Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets ombouwen naar snelle vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Racefiets ombouwen naar snelle vakantiefiets

Binnenkort wil ik een weekje gaan fietsen. Dagafstand 150 a 200km over goede wegen. Tentje van 1,5kg mee en slechts twee achtertassen.(totaalgewicht bagage: <10kg)
Mijn vakantiefiets met startgewicht van 16kg valt voor dit doel af (want: te zwaar, te dikke 26" banden. Kortom: te log, te langzaam :? )
In de hoek van mijn schuur vond ik nog een stalen raceframe gebouwd van SLX buisjes met -uiteraard- geen nokjes voor spatborden en dragers.
Zover ik kan beoordelen kunnen er banden van max. 25mm in.

Projectje haalbaar of niet? Wegen de minpunten(slap?, korte achtervork) op tegen de pluspunten(snel? en licht waardoor grote dagafstanden wat makkelijker weg te malen zijn).
Ervaringen, tips?
pedalman schreef:Binnenkort wil ik een weekje gaan fietsen. Dagafstand 150 a 200km over goede wegen. Tentje van 1,5kg mee en slechts twee achtertassen.(totaalgewicht bagage: <10kg)
Mijn vakantiefiets met startgewicht van 16kg valt voor dit doel af (want: te zwaar, te dikke 26" banden. Kortom: te log, te langzaam :? )
In de hoek van mijn schuur vond ik nog een stalen raceframe gebouwd van SLX buisjes met -uiteraard- geen nokjes voor spatborden en dragers.
Zover ik kan beoordelen kunnen er banden van max. 25mm in.

Projectje haalbaar of niet? Wegen de minpunten(slap?, korte achtervork) op tegen de pluspunten(snel? en licht waardoor grote dagafstanden wat makkelijker weg te malen zijn).
Ervaringen, tips?
SLX zou net gaan, maar de 47mm inbouwhoogte remmen maken het wel minder aantrekkelijk. Ik zou een nog oudere racefiets proberen te scoren waar langere remmen op moeten. (Oude GAzelle CM A, alles met Mafac's of Weinmann middenoptrek, Universal? ) want 28mm of 30-35 rijdt stukken beter
Oei, Mafac middenoptrek; dat is wel heel ouderwets Marten :D . 28mm zou idg ideaal zijn. Momenteel rijd ik op mijn (gewone) racefiets met 25mm banden en ik moet zeggen dat het een stuk comfotabeler rijd zonder dat je erg veel aan snelheid inboet vandaar dat ik ijdele? hoop heb dat ik er ook met max. 10kg bagage nog mee weg kom.
Een Gazelle A-frame staat hoog op mijn verlanglijst, zijn echter moeilijk te vinden :( .
Zelf heb ik voor dit doel nog een heel oude Viscount Aerospace Pro, met centre pull remmen. Die heeft nog 27 inch wielen, dus de bandenkeuze is inmiddels beperkt. Ik heb er nu 32 mm bandjes op, maar vroeger waren er ook nog 35 mm bandjes, en dat was nog iets fijner (zelfs nog met spatborden). Als dit is wat je hebt dan zou ik het gewoon proberen. Als het idee je bevalt dan kun je later altijd nog op zoek gaan naar een geschiktere fiets.
Als je je bestaande lowrider tasjes als achtertasssen wilt gebruikken, dan heb je een klein dragertje nodig. In de achterpadden van die oude fietsen zit meestal een opening waarachter je een grotere ring kunt plaatsen zodat je er een bout voor een drager door kunt steken. Als je het pakvolume beperkt kunt houden is een grote Carradice zadeltas (Camper Longflap) ook een klassieke oplossing (wel met een steuntje).
Wim
Bedankt voor je antwoord Wim. De padden hebben idd een driehoekige 'opening'; ik meen mij te herinneren dat hier BITD adaptersetjes (Blackburn?) voor te krijgen waren waardoor je hier een dragertje kon bevestigen.
Misschien weet Marten of deze nog bestaan. En anders moet ik de lokale draaier hier even tackelen.

