Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskeuze voor koude omstandigheden - Forum Wereldfietser

fietskeuze voor koude omstandigheden

Hallo,

Het is misschien wat raar om het er aan het eind van de lente over te hebben, maar ik wil deze herfst of komend voorjaar van Zuid naar Noord door Noorwegen fietsen. Dat betekent dat ik behalve een hoop regen nog veel meer sneeuw en ijs zal zien. Een geschikte fiets heb ik nog niet, dus daar zou ik graag jullie advies voor vragen.

In de eerste plaats, de aloude discussie tussen 26 of 28 inch. Alhoewel ik over de doorgaande wegen zal rijden, ga ik er vanuit dat de Noordelijke helft van de route (zeg maar Trondheim en verder) redelijk verijsd zal zijn. Maakt dit verschil voor de framekeuze? Alhoewel ijs best hard kan zijn, geldt dit dan ook als een verharde weg? :wink: Ik hou van flink doorfietsen, dus zou een 28 inch frame dan de juiste keus zijn?

Spijkerbanden zullen in het Noorden ongetwijfeld nodig zijn. Als je buiten de stad niet uit de bocht wil vliegen, heb je als zelfrespecterende Scandinaviër ook spijkerbanden onder je auto. Ik heb ze hier in Trondheim op mijn MTB tot in april nodig gehad. Dat waren Nokian Extremes, die bevallen me erg goed. Ik geloof dat er ook 29'ers van zijn, heeft iemand daar ervaring mee? Het zijn natuurlijk wel mountainbikebanden, dus voor touren zouden ze wellicht te extreem (haha...) zijn. Nokian maakt ook wat minder agressieve spijkerbanden, dus dat is misschien een betere optie.

Dan de naven. Ik zou graag met een Rohloff willen rijden. Heeft iemand ervaring met Rohloff onder koude omstandigheden? Ik kwam vanmiddag iemand tegen met een Rohloff op zijn MTB, hij vertelde dat hij afgelopen winter de olie had gemixt (waarmee weet ik niet meer precies) om doortrappen te voorkomen. Dat had gewerkt, want ook bij -25 had hij nergens last van. Voor wil ik graag een SON naafdynamo, omdat het ook een hoop donker zal zijn. Hoe goed kan 'ie tegen kou? En qua verlichting, zijn daar nog aanbevelingen voor?

Een Avaghon Series S.28 is nu de meest waarschijnlijke keuze. In Wageningen woon ik praktisch naast Re-Cycle, ik zou het natuurlijk niet kunnen maken om dan ergens anders een fiets te kopen. :P

Nog verdere aanbevelingen of ervaringen die me kunnen helpen?

Alvast bedankt!

gr, dick
:shock: Sorry, ik moet er even niet aan denken.... :wink:
Grote wielen draaien altijd lichter op losse ondergrond dan kleinere. Moeten ze wel willen draaien, met een 29-er is voldoende spatbordvrijheid wel een thema. En met de juiste sneeuw-ijs-modder combinatie lopen ze alsnog vol ;)

Een rohloff gaat met winterolie tot -30 oid, wordt het nog erger dan kun je er 50/50 olie/ spoelolie in draaien

Een SON doet het s'winters ook, ik zou er altijd een LED lamp aanhangen ivm de lage snelheden
Ik zou voor 26 inch gaan. Je zult vast nog wel vaker tochten willen maken en gezien je voorliefde voor niet al te comfortabele omstandigheden kan je met die kleinere maat beter uit de voeten/wielen. Verder lijk je al prima te weten wat je wil.
Overigens kan je Re-cycle natuurlijk ook om advies vragen, die weten er alles van.
Wat licht betreft, ik heb ooit ergens een test gezien met foto's van de lichtopbrengst van allerlei lampen. De dure Son (Busch Miller?) lampen kwamen er wel goed uit.
Hier nog een andere licht-link: http://www.myvoice.nl/quest/?p=69
Abacus schreef:Ik zou voor 26 inch gaan. Je zult vast nog wel vaker tochten willen maken en gezien je voorliefde voor niet al te comfortabele omstandigheden kan je met die kleinere maat beter uit de voeten/wielen. Verder lijk je al prima te weten wat je wil.
Overigens kan je Re-cycle natuurlijk ook om advies vragen, die weten er alles van.
Wat licht betreft, ik heb ooit ergens een test gezien met foto's van de lichtopbrengst van allerlei lampen. De dure Son (Busch Miller?) lampen kwamen er wel goed uit.
Hier nog een andere licht-link: http://www.myvoice.nl/quest/?p=69
Busch & Müller inderdaad. Die maken ook een voorlicht met een gasontladingslamp erin, 140 lux geloof ik. Ruim 600 euro, maar dan heb je ook wat :wink:

Maar goed, zodra ik weer in Nederland ben ga ik uiteraard langs bij Re-cycle.

