Op zoek naar fietstassen voor mijn ER en de lange tocht naar Spanje heb ik veel modellen en merken bekeken en heel wat meningen en ervaringen ter harte genomen. Toch voldeden de bekende typen niet aan mijn belangrijkste criteria, te weten degelijk, waterdicht en gebruiksvriendelijk. Met name op het laatste punt vond ik de veelgeprezen modellen van Ortlieb en Vaude slecht scoren door hun afmetingen (te smal, te weinig inhoud)en de schroefbussen aan de binnenkant, die voortdurend in de weg zitten en je spullen kapotmaken. Ook vond ik de ophangsystemen te technisch en daardoor te kwetsbaar.
Uiteindelijk viel mijn keuze op de motortassen M22 van Ortlieb.
Dat is een stel zadeltassen die via een brug van brede, zware klittenbanden met elkaar zijn verbonden. Er zitten ook nog diverse banden aan om de tassen strak aan de motor te binden.
De voordelen van deze tassen:
- Ze zijn langer en breder, waardoor de inhoud groter is en je de beschikbare ruimte van 47 l (in de praktijk meer) veel efficiënter kunt benutten.
- Met een spanbandje en de beschikbare riemen zijn ze zeer strak tegen de bagagedrager te bevestigen, waardoor je absoluut geen beweging van je tassen voelt tijdens het fietsen, ook niet bij slecht wegdek en onverwachte stuurmanoeuvres.
- Door de grote inhoud heb je zelfs voor langere tochten geen voortassen nodig. Dat scheelt het gewicht en de kosten van een lowrider en voortassen.
- Daardoor ook geen groot gewicht aan het stuursysteem, waardoor je lichter en directer stuurt.
- Gebouwd voor motorgebruik, dus alles nog wat degelijker uitgevoerd dan de fietstassen. Dikkere stof, extra brede banden.
- Door klittenband en riemen aan te passen aan elke fiets, c.q. bagagedrager.
- Je kunt ze gemakkelijk samen over je schouders hangen en hebt dan nog je handen vrij voor bv. je fiets of andere spullen op een boot, vliegveld etc.
- Veel mogelijkheden om er nog andere zaken aan of op te bevestigen m.b.v. de aanwezige riemen.
Het enige nadeel:
- Moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Ze moeten vaak extra worden besteld bij Ortlieb in Duitsland en dat kost snel een week of meer.
Uiteindelijk viel mijn keuze op de motortassen M22 van Ortlieb.
Dat is een stel zadeltassen die via een brug van brede, zware klittenbanden met elkaar zijn verbonden. Er zitten ook nog diverse banden aan om de tassen strak aan de motor te binden.
De voordelen van deze tassen:
- Ze zijn langer en breder, waardoor de inhoud groter is en je de beschikbare ruimte van 47 l (in de praktijk meer) veel efficiënter kunt benutten.
- Met een spanbandje en de beschikbare riemen zijn ze zeer strak tegen de bagagedrager te bevestigen, waardoor je absoluut geen beweging van je tassen voelt tijdens het fietsen, ook niet bij slecht wegdek en onverwachte stuurmanoeuvres.
- Door de grote inhoud heb je zelfs voor langere tochten geen voortassen nodig. Dat scheelt het gewicht en de kosten van een lowrider en voortassen.
- Daardoor ook geen groot gewicht aan het stuursysteem, waardoor je lichter en directer stuurt.
- Gebouwd voor motorgebruik, dus alles nog wat degelijker uitgevoerd dan de fietstassen. Dikkere stof, extra brede banden.
- Door klittenband en riemen aan te passen aan elke fiets, c.q. bagagedrager.
- Je kunt ze gemakkelijk samen over je schouders hangen en hebt dan nog je handen vrij voor bv. je fiets of andere spullen op een boot, vliegveld etc.
- Veel mogelijkheden om er nog andere zaken aan of op te bevestigen m.b.v. de aanwezige riemen.
Het enige nadeel:
- Moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Ze moeten vaak extra worden besteld bij Ortlieb in Duitsland en dat kost snel een week of meer.