Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gedwongen op de fiets door hartje Londen; Ervaring/Kaart? - Forum Wereldfietser

Gedwongen op de fiets door hartje Londen; Ervaring/Kaart?

Aangezien ik in juli van Land’s End naar John o’Groats (UK) zal gaan fietsen heb ik inmiddels een plekje voor de boot (Hoek van Holland -> Harwich) en de trein (Harwich –> Londen Liverpool St –> Londen Paddington -> Penzance) voor mezelf en de fiets gereserveerd. Nu blijkt dat het niet mogelijk is om de fiets mee te nemen met het openbaar vervoer tussen Londen Liverpool -> Londen Paddington. Dat betekent 8 kilometer fietsen door hartje Londen; uiteraard een hele kleine afstand, maar misschien wel de 8 spannendste van de tocht ;)

Heeft iemand ervaring met het stukje fietsen tussen Londen Liverpool Station – Londen Paddington Station? Is dit te doen (buiten de spits overigens) of wordt dit een wandeltocht?
Kan dit stukje zonder kaart worden gereden (i.e.: is de weg voldoende bewegwijzerd?).
Heeft iemand toevallig een kaart van (dit deel) van Londen die ik misschien over kan kopen?

Overige tips/opmerkingen m.b.t. fietsen in de UK/LEJOG zijn uiteraard ook heel welkom :)

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!

Groet, Ellen
Ha Ellen,

London is fantastisch! Ik ben daar pas 1.5 week geweest en het is prima fietsen! Wel druk, maar : just go with the flow. Op metro/treinstations zijn speciale kaarten beschikbaar waarop de rustige wegen staan, ook op Liverpool station verkrijgbaar. Londen is bezig met een pro-fietsersoffensief namelijk. Ik kan je wel informatie geven over dat traject, ik heb dat meerdere keren gefietst. Ik moet even de kaart opzoeken. Ik stuur je nog een pb. Don't worry, misschien worden deze 8 km wel de leukste van de hele tocht... :D
Hoi Ellen,

In London kan je erg goed fietsen. De bus drivers letten erg op. Automobilisten vaak wat minder goed :cry:

Zolang je wel aan de "goede" kant (zoals de Britten deze kant vinden) van de weg rijdt, kom je er zelfs met een tourist map die je op elke straat hoek gratis kan krijgen. Verder heb je ook in elk bushokje wel een kaart hangen!

Ik zou zeggen, als je de tijd hebt, maak een kleine detour en geniet van deze cosmopolitan!
Je kan ook de route van te voren bekijken via google maps.
Wellicht kan de Britse fietsersbond je helpen:
cycling@ctc.org.uk
www.ctc.org.uk
Het is geen probleem. Het is gewoon een grote stad, maar er zijn moeilijkere. Een algemene veiligheidstip voor Engeland zou zijn een high visibility hesje te dragen, of dergelijke kleding. Veel Engelse fietsers doen dat, en niet ten onrechte, al was het maar omdat de wegen vaak wat smaller zijn dan bij ons. Ook een helm is een goed gebruik. Tot slot, gebruik geen al te lekgevoelige banden. Engeland is sinds Margareth Thatcher een onderontwikkeld land met vooral bij pubs heel veel glas op de weg, en andere zooi.
Strak plan.
Wim
Ik heb vaak door London gefietst. Zowel helemaal van noord naar zuid dwars door de stad, maar ook enkele malen vanaf Heathrow Airport naar de Big Ben. Geen probleem. Veel medeweggebruikers houden rekening met je. Typisch Britse beleefdheid. Ik vind links fietsen zelfs heerlijk. Toen ik later terug op het Euopese vasteland kwam, had ik zelfs moeite om in Oostende weer rechts te fietsen, bijna een ongeluk veroorzaakt....
Gewoon doen!
Wij zijn, ik met mijn dochter op aanhangfiets achter mij, in de avondspits van Victoria station, via Piccadilly Circus, Oxford Street, Baker Street naar Euston of Marylebone gefietst. Het is wel even spannend, maar zoals meer gezegd: an Englishman every inch a gentleman/gentlewoman. Geen probleem dus.
Hier nog wat links naar fietsrouteplanners:
http://london.cyclestreets.net/journey/ op basis van de opensteetmap kaart
http://cyclejourneyplanner.tfl.gov.uk/c ... anguage=en
Hier zijn kaarten van het London Cycle Network:
http://www.londoncyclenetwork.org.uk/ht ... n_page.asp
Heb je een gps?
Ik heb net een aantal routes ingetekend via het Open Cycle Map- concept. Werkt prima!
Intekenen gaat bijvoorbeeld via Bikemap.net rechtsboven kies je dan voor Open Cycle Map onder de knop Terrain. Indien je geen gps hebt, zou je nog printscreens kunnen maken.Maar goed dan kan je ook de links van de Tovenaar gebruiken. Op Bikemap.net kan je ook jouw route vinden die je gaat fietsen door heel de UK. je nog weten of het gelukt is Ellen?
Bedankt voor jullie behulpzame reacties; erg fijn! Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik de weg wel ga vinden (mede dankzij al jullie tips) en ook qua veiligheid ben ik gerustgesteld. Het high visibility vestje is ondertussen aangeschaft en een jonge vrouw alleen op de fiets blijft voor de meeste (mannelijke) automobilisten toch nog vaak een opvallendheid, zodat het met die zichtbaarheid wel goed moet zitten ;)

