cycle maniac schreef:Ortlieb heeft tegenwoordig ook
ligfietstassen (volgend jaar ook in 't geel).
Ben ik om eerlijk te zijn verre van enthousiast over. Ze zijn afschuwelijk zwaar en hangen voor een veel te groot deel aan de bagagedrager. De tassen van Radical en Elan hangen grotendeels aan je zitje. Daardoor hoeft een ligfiets niet met lompe bagagedragers uitgerust te worden. Alles bijelkaar heb je dan een gewichtsbesparing van meerdere kilo's te pakken!
cycle maniac schreef:
- Nadeel van een bovenstuur - heb ik van horen zeggen - schijnt te zijn, dat de armen eerder moe worden van het hangen.
Ik ben begonnen op een ligfiets met onderstuur, en ik kan het bevestigen. Onderstuur is comfortabeler. Nu rij ik op vakantie niet lang genoeg aan één stuk om last te krijgen van vermoeide armen, maar met een zesuursrace merk ik het wel. Valt natuurlijk in het niet bij wat op een gewone racefiets met je armen gebeurt, maargoed.
Echter, het onderstuur heeft veel technische nadelen: het is zwaarder, kwetsbaar bij valpartijen, je fiets wordt er breder van, je kunt er minder fijn mee aan de hand lopen, draaicirkel wordt groter, het geeft wat meer luchtweerstand, een spiegeltje kun je minder makkelijk kwijt, je hebt weinig mogelijkheden qua shifters etc. Met een enigszins bezwaard gemoed ben ik daarom overgestapt op bovenstuur, en daar inmiddels mee vergroeid.
cycle maniac schreef:
- Op lange aftanden valt er niet aan klikpedalen te ontkomen; Want je voeten moeten, ook als ze moe worden, aan de pedalen blijven hangen. Maar...: Houden je knieën ook van klikpedalen?
Kwestie van de juiste klikpedalen kiezen en goed instellen. Ligfiets moet je echt niet zonder kliks willen, maar welke fiets wel, afgezien van je kroegfiets?
cycle maniac schreef:
- Als je de berg op fietst; Niet stoppen. Stop je wel dan zul je de rest van de helling moeten lopen.
Mijn ervaring is tegengesteld: ik heb daar echt nog nooit problemen mee gehad, integendeel: omdat ik op vrij lage fietsen rijd, kan ik een hand aan de grond zetten, met twee voeten inklikken en op volle kracht wegrijden. Op de Redoute nog een keer plezier van gehad toen een racefietser vlak voor mijn neus op de grond ging. Overigens ben ik nog geen berg tegengekomen waar ik niet tegenop kwam.
cycle maniac schreef:
Offtopic: Alhoewel een
roeifiets ook in m'n belangstelling staat. Al fitnessend naar m'n werk toe fietsen. Lijkt me fantastisch!
Die verleiding begint voor mij ook steeds groter te worden, vooral sinds die prachtige koolstof 209 op de markt is. Als ik terug ben van vakantie misschien toch maar eentje bestellen, voordat de bouwer beseft dat zijn prijzen echt achterlijk laag zijn
Grtjs, Waltertje