Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gilles Berthoud zadel - Forum Wereldfietser

Gilles Berthoud zadel

Na lang zoeken en twijfelen heb ik het 'plastic' Terryzadel van mijn ER vervangen door een Gilles Berthoud Aspin. Dit zadel zou nog degelijker zijn dan de bekende Brooks B17 en aanverwanten.
Na vijfduizend km heen en weer naar Spanje even mijn ervaringen:
- Het zadel heeft echt een lange inrijperiode nodig. Pas na ca. tweeduizend km voelde ik dat het soepeler werd en naar mijn zitvlak ging staan. Daarna reed het lekker al blijft het hard en kun je er alleen met een fietsbroek met zeem op fietsen.
- Omdat het maar in één breedte beschikbaar is, is het niet voor iedereen geschikt. Mijn zitbotjesafstand is 11,5 cm en dat ging prima. Tot ca. 13 cm moet kunnen, meer wordt waarschijnlijk problematisch.
- De langzaam naar achteren uitlopende vorm is erg prettig omdat je dan toch wat verschillende posities op het zadel kunt innemen: voorop iets meer voorover en meer naar achter wat rechterop.
- Het zadel is geheel uit elkaar te nemen en dat is handig als je het goed wilt invetten voor het het eerste gebruik.
- Nadeel van dit systeem was dat de konische boutjes van het voorste deel af en toe losliepen door het heen en weer schuiven op het zadel. Dit was te verhelpen door een stukje teflontape om de boutjes, maar zou bij een dergelijk duur zadel (159,- euro) toch niet mogen gebeuren.
- Ik heb het zadel in honingkleur gekocht en dat geeft, in tegenstelling tot de ervaring van o.a. Eric Schuyt met een zwart zadel, niet af.
- Er zit geen vering op dit zadel. Dat is op een verder eveneens vrijwel ongeveerde ER soms een proleem bij diepe gaten en dikke boomwortels die je niet op tijd ziet. Dan krijgt je zitvlak toch een behoorlijke optater.

Conclusie: fijn zadel, maar niet geschikt voor iedereen en alle omstandigheden.
Prachtig dit soort gebruikers ervaringen! Dank je.

Als ik dit zadel mag vergelijken met de tegenhanger, mijn nieuwe Brooks B17 Titanium, 5000 km op gereden. De Brooks was na 100 km comfortabel, en na 1000 km compleet ingereden (zonder enig extra vet). Kan er ook met mijn spijkerbroek op rijden, maar dan geen lange tochten. De titanium rails zorgen voor een lager gewicht en extra demping. Heb ook geen problemen gehad met de diepste kuilen. Maar de combinatie van mijn titanium frame en zadelpen hebben daar ook grote invloed op.

Tot slot denk ik zeker dat de Gilles Berthoud een duurzamer product is. Als mijn Brooks het begeeft zal ik dit zadel zeker overwegen. Ga je off road met zo'n zadel dan kan een verende zadelpen een oplossing bieden.
Deze week kwam ik op de top van de Col de Menté in de Pyreneeën een vakantiefietser tegen die net als ik een zadel van Gilles Berthoud op zijn (handgemaakte) fiets had. Even kijken en vergelijken natuurlijk! Beide zadels hadden ongeveer zesduizend km onder het zitvlak. Hij (na twee maanden door Frankrijk): nog steeds zadelpijn, zeer ontevreden over het dure zadel. Ik: heerlijk fietsen, zelfs op ligstuur, perfect zadel.
Wat blijkt: bij mij vallen de indrukken van de zitbotjes mooi binnen het zadel, bij hem helemaal aan de buitenkant...
Conclusies: 1. Zijn fietsenbouwer en hij wisten niet veel van zadels. 2. Een zadel blijft vooral een zaak van de juiste, aan de persoon en fietsstijl aangepaste keuze.
Heb 2 jaar terug ook overwogen om een Gilles Berthoud zadel te kopen. Ben toen bij Eric Schuijt geweest. Volgens Eric had het zadel een lange inrijtijd nodig.
Gilles Berthoud heeft 4 mannen zadels (er zijn uiteraard ook vrouwen zadels beschikbaar), de Aravis, Aspin, Galibier en de Soulor met een breedte van (de zitbotjes) resp. 157 mm, 157 mm, 146 mm en 146 mm.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor het Brooks Flyer zadel vanwege de vering.
Moet wel toegeven dat de kwaliteit van het Gilles Berthoud zadel qua dikte van het leer beter is dan van Brooks.
Bij de Idworx ER heb je als het goed is bandenmaat 50-622, met deze banden kan je qua spanning varieren waardoor je toch nog enigszins veercomfort hebt.
Is er overigens een methode waarbij je zelf je zitbotjes kunt opmeten?
Veel succes met het zadel en plaats t.z.t. nog eens een review hoe het zadel verder bevalt.
Frits
Frits schreef: Is er overigens een methode waarbij je zelf je zitbotjes kunt opmeten?
leg een stuk golfkarton op een harde kruk, ga zitten
Ik heb een brooks flyer zadel gekocht in duitsland voor 44,50 euro. Ik heb er nu ongeveer 150 km mee gereden. Ik merk niet echt veel van de veren.

Uit een test jaren geleden van het blad "de vogelvrije fietser" trokken zij ook al de conclusie dat een geveerde zadel niet echt beter is als een brooks zonder veren.

