Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS/ Hoe laad ik OV2 bestanden op de GPS ? - Forum Wereldfietser

GPS/ Hoe laad ik OV2 bestanden op de GPS ?

Op deze site staan de campings van diverse landen als gps-symbool om te downloaden als ov2-bestand. Hartstikke handig! Maar hoe krijg ik die dingen eigenlijk in hemelsnaam op mijn garmin (met mapsource) ?

Alvast bedankt voor de info!
Ik gebruik deze: http://archiescampings.eu/ (25.400 campings).

Laden naar de GPS doe je met PoiLoader van Garmin. De punten worden als 'Point of Interest' (POI) naar de GPS geladen.
Voor verdere instructies of hulp: http://forum.gps.nl.
PoiLoader zelf heeft ook een ingebouwde Help.

'ov2' bestanden zijn bedoeld voor TomTom en kunnen niet worden gelezen met PoiLoader (alleen .csv en .gpx).
Daarvoor kun je dan weer, onder andere, PoiEdit gebruiken om te converteren, maar het is handiger als je een gpx bestand kunt vinden (zoals bij onze eigen Nederlandse Archie).

Suggestie: open het gpx bestand eerst binnen MapSource en selecteer alleen de gewenste campings (bijvoorbeeld heel Engeland).
Wil je alle campings (24.500) laden dan kun je beter het csv bestand (ook in de download van Archie) pakken: dat importeert sneller. (Of als je het hele gpx bestand gebruikt: heb geduld, PoiLoader zal soms enige tijd niet reageren, maar meestal komt dat toch goed).

Als je (nu of in de toekomst) verschillende categorieën POI's op je GPS wilt installeren (bijv. Campings, Hotels, Veerponten, Bed & Breakfast) dan moet je deze eerst op je PC organiseren. POI’s worden in één keer naar de GPS gestuurd en als je eerst Campings verstuurt en daarna de Hotels staan alleen de Hotels op de GPS.

Als volgt:

Maak subfolders op je PC, bijvoorbeeld:
D:\POI\Campings
D:\POI\BedBreakfast
D:\POI\Voetveren

In deze subfolders plaats je de volgende bestanden:
D:\POI\Campings\Campings.gpx (of .csv)
D:\POI\Campings\Campings.bmp
D:\POI\BedBreakfast\BedBreakfast.gpx
D:\POI\BedBreakfast\BedBreakfast.bmp
D:\POI\Voetveren\Voetveren.gpx
D:\POI\Voetveren\Voetveren.bmp
De namen van de bestanden en de namen van de subfolders moeten aan elkaar gelijk zijn.
De bmp bestanden zijn niet noodzakelijk, maar indien aanwezig wordt iedere categorie met een eigen symbool op de GPS getoond. Gebruik een bmp-bestand (bitmap) van 24x24 punten (of kleiner). Ook de namen van de bmp bestanden moeten overeenkomen. Dergelijke bmp bestandjes kun je vinden als je Googled op 'poi + icon' (bijvoorbeeld: http://www.poi-factory.com), of je maakt ze zelf met Paint.

Hierna start je PoiLoader, selecteert de folder 'D:\POI' en alle categorieën worden naar de GPS gestuurd. Herhaal deze procedure zodra één bestand wordt gewijzigd of als je een categorie wilt toevoegen (of verwijderen).

Overigens, nog even een beperkte vergelijking gemaakt tussen Archie (groen tentje) en ReisVerhalen (rood bolletje). Reisverhalen lijkt in dit gebied de meeste POI's te hebben (149 vs 130). Ik zie (bij beiden) ook veel 'Caravan Park' en het is de vraag of een fietser met tent daar welkom is.

Afbeelding
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Inderdaad op reisverhalen staan een hoop campings waar je niet welkom bent met je tentje. Of dat zo is staat vermeld op hun website maar op hun gps betsand zie je geen verschil. Is het zeker dat de campings van Archie allen tenten toelaten? Dat is dan heel mooi! :wink:
Hier staat ook een korte uitleg over het laden van POIs naar je GPS. Wij hebben vorig jaar de Archies campings database gebruikt als backup naast de campings in het routeboekje en in alle gevallen waren de campings prima. Echter sommige zijn wel bedoeld voor caravans, maar als fietser werden we niet geweigerd.
Blanche schreef:Is het zeker dat de campings van Archie allen tenten toelaten? Dat is dan heel mooi! :wink:
Geen idee... :(