Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorstellen en adviesvraag - Forum Wereldfietser

Voorstellen en adviesvraag

Hallo,

mijn naam is Richard en ik woon in het hoge noorden (Groningen). Ben al jaren een fietsfanaat, maar dan zonder uitgebreide kennis van onderdelen etc.

Ergens in 2003 heb ik een Nishiki Hybrid 401 gekocht (MTB achtige fiets van alu). Hierop diverse zaken zoals lowriders en bagagedrager en ook spatborden gemonteerd. Vervolgens met deze fiets lekker naar en in Zuid Frankrijk gefietst, compleet met alle bagage. Verder regelmatig in de Ardennen gefietst, af en toe ook in de bossen.

Nu willen wij dit jaar het actievere fietsen in de vakantie weer gaan oppakken. Mijn dilemma is eigenlijk het volgende:
ga ik de nishiki (lekker frame) upgraden met een nieuwe voorvork, index, voortandwielen en kabels, stuur en toebehoren en zadel.
Of koop ik een nieuwe fiets...

De nieuwe wil ik eigenlijk niet veel meer aan uitgeven dan pak em beet €1.000,-. Dat beperkt de keuze nogal. Heb inmiddels wel wat gezien en vooral veel gelezen. Dat maakt het echter niet makkelijker.

Ik heb hier bij cycletrend een stevens randonneur zien staan die prima binnen budget past. Echter lijken de velgen (volgens mij 32 spaaks achter) wat minder. Verder mooie fiets, (S)LX afgemonteerd. Uiteraard laat de verkoper dan een Santos zien. Afwerking lijkt me daar wat beter: Magura HS33 en XT afgemonteerd. Tevens stevigere velgen. Maar.... deze fiets kost 'slechts' €1.799,-. Vind ik op dit moment wat teveel van het goede.

Concrete vragen: is volgens de kenners hier van de Nishiki nog wat te maken. De fiets heeft wel gebruikssporen, maar is volgens mij verder nog wel ok, behalve de groep en voorvork (de laatste vertrouw ik niet helemaal, omdat deze mogelijk een tikje heeft gehad).

Ik moet opmerken dat ik niet helemaal onhandig ben, maar ik heb nog nooit een voorvork vervangen. Denk wel dat ik het kan als ik het heb gezien. Hetzelfde geldt voor het stellen van eventueel nieuw gemonteerde derailleurs.

Of is het wellicht verstandiger de Nishiki in te ruilen op een andere fiets (misschien een wat 'minder' afgemonteerde Santos of de genoemde Stevens)?

alvast bedankt,

groet,

Richard.
Je kunt het tijdens de Stoomcursus Fietsreparatie van De Wereldfietser bij Marten Gerritsen in Kiel-Windeweer ter tafel brengen. Leer je gelijk hoe alles werkt aan de fiets.

Als ik zo al je twijfels lees, zou je ook eens aan de VSF Fahrradmanufaktur T400 kunnen denken.
Dag Richard,

Als je net als ik van wat sleutelen houdt dan zou ik vrijwel zeker voor het oplappen van je oude fiets gaan. Ik ben even op de site van nishiki gaan kijken en net als de stevens zijn dit strakke alu frames.

Het voordeel van zelf te sleutelen is dat je alles kan kiezen zoals jij het wil en dat je op de tweedehandsmarkt kan gaan shoppen. Een voorvork vervangen is niet erg moeilijk, dus daar zou ik niet van wakker liggen.

