Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boeken mee onderweg - Forum Wereldfietser

Boeken mee onderweg

Mijn pogingen om ultralight te reizen gaan altijd volkomen verloren omdat ik op het laatste moment nog snel een paar boeken in mijn fietstassen stop. Meestal gaan er toch wel minimaal drie boeken (boekjes) mee op vakantie: een roman, een serieus boek (meestal een historische boek) en nog een reisboek(je). Daarnaast nog een paar tijdschriften en een paar wetenschappelijke artikelen (die kun je tenminste weggooien na gelezen te hebben :wink: ). Als het een beetje kan probeer ik wel de boeken een beetje overeen te laten stemmen met het land waar ik doorheen fiets. :)

Wat nemen jullie mee aan boeken?

Ik begin overigens steeds mee belangstelling te krijgen voor zo'n e-reader, maar ik vind de electronische 'boeken' erg duur.
Peter Rodenburg schreef: Wat nemen jullie mee aan boeken?
Deze of een andere dwarsligger. Deze bijvoorbeeld. Past lekker niet bij mijn tocht = restje HFR. ;-))

Tijdschriften of kranten lees ik wel in de koffiehuizen of cafeetjes. Duits is moedertaal.
Ik geniet erg van mijn e-reader, we hebben er tegenwoordig beiden een, in eerste instantie de oplossing voor het probleem dat ik een grotere fotocamera mee wilde nemen; voorheen hadden we samen minstens een tas gevuld met boeken bij ons.

En met een wat soepeler geweten (...) hoeft het niet echt prijzig te zijn om met een paar honderd Nederlandstalige titels een paar weken weg te blijven. Bovendien scan ik documentatie voor onderweg in, zoals pagina's uit kampeergidsen en fietsbegrippen in andere talen. Erg handig zoals ondermeer bleek dat een buitenband geen Aussenreifen heet en een binnenband geen Innen Reifen :lol:
Engelse pockets! Goedkoop, compact en makkelijk om te ruilen in een of ander guesthouse. Of je gooit halverwege de 1e helft van je boek weg.
E-reader lijkt me ook super maar ik heb toch het gevoel dat je nog even moet wachten totdat dit wat meer uit gekristaliseerd is.
Rachel schreef:
Peter Rodenburg schreef: Wat nemen jullie mee aan boeken?
Deze of een andere dwarsligger. Deze bijvoorbeeld. Past lekker niet bij mijn tocht = restje HFR. ;-))

die Dwarsligger-uitgaven (flinterdun-papier!) zijn érg praktisch, het wordt uitkijken naar nieuwe titels. Ook de Rainbow-pockets nemen in een tas niet al te veel plaats in en wegen ook maar een paar honderd gram. Momenteel in die uitgave een reisverhaal van Eric Schuijt & Marijke Vermond ("De wind door je haar, de zon op je huid", uit 1995 & in 2002 als pocket uitgekomen).

Zijn er buiten Frank van Rijn nog fietsreizigers (al dan niet nederlandstalig) die hun verhalen in pocketformaat hebben uitgebracht? Alaistair Humpreys wellicht ook?
JorisG schreef: Zijn er buiten Frank van Rijn nog fietsreizigers (al dan niet nederlandstalig) die hun verhalen in pocketformaat hebben uitgebracht? Alaistair Humpreys wellicht ook?
'Wind in mijn wielen' van Josie Dew...
Naast de dwarsliggers zijn ook de boeken die bij/via de Libelle geleverd worden erg handig. Bookazine noemen ze die. Er is een aardige lijst titels. Ze zijn in A4 formaat, lekker plat, licht en niet duur! Je schuift er zo 2 tot 3 in je achtertas zonder dat je er iets van merkt, dit x2 en je hebt een aardig voorraadje voor onderweg.

Het idee is hetzelfde als de Bulkboeken: ‘literaire uitgaven op krantenpapier voor de prijs van een krant’. Deze werden gemaakt voor middelbare scholen tussen 1971 en 1999. Waarschijnlijk via internet nog wel aan te komen, even googlen.

Goede vakantie met ook veel leesplezier!
Ik neem zelf altijd de Academische Boekengids mee, een bundeling van populair wetenschappelijke artikelen in krant formaat waarin een paar boeken worden besproken en tegen elkaar worden afgezet.

Ik krijg 'm gratis via mijn werk, maar je kunt ook gratis een proefexemplaar aanvragen: http://www.academischeboekengids.nl/abg ... rm&b=proef
1 boek als het boek uit is wisselen we het om met ander boek dat we vinden in jeugdherberg of camping. Nederlands is vaak geen probleem anders Engels of Frans. Tijdschriften kom je onderweg voldoende tegen.
Ik koop ook wel eens een krant in de lokale taal, ben ik ook vaak lang mee zoet.... :wink:
Een notitieboekje, dat is het enige dat ik meeneem. In ieder geval wel als ik alleen reis. Aan lezen kom ik toch niet toe, de tijd dat ik niet fiets, slaap of eet, ben ik als een bezetene in mijn dagboek aan het schrijven. Leesboek gaat ongelezen mee terug; mag vanaf nu dus thuisblijven.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:Een notitieboekje, dat is het enige dat ik meeneem. In ieder geval wel als ik alleen reis. Aan lezen kom ik toch niet toe, de tijd dat ik niet fiets, slaap of eet, ben ik als een bezetene in mijn dagboek aan het schrijven.
Juist als ik alleen op vakantie ga, neem ik een boek mee. :lol: Dat is eigenlijk het enige moment in het jaar dat ik een boek lees. Door `savonds te lezen gun ik mezelf een beetje rust...of eigenlijk mijn lijf, want ik weet van mezelf dat als ik anders toch weer wat actiefs ga doen (20 km wandelen ofzo :roll: ) en dat breekt je op een gegeven moment op.
Ik neem vaak een pocket boek mee. Als het even kan eentje die over reizen gaat. Geen moeilijke literatuur i.i.g. Dit keer neem ik `Een klein eiland` van Bill Bryson mee.
Eens kijken of het er deze vakantie van komt. Hopelijk wel want lezen is erg leuk maar gedurende mijn thuisverblijf kom ik er nooit toe. Wij nemen twee boeken mee die we dan met elkaar kunnen ruilen. Het liefste lees ik een boek die in het land speelt maar ik kon niet echt iets leuks vinden over Schotland. Dit jaar gaan deze twee reisboeken mee van de bieb (die wellicht inspireren voor verder trips;

