Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenkleding: helmkapje en handschoenen - Forum Wereldfietser

Regenkleding: helmkapje en handschoenen

Als het plan doorgaat vertrek ik over een week met de buitenlandtrektocht naar Noorwegen. Ik mis nog twee stukken regenkleding, en vroeg me af of er nog mensen goede suggesties hebben.

En klein buitje op je helm is geen probleem en dan hoef ik niet zo nodig iets tegen de regen. Een flinke plensbui in koud weer verandert de zaak echter. Vroeger had ik een Goretex regenkapje dat ik over mijn helm kon trekken, maar dat past niet op mijn huidige langwerpiger helm (met klep) in een ook nog eens erg grote maat. Mijn capuchon is te krap hiervoor, en dat vind ik ook vervelend als je opzij wilt kijken. Heeft iemand een oplossing gevonden voor dit zelfde probleem? De moderne helmen zijn als maar flitsender.

Toen ik laatst mijn waterdichte winterhandschoenen gebruikte ontdekte ik dat ze niet meer waterdcht waren. Heeft er iemand een suggestie voor goede warme maar niet heel warme waterdichte fietshandschoenen?

Wim
Helm: capuchon er onder? Zo deed ik dat. Of misschien dat de helmovertrek van VAUDE past...?

Handschoenen: Overwanten? Sealskinz maakt ze ook, en er zullen ook vast wel merken met Gore-Tex zijn. Kies je ze niet te krap, dan kun je er onder dragen wat je wilt (zoals zomerhandschoentjes of Windstoppers in Noorwegen).
Wim schreef:Als het plan doorgaat vertrek ik over een week met de buitenlandtrektocht naar Noorwegen. Ik mis nog twee stukken regenkleding, en vroeg me af of er nog mensen goede suggesties hebben.

En klein buitje op je helm is geen probleem en dan hoef ik niet zo nodig iets tegen de regen. Een flinke plensbui in koud weer verandert de zaak echter. Vroeger had ik een Goretex regenkapje dat ik over mijn helm kon trekken, maar dat past niet op mijn huidige langwerpiger helm (met klep) in een ook nog eens erg grote maat. Mijn capuchon is te krap hiervoor, en dat vind ik ook vervelend als je opzij wilt kijken. Heeft iemand een oplossing gevonden voor dit zelfde probleem? De moderne helmen zijn als maar flitsender.

Wim
Petje of Buff eronder?
Wim schreef:Als het plan doorgaat vertrek ik over een week met de buitenlandtrektocht naar Noorwegen. Ik mis nog twee stukken regenkleding, en vroeg me af of er nog mensen goede suggesties hebben.
Hoezo als het plan doorgaat? Zijn er beren op de weg?
Wim schreef:En klein buitje op je helm is geen probleem en dan hoef ik niet zo nodig iets tegen de regen. Een flinke plensbui in koud weer verandert de zaak echter. Vroeger had ik een Goretex regenkapje dat ik over mijn helm kon trekken, maar dat past niet op mijn huidige langwerpiger helm (met klep) in een ook nog eens erg grote maat. Mijn capuchon is te krap hiervoor, en dat vind ik ook vervelend als je opzij wilt kijken. Heeft iemand een oplossing gevonden voor dit zelfde probleem? De moderne helmen zijn als maar flitsender.
Kun je die klep er niet af laten? Ik heb ook een klep op mijn helm maar die valt er zo makkelijk af dat ik 'm er maar nooit op zet. Mijn zomerregenjas heeft een speciale helmcapuchon. Wat weer onhandig is als je de helm niet draagt, want dan waait ie zo van je kop af. Mijn winterregenjas gaat ook mee naar Noorwegen maar die capuchon past onder noch over de helm. Daar heb ik ook geen goede oplossing voor.
Wim schreef:Toen ik laatst mijn waterdichte winterhandschoenen gebruikte ontdekte ik dat ze niet meer waterdcht waren. Heeft er iemand een suggestie voor goede warme maar niet heel warme waterdichte fietshandschoenen?
Ik heb dunne neopreen wanten gekocht in een kite-surf/vlieger-winkel. Die wanten hebben drie vingers wat nog net voldoende ruimte geeft om te remmen en om te schakelen met een rohloff-shifter.
Buff eronder is wat ik soms doe als het koud is. Maar als de koude regen met bakken naar beneden komt wil ik meer. Ik was erg blij met mijn oude Gore kapje, maar zoals gezegd, dat past niet meer. Ik zie wel dat er nu nieuwe kapjes zijn zoals van Vaude maar ook Gore met een aangepast model. En ik heb een heel grote maat. Straks maar eens even shoppen.
Wim
p.s. of ik mee kan hangt nog af van mijn rug. Ik zit al een tijdje regelmatig bij de fysio, maar het gaat gelukkig steeds beter, en het fietsen zelf geeft eigenlijk niet echt problemen. Die problemen komen pas als ik ga zitten.
Wim schreef:Buff eronder is wat ik soms doe als het koud is. Maar als de koude regen met bakken naar beneden komt wil ik meer. Ik was erg blij met mijn oude Gore kapje, maar zoals gezegd, dat past niet meer. Ik zie wel dat er nu nieuwe kapjes zijn zoals van Vaude maar ook Gore met een aangepast model. En ik heb een heel grote maat. Straks maar eens even shoppen..