Marten, de 'spatbordvrijheid' is volgens mij niet zo'n probleem. Zolang het regent heb je geen last van ijs op je banden, zodra er sneeuw of ijs ligt kun je ze eraf halen. Rest nog de modder, maar dan rij je niet met spijkerbanden. Heb je alles tegelijk dan heb je gewoon pech...
hooge schreef:
Abacus schreef:Ik zou voor 26 inch gaan. Je zult vast nog wel vaker tochten willen maken en gezien je voorliefde voor niet al te comfortabele omstandigheden kan je met die kleinere maat beter uit de voeten/wielen. Verder lijk je al prima te weten wat je wil.
Overigens kan je Re-cycle natuurlijk ook om advies vragen, die weten er alles van.
Wat licht betreft, ik heb ooit ergens een test gezien met foto's van de lichtopbrengst van allerlei lampen. De dure Son (Busch Miller?) lampen kwamen er wel goed uit.
Hier nog een andere licht-link: http://www.myvoice.nl/quest/?p=69
Busch & Müller inderdaad. Die maken ook een voorlicht met een gasontladingslamp erin, 140 lux geloof ik. Ruim 600 euro, maar dan heb je ook wat :wink:
De Big Bang is een acculamp, lijkt me hier niet relevant

Maar goed, zodra ik weer in Nederland ben ga ik uiteraard langs bij Re-cycle.

Marten, de 'spatbordvrijheid' is volgens mij niet zo'n probleem. Zolang het regent heb je geen last van ijs op je banden, zodra er sneeuw of ijs ligt kun je ze eraf halen.
Demonteren kan ook al als het regent ;) En wat doe je er dan mee? Het viel me deze winter op dat er een hoop modder in mijn spatborden vastvroor wat er niet vanzelf weer uitviel
m-gineering schreef:De Big Bang is een acculamp, lijkt me hier niet relevant
Klopt, ik was ook niet van plan om 'm te kopen. Wellicht worden het twee led lampen, maar eerst maar eens uitzoeken hoeveel de SON naaf aankan.
Demonteren kan ook al als het regent ;) En wat doe je er dan mee? Het viel me deze winter op dat er een hoop modder in mijn spatborden vastvroor wat er niet vanzelf weer uitviel
Dan word je nat.. Nee maar ik was niet van plan om met spijkerbanden te rijden als dat niet strikt noodzakelijk is. Van banden wisselen is dus waarschijnlijk wel nodig, dus dan passen er ook best wel twee spatborden in de doos naar NL ;)

Vastgevroren rommel is inderdaad een van de problemen van winterfietsen, een hoop last van gehad hier. Sneeuw op de spatborden kan je verhelpen door de spatborden dicht op je wiel te zetten, sneeuw plakt beter op sneeuw dan op je spatbord. Als ze van plastic zijn tenminste. Zolang aangevroren sneeuw of modder niet aanloopt kan het overigens niet veel kwaad (afgezien van dood gewicht).

Trouwens, HS33 remmen houden ook niet van sneeuw, als er sneeuw tussen de remblokken en behuizing komt, willen ze niet meer terug. Dat gebeurt al snel als je remt met sneeuw op je velg; dat sproeit dan als het ware over de remmen heen.. Als dat ook nog eens vast vriest ben je echt de pineut. Ook heb ik een aantal keer bevroren remvlakken gehad, van remmen kwam weinig terecht. Dat was overigens met oude raceremmetjes.
hooge schreef:spatborden ... van plastic
Toen ik lang geleden eens in de kou (-8 of zo, dus in jouw termen nog erg warm :) ) fietste bleken ze na een dwars takje wel van glas. Er vlogen tientallen stukjes in de rondte. Plastic en kou zijn geen geweldige combinatie.
Leon
Leon schreef:Plastic en kou zijn geen geweldige combinatie.
Dat is zeer sterk afhankelijk van de samenstelling van het plastic. Vorige winter in Noorwegen nog verschillende plastic sleetjes gebruikt. Model van ene type plastic brak van het minste stootje, andere type bleef soepel en had de hele week geen enkel probleem met wat er maar gebeurde (temperatuur van -10 à -15°C toen).
Leon schreef:
hooge schreef:spatborden ... van plastic
Toen ik lang geleden eens in de kou (-8 of zo, dus in jouw termen nog erg warm :) ) fietste bleken ze na een dwars takje wel van glas. Er vlogen tientallen stukjes in de rondte. Plastic en kou zijn geen geweldige combinatie.
Leon
De SKS spatborden (Bluemels, van dat harde plastic) die ik heb hielden het anders prima. Ook -25°C hebben ze overleefd ;)
Ik woon al 5 jaar in Finland en heb nog nooit wat speciaals aan m'n fiets gedaan. Sinds 2 jaar rijdt ik met Rohloff en Magura HS33, ook dat gaat prima in de winter, hoewel ik dan geen lange afstand fiets.

Goede kleding is wel erg belangrijk. Een goede bivakmuts bijvoorbeeld, eventueel een skibril. Ook fiets ik 's winters altijd met een reflecterend vest. Neem geen dikke handschoenen maar werk ook hier het liefst gelaagd; een dunne liner met daarover fleece handschoenen en een dunne waterdichte over-handschoen voor nat weer.