- Een gaijin op de fiets van Josie Dew (op de fiets door Japan)
- In het rijl van Dzeingis Khan van Stanley Stewart (een reis per paard van Istanbul naar Mongolie)

Peter Rodenburg schreef: Ik begin overigens steeds mee belangstelling te krijgen voor zo'n e-reader, maar ik vind de electronische 'boeken' erg duur.
Ze zijn bij ons twee weken gratis te huren in de bieb.
Ja, dat herken ik, altijd te veel boeken mee. Ik lees nu eenmaal graag en veel.
Dit ten koste van het lichtgewicht fietsen. Boeken nemen daarbij ook plaast in.

Wat een zeer goede oplossing is om boeken of vooraf of nadat je iemand op het thuisfront daarover het bericht naar een POSTE RESTANTE te sturen. Érg handig, je fietst langs het postkantoor in een plaats(ik raad je aan een niet te grote plaats te nemen) en daar ligt zomaar een boek voor je klaar. Let op: adressering moet gelijk zijn aan naam in paspoort en de verzending vanaf Nederland duurt een paar dagen, Zie internet verder hoe dat werkt.
Vervolgens gelezen bladzijdes scheuren en hupsakee, even een smsje voor een nieuw boek in de trant van "stuur boek naar poste restante avignon ""of zo iets en hup je hebt weer een nieuw boek.
Boeken, geschikt voor on the road, zijn in nederland trouwens bij de kringloopwinkels voor habbekratsen te vinden.

Veel leesplezier onderweg.
Groet
onno


PS: Die e-reader legt het volgens mij straks af tegen de i-pad. Ik wacht dus met aanschaf van zoiets.
Ik lees eigenlijk nooit op fietsvakantie. Voor wie toch wil had Fred Kok op de Noorwegen trektocht een heel lichte e reader. Dat leek mij wel wat voor mijn wel lezende wederhelft.
Wim
Het verbaast me dat niemand nog luisterboeken heeft genoemd. Een mp3-speler wordt er niet zwaarder van, hoeveel je er ook op zet. :)
Wim schreef:Ik lees eigenlijk nooit op fietsvakantie. Voor wie toch wil had Fred Kok op de Noorwegen trektocht een heel lichte e reader. Dat leek mij wel wat voor mijn wel lezende wederhelft.
Wim
Welke merk en type was het?
Op onze komende tocht door Nederland gaat mijn HTC Hero (smartphone) ook mee. Eén van de voordelen is dat er diverse luisterboeken op kunnen en ook een aantal boeken in ePub formaat. De leesbaarheid op een relatief klein scherm valt heel erg mee. Ik hoef me dus niet te vervelen.

Nico
bloempje schreef:Het verbaast me dat niemand nog luisterboeken heeft genoemd. Een mp3-speler wordt er niet zwaarder van, hoeveel je er ook op zet. :)
Helemaal mee eens, bovendien ook erg ontspannend als je te moe bent om te lezen of geen zin hebt om in het semi-donker een lampje aan wilt doen. Buiten de gewone boeken zijn er ook erg leuke hoorspelen te krijgen (bv. Biels en Co uit de jaren 70 op http://www.bielsenco.nl - wel even registreren). Of in het Engels "Old Harry's Game" (te koop op Amazon). Uitzendingen van 20 tot 30 minuten dus perfect voor een kort intermezzo.
De afgelopen weken hadden we voor het eerst een iPhone bij ons. Hiermee kon ik 's middags vanaf 2 uur het nieuwste NRC/Handelsblad downloaden, zodat ik het begin van de kabinetsformatie (of eigenlijk de rituele dansen waarmee deze formatie nog even uitgesteld kon worden) goed kon volgen. In Schotland is gratis WiFi best wel vaak te vinden, i.t.t. verse Nederlandse kranten van enig niveau! Het leuke van WiFi is, dat je het alleen nodig hebt tijdens het downloaden van de krant (of het weerbericht); zodra de tekst is opgeslagen, kun je deze lezen waar en wanneer je wilt. Nadeel van een iPhone (of iPod touch) is dat deze meer stroom vreet dan een e-reader en dat je er, voorzover mij bekend, niet het verzamelde werk van Stieg Larsson of Dan Brown op kunt zetten. Maar met een e-reader kun je weer niet bellen en/of mailen...