PS: op een nieuwe (vakantie)fiets vind je praktisch nooit een sram groep, maar ik ben erg onder de indruk van schakelsnelheid en precisie van sram groepen. Telkens ik met een shimano (deore, LX en XT) rijdt, valt het mij op dat de sram toch net iets sneller schakelt. Als je dus zelf gaat knutselen is het de moeite dit eens voor jezelf te testen.
Als je veel gaat vervangen is een nieuwe fiets al snel slimmer. Jij koopt immers de onderdelen veel duurder in dan de fietsfabrikant. Maar wat is er nu eigenlijk kapot of versleten aan deze fiets? Wat versleten tandwielen is geen reden gelijk een nieuwe fiets te kopen. Dan kun je wel aan de gang blijven. Degelijke stalen voortandwielen kosten een paar euro per stuk (neem bijvoorbeeld alleen het buitenste blad van alu), en wat kabels kosten je evenmin de kop. Een nieuwe vaste vork kost iets van 50 euro geloof ik. Een lekker en duur zadel zoals een Brooks kun je later altijd op een nieuwe fiets overzetten. Op zo'n nieuwe fiets zit normaal toch alleen maar een zadel van een tientje. Ik zou eerst eens kijken wat de minimum reparatielijst is, en als dat meevalt er gewoon nog een tijdje mee doorfietsen. Daarna kun je altijd een echt mooie fiets kopen die ook flink lang meegaat.
Wim
EnriceV schreef: PS: op een nieuwe (vakantie)fiets vind je praktisch nooit een sram groep, maar ik ben erg onder de indruk van schakelsnelheid en precisie van sram groepen. Telkens ik met een shimano (deore, LX en XT) rijdt, valt het mij op dat de sram toch net iets sneller schakelt. Als je dus zelf gaat knutselen is het de moeite dit eens voor jezelf te testen.
Helemaal mee eens. SRAM-groepen schakelen niet alleen beter, ze blijven vooral beter schakelen. Ze zijn minder vuil- en slijtagegevoelig door de 1:1 overbrenging tussen shifter en derailleur. Kans op kabelbreuk neemt ook af doordat de krachten navenant kleiner zijn.

En mocht je ooit toch je derailleur moeten vervangen op een locatie waar de Fed-Ex niet komt en ze alleen Shimano-derailleurs verkopen: met de SRAM-shifter kun je dan nog altijd één op de twee kransjes gebruiken. Daarmee kom je wel thuis.

Ohja, en de opening van de buitenkabel is naar achteren gericht ipv naar voren, en het instellen doe je tijdens het rijden met een knopje op de shifter (voor zover het ooit nodig is), en de cassettes zijn onverwoestbaar, en de ketting heeft geen speciaal pennetje nodig voor het ponsen, en...

Ik snap werkelijk niet waarom er zo weinig vakantiefietsen met SRAM zijn.

Grtjs, waltertje
Wim schreef:Als je veel gaat vervangen is een nieuwe fiets al snel slimmer. Jij koopt immers de onderdelen veel duurder in dan de fietsfabrikant. knip
Wim
Een beetje slim inkopen op marktplaats en ebay.de maken dat je met een beperkt budget toch een leuke fiets kan samenstellen. Je hebt alleen iets meer tijd nodig... Ik zag vandaag nog een Ultegra 6600 trippel groep compleet met remmen, shifters en de hele rambam voor € 275 vraagprijs.....
Ben je bereid om een generatie achter te lopen dan kosten onderdelen een stuk minder. Een fabrikant kan dat niet doen, maar mij zou het persoonlijk erg weinig boeien.
Allen dank voor de antwoorden en adviezen!

Sleutelen lijkt me leuk. Wil het graag doen, maar heb daar nog geen ervaring in. Weet net zo'n beetje hoe ik de achterderailleur moet stellen. Zaken losschroeven en weer vastzetten lukt ook nog wel.

Echter om onderdelen te vervangen (door betere) moet je weten wat je nodig hebt. Daar zit hem vooral het probleem. Termen ken ik niet allemaal en maten al helemaal niet. Bestellen wordt dus erg lastig :)

Wat dat betreft lijkt zo'n stoomcursus mij wel wat.

Wat moet er volgens mij vervangen worden:
In ieder geval de rem- en versnellingskabels. Dat zal inderdaad niet veel kosten en ook niet supermoeilijk zijn.
Dan wil ik ook graag tandwielen voor en achter vervangen. Op dit moment Alivio 3 * 8. Dit wil ik graag vervangen door 3*9 LX (Zal ook de tip van SRAM meenemen). Maar ik weet vooralsnog niet of 9 achter wel gaat passen.
Als ik dan toch met de fiets bezig ga, wil ik ook de derailleurs wel vervangen.

Daarnaast heb ik destijds een vlinder (krakeling) stuur laten plaatsen. Deze wil ik vervangen door een recht stuur met endbars. Dat zal wel lukken.