Rose heeft ze in.............NEON geel :D
Ben zelf niet zo'n fan van fietshelmen. Maar nu ik zo'n helmovertrek heb van Vaude, vind ik de combinatie toch wel erg prettig voor in de regen. In Schotland was het af en toe nog behoorlijk fris, en de Buff onder de helm was dan ook welkom. Mijn regenjack heeft een kraag, en ik had daarom geen last van binnendruppelend water.

Voor handschoenen zou je kunnen denken aan Sealzskin. Lijkt me ook wel prettig voor in het koude najaar.

Afbeelding
Past die Vaude overtrek over de klep, en is hij een beetje ruim (ik heb een heel grote Giro GXL helm)?
Wim
Marten, ik kan dat modieuze kapje niet vinden op de Rose site: heb je een link?
Wim
Wim schreef:Marten, ik kan dat modieuze kapje niet vinden op de Rose site: heb je een link?
Wim
nee, een catalogus: 897181-1
Wij hebben de descente wombat glove.. Deze zijn niet helemaal waterdicht; je kan ze niet onderdompelen in een emmer met water. Voor op het hoofd hebben we de sealskinz muts, deze kan je wel onderdompelen in een emmer met water. :lol:
Het blijft gek: als ik dit nummer in de zoekfunctie van de site stop krijg ik het artikel wel. Als ik gewoon via het menu zoek krijg ik wel twee andere, maar niet deze. Maar bedankt.
Wim
Wim schreef:Past die Vaude overtrek over de klep, en is hij een beetje ruim (ik heb een heel grote Giro GXL helm)?
Wim
Het overtrekje past ruim over mijn 10 jaar oude helm heen. Met een koord kan je hem goed aantrekken.
Wim schreef:Het blijft gek: als ik dit nummer in de zoekfunctie van de site stop krijg ik het artikel wel. Als ik gewoon via het menu zoek krijg ik wel twee andere, maar niet deze. Maar bedankt.
Wim
Tik eens rechtsboven descente in. Daar staan ze!
http://www.rose.nl Kleding --> Kleding --> Helmen en helmaccessoires --> Accessoires --> 2e pagina JEANTEX helmcover € 7,95
De tweede pagina dus over het hoofd gezien. Ik heb inmiddels Sealskinz handschoenen. Helmkapjes waren hier nergens in voorraad. Inmiddels heb ik het toch even geprobeerd met de helm over de capuchon van mijn nieuwe jasje heen, en dat ging toch eigenlijk ook best goed, dus dat wordt het dan maar: het spaart weer gewicht en zooi om een plekje te geven. Als het niet bevalt gaat de zoektocht na terugkeer verder. Bedankt voor alle meedenken.
Wim
Hi Wim,

ik zelf heb ook een vrij groot hoofd (rond 62/63 cm omvang). Ik heb een helm van Bell XXXXXXXl. Het vaude kapje gaat er moeiteloos omheen en kan je vervolgens straktrekken met het koordje. Ademen doet het nmm niet optimaal (geen evEnt), maar ik heb er nooit een van Gore gehad, dus ik kan niet vergelijken. Igv Goretex jassen en hard fietsen word ik ook aan de binnenzijde zeiknat. Vaude past in ieder geval wel.

Veel plezier in Noorwegen!!

gr Walter