Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Korte kooi - grote kransjes.... - Forum Wereldfietser

Korte kooi - grote kransjes....

Op een ander forum kwam ik het volgende tegen:
De 'Franklin truc'
Met slechts 2 tie-wraps maak je het mogelijk dat je (korte kooi) achterderailleur veel grotere kranjes aan kan: http://hein67.multiply.com/photos/album/14

Met de tie-wraps trek je via de buitenkabel de hele derailleur naar achteren waardoor er meer ruimte tussen het bovenste derailleurwieltje en de cassette ontstaat. Zo is het mogelijk om grotere kransen te monteren dan het normale maximum van 26 of 27T.

Natuurlijk is dit niet legaal volgens de producenten. Maar hee, het werkt. Dus niet zeuren en doe er je voordeel mee.
Zelf zou ik geloof ik niet zo'n truc uithalen voor dat ik weg ga, dan zou ik toch een langere deri monteren, maar heb je materiaal pech en alleen een korte deri tot je beschikking of wil je toch een groter kransje monteren dan kan het misschien een uitkomst zijn...

Groet
Eric
erg verstandig voor als je een kapotte kabel wil. gebruik dan liever het stelschroefje die tegen het achterpad loopt.
eric190173 schreef:Op een ander forum kwam ik het volgende tegen:
De 'Franklin truc'
Met slechts 2 tie-wraps maak je het mogelijk dat je (korte kooi) achterderailleur veel grotere kranjes aan kan: http://hein67.multiply.com/photos/album/14
Derailleurs zijn zo ontworpen dat er zo min mogelijk vrije ketting tussen tandwiel en het bovenste geleidewieltje zit. Maak je de afstand groter dan neemt de schakelprecisie af.
eric190173 schreef:Op een ander forum kwam ik het volgende tegen:
De 'Franklin truc'
Met slechts 2 tie-wraps maak je het mogelijk dat je (korte kooi) achterderailleur veel grotere kranjes aan kan: http://hein67.multiply.com/photos/album/14

Met de tie-wraps trek je via de buitenkabel de hele derailleur naar achteren waardoor er meer ruimte tussen het bovenste derailleurwieltje en de cassette ontstaat. Zo is het mogelijk om grotere kransen te monteren dan het normale maximum van 26 of 27T.

Natuurlijk is dit niet legaal volgens de producenten. Maar hee, het werkt. Dus niet zeuren en doe er je voordeel mee.
Dus iemand legt een paar honderd euro neer voor een prachtige high-tech derailleur, en is vervolgens te krenterig om z'n voorbladen aan te passen aan het verzet dat hij eigenlijk nodig heeft?

Grtjs, Waltertje - pijn aan z'n ogen
Ik ziet het ook eigenlijk als 'noodgreep' als je onderweg een aanpassing doet....
eric190173 schreef:Ik ziet het ook eigenlijk als 'noodgreep' als je onderweg een aanpassing doet....
Maar als je onderweg een cassette met een 30-tands kunt vinden, dan lukt een kleiner voorblad toch ook wel?

Grtjs, Waltertje - gelooft niet zo in onverwacht stervende cassettes
Ik denk dat je wel gelijk hebt, maar er zijn misschien mensen die optimistisch met een dubbel 42 en 52 (racegroep) op pad gaan en dan onderweg besluiten een groter kransje achter te (laten) monteren en dan op deze manier kunnen voorkomen dat hun deri problemen veroorzaakt.
Zelf zou ik gewoon met een compact of trippel op pad gaan, maar goed...