Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip: geometrie vergelijken met foto's - Forum Wereldfietser

Tip: geometrie vergelijken met foto's

Goedemorgen,
Ik heb vorige week eens precies uitgezocht waarom ik mijn ene fiets zoveel lekkerder vind zitten dan de andere. Ik heb dat gedaan met behulp van (beroepsdeformatie) het maken van foto's. Ik heb precies dezelfde foto gemaakt van beide fietsen en die in photoshop over elkaar gelegd, met als centrum de trapas.
Dit is het resultaat:
Afbeelding
Een grotere versie: http://www.leonpoels.nl/fietsen/vergelijk-groot.jpg
De fiets die ik niet zo lekker vond zitten had het stuur een stuk lager, maar dat wist ik. Dat de horizontale positie van het stuur identiek is wist ik niet. Ik wist wel dat het zadel in een andere positie stond, maar op de foto kon ik precies zien wat ik moest doen: het bovenste zadel heb ik iets laten zakken + iets naar achteren geschoven + iets naar achteren gekanteld. Resultaat: de fiets zit een stuk beter.

Voor wie ook zulke foto's wil maken:
* fotografeer vanaf statief.
* fotografeer vanaf lage hoogte.
* zet de fiets op ruime afstand (10 m) en gebruik de telelens.
* zet de fiets zo haaks mogelijk op de foto en zo rechtop mogelijk. Mijn fietsen leunen tegen een oud statiefje.
* Zet de fietsen uiteraard op exact dezelfde afstand en verander de zoominstelling niet.
* zet het stuur recht.
* roteer de foto in photoshop zodat de beide assen exact op dezelfde hoogte staan. (horizoncorrectie)
* maak van de twee foto's in photoshop lagen en schuif ze zo over elkaar dat de trapassen op exact dezelfde plaals staan.
Door met de lagen te spelen kun je nu goed beide fietsen ten opzichte van elkaar bekijken.
Interessant!
Je zadel enkele millimeters verstellen kan inderdaad een sensationeel effect op het algehele comfort hebben. Toen ik mijn Santos ging ophalen bij de dealer en direct een ritje maakte, schrok ik me rot. Was dit echt dezelfde fiets als die waarop ik een proefrit had gemaakt? Gelukkig bood een simpele inbussleutel redding.
Leon, fantastische tip. Mij is het nu veel duidelijker geworden. :D

Afbeelding
Koga Traveller.

Afbeelding
Beide.

Afbeelding
Van Nicholas Pioneer
amai, Leo, daar waar de fietsen van Leon eigenlijk maar minimaal van elkaar verschillen, zit er bij jou toch een serieus verschil op qua geometrie.

Het benieuwt mij eigenlijk van te vernemen hoe jij dat concreet ervaart, waar jij je het beste bij voelt en waarom.
Ik heb een stadsfiets, tourfiets en racefiets met behoorlijk verschillende geometrieen en fiets op alledrie prima.
jansenius schreef:amai, Leo, daar waar de fietsen van Leon eigenlijk maar minimaal van elkaar verschillen, zit er bij jou toch een serieus verschil op qua geometrie.

Het benieuwt mij eigenlijk van te vernemen hoe jij dat concreet ervaart, waar jij je het beste bij voelt en waarom.
Inderdaad, wat een verschil in wielbasis. Het verschil moet inderdaad heel groot zijn in beleving...
Toen ik de nieuwe fiets kocht, wilde ik ook een sportievere fiets hebben. Maar dat het verschil zo groot is, daar kijk ik ook van op.

Tijdends mijn vakantie in Schotland heb ik het stuur nog met een 0,5 cm lager gezet. En gezien dat te kort was heb ik terugkomend in Nederland het stuur met nog een 0,5 cm verlaagd. Zo ben ik nog aan het rommelen. Maar hij fietst wel beter dan de Koga. Als ik op de oude fiets rij vind ik het maar kux rijden. Dus ik wil echt niet meer terug. 8)
Magnefique! Zeer vernunftig.
Bij mijn fietsen hoef ik het niet te doen omdat er "sowieso" een verschil in framehoogte is.