Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lufthansa & singapore airlines - Forum Wereldfietser

lufthansa & singapore airlines

Hoi,

na lang zoeken een betaalbare vlucht gevonden van Brussel naar Auckland met singapore airlines. We vliegen van Brussel naar Frankfurt om daar over te stappen naar Singapore en vandaar naar Auckland.
We zouden boeken bij Singapore Airlines. De eerste vlucht (Brussel - Frankfurt) wordt echter uitgevoerd door Lufthansa. Bij SA vertelden ze ons dat de regels betreffende bagage en fietsen van Lufthansa van toepassing zijn, aangezien we bij hen inchecken. Een eerste keer naar Lufthansa gebeld waarbij zij dit bevestigen en zeggen dat we €150 per fiets moeten betalen.
Vandaag bel ik nogmaals naar Lufthansa (wilde toch nog eens dubbelchecken :) ) en krijg nu andere info. Ik zou €70 per fiets moeten betalen tot Frankfurt, en vanaf daar zouden dan de regels van SA gelden. Lijkt mij niet logisch aangezien je toch maar 1 keer incheckt, in Brussel op de Lufthansa-vlucht in dit geval.
Ook wist de man van Lufthansa te vertellen dat het niet zeker is dat de fietsen meekunnen. We moeten eerst boeken, dan nog is bellen en dan krijgen we bevestiging of de fietsen meekunnen met de betreffende vlucht of niet.

is er iemand die mij kan zeggen welke regels nu eigenlijk gelden? Van de maatschappij waarbij je boekt (SA) of van de maatschappij waarbij je incheckt? Heb op het forum al wat zitten zoeken, maar ook hier vind ik tegenstrijdige info.

Het wordt hoog tijd dat wij onze vlucht boeken, maar wij willen eerst zekerheid over de regelgeving, om niet voor verrassingen komen te staan bij het inchecken.

alvast bedankt!!
Wat zegt singapore airlines?
Je boekt en betaald toch bij hun een vlucht. Dan gelden toch hun regels?
FF bellen en bij singapore navragen en schriftelijk laten bevestigen. Alsof je gekke eppie bent, eerts boeken en dan pas weten of je fiets meekomt. :shock: :lol: :roll:
singapore airlines zegt dat de regels van lufthansa gelden... lufthansa zegt dat hun regels gelden tot frankfurt en vanaf daar die van singapore airlines...

waarom wordt dat allemaal toch zo moeilijk gemaakt vraagt een mens zich dan af...
Als je er vanaf Brussel niet uitkomt, dan kun je ook nog uitwijken naar een rechtstreekse vlucht met Singapore Airlines van Amsterdam naar Singapore. Je hebt dan alleen met Singapore Airlines te maken. Vanaf Mechelen of Antwerpen-Centraal gaan rechtstreekse treinen naar Schiphol: de luchthaven van Amsterdam.
JorisG schreef:waarom wordt dat allemaal toch zo moeilijk gemaakt vraagt een mens zich dan af...
Helemaal niet!

Je hebt niet te luisteren naar die pipo's van de luchtvaartmaatschappij, zíj hebben te luisteren naar de internationale handelsregels. Het is al jaren zo dat díégene bij wie je een product afneemt (SA in dit geval) verantwoordelijk is voor alles.

Als ik een paar Meindl-schoenen koop, gaat Meindl toch ook niet zeggen: "ja, maar die veters, die komen bij Barth's vandaan" !? (Komen ze wel waarschijnlijk, maar daar heeft de consument niets mee te maken.)
Je hebt gelijk Robert Jan. Maar het is niet inter. om te weten hoe het zou moeten maar wat de echte juridische regeltjes zijn in dit geval. :wink:
nog maar eens gebeld met Lufthansa... in tegenstelling tot de info die we van Singapore Airlines kregen zijn ze -althans dat beweerde de telefoniste- énkel verantwoordelijk voor extra bagage die meegaat tijdens hùn vlucht. In de praktijk betekent dat een meerkost van 70euro voor de vlucht Brussel-Frankfurt. Voor de verdere vluchten moet alles via Singapore Air. geregeld worden. Toen ik enkele jaren geleden in Nepal was & 18kg (!) teveel meehad bij de terugreis (gratis bovendien, die Nepalezen kijken niet op een tientje meer :d), vond ik die tassen ook gewoon op de band bij aankomst in Brussel (mét verschillende maatschappijen).

Zou het in die context ook niet te riskeren zijn om gewoon de 2 fietsen aan te melden bij de ene (eerste) luchtvaartmaatschappij (Lufthansa in dit geval) & er van uitgaan dat ons stalen- en alu-ros gewoon meegaat (die lui van de bagage-afhandeling weten toch ook niet welke fiets er betaald is en welke niet. De eindbestemming hangt er toch immers op :))


Vandaag 2x gebeld, 2x een verschillend antwoord. Nog maar eens dubbelchecken met Singapore Airlines zeker :roll: (voor de 3e keer telefonisch & 2x via mail, telkens was er een andere regelgeving omtrent fietsen)


Vanuit Amsterdam vertrekken is zeker ook een optie, bedankt Bert ;)
Bedankt (alvast) voor jullie reply's!
Op de site van SIngapore Airline staat bij de Bagage-FAQ:

What is the Baggage allowance for a code-share flight?
Baggage allowances depend on the rules of the airline operating your flight.