Van de voorvork weet ik niet of deze nog wel ok is. Deze heeft een tikje gehad. Ik weet niet hoe ik dat goed kan controleren. Bovendien weet ik dan vervolgens niet welke voorvork gaat passen, maar dat zal wel een kwestie zijn van de schuifmaat zoeken en de buis opmeten.

groet,

Richard.
Kijk eens voor een goeie en mooie fiets op de site van roseversand uit bochold duitsland.onderdelen via de site van hun zijn goedkoper als in nederland!
Alleen weet je dan niet of je er ook goed op zit. Maar goed, eerst maar eens kijken hoeveel opknappen moet kosten:
Ik zou het rustig bij 3x8 houden. Dat is goedkoper, degelijker, en het verschil in bereik merk je toch niet. Bovendien, als je naar 3x9 gaat moet je gelijk zowat alles vervangen. Waarom zou je als het nog werkt? Overigens past een 9 speed cassete wel op een 8 speed naaf (behalve op de allereerste).
Als ik dit hoor zou ik vervangen:
cassette: iets van 35 euro
ketting (een goede): 15 euro
voortandwielen: zijn ze versleten, of denk je alleen maar dat je iets nieuws moet hebben omdat je denkt dat 3x9 beter is, en omdat je denkt dat je het dan voor ook moet vervangen? Als de kettingbladen inderdaad versleten zijn dan 20 euro voor de kleine en de middelste samen (in staal) en 15 of 40 euro voor het grootste (afhankelijk van materiaal en kwaliteit). Als je de tandwielen niet los kunt vervangen, een nieuwe crankset (Sugino XD, en zeker niet de moderne Shimano rommel met externe lagers) met nieuwe trapas 125 euro (?).
Plus uiteraard nieuwe kabels en (Koolstop Salmon) remblokjes
Zoals je ziet kost normaal onderhoud eigenlijk niet zoveel. Het wordt pas duur als je gaat "upgraden" en als je een hele nieuwe crankset nodig hebt omdat de oude er een van het wegwerp soort was met geklonken bladen.
En ja, eerst op cursus in Kiel Windeweer.
Wim
De voortandwielen kan ik afzonderlijk vervangen, dus dat zit gelukkig wel goed. Crankset is een echt budgetmerk. Sun nogwat (gisteren gekeken, vanochtend exacte naam vergeten). Werkt echter nog wel prima.

Heb inmiddels bij roseversand een berekening gemaakt en kosten vallen aanmerkelijk lager uit dan een nieuwe fiets 8)

Enige wat ik nog niet weet is of de voorvork wel recht is.

Wil iemand me vertellen hoe ik dit zelf kan controleren? De vork heeft mogelijk een tikje van de zijkant gehad. Lowrider was wat verbogen (niet extreem).

Wil zelf eigenlijk de hele fiets uit elkaar halen en schoonmaken. Daarna nieuwe onderdelen.

Wanneer ik de index vervang voor een 9 speed en tevens de drie voorbladen, dan kan ik daarnaast toch volstaan met achter- en voorderailleur, nieuwe ketting en nieuwe shifters?

Denk dat ik dat dan maar doe, want de kosten van derailleurs zijn nou ook weer niet zo vreselijk hoog. Enkel de shifters zijn wat aan de prijs. Maar als ik daar vervolgens jaren plezier van heb, is dat het me wel waard.

In de toekomst zullen dan de naven en trapas nog wel eens aan bod komen, maar dat zie ik dan wel. Ze lijken me nu nog wel ok (geen speling en loopt ook niet stroef). Tegen die tijd hoop ik wat meer sleutelervaring te hebben.

De velgen lijken me nog wel ok. 36 spaaks en geen zichtbare beschadigingen. Dubbel gebuste Alex Rims.

groet,

Richard.
Wim schreef:Ik zou het rustig bij 3x8 houden. Dat is goedkoper, degelijker, en het verschil in bereik merk je toch niet. Bovendien, als je naar 3x9 gaat moet je gelijk zowat alles vervangen. Waarom zou je als het nog werkt? Overigens past een 9 speed cassete wel op een 8 speed naaf (behalve op de allereerste).
Degelijker? Daar twijfel ik op z'n zachtst gezegd nogal aan. Alivio is alles behalve degelijk.