Die Carradice is ook wel erg mooi, maar wordt wel erg spartaans qua bagage (Mijn dikke 3/4 Thermarest past er vlgs. mij niet in-zonder deze ga ik niet op pad). Er ligt iig een mooie uitdaging om zomin mogelijk mee te nemen.

Nog even inhaken op die 27"; volgens mij kun je hier zonder veel moeite nog 28" velgen in zetten, zeker als het instelbereik van de remmen vrij groot is (tot 57mm).
Maar ik kan me vergissen..
pedalman schreef:Bedankt voor je antwoord Wim. De padden hebben idd een driehoekige 'opening'; ik meen mij te herinneren dat hier BITD adaptersetjes (Blackburn?) voor te krijgen waren waardoor je hier een dragertje kon bevestigen.
Misschien weet Marten of deze nog bestaan. En anders moet ik de lokale draaier hier even tackelen.

Al heel lang niet meer gezien. Iets met inwendig draad is wel practisch, want met de huidige naven met cassette heb je echt geen ruimte voor een moertje aan de binnenkant
Anders eens rondkijken voor een wat oudere randonneur? Ík denk dan meteen aan Koga, maar da's een beetje vooringenomenheid; heb zelf een '94-er. Andere merken maakten (maken?) ze vast ook wel: stalen frame, beetje luie racegeometrie, nokken voor voor- en achterdragers, ruimte voor 40mm+ banden en echte spatborden, canti-nokken…

Ze staan regelmatig voor schappelijke prijzen op Marktplaats. MTB-onderdelen eraf, racegroep en -stuur erop en je bent er klaar voor.

.tsooJ
Ja er kunnen in die Viscount ook 28 inch velgen, maar alleen met andere remmen. Dat doe ik allemaal niet, want de fiets is het niet waard. Vroeger heb ik wel met voor en achtertassen op deze fiets gereden, maar toen was ik zelf heel wat lichter. De Viscount is nu eigenlijk alleen nog maar voor dagtochten in gebruik, maar ik heb wel het plan er wat experimentele ultralight kampeertochten mee te maken.
Wim
Goed te doen. Ik heb een 'nieuwerwetse' racefiets. Ik kan hier max 25mm banden in kwijt en dat is als je op goede wegen blijft voor mij voldoende (ook minder goede wegen is goed te doen, schelpenpaadjes etc geen probleem, als het maar niet te mul wordt).

Ik heb een zadelpendrager gekocht waar ik mijn lowrider tasjes aan klik. Samen met een zadeltas en een frametasje heb ik voor een weekendje genoeg. Als ik een weekje weg zou gaan zou ik ook nog een stuurtasje overwegen.
Bij vriendelijk weer en zonder kookspullen een heerlijke combi.

Die zadelpendrager is een beetje een compromis (prijs), maar bevalt op zich goed. Ik gebruik hem ook regelmatig als ik geen zin heb in een rugzakje op de racer. De tasjes komen een beetje 'hoog' uit waardoor de fiets iets topzwaar wordt. Maar echt storend is het niet, ik kan nog gewoon zonder handen aan het stuur fietsen...

Ik vind een tubus fly met een snelspanadapter mooier qua constructie, maar ik wilde eerst eens uitproberen hoe het me bevalt om op de racefiets te trekken. (tot nu toe bevalt het me goed)

Zie ook dit draadje: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=11881

Geen idee wat de verzendkosten zijn, maar dit: http://www.axiomgear.com/products/gear/ ... iner-road/ ziet er goed uit van het scherm..
Alien schreef:Anders eens rondkijken voor een wat oudere randonneur? Ík denk dan meteen aan Koga, maar da's een beetje vooringenomenheid; heb zelf een '94-er. Andere merken maakten (maken?) ze vast ook wel: stalen frame, beetje luie racegeometrie, nokken voor voor- en achterdragers, ruimte voor 40mm+ banden en echte spatborden, canti-nokken…

Ze staan regelmatig voor schappelijke prijzen op Marktplaats. MTB-onderdelen eraf, racegroep en -stuur erop en je bent er klaar voor.