Dat zou dus impliceren dat je voor de code-share-vlucht van Brussel naar Frankfurt (SQxxx, operated by Lufthansa, staat in de dienstregeling) inderdaad aan de regels van Lufthansa onderworpen bent, dus voor de fiets moet betalen.
Dit zal ongetwijfeld ook zo in de vervoers- cq. ticketvoorwaarden van SIA staan, maar vaak kennen de medewerkers die voorwaarden niet, blijkbaar.
peter de rijk schreef:Op de site van SIngapore Airline staat bij de Bagage-FAQ:

What is the Baggage allowance for a code-share flight?
Baggage allowances depend on the rules of the airline operating your flight.

Dat zou dus impliceren dat je voor de code-share-vlucht van Brussel naar Frankfurt (SQxxx, operated by Lufthansa, staat in de dienstregeling) inderdaad aan de regels van Lufthansa onderworpen bent, dus voor de fiets moet betalen.
Dit zal ongetwijfeld ook zo in de vervoers- cq. ticketvoorwaarden van SIA staan, maar vaak kennen de medewerkers die voorwaarden niet, blijkbaar.

idd, klopt helemaal :D
Ook (al een keer of drie) met Lufthansa gebeld i.v.m. hun regels voor fietstransport. De laatste keer zei men dat de fietsen voor €70/st (voor een medium-sportartikel, zoals ook een 'stalen ros'). meekunnen op die eerste vlucht (= binnen Europa) en vanaf de volgende vluchten die (in dit geval door) Singapore Airlines worden georganiseerd we afhankelijk zijn van wat Singapore zegt omtrent 'oversized bagage'. Ook zei zeggen vanalles:

1) fietsen kunnen kostenloos mee zolang je (in economy) binnen het gewicht blijft (20kg, dus dat wordt zelfs met de handbagage-limiet heel erg krap om maar niet te zeggen dat het volstrekt onhaalbaar is als je voor een jaar weggaat :D ). Ze hebben niet meteen eisen wat betreft afmetingen (in tegenstelling tot de meeste luchtvaartmaatschappijen)

2) wanneer een andere airline één vlucht organiseert, gelden hun regels (dus 150euro per fiets wanneer je buiten Europa gaat, ook al beweert Lufthansa dat dat helemààl niet klopt)

3) 150euro voor 10KG extra gedurende het hele traject. Je hebt dan nog steeds die 20kg + 7kg handbagage (wel haalbaar).

Maar dan vraag ik me af of er in dit laatste geval ook nog eens die 70euro voor Lufthansa bijkomt...
Dit wordt nog eens bellen :)
JorisG schreef:
peter de rijk schreef:Op de site van SIngapore Airline staat bij de Bagage-FAQ:

What is the Baggage allowance for a code-share flight?
Baggage allowances depend on the rules of the airline operating your flight.

Dat zou dus impliceren dat je voor de code-share-vlucht van Brussel naar Frankfurt (SQxxx, operated by Lufthansa, staat in de dienstregeling) inderdaad aan de regels van Lufthansa onderworpen bent, dus voor de fiets moet betalen.
Dit zal ongetwijfeld ook zo in de vervoers- cq. ticketvoorwaarden van SIA staan, maar vaak kennen de medewerkers die voorwaarden niet, blijkbaar.

idd, klopt helemaal :D
Ook (al een keer of drie) met Lufthansa gebeld i.v.m. hun regels voor fietstransport. De laatste keer zei men dat de fietsen voor €70/st (voor een medium-sportartikel, zoals ook een 'stalen ros'). meekunnen op die eerste vlucht (= binnen Europa) en vanaf de volgende vluchten die (in dit geval door) Singapore Airlines worden georganiseerd we afhankelijk zijn van wat Singapore zegt omtrent 'oversized bagage'. Ook zei zeggen vanalles:

1) fietsen kunnen kostenloos mee zolang je (in economy) binnen het gewicht blijft (20kg, dus dat wordt zelfs met de handbagage-limiet heel erg krap om maar niet te zeggen dat het volstrekt onhaalbaar is als je voor een jaar weggaat :D ). Ze hebben niet meteen eisen wat betreft afmetingen (in tegenstelling tot de meeste luchtvaartmaatschappijen)

2) wanneer een andere airline één vlucht organiseert, gelden hun regels (dus 150euro per fiets wanneer je buiten Europa gaat, ook al beweert Lufthansa dat dat helemààl niet klopt)

3) 150euro voor 10KG extra gedurende het hele traject. Je hebt dan nog steeds die 20kg + 7kg handbagage (wel haalbaar).

