Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik blijf binnen - niet leuk meer - Forum Wereldfietser

Ik blijf binnen - niet leuk meer

Vanmorgen ging het nog net, 30 graden om 10.00 uur.
Nu, 16.30 u, is het bewolkt en de thermometer hang aan de noordzijde van het huis:
Afbeelding
Kan Frank van Rijn lekker rustig fietsen, het zal niet druk zijn op de paden :?
Leon
n.b. "IN/INT" geeft bij dit ding de buitemtemperatuur weer, meestal goed overeenkomend met de getallen van diverse weermannen.
De andere thermometer is er niet meer, maar binnen bij de computer is het 29 graden.
Mijn weerstationnetje staat op het balkon, in de schaduw.
Het geeft aan dat het moment 33.5 graden is in Rotterdam.

Vorig jaar fietste ik in de USA van Miami naar San Francisco, waarbij we onder andere in California fietsten, op weg naar het plaatsje Vacaville. Daar gaf de thermometer bij het motel aan dat het 46 graden Celsius was, in de schaduw :shock: . 's Avonds om 22 uur was het gezakt naar een behaaglijke 42 graden, iets dat door mijn hoogtemeter ook gemeld werd.
Sinds die fietsreis heb ik minder last van de hitte in Nederland.

Dus ik geef jou een voor de hand liggende tip: fiets eens een stukje door de valley van California in juni, en je komt terug met een nieuwe hittebestendigheid :D
Inderdaad Leon, het is niet leuk meer die warmte! Er schijnt een onweersbui op komst te zijn, ik kijk er al naar uit, maar de buienradar geeft voorlopig nog niet veel bewolking aan, een beetje vanuit het zuiden, dus voor jou wel gunstig, wij moeten nog wat langer wachten. ;)

In Kazachstan fietsten we ook met temperaturen van boven de 40 graden, maar het was droger en dus beter uit te houden...
Hier 33 graden. Ik zat net effe op de racefiets, en met het windje er bij niks aan de hand hoor!
Hier is het een aangename tropische (van Rijn) temperatuur, morgen gaan we voor een rondje Groningen.
Niet Miepen maar Fietsen :D

Jan
Leon,

Aan de kust wordt het morgen aanzienlijk koeler!

Ik kom net terug uit IJsland en ik vind het hier toch wel een stuk prettiger dan in de kou.

Groetjes,

Bert
Poeh. Ik kwam vanmiddag het vliegtuig uit in Eindhoven (vanuit Oslo waar het heerlijk toeven was) en liep regelrecht een tropenzone in. Wat een drukkende hitte (terwijl ik dit typ raast het onweer over mijn huis heen ;-)
Bij ons (midden-limburg) was gisteren de maximumtemperatuur 40,2 graden.
Erg warm maar we hebben toch een stukje gefietst. Bewapend met voldoende drinken!
Stap net van mijn fiets als een verzopen kat. Hitte is lastig maar dit (onweer en regen) bevalt me nog minder........................
eenzame fietser schreef:Stap net van mijn fiets als een verzopen kat. Hitte is lastig maar dit (onweer en regen) bevalt me nog minder........................
Hier stromt het nu (1724 u) en ik moet de lamp aanmaken. Maar net was het nog warm:
Afbeelding
P.s. Inmidddels - 30 minuten later - staat de thermometer op 21 en ben ik blij dat de bomen in de tuin nog overeind staan.
Hier is de afgelopen 22 dagen de temperatuur niet onder de 25 graden geweest. Het gemiddelde over deze dagen was 31,5.

Vandaag eindelijk weer eens een beschaafde 23 graden.

Peter
Peter M schreef:Hier is de afgelopen 22 dagen de temperatuur niet onder de 25 graden geweest. Het gemiddelde over deze dagen was 31,5.
Dan is of je thermometer niet in orde, of je bevind je op een andere planeet. :lol:
31,5 graden gemiddelde temperatuur gemeten over een periode van ruim 3 weken?
Het zit 'em gewoon in de hoge vochtigheidsgraad in Nederland. Klamme plakzomers.... Ik ben net terug van vakantie in Värmland, Zweden. Daar is het ook warm, maar heerlijk kurkdroog. Het wasgoed aan de lijn buiten was in twee uur droog. Hier twee dagen!
Peter M schreef:Hier is de afgelopen 22 dagen de temperatuur niet onder de 25 graden geweest.
Kul: http://www.knmi.nl/klimatologie/geograf ... 100713.png
(en ook alle andere dagen was het in Nunspeet niet zo heet)
Voor andere kaartjes: http://www.knmi.nl/klimatologie/geograf ... /index.cgi
Leon
De tovenaar schreef:
Peter M schreef:Hier is de afgelopen 22 dagen de temperatuur niet onder de 25 graden geweest. Het gemiddelde over deze dagen was 31,5.
Dan is of je thermometer niet in orde, of je bevind je op een andere planeet. :lol:
31,5 graden gemiddelde temperatuur gemeten over een periode van ruim 3 weken?
Beetje slorrig geformuleerd. Had moet zijn: "gemiddelde max.temperatuur".

