Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" Snel, Santos of Avaghon en dan staal of alu? - Forum Wereldfietser

26" Snel, Santos of Avaghon en dan staal of alu?

Ik ben nu in de laatste stadia van het nemen van een beslissing over de aankoop van mijn nieuwe vakantiefiets.
Het moet in ieder geval een fiets zijn met 26" wielen maar dan komt de vraag:

Welk merk?
Staal of alu-frame (Avaghon heeft alleen staal)?

Wat ik graag zou willen weten of er grote verschillen zitten in Santos, Snel of Avaghon en zijn er grote (merkbare) verschillen tussen staal en aluminium frames? Is aluminium bijvoorbeeld echt een stuk lichter of minder duurzaam? Of zijn het slechts kleine details?

Ik heb op een Santos 2.6 alu gefietst en de stalen Snel Savanne waarbij de Snel prettiger fietste, maar dat kan misschien ook door de banden komen (brede Schwalbes tegen smallere Continentals). Mijn budget heeft een plafond van €2.000,-
Graag hoor ik jullie tips en opmerkingen.
Ik zou proberen een proefrit te maken met bagage en vergelijkbare banden op de verschillende keuzes. Ik denk dat het materiaal an sich allebei even duurzaam is... Het zal een kwestie van smaak zijn of je kiest voor alu of staal..
Alu is meestal in de praktijk iets stijver omdat je het met grotere buisdiameters gebruikt, en staal iets comfortabeler. Alu is mits goed gebruikt ook sterk. Wel slijt bij alu de draad van de ogen voor dragers en bidons sneller dan bij staal (kan ik uit eigen ervaring observeren bij de alu Travelmaster van mijn vrouw). Zelf heb ik liever staal, veel liever zelfs, maar het is echt een kwestie van smaak. Hetzelfde geldt voor de geometrie van een frame. Het enige frame past je beter, en komt meer overeen met je smaak, dan het andere. Dat verschilt van mens tot mens. Uitproberen dus, of een maatframe.
Wim
26" wielen/banden rijden duidelijk zwaarder dan de 28". Ik heb het zelf ondervonden nu ik op 26" banden rijd. Ik heb altijd met 28" banden gereden. De keuze voor 26" zou ik dus alleen maken wanneer je van plan bent om regelmatig gravelwegen te nemen en in landen gaat fietsen waar 28" banden moeilijk verkrijgbaar zijn. De offroad wegen waren trouwens ook met 28" wielen goed te doen. Gewoon een iets bredere band erop leggen.

Ik denk dat het verschil tussen een stalen frame en aluminium tijdens het fietsen minimaal merkbaar zal zijn. De voor en tegens van staal en alu kan je op dit forum wel vinden. Daar is vaak genoeg over gediscuseerd.
De merken die je noemt, zijn gewoon. Je kan ervan uitgaan dat je een fiets hebt waar je zeker de wereld een aantal keer mee rond kunt rijden :D . Echter vind ik zelf de "looks" ook belangrijk. Dus wat vind je mooi....de dikke buizen van een alu frame of de dunne buizen van een stalen frame?
windinderugfietser schreef: Wat ik graag zou willen weten of er grote verschillen zitten in Santos, Snel of Avaghon en zijn er grote (merkbare) verschillen tussen staal en aluminium frames?
Je staat ongeveer voor dezelfde keuze als ik een jaar of twee geleden toen ik een nieuwe fiets ging kopen. Alleen was ik er wel uit dat ik staal wilde, gewoon omdat ik dat lekkerder vind rijden. Over gewicht en duurzaamheid van staal vs. aluminium is al een heleboel geschreven, voornamelijk elkaar tegensprekende meningen :wink: , daar heb ik niets aan toe te voegen. Toen ik mijn lijstje ingekrompen had tot Santos, Snel of Avaghon (na o.a. veel bezoeken aan de FietsRAI) ben ik proefritten gaan maken. Wel jammer dat je ze niet ergens alle drie bij een fietsenboer kunt vinden. Ik heb bij De Vakantiefietser de Savanne en de Travelmaster uitgeprobeerd, waarbij onmiddellijk al de Santos afviel omdat ik de Snel veel lekkerder vond rijden. Objectiever kan ik dat niet beschrijven helaas. Overigens is het voordeel van dit soort fietsen ook het nadeel; je zult ze nooit in een winkel vinden met precies die afmontage die jij wilt, en al helemaal niet alle drie met dezelfde bandenmaat, stuur, zadel enz. Proefrijden blijft dus altijd een kwestie van 'bij benadering'.