.tsooJ
Zelf heb ik een oudere Koga Randonneur (97 of 98 dacht ik) en dat fietst toch echt anders dan een licht racertje. Als je zorgt dat je bagage onder de 9-10 kilo blijft is het heerlijk om op een lichtvoetig racertje op pad te zijn. Het comfort is minder, maar het rijden is dynamischer en de kilometers gaan makkelijker. Ga je meer dan een week op pad en ben je van plan ook onverhard te doen dan zou ik op mijn Koga gaan, minder lang weg en goede wegen, ik denk mijn racertje....
eric190173 schreef: Ik vind een tubus fly met een snelspanadapter mooier qua constructie, maar ik wilde eerst eens uitproberen hoe het me bevalt om op de racefiets te trekken. (tot nu toe bevalt het me goed)
Ik ben met een nieuwerwetse racefiets, 23mm banden, tubus fly, vaudé voortassen en ~9 kilo bagage in 10 dagen naar Genua gefietst. Op zich was dat te doen, maar de combinatie tubus fly, tassen en negen kilo vond ik toch te slap.

Met nog minder kilo's zou ik me niet meer prettig voelen op een camping (alleen fietskleren, nog minder tent, nog minder handdoek, geen slippers etc..). Jeugdherbergen zijn dan een betere optie.

Als ik nog eens zou gaan camperen met de racefiets, zou ik het matje aan mijn stuur verbinden, tent in een frametas (voorste driehoek, boven de bidons) en de rest in een rolzak aan de tubus (omdat ik die al heb, anders een zadeltas).

23mm Banden was voor mij niet echt een probleem. Een beetje meer comfort zou wel lekker zijn, maar het zou voor mij geen reden zijn om een andere kader te regelen.

Als je dan goed weet waar de campings zijn, is een week lang 200-250 kilometer per dag goed te doen.

Veel succes!
De optie randonneur valt voor mij af om de reden die Eric al aangaf. Daarom kies ik toch voor de ingeslagen weg om dit frame op te bouwen. Een goed stalen raceframe geeft net even wat meer 'schwung' en dynamiek aan het gevoel van rijden. Je hebt het idee dat het lekker opschiet. Voorwaarde is wel dat het totaalgewicht van de bagage niet boven de 10kg komt.
Voor het dragertje kies ik dan voor de Tubus Fly. Net groot en stabiel genoeg om ca. 10kg aan te hangen. Voor het gemak toch maar een stuurtasje mee voor geld, paspoort, MP3, paperback etc.

Ik ga binnenkort even experimenteren met een paklijstje. Ik denk (hoop) dat ik op ca. 7 a 8 kg. uitkom mede door een licht tenje(1500gr) en lichte (zomer)slaapzak (700gr) Voor mij is het hoofdoel zoveel mogelijk rijden per dag daarom zal ik weinig andere kleding dan specifieke fietskleding nodig hebben.

Wordt vervolgd..
pedalman schreef:De optie randonneur valt voor mij af om de reden die Eric al aangaf. Daarom kies ik toch voor de ingeslagen weg om dit frame op te bouwen.
lekkere 25-26 of 28mm banden kunnen na montage de eerste week nog wat groeien, iets om rekening mee te houden als je de grenzen opzoekt van wat past
Ernst. schreef:[

Ik ben met een nieuwerwetse racefiets, 23mm banden, tubus fly, vaudé voortassen en ~9 kilo bagage in 10 dagen naar Genua gefietst. Op zich was dat te doen, maar de combinatie tubus fly, tassen en negen kilo vond ik toch te slap.
Zoals met alles, het is goed te doen totdat je verwend bent geraakt met een betere fiets. Dan erger je je wild aan het compromis :D
lekkere 25-26 of 28mm banden kunnen na montage de eerste week nog wat groeien, iets om rekening mee te houden als je de grenzen opzoekt van wat past

Voorwiel heb ik genoeg ruimte. Achter nog ca. 4 a 5 mm tot het remmannetje..
pedalman schreef: Voor het dragertje kies ik dan voor de Tubus Fly. Net groot en stabiel genoeg om ca. 10kg aan te hangen.

