door
Revanho » di 08 jun, 2010 22:31
Pedalero schreef:Renaat, da's verhelderend.
Dank je.
Pedalero schreef:Ik viel tijdens een koers en de dienstdoende EHBO'er begon ijverig mijn schaafwonden schoon te maken met iets ontsmettends, dus ik dacht dat dat zo hoorde.
Nieuwe gewoontes dringend traag door. Ik sluit zelf niet uit dat men in Nederland nog aanleert dat er wel ontsmet moet worden. Bovendien zijn er bepaalde omstandigheden dat ontsmetten wel een goede zaak is, maar dan spreken we over dokterswerk.
Pedalero schreef:Wanneer is het raadzaam om schaafwonden wel schoon te maken?
Eigenlijk is de regel: alles wat je met water* (en milde zeep) schoon krijgt, niet ontsmetten. Met al de rest naar de dokter. Maar ...
* Schoonmaken doe je het beste met stromend water, maar dat zal niet altijd voldoen. Echt schoonmaken kan bij schaafwonden een erg pijnlijke zaak zijn.
Pedalero schreef:Vorig jaar op vakantie snee mijn grote voorblad in mijn kuit met een schaaf/snijwond tot gevolg waar veel vettige olie/smeer op zat. Met water niet goed schoon te krijgen. Heb ik toen met whiskey schoongemaakt. En als de betadinezalf in het vervolg thuis kan blijven, scheelt dat toch al gauw 2 nanogram!

... als je de wond niet kan schoonmaken (b.v door gebrek aan water en zeep, doordat de wond te diep is, het vuil te hardnekkig) en er geen betrouwbare dokter voor handen is (b.v op vakantie), dan is ontsmetten een goed idee. Ik zou op vakantie dan ook het ontsmettingsmiddel niet zomaar thuislaten.
Overigens betwijfel ik dat whisky sterk genoeg is om echt te ontsmetten. Sterke alcohol zal in de meeste gevallen weer meer kwaad dan goed doen.
Isobetadinezalf zou ik ook sowieso enkel op aanraden van een dokter gebruiken, voor gewone ontsmetting zou ik eerder kiezen voor een niet-kleurend vloeibaar ontsmettingsmiddel zoals Hacdil of Hibidil of voor Isobetadine-vloeistof.
Renaat