Toen op naar Wageningen voor de AvaghonSeries. Die vond ik net zo fijn rijden als de Snel. Het verschil in prijs en levertijd en wat heel kleine details (zoals bedrading door het frame) viel vervolgens uit in het voordeel van de Avaghon, waar ik nu dus met heel veel plezier op rondrijd. Liefst met bagage, want dan rijdt hij het lekkerst. :D

Veel succes en plezier gewenst bij je zoektocht!

Carl
Ik althans ben er niet van overtuigd dat 28 inch banden duidelijk veel sneller zijn. Met snelle Panaracer 26x1.75 banden is mijn vakantiefiets toch heus heel vlot. Ik denk dat zithouding (racestuur) en bandenkeuze (ik probeer op relatief snelle soepele banden te rijden) veel meer invloed hebben. Ook het relatief lage gewicht van deze (stalen) fiets speelt mee (bijna een kilo lichter dan de alu Travelmaster van mijn vrouw).
In Bicycle Quarterly stond bovendien laatst een vergelijkend artikel over verschillende bandenmaten. De conclusie daar was dat brede 28 inch banden door het vliegwieleffect wel erg lomp sturen.
Wim
Wim schreef:In Bicycle Quarterly stond bovendien laatst een vergelijkend artikel over verschillende bandenmaten. De conclusie daar was dat brede 28 inch banden door het vliegwieleffect wel erg lomp sturen.
Wim
Ach, sinds ik op een of ander TV-kanaal zag hoe een motorrijder zijn oude politieharley met losse handjes tussen de pionnen door liet slalommen ben ik van de beweerde wendbaarheid van lichte fietswielen niet meer zo onder de indruk.
Leon
Dat het mogelijk is, wil niet zeggen dat het niet (veel) lastiger en zwaarder is...
Vanochtend nog in de modder gespeeld, en op sommige technischere stukken bleek maar weer dat een 622-wiel best zwaarder stuurt dan een 559-wiel. De andere twee reden namelijk daar bij me weg, waarvan ik er minstens één normaal gesproken achter me laat... In zachter zand was ik daarentegen weer in het voordeel. :D
..
Bij Santos is het stalen frame iets van 250 gram zwaarder dan het alu, is niet echt een noemenswaardig verschil.
Mijn stalen m-gineering met Rohloff is bijna een kilo lichter dan de aluminium Travelmaster met derailleur van mijn vrouw, en zeker zo degelijk. In de jaren dertig maaakten de Franse constructeurs al stalen tourfietsen van rond de 10 kilo, inclusief drager, spatborden, verlichting en pompje.
Wim
Als je een buget hebt van rond de 2000 euro moet je ook eens kijken bij de 26 inch VSF T400. Voor 200 euro meer heb je een zeer complete fiets met R-naaf Son naafdynamo en Magura HS 33 remmen. Plus een zeer goed comfortabel stalen frame.

