaren gereist met auto & caravan dus weet absoluut wat kamperen inhoud, alleen heb ik niks behouden toen ik mijn caravan weg heb moeten doen, maar lees zo ie zo dat ik dan de verkeerde spullen zou hebben gehad, dus dat word gewoon aanschaffen.
Wim schreef:Dries, die voortassen had je dus ook thuis kunnen laten. Verder pret gehad?
Wim
Voortassen qua gewicht wel, maar qua inhoud, wel noodzakelijk meegenomen, denk ik. Het was tijdens de hittegolf dat we met de "iets" te zware bepakking op soms onverharde, soms gravelachtige wegen, reden in de Limburgse heuvels en dat viel af en toe best tegen. We hebben het fietserspad v.v. ca 1000km gereden. Het moeilijkste was om tijdens de heenreis de fietsen 2 treden hoog in de NS-trein te hijsen op het traject Emmen-Gramsbergen. Voor de rest een prachtige fietsvakantie gehad, vooral het keuvelen met enkele leeftijdsgenoten bij een sluis in Linne(onder Roermond). Wat hebben we gelachen om de vaarrecreanten die hun bootje te kort aanlegden in een sluis die 8 á 9 meter schutte. Dat zijn de leuke momenten waarvoor je het doet. :P
nicolasfirst schreef:Interessant om de kar te zien achter de tandem.Wij proberen het nog even te doen met alleen tassen achter en voor. Zo te zien krijgen we alles mee, maar de ervaring van de komende weken zal het leren of dat voldoende is.
Als ervaren rugzakkampeerders weten jullie het natuurlijk al: "Alles wat je thuis laat is meegenomen" :wink:

Wij reden 13 jaar op de tandem in deze opstelling:

Afbeelding

Omdat we onze teckel mee wilden gaan nemen ziet het geheel er sinds 2003 zo uit:

Afbeelding

We kwamen er trouwens achter dat de netto-inhoud van Bob Yak plus twee voortassen kleiner is dan van vier voortassen plus kanozak. In het rijden merk ik niet erg veel verschil. De Bob Yak loopt inderdaad mooi mee achter de fiets maar met een goed stijve bagagedrager merkten we van die achterste fietstassen ook maar heel weinig (behalve het gewicht dan ....... :| )