Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe Shimano naven - Forum Wereldfietser

nieuwe Shimano naven

Hallo,

ik heb een nieuw wiel met Shimano Deore naaf gekocht, en het viel mij op dat de lagers (wiel uit frame) geen enkele speling hebben. Als ik online wat rondkijk, lees ik uiteenlopende meningen, sommige mensen vinden dat de nieuwe Shimano naven te strak afgesteld zijn, en sommigen vinden dat er te weinig vet in zit.

Hebben jullie hier nog ideeen over, is het nodig om bijv. zelf nog vet toe te voegen aan de lagers en evt. een fraktie speling (bij wiel uit frame) in te stellen in de lagers?
Als je ze goed wilt houden zou ik ze ook even uit elkaar halen en goed teflon vet erin doen, dan netjes afstellen. Je kan beginnen met een heeeel klein tikje speling. Deze is er dan vaak uit nadat je het wiel vastzet in het frame. Anders dus net spelingvrij zetten.
Als je het lager zo afstelt dat er een beetje speling is, kun je de speling voelen verdwijnen bij het strakker aantrekken van de hendel.
De een zet de hendel losjes, de ander loeistrak, dus er zit nogal een verschil in.
Leon
Hallo,

bedankt voor de reacties. Om de twijvel weg te nemen heb ik de kogellagers toch maar even bekeken - en ik vond dat er wel weinig vet in zat, dus toch even vervangen. Heb inderdaad ook even een fractie speling ingesteld!
hi,

gemakkelijk afstellen doe je met je snelspanner op de juiste spanning en 2 steeksleuteltjes 10, deze nemen dan de taak waar van de padden. Als je dan de lagers juist insteld zal alles in je frame ook spelingsvrij maar niet te strak zitten.
B@se schreef:gemakkelijk afstellen doe je met je snelspanner op de juiste spanning en 2 steeksleuteltjes 10, deze nemen dan de taak waar van de padden. Als je dan de lagers juist insteld zal alles in je frame ook spelingsvrij maar niet te strak zitten.
???? Kun je dit met plaatjes en zo verduidelijken? Ik heb geen idee...
Het klinkt gelukkig een stuk simpeler dan het onder spanning afstellen zoals Marten Gerritsen het op zijn site beschrijft :D
Hi,

simpel, je steekt de twee steeksleutels als padden op de as, je snelspanner stel je zo strak af als dat je ze in je fiets zou willen hebben en checket vervolgens de speling op de as, de conus en moer wat los of vast draaien en de truk herhalen. Als de spanning ok is kun je je wiel terug in je frame hangen.

Je gebruikt dus eigenlijk de twee steeksleutels als padden waar je de snelspanner tegenaan trekt, op het werk hebben we er een die in de bankschroef kunt klemmen.

Bas
Je kunt ook 2 m10 moeren nemen en die met de snel spanner vast zetten. Heb je het zelfde effect als in de vork.

mario
mario schreef:Je kunt ook 2 m10 moeren nemen en die met de snel spanner vast zetten. Heb je het zelfde effect als in de vork.
mario
Lastig gedoe hoor met die moeren, en je hebt er niet veel gevoel in.
Deze video geeft enig inzicht
http://bicycletutor.com/overhaul-wheel-bearings/

Echter de meest zinvolle, en uiteindelijk makkelijkste !! manier van conuslagers afstellen is de real-world methode: de wielen in de fiets monteren en dan afstellen. (fiets hangt aan het plafond of in werkstandaard).

Dwz haal de stofkappen van de lagers en monteer wielen in fiets.
Sluit nu de snelspanner ietsje zodat het wiel net niet uit de fiets valt.
Pak velg beet en wiebel er mee, haaks op de rijrichting.
Nu MOET je lagerspelling voelen.

BLIJF wiebelen met velg terwijl je nu de snelsluiter LANGZAAM volledig sluit.
IETSJE voordat de snelsluiter VOLLEDIG dicht is moet opeens de speling volledig weg zijn.

Bij te veel of te weinig speling moet je de lagermoeren lossen en stellen.

Dit is de enige 100% correcte methode.
Grote voordeel van deze methode is dat je door aan de velg te wiebelen de al-dan-niet-speling zeer goed kan waarnemen vanwege de grote velg/as-arm.