Ondertussen vind ik het zelfs bijna jammer dat ik maar een paar uurtjes de tijd heb en geen dagje, of twee, extra uit heb getrokken om Londen goed te bekijken.

@Blanche: hoewel ik geen gps heb, is bikemap.net een leuk speeltje! Veel plezier in Schotland; ik hoop (voor alle fietsers overigens) dat we het regenpak niet al te vaak tevoorschijn hoeven halen ;)

Groet, Ellen
EllenVerschoor schreef: @Blanche: hoewel ik geen gps heb, is bikemap.net een leuk speeltje! Veel plezier in Schotland; ik hoop (voor alle fietsers overigens) dat we het regenpak niet al te vaak tevoorschijn hoeven halen ;)

Groet, Ellen
Dat hoop ik ook Ellen. Goede reis! Misschien kunnen we nog naar elkaar zwaaien. :wink:
EllenVerschoor schreef:Bedankt voor jullie behulpzame reacties; erg fijn! Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik de weg wel ga vinden (mede dankzij al jullie tips) en ook qua veiligheid ben ik gerustgesteld. Het high visibility vestje is ondertussen aangeschaft en een jonge vrouw alleen op de fiets blijft voor de meeste (mannelijke) automobilisten toch nog vaak een opvallendheid, zodat het met die zichtbaarheid wel goed moet zitten ;)
Groet, Ellen
Ellen,
Ik heb het forum doorgespit op 'Londen', met het oog op de fietsplannen die ik met 5 vrienden heb om juni 2011 van Harwich naar Londen, en vanuit Londen weer naar Dover te fietsen.
Zou je op basis van jouw doortocht afgelopen zomer, een beetje kunnen schetsen hoe Londen is bevallen? Ik lees op het forum toch wat doemverhalen maar ook dat de situatie voor fietsers snel aan het verbeteren is.

Ben benieuwd wie er verder nog info over Londen heeft. Ik zal tzt van mijn tocht wel een verslagje posten.

Groet, dulle.
Dulle,

Ik ben al een paar jaar niet meer in Londen geweest, maar ik zou zeggen als je niet persé in de stad hoeft te zijn blijf dan aan de kust en neem het pontje over de Theems van Tilbury naar Gravesend.

Jan
Ik ben onlangs ook van Londen Liverpool naar Londen Paddington gefietst en dit via de kortst mogelijke (dus erg drukke) route.

Omdat er ondertussen veel gefietst wordt in Londen (toch zeker daar waar ik heb gefietst) wordt er best wel met fietsers rekening gehouden. Maar dat neemt niet weg dat de fietsvoorzieningen nog pover zijn en het dus best wel geconcentreerd fietsen is. Voor een ervaren stadsfietser met de nodige durf geen probleem, maar voor iemand die alleen maar rustige paadjes en wegen gewoon is kan een drukke straat in Londen best wel beangstigend zijn. Zo'n mensen zou ik toch adviseren er voor te zorgen dat men voldoende tijd heeft (wij hadden minder dan een uur tussen de twee treinen, dus moesten erg voortmaken) en wat rustige wegen op te zoeken.

Renaat
Op mijn terugreis vanuit Ierland moest ik van London Euston naar Liverpool Station. Vrijdagmiddag 18.00 uur, spitsuur! Ik vond het spannend maar het gaf ook een kick, tussen de dubbel-deckers met je fiets, tent, potten en pannen. Neem de tijd, fiets defensief. Vertrouw je het niet: neem de stoep.
Navigatie was een oude kaart van het centrum. Ik vond het goed te doen.

Groet Eddie
Afbeelding
Of de ergste petrolheads van Engeland, en The Stig, ook moeten toegeven of de fiets het snelste vervoermiddel blijkt in Londen zie je hier: http://www.topgear.com/UK/videos/london-calling. :D (9min 18 sec)
(Het filpje begint met een zilvergrijze mercedes, dus niet meteen wegklikken)