Ik ga binnenkort even experimenteren met een paklijstje. Ik denk (hoop) dat ik op ca. 7 a 8 kg. uitkom mede door een licht tenje(1500gr) en lichte (zomer)slaapzak (700gr) Voor mij is het hoofdoel zoveel mogelijk rijden per dag daarom zal ik weinig andere kleding dan specifieke fietskleding nodig hebben.
Ik ben benieuwd. Op een camping wil je toch een paar lichte slippers (voor onder de douche), een soort van handdoekje en een soort van kleren waar je niet de hele dag in hebt zitten zweten. Ik had dat + minimale kookspullen, brander van 76 gram, tent 1600 gram, slaapzak 600 gram etc... en vond de tubus fly echt niet stabiel genoeg.

Als je gaat wildkamperen, kun je niet douchen en kun je nog veel bezuinigen op je onderkomen, dan kan er nog wel drie kilo af en zou een tubus fly stevig genoeg kunnen zijn. Maar anders is mijn conclusie dat de drager te licht is.

Vergeet ook niet dat je geen tijd hebt om na het opzetten van de tent nog naar een supermarkt te fietsen. Boodschappen moeten dus ook tussen de bagage passen en wegen ook wat.
Ik zie net trouwens dat Tubus tegenwoordig ook een RVS fly heeft.

http://www.tubus.com/en/rear-carriers/fly

Mischien dat die met 40 gram extra net wat steviger is.
Voor de boodschappen heb ik zo'n licht nylon tasje en een 'spin'. Voor de laatste km's voldoet dit wel. Overigens maak ik tussen de middag warm eten; kan ik 's avonds lekker een zak chips leeg eten :wink:
Wildkamperen zal ik ook doen maar alleen als dit zo uitkomt, is in Deutschland nl. heel erg verboden. Ze gaan daar nogal wat overspannen met regels om.

Wordt die Fly niet gegarandeerd tot 25kg? anders moet ik toch gaan voor bijv. een Tubus Vega; ziet er wat steviger uit.
Die rvs uitvoering is er al jaren. Ik weet het niet, maar ik denk dat bij zo weinig gewicht de slapte toch eerder uit de fiets zelf kwam. Een licht frame, lichte wielen, het beweegt allemaal wel wat. Doe dat bovenop een onrustige geometrie en je hebt een minder ideale situatie.
Overigens kun je het geheel nog wel iets stabieler krijgen door inderdaad wat zware zaken zoals gereedschap en tentstokken aan het frame te bevestigen. Als je op spiritus kookt (populair bij lichtgewichters) kun je de brandstoffles in een bidonhouder stoppen. Als je een stuurtas gebruikt, let dan op dat deze zo laag mogelijk zit en zo dicht mogelijk tegen de bakhoofdbuis aan. Stop er evenmin veel gewicht in.
Wim
Wim schreef:Als je op spiritus kookt (populair bij lichtgewichters) kun je de brandstoffles in een bidonhouder stoppen.
Als ik ga lichtgewichten dan neem ik geen brander mee.... (denk ik :roll:) nog even bedenken hoe ik dan een kopje koffie scoor voor ik op de fiets stap...
eric190173 schreef:
Wim schreef:Als je op spiritus kookt (populair bij lichtgewichters) kun je de brandstoffles in een bidonhouder stoppen.
Als ik ga lichtgewichten dan neem ik geen brander mee.... (denk ik :roll:) nog even bedenken hoe ik dan een kopje koffie scoor voor ik op de fiets stap...
Ik heb afgelopen weekend nog twee van deze gemaakt (van bierblikken):

Afbeelding

Ongeveer 20 gram, metalen mok van 40 gram windschermpje van aluminiumfolie van 15 gram, spiritus en Nescafe zakje van 4 gram. Drie haringen als standaard. Ook geschikt voor Cup-a-Soup en Noodles. Kopje, schoteltje, lepeltje, suiker en melk thuis laten!

Zoek op Pepsi Can Stove of Cat Stove.