Al weer een jaar of 5 hebben we de onderwater ouder kind tandem (zie http://www.onderwaterfiets.nl). Voor ons werkelijk ideaal! (we rijden geheel geen auto) Sinds 2 jaar hebben we er zelfs twee.
We gebruiken ze voor stads gebruik,naar zwembad, school,maar ook geregeld voor langere ritten in de omgeving en (korte) fietsvakanties.
Nu zou ik de laatste twee zaken wat willen uitbreiden naar langere afstanden en heuvelachtiger terrein. Daarbij denk nu ook weer niet aan echte bergachtige streken en weken of maandenlange tochten, maar wel aan bijvoorbeeld de Ardennen.
Daarbij wil ik met mijn zoon (7,5 jaar) op een tandem blijven fietsen om te voorkomen dat we ons tempo aan elkaar moeten aanpassen. De praktische stadse uitvoering van deze tandem met nexus 8 dreigt wat te kort te gaan schieten in versnellingen (heuvels) en remkracht.
Nu heb ik wat rond gekeken en aangezien ik het kind liefst voor me zie ben ik erg gecharmeerd van de hase pino. Alleen het prijskaartje is wel erg extreem voor maximaal een paar korte fietsvakanties per jaar.
Aangezien we er twee hebben, zit ik te piekeren of er niet 1 aan te passen valt, en dan gaat het om wat meer versnellingen en meer remkracht. Ik ben wel technisch ingesteld en redelijk handig maar heb geen ruime fietssleutelervaring.
Een onderwatertandem bestaat (naar mijn idee) uit een apart frame met daarop 'stadsfiets' onderdelen gemonteerd. Complicerende factor is dat remnokken e.d. niet op het frame aanwezig zijn.
Om deze reden lijkt mij vervanging van de nexus versnellingsnaaf door een derailleur of heel erg eventueel rohloff uitgesloten, aangezien dan geen enkele achterrem meer aanwezig zou zijn. Daarom heb ik het idee om alleen een voorderailleur aan te brengen om zo 2 of 3 x8 versnellingen te krijgen. Voor zover ik het nu kan overzien heb ik dan nodig:
- kettingspanner (zoals bij rohloff)
- uiteraard voorderailleur systeem dat op de zitbuis geklemd wordt.
- crank met 2 of 3 kettingbladen
vraag is dan of ik simpelweg de bestaande nexus crank kan vervangen door 1 met 2 of 3 kettingbladen?
Om extra remkracht te krijgen, denk ik erover om de voorvork (20 inch) te vervangen door 1 met remnokken zodat daarop een hydraulisch remsysteem gemonteerd kan worden.
klinkt dit als een enigzins haalbaar project of zitten er erg veel haken en ogen aan?
We gebruiken ze voor stads gebruik,naar zwembad, school,maar ook geregeld voor langere ritten in de omgeving en (korte) fietsvakanties.
Nu zou ik de laatste twee zaken wat willen uitbreiden naar langere afstanden en heuvelachtiger terrein. Daarbij denk nu ook weer niet aan echte bergachtige streken en weken of maandenlange tochten, maar wel aan bijvoorbeeld de Ardennen.
Daarbij wil ik met mijn zoon (7,5 jaar) op een tandem blijven fietsen om te voorkomen dat we ons tempo aan elkaar moeten aanpassen. De praktische stadse uitvoering van deze tandem met nexus 8 dreigt wat te kort te gaan schieten in versnellingen (heuvels) en remkracht.
Nu heb ik wat rond gekeken en aangezien ik het kind liefst voor me zie ben ik erg gecharmeerd van de hase pino. Alleen het prijskaartje is wel erg extreem voor maximaal een paar korte fietsvakanties per jaar.
Aangezien we er twee hebben, zit ik te piekeren of er niet 1 aan te passen valt, en dan gaat het om wat meer versnellingen en meer remkracht. Ik ben wel technisch ingesteld en redelijk handig maar heb geen ruime fietssleutelervaring.
Een onderwatertandem bestaat (naar mijn idee) uit een apart frame met daarop 'stadsfiets' onderdelen gemonteerd. Complicerende factor is dat remnokken e.d. niet op het frame aanwezig zijn.
Om deze reden lijkt mij vervanging van de nexus versnellingsnaaf door een derailleur of heel erg eventueel rohloff uitgesloten, aangezien dan geen enkele achterrem meer aanwezig zou zijn. Daarom heb ik het idee om alleen een voorderailleur aan te brengen om zo 2 of 3 x8 versnellingen te krijgen. Voor zover ik het nu kan overzien heb ik dan nodig:
- kettingspanner (zoals bij rohloff)
- uiteraard voorderailleur systeem dat op de zitbuis geklemd wordt.
- crank met 2 of 3 kettingbladen
vraag is dan of ik simpelweg de bestaande nexus crank kan vervangen door 1 met 2 of 3 kettingbladen?
Om extra remkracht te krijgen, denk ik erover om de voorvork (20 inch) te vervangen door 1 met remnokken zodat daarop een hydraulisch remsysteem gemonteerd kan worden.
klinkt dit als een enigzins haalbaar project of zitten er erg veel haken en ogen aan?