Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stadsfietsadvies. - Forum Wereldfietser

Stadsfietsadvies.

Geen reisfietsvraag, maar ik weet geen forum waar betrouwbaarder fietsadvies te krijgen is ...

Een collega wil een nieuwe fiets kopen voor dagelijks gebruik en relatief korte afstanden op vlak terrein. Ze dacht aan een budget van ongeveer 500 euro en de fiets moet de volgende kenmerken hebben:

- geen vering (of het moet vering van degelijk kwaliteit zijn, maar dat is zeldzaam voor 500 euro)
- naafversnelling, minimum 3 versnellingen, maar mag
- naafdynamo
- spatborden, bagagedrager achter,
- kettingkast
- liefst niet te zwaar en met te veel snufjes
- geen terugtraprem

Er zijn wel wat fietsen van die prijsklasse en met die kenmerken te vinden. Maar veel van die fietsen zijn mijn inziens overprijst. Kent er iemand aanraders? De stadsfietsen van Trek leken mij wel een goede prijs-kwaliteit te hebben, maar misschien vergis ik me daarin.

Renaat
Eigenlijk heb je dan ook geen versnellingen nodig. Zonder is goedkoper, lichter, geeft minder onderhoud en heeft merkbaar minder weerstand. Zelf heb ik een Gazelle met terugtraprem waar ik eigenlijk nauwelijks onderhoud aan heb, maar die terugtraprem is blijkbaar niet de bedoeling. Een singlespeed is dan een leuk plan. De goedkope Shimano naafdynamo's wil je eigenlijk ook vermijden, vanwege de beperkte levensduur en de hoge weerstand.
Wim
Een tweedehands. Fietsenzaken in de beter gesitueerde buitenwijken van slaapsteden met tweeverdieners puilen uit van de prachtig blinkende tweedehands fietsen waar de vorige eigenaar maar liefst 500 kilometer op gefietst heeft bij mooi weer.
Leon
Voor een paar honderd Euro heb je inderdaad een pracht stalen Koga die alleen maar naar de tennisbaan is geweest. Dat is dan zonder naafdynamo, maar binnen dit budget kun je dan vermoedelijk ook nog wel een een nieuw voorwiel laten maken met een echte SON naafdynamo.
Wim
Dank je voor de tips. Een single-speed is geen optie voor die collega, daar geraakt ze geen brug met over, mijn collega is geen getrainde fietster. (Zelf zou ik daar geen probleem met hebben.)

De kwaliteit van de duurdere Shimano-naafdynamos is trouwens helemaal niet meer zo slecht en ze geven helemaal niet meer zo veel weerstand. Natuurlijk doen SON's het nog beter, maar ik heb het hier over een fiets waar maximaal 2000-3000 km per jaar met gefietst zal worden en dan niet zo vaak ik het donker.

Spijtig genoeg puilen in België fietszaken helemaal niet uit van tweedehandsfietsen en betekent de zoektocht naar een 'gewone' tweedehandsfiets in Vlaanderen vaak een zoektocht langst tweedehandswebsite's waar men door de bomen het bos niet meer ziet. Maar als iemand een goed adres weet in b.v Breda (of elders dicht bij de grens), stuur dan maar een berichtje.
Revanho schreef:Maar als iemand een goed adres weet in b.v Breda (of elders dicht bij de grens), stuur dan maar een berichtje.
Fietsenmakers vind je met google maps, dan kun je meteen zien in wat voor buurt ze zitten en soms kun je zelfs de tweedehandsjes buiten zien staan.
Kijk maar:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 66,,1,6.23
Een maandje geleden wilde schoonma een nieuwe fiets, dat mocht ook wel onderhand. Ik heb toen via google maps fietsenmakers gezocht en een lijstje gemaakt welke we zouden afrijden. Gelukkig was de keuze bij de eerste (van de link) al zo groot dat verder zoeken geen zin had. De prijs hebben we gelaten, maar ik heb wel een betera standaard en een ander zadel bedongen. Voor 350 euro zat er ook nog twee maanden garantie en een nakijkbeurt bij.
Breda lijkt me een prima stad om een fiets te kopen.
Leon
Mogelijk voldoen deze fietsen, echter € 99,- boven budget.

http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=1176
VSF T-50 Nexus 8-Gang (€ 599,-)

http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... ent#inhalt
Elegance Lite (€599,-) Ook verkrijgbaar met verende voorvork (Elegance Lady en Forma).

Aan de onderkant van de spec's, € 200,- onder budget

http://www.decathlon.nl/NL/elops-4-wit-118877527/
bTwin Elops 4 (€ 299,-)

Geen idee of een dealer evt. nabij is maar dat is via de website na te gaan.

Groeten, Willem