Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SRAM Dualdrive derailleur niet goed af te stellen - Forum Wereldfietser

SRAM Dualdrive derailleur niet goed af te stellen

Net mijn buurman proberen te helpen met het afstellen van zijn 7-speed SRAM Dualdrive derailleur, voor aanvang van zijn Rome reis. De fietsenmaker heeft er net een nieuw pignon en nieuwe ketting opgelegd, maar waar alles voorheen lekker schakelde is het t nu allemaal net niet. Buurman is al teruggeweest bij de fietsenmaker, maar deze zei t niet beter te kunnen krijgen...

Probleem zoals wij t zien is dat de ketting bij het opschakelen vanaf de kleinste kransjes, de ketting niet of met moeite wordt meegenomen naar t naburige kransje. Draaien we aan de stelschroef zodat dit wel lekker loopt, dan ratelt de ketting bij de grotere kransjes, omdat de derailleur niet recht onder de kransjes (te ver naar binnen/naar t wiel) staat. Draaien we weer aan de stelschroef zodat de derailleur onder de grotere kransjes goed staat, dan schakelt de ketting weer niet of nauwelijks bij de kleine.

De pignon is er een van SRAM, dus die zou passend bij t systeem moeten zijn (?), ik kan me echter voorstellen dat t aan de ketting ligt, deze kan ik niet direct thuisbrengen. Er staat '3L' op, zoeken op google levert niets op (of staat er op zijn kop 'TE'?). Zou t aan de kwaliteit van de ketting kunnen liggen en loont t de moeite er een SRAM of Shimano ketting op te leggen? Of zijn er andere oorzaken te noemen? Vreemde is dat met oude ketting en pignon t dus wel lekker liep....


Roef
1. neem altijd een A merk ketting; kmc, Sram of shimano.
2. ga niet rotzooien met de stelschroeven, deze zijn voor de maximaal stelling van het hoogste en/of laagste tandwiel. Deze heeft geen invloed op de andere tanden.

Je zal het moeten regelen met de kabelspanning wanneer hij niet goed schakeld.

Ik weet niet wat voor lbs jullie buurman heeft, maar dit slaat nergens op. Het is zijn vak om het netjes af te leveren. Wanneer hij dit niet goed en erop aangesproken wordt zal het toch echt netjes moeten afwikkelen.

Misschien is het een idee om eens goed te kijken naar het achterpad, of deze wel echt recht is. Ook kan het wel eens helpen een andere ketting of cassette te proberen. Ik heb al meer Sram cassettes gezien die niet goed liepen. Dat vind ik overigens het enige mindere aan Sram. Je kan ook rustig een shimano cassette pakken, deze past er gewoon op en loopt ook prima.

Maar nogmaals: het is de taak van de lbs om dit op te lossen, en niet jullie taak. Ga dus niet zelf proberen, maarbreng gewoon dat ding terug en zeg dat HIJ ervoor betaald is om goed werk af te leveren.

Cheers, Rob

zegt hij die de schurft heeft aan lbs-en die zulk werk leveren.....
Voor de goede orde, ik bedoelde natuurlijk dat we aan de 'kabelspanningsstelschroef' en niet met de hoog/laag schroefjes. Wat betreft mijn ervaring: zelf sleutelen levert bij mijn eigen fietsen meestal een beter resultaat op dan bij de LBS (en stukken goeiekoper^^), vandaar dat ik even met mijn buur meekeek, maar je hebt gelijk dat er goed werk geleverd moet worden, morgen staat er dus weer een bezoekje gepland begrijp ik.

Ik zal je tips iig meegeven aan mijn buurman, Shimano cassette (wist niet dat dat uitwisselbaar was...), 'merkketting', scheef achterpad checken, en ik vond zelf nog wat tips hier over t eventueel vervangen van de buitenkabel.

Roef
Nogmaals dank voor de tips, de winnende tip was inderdaad om terug te gaan naar de LBS. Buurman is inmiddels dus teruggeweest naar de fietsenmaker in kwestie. Daar bleek dat de vulringen tussen de kransjes van de pignon niet dik genoeg waren, zodat pignon en indexering niet meer matchten. Na plaatsen van ringetjes met de juiste dikte loopt het geheel weer als een zonnetje! :D

Gr. Roef