Misschien als ik nog meer km heb gereden.

Mario
wimmo17 schreef:Deze week kwam ik op de top van de Col de Menté in de Pyreneeën een vakantiefietser tegen die net als ik een zadel van Gilles Berthoud op zijn (handgemaakte) fiets had. Even kijken en vergelijken natuurlijk! Beide zadels hadden ongeveer zesduizend km onder het zitvlak. Hij (na twee maanden door Frankrijk): nog steeds zadelpijn, zeer ontevreden over het dure zadel. Ik: heerlijk fietsen, zelfs op ligstuur, perfect zadel.
Wat blijkt: bij mij vallen de indrukken van de zitbotjes mooi binnen het zadel, bij hem helemaal aan de buitenkant...
Conclusies: 1. Zijn fietsenbouwer en hij wisten niet veel van zadels. 2. Een zadel blijft vooral een zaak van de juiste, aan de persoon en fietsstijl aangepaste keuze.
:shock: Ik snap niet dat je na 2 maanden en 6.000 km :shock: :!: nog ontevreden op een zadel rondrijdt... Ik had hem al lang in de kliko gekiept en een andere gekocht. Elke dag meer dan 100 km fietsen en pijn aan de r**t, mij niet gezien.

Zelf heb ik het tijdje op een brooks flyer geprobeerd (max 600km), niet mijn ding en weer een 'gewoon' zadel gekocht.
Marten, bedankt voor de tip, een stuk golfkarton, harde ondergrond, zitten en meten, simpel en eenvoudig.
Moeilijke/lastige vraagstukken zijn vaak makkelijk op te lossen, zo blijkt maar weer!
Frits
Het zadel-vraagstuk houdt mij ook zeer bezig; ik fiets nu op een Brooks Flyer pre-aged, ongeveer 450km, en het bevalt me niet erg, zelfs deze pre-aged is naar mijn mening erg hard, mn aan de achterzijde, en bij meer vooroverzitten/sportieve zithouding gaat ook het perineum protesteren.
Ik overweeg nu een zgn "Terry" climavent tour-zadel met ventilatie (of een soortgelijk zadel van BBB), heeft iemand hier ervaringen mee?
Georg schreef:Het zadel-vraagstuk houdt mij ook zeer bezig; ik fiets nu op een Brooks Flyer pre-aged, ongeveer 450km, en het bevalt me niet erg, zelfs deze pre-aged is naar mijn mening erg hard, mn aan de achterzijde, en bij meer vooroverzitten/sportieve zithouding gaat ook het perineum protesteren.
Ik overweeg nu een zgn "Terry" climavent tour-zadel met ventilatie (of een soortgelijk zadel van BBB), heeft iemand hier ervaringen mee?
Het model wat jij noemt ziet er uit als een echt rechtop-zit zadel, als je een wat sportievere zit hebt is een iets smaller zadel vaak prettiger.

Ik heb een jaar of tien op een Selle San Marco Pirreli met lederen dek maar geen volleder zadel gefietst. Op een gegeven moment was deze volledig versleten en heb ik een Brooks Flyer gekocht. Geen succes, het ding paste mij gewoon niet.
Vervolgens heb ik het oude zadel gepakt, opgemeten en ben op zoek gegaan naar een vergelijkbaar zadel.

Ik had het volgende lijstje:
- Afmeting vergelijkbaar met mijn oude zadel.
- Leder dek ivm broei.
- degelijk
- gleuf geen bezwaar al heb ik er geen hele hoge pet van op..

Uiteindelijk heb dit zadel gekocht:
Afbeelding
Een zadel van het merk Red X, type Sport Comfort.

Ik ga met een zwarte benzinestift die irritante letters nog een keer zwart maken, maar voor de rest is het een fijn zadel, mocht een tikje harder, maar je kunt niet alles hebben. Wat mij betreft is het met zadels net zoals met schoenen, wat de één heerlijk vindt, vind de ander niks.

Succes met zoeken!
Ik heb de Berthoud zadels even bepoteld bij Eric in de winkel en het ziet er allemaal mooi en degelijk uit, maar roept bij mij ook een beetje een sfeer van gebakken lucht op (slechts vijf zadels uit een hele koe!). Om lekker te zitten heb ik best een paar centen over, maar mijn B17 Specials bevallen prima en ik heb nog nooit klachten over de dikte van het leder gehad, dus dat zou voor mij ook al geen reden zijn om een klein fortuin in een Berthoud zadel te investeren.

Maar wat zadels betreft is ieder absoluut uniek, dus doe allemaal vooral je eigen ding en laat je niet teveel leiden door de mening van anderen.

En fiets zeker geen zesduizend kilometer in twee maanden op een zadel dat niet lekker zit.

.tsooJ
en de 1ne koe is de andere niet ,zijn jas dan , mijn standaard flyer van brooks was na 500 km al redelijk in gefietst en mijn nieuwe b17 met titanium rail begint nu na 2500 km pas een beetje zich te vormen tja 1oude koe dus,taai !! heb hem/haar wel een keer straf gegeven : :lol: :lol: ,in een goeie(regen) bui heb ik hem/haar even de tuin laten zien ,de volgende dag een plastic zak er over en fietsen maar !!,dit was trouwens 1tip van leon .