Maar dan vraag ik me af of er in dit laatste geval ook nog eens die 70euro voor Lufthansa bijkomt...
Dit wordt nog eens bellen :)
Als je bij Asian Way Of Life (AWOL) tickets boekt voor vluchten van Singapore Airlines, dan krijg je in de Ecomony Class een verruiming naar 30 kilo (incl. je fiets). Zie http://www.awol.nl
bert sitters schreef:
JorisG schreef:
peter de rijk schreef:Op de site van SIngapore Airline staat bij de Bagage-FAQ:

What is the Baggage allowance for a code-share flight?
Baggage allowances depend on the rules of the airline operating your flight.

Dat zou dus impliceren dat je voor de code-share-vlucht van Brussel naar Frankfurt (SQxxx, operated by Lufthansa, staat in de dienstregeling) inderdaad aan de regels van Lufthansa onderworpen bent, dus voor de fiets moet betalen.
Dit zal ongetwijfeld ook zo in de vervoers- cq. ticketvoorwaarden van SIA staan, maar vaak kennen de medewerkers die voorwaarden niet, blijkbaar.

idd, klopt helemaal :D
Ook (al een keer of drie) met Lufthansa gebeld i.v.m. hun regels voor fietstransport. De laatste keer zei men dat de fietsen voor €70/st (voor een medium-sportartikel, zoals ook een 'stalen ros'). meekunnen op die eerste vlucht (= binnen Europa) en vanaf de volgende vluchten die (in dit geval door) Singapore Airlines worden georganiseerd we afhankelijk zijn van wat Singapore zegt omtrent 'oversized bagage'. Ook zei zeggen vanalles:

1) fietsen kunnen kostenloos mee zolang je (in economy) binnen het gewicht blijft (20kg, dus dat wordt zelfs met de handbagage-limiet heel erg krap om maar niet te zeggen dat het volstrekt onhaalbaar is als je voor een jaar weggaat :D ). Ze hebben niet meteen eisen wat betreft afmetingen (in tegenstelling tot de meeste luchtvaartmaatschappijen)

2) wanneer een andere airline één vlucht organiseert, gelden hun regels (dus 150euro per fiets wanneer je buiten Europa gaat, ook al beweert Lufthansa dat dat helemààl niet klopt)

3) 150euro voor 10KG extra gedurende het hele traject. Je hebt dan nog steeds die 20kg + 7kg handbagage (wel haalbaar).

Maar dan vraag ik me af of er in dit laatste geval ook nog eens die 70euro voor Lufthansa bijkomt...
Dit wordt nog eens bellen :)
Als je bij Asian Way Of Life (AWOL) tickets boekt voor vluchten van Singapore Airlines, dan krijg je in de Ecomony Class een verruiming naar 30 kilo (incl. je fiets). Zie http://www.awol.nl
ja, precies! AWOL heeft met enkele maatschappijen (Singapore, ik geloof ook Maleysian Airways, Korean & de Sri Lankaanse airline) deze overeenkomst, mààr dit geldt enkel voor een heen- en terugvlucht. Midden november vetrekken m'n vriendin & ik voor +- een jaar met de fiets op reis, dus een terugvlucht boeken ("van waar? wanneer?") is moeilijk. We dachten om als alternatief voor de 'terugvlucht' een vlucht te zoeken van Nieuw-Zeeland naar noord-oost-Australië of ineens Indonesië, maar Singapore vliegt daar niet naartoe (tenzij een dozijn keer overstappen + via Singapore-stad :D).

Amsterdam-Auckland (2x met Sing. + "maar" 26uur) lijkt momenteel het meest interessant (nu nog hopen dat de NS niet al te moeilijk doet over zo'n "knoest" van een fietsdoos op hun treinen :)). Frankfurt-Auckland met Qantas (150euro per ingecheckte fiets) kan ook, al komt er dan ook nog eens een 'tripje' met de trein bij...

Toch vreemd dat er bij alle luchtvaartmaatschappijen zoveel verschillende regels zijn wat betreft het meenmen van fietsen. Logischer zou zijn "bij de ene kost het zoveel, bij de andere weer zoveel"

@ Peter: dat de meedewerkers (uit het callcenter) het zelf vaak ook niet precies weten, is een feit :D
Geheel tussen haakjes: m'n vriendin & ik hebben intussen een vlucht geboekt voor 14november, dus weer een 'mijlpaal' in de reisvoorbereidingen :)

Schiphol-Singapore-Auckland met Singapore Airlines (aan een zeer mooie prijs!). We hebben elks 20kg ingecheckte bagage & 7 kilo handbagage + 1X 10kg (in de praktijk zelfs 15!) extra gekocht voor 150euro. Na een klein rekensommetje zou dit qua gewicht zeker voldoende moeten zijn.

(bagage-) info m.b.t. tot deze luchtvaartmaatschappijen mag hier altijd nog gepost worden :D