door
Wim » do 24 jun, 2010 21:12
Bij zoveel kilometers (zeker 10000) per jaar onder allerlei weersomstandigheden denk je toch al gauw aan een Rohloff naaf inderdaad, zeker als je ook daadwerkelijk flink moet schakelen (in het vlakke land is een single speed ook mogelijk). Verder zou ik op zo'n fiets altijd een goede naafdynamo willen hebben: de SONdelux is dan mijn favoriet. Als je wat sneller en comfortabeler wilt rijden en niet al teveel in druk verkeer dan zou ik denken aan een wat hoger (iets boven zadelhoogte) gemonteerd racestuur. Tot slot is er dan de keus tussen 26 of 28 inch banden. Dat hangt vooral af van de hoeveelheid onverharde paden. Hoe meer je daarvan tegenkomt en/of verwacht, hoe aantrekkelijker 26 inch wielen zijn (er is een geweldige keus in 40-50 mm brede banden in deze maat). Is het toch vooral asfalt, dan is een 28 inch randonneur in klassiek Engelse stijl als een Dawes Galaxy (maar dan met Rohloff) misschien het beste. Zorg ook in dat geval echter voor genoeg ruimte om minstens 42 mm brede banden met spatborden te kunnen gebruiken. Denk tot slot na over de belading: hoe zwaar ben je zelf en hoeveel wil je mee kunnen nemen? Een fiets moet voldoende stijf zijn maar ook weer niet al te stijf. Een fiets die zoals veel fabrieks vakantiefietsen is gemaakt voor een zware berijder die veel meeneemt is nodeloos en onprettig lomp en stug als je zelf wat lichter bent en ultralight op pad gaat. Lichte en klassiek soepele stalen frames kunnen een verademing zijn.
Dit is alles bijeen niet goedkoop omdat je een fiets zoekt die veel kilometers gaat maken, en dus wat dure slijtvaste onderdelen behoeft. Bijvoorbeeld een Surly Long Haul Trucker of Cross Check met derailleur fietst ook heel lekker, en kost veel minder, maar behoeft meer onderhoud. Dat is alleen een beetje economisch als je het zelf doet, wat ook weer geen ramp is als je weet hoe het moet.
Wim