Mario
Ik heb een Avaghon S26 en S28 in Apeldoorn en een Snel Savanne in Groningen. Persoonlijk ervaar ik dat de Avaghon's lekkerder fietsen. Steviger en een stabielere gang vooruit. De Snel is meer geschikt voor korte draaitjes in de stad. De afwerking van de Avaghon is beter. Een dynamo kun je eenvoudig op de vork van de Avaghon schroeven waar je bij Snel een losse dynamo beugel moet plaatsen. De kabelgeleiding is op de Avaghon mooier weggewerkt. Het losse achterpad van Avaghon is degelijker dan de stalen bevestigings oog van de Snel Savanne. Het losse frame is bij Snel wel 300 euro voordeliger en de Avaghon Series 26/28 is niet in matzwart leverbaar. Ik kreeg bij Snel niet geleverd wat ik besteld had. Het koste me redelijk wat overredingskracht en bijna een pakeerboete om wel te krijgen wat ik besteld had. (vork met dynamohaak is niet (meer) leverbaar). Bij Re-Cycle heb ik geen leveringsproblemen gehad.
Succes met je keuze en laat je niet afleiden door de presentatie van de fietsen. Van fietsen-maken krijg je vieze handen. Van fietsen-handelen hou je ze schoon.
Wim schreef: In Bicycle Quarterly stond bovendien laatst een vergelijkend artikel over verschillende bandenmaten. De conclusie daar was dat brede 28 inch banden door het vliegwieleffect wel erg lomp sturen.
Wim
ik vond het maar een appels en peren methodologisch kletsverhaal
Dat ben ik wel met je eens. Het kostte me heel wat rekenen om de rode draad eruit te halen en te corrigeren voor het appels en peren probleem. Er moest geloof ik toch vooral uit komen dat etrto 584 de ideale maat is. BQ legde erg veel nadruk op de diameter, terwijl uit mijn sommen kwam dat toch vooral het gewicht erg belangrijk is. Mijn conclusie was dus dat erg zware grote banden de zaak wat log maken, en dat naarmate je zwaardere en bredere banden wilt gebruiken je de diameter beter wat kleiner kunt houden.
Wim
Wim schreef:Mijn conclusie was dus dat erg zware grote banden de zaak wat log maken.
Als je het woord log vervangt door stabiel klinkt het ineeens anders, zeker op dit reisfietsenforum.
Leon
Je hebt gelijk, maar er is een omslagpunt waar stabiel log wordt. Dat is vooral een kwestie van smaak.
Wim
..
De rest komt bij niet al te exotische fietsen toch altijd grotendeels uit de bak van Shimano. Voorzover dat niet zo is merk je dat niet aan het rijgedrag, maar hoogstens aan de levensduur. Het frame is gewoon het hart van een fiets. Pasvorm is daarbij van groot belang, maar ook stuurgeometrie (dat is vaak een kwestie van smaak) en flexibiliteit. De een wil een loeistijf frame, terwijl de ander liever een frame heeft dat een beetje meegeeft. Bovendien hangt ook veel af van je eigen gewicht. Een maatbouwer past de buizen aan je gewicht aan: een dikkert krijgt dikkere buizen. Als je als mager scharmiel op zo'n fiets met dikke buizen rijdt heb je een levenloos stijve fiets, die ook nog nodeloos zwaar is. Kortom, bij confectiefietsen moet je gewoon proberen of de fiets net jou past, en of de mix van stijfheid en souplesse net jou goed uitkomt. Bij een maatfiets kan dat precies op jouw wensen worden afgestemd, maar daarvoor zijn ze dan ook iets duurder (niet altijd heel veel, overigens). Persoonlijk zou ik dus liever iets meer uitgeven voor het perfecte frame, en slim besparen op de afmontage.
Wim
Het gaat inderdaad om persoonlijke voorkeuren. De Avaghon S28 60cm is met Shimano XT afgemonteerd de Avaghon S26 met XTR en FIR-W400 velgen. De 59cm Snel Savanne heeft een XT groep en FIR-W400 velgen. Ik had het XT groepje met wielen nog liggen en de prijs van het losse Snel frame gaf de doorslag. (300 euro goedkoper). De prijs van een totale fiets verschilt niet veel. Het Avaghon frame voelt stijver dan de Snel Savanne. De Snel gaat makkelijker de bocht in en de Avaghon gaat makkelijker rechtuit. Voor korte ritjes in de stad is de Snel prettig voor langere tochten met bagage heeft de Avaghon geometrie mijn persoonlijke voorkeur. Ik voel me persoonlijk beter thuis bij Re-cycle dan Snel.