Peter
Leon schreef:
Peter M schreef:Hier is de afgelopen 22 dagen de temperatuur niet onder de 25 graden geweest.
Kul: http://www.knmi.nl/klimatologie/geograf ... 100713.png
(en ook alle andere dagen was het in Nunspeet niet zo heet)
Voor andere kaartjes: http://www.knmi.nl/klimatologie/geograf ... /index.cgi
Leon
Die kaartjes ken ik ook wel. En op veel momenten in het jaar loop ik ook keurig in de pas met deze gegevens. Maar ik heb het hier wel over een lokale situatie en die wordt niet meegenomen in dat soort gemiddelde cijfers.

Als officiële meetlokatie zou mijn tuin dan ook worden afgewezen. Het gaat hier om een open plek in het bos.

Peter
Het weerstation van mijn schoonvader gaf zaterdag 10 juli rond 17:30 een temperatuur aan van 40.2 graden celsius (in Echt, Midden-Limburg).

Mijn VDO MC1.0+ gaf diezelfde dag rond 13:30 toen ik terug fietste naar huis 39 graden aan (tussen Ospel en Leveroy, Midden-Limburg).

Heerlijk als zelfs de wind warm is :P!
Gelukkig nog iemand die positief is. Maar wat een gejammer verder. Het is even een paar dagen iets warmer dan anders en men gaat weer collectief klagen. Een beetje Wereldfietser is toch wel opgewassen tegen wat minder comfortabele omstandigheden? Of anders, houdt hij tenminste zijn mond dicht :x Lekker fietsen!!!
harry-fietsenaar schreef:Gelukkig nog iemand die positief is. Maar wat een gejammer verder. Het is even een paar dagen iets warmer dan anders en men gaat weer collectief klagen. Een beetje Wereldfietser is toch wel opgewassen tegen wat minder comfortabele omstandigheden? Of anders, houdt hij tenminste zijn mond dicht :x Lekker fietsen!!!
Dat vond ik vroeger ook, maar ik ben in de loop der jaren kritischer geworden. Fietsen moet ook leuk zijn! Met temperaturen boven de 30 graden heb ik meer moeite dan met een beetje regen of kou, dus in de zomermaanden fiets ik niet meer naar het zuiden.
Hetzelfde geldt voor fietsen langs wegen met druk autoverkeer: beslist niet leuk en meestal een groter gevaar dan ziektes en criminaliteit.
Idem dito voor lange dagafstanden (boven de 100 km): een enkele keer is niet erg, maar dag in dag uit moeten doorjakkeren om een bestemming te bereiken hoeft van mij niet meer.
Minder hitte, minder verkeer, minder kilometers: misschien minder stoer, maar wel meer genieten! :wink:
Ik vond het wel grappig hoe iedereen tegen mij zegt: 'maar jij bent toch wel heel wat hitte gewend na door Afrika gefietst te zijn?' Dan blijf ik maar uitleggen dat ik het daar vaker te koud dan te warm gehad heb, vooral in januari in Egypte (10 graden met snoeiharde wind), in april in Botswana (ijs op de tent!) en in mei in Zuid-Afrika (herfst, met miezerregens).

Goed, in Soedan en Malawi was het wel ook erg heet, maar dat was toch maar een paar dagen. Niet genoeg om er nu aan gewend te zijn.

Verder is het ook gewoon waar dat de warmte hier 'anders' is: hoge luchtvochtigheid (al was dat in Malawi nog erger), vieze lucht (in de hitte hier door de stad fietsen is verstikkend), niets is erop ingericht. En op reis hoefde ik niets anders.

In ieder geval: vorige week zaterdag ben ik niet gaan fietsen omdat ik het met de paar huishoudelijke dingetjes die ik 'moest' het al zo heet had gehad dat ik dacht: ik houd me verder rustig! Dat is wel héél zeldzaam, niet gaan fietsen vanwege de hitte.

En ik heb het in de zomer veel liever te warm dan te koud, hoor - zo is het tenmiste echt zomer!

Louise