door
Avanher » wo 21 apr, 2004 13:44
Beste Anouk,
Zelf heb ik in Tsjechië twee keer wild gekampeerd... bij mensen in de achtertuin. Die vonden dat fantastisch, leuk gebabbeld, geen enkel probleem. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het zo'n tien jaar geleden was, toen het contact met west-Europeanen in Tsjechiê pas op gang kwam.
Ik vond Tsjechië een zeer vriendelijk land, heel gemoedelijk en toch modern MAAR... op de camping van Kutna Hora werd helaas wel mijn fiets gestolen. Hopelijk was het de eerste en laatste keer dat me dat op vakantie gebeurt. De campingbaas was overigens net zo geschoqueerd als ik... het was de eerste keer dat zoiets op 'zijn' camping gebeurde, en hij heeft de hele regio met me afgereden in zijn busje om een voordelige andere fiets met me te gaan kopen. Die heb ik nog jaren gehad... een heuse trekkingfiets met 18 versnelllingen, Tsjechische makelij, voor zo'n 180 DM (90 euro).
Oh ja, dat brengt me op een ander leuk aspect van Tsjechie. Het is één van de weinige (zo niet het enige) buitenlanden dat ik ken waar er met fiets en tent op uit trekken héél normaal is. Je raakt dus makkelijk met andere fietsers aan de praat... als je tenminste een gezamenlijke taal hebt. OP mijn Tsjechische fietsje werd ik gezellig in het Tsjechisch aangesproken. En ik ken welgeteld 10 woorden in die taal... Gelukkig spreken heel veel Tsjechen Engels of Duits, het is een behoorlijk hoog opgeleid landje.
Groetjes,
Astrid