Een veel voorkomend misverstand is het idee dat zwaarder en/of groter ook degelijker is. Als alles hetzelfde is klopt dat misschien, maar bij fietsonderdelen is niet alles hetzelfde, integendeel. Met name de kwaliteit van de materialen speelt een enorme rol. Goedkope onderdelen zoals Deore en Alivio worden gemaakt van goedkoop staal of aluminium (aka peperkoek). Dure onderdelen worden gemaakt van sterk en keihard staal dan wel aluminium. En daarom is het de gewoonste zaak van de wereld dat zware onderdelen minder degelijk en slijtvast zijn dan lichte.

De degelijkste en meest slijtvaste cassette die ik ooit heb meegemaakt is de PG990, de lichtste en duurste MTB-cassette die SRAM maakte tot de introductie van XX.

Laatst heb ik voor een vriend zitten kijken naar 8-speed onderdelen; er is bijna niks meer te vinden van enige kwaliteit. Logisch, welke onderdelenfabrikant gaat nog zijn best doen voor 8-speed, als 9 en 10-speed de norm is? Waarom dat dure staal gebruiken voor stadsfietsen die gemiddeld vier jaar mee gaan aan 1000 km/jr?

Nee, mijn advies zou zijn: in plaats van een nieuwe fiets te kopen, frame laten checken door een goede fietsenmaker (die schijnen te bestaan), en de hele aandrijving in één keer vervangen door SRAM X.9 of X.0. Kost je een stuk minder dan een nieuwe fiets en je bent voor heel lang van het gesleutel en gepruts af.

grtjs, Waltertje - X.0 op twee fietsen
In principe is 8 speed degelijker omdat de tandwielen dikker zijn en de ketting wat breder. En het is ook heel veel goedkoper dan 9 speed. Natuurlijk zijn de instapgroepen niet super, maar dit is ook geen super fiets. Ik heb laatst geen enkel probleem gehad een 8 speed cassette te kopen voor de fiets van mijn zoon.
Kijk waar het hier om gaat is niet te bedenken wat de beste spullen zijn (want dat is deze fiets niet waard), maar wat economisch slim is. Dan is het gewoon slim het te doen met wat je hebt, en alleen te vervangen wat versleten is. Volgens mij kan dat voor weinig meer dan 100 euro.
Als je echt iets beters wilt dan moet je inderdaad een hele nieuwe fiets kopen, maar dan moet je ook meer uittrekken dan 1000 euro.
Wim
Wim schreef:In principe is 8 speed degelijker omdat de tandwielen dikker zijn en de ketting wat breder. En het is ook heel veel goedkoper dan 9 speed. Natuurlijk zijn de instapgroepen niet super, maar dit is ook geen super fiets. Ik heb laatst geen enkel probleem gehad een 8 speed cassette te kopen voor de fiets van mijn zoon.
Kijk, dat is nou net wat ik bedoel. De tandwielen van een 9-speed zijn iets van 12% smaller dan van een 8-speed. Maar in de kwaliteit van de materialen kan gemakkelijk een factor twee of drie verschil zitten. Er is aluminium dat 2x zo sterk is als gewoon staal! Ik wens je succes met het vinden van een 8-speed cassette waar net zulk hoogwaardig staal in zit als in een goede 9-speed. Misschien is er wel iets, maar dat kost dan geen 35 euro.

Persoonlijk vind ik het onzin om goedkope onderdelen te schroeven op een fiets waar je meer mee wilt dan naar het station en de supermarkt fietsen. Je blijft aan het sleutelen en prutsen en het gaat nooit echt lekker fietsen. Doe het goed of doe het niet, je tijd is ook wat waard!

Grtjs, Waltertje - heeft teveel goedkope onderdelen versleten en is er helemaal klaar mee
waltertje schreef:De tandwielen van een 9-speed zijn iets van 12% smaller dan van een 8-speed. Maar in de kwaliteit van de materialen kan gemakkelijk een factor twee of drie verschil zitten. Er is aluminium dat 2x zo sterk is als gewoon staal! Ik wens je succes met het vinden van een 8-speed cassette waar net zulk hoogwaardig staal in zit als in een goede 9-speed.
Persoonlijk vind ik het onzin om goedkope onderdelen te schroeven op een fiets waar je meer mee wilt dan naar het station en de supermarkt fietsen. Je blijft aan het sleutelen en prutsen en het gaat nooit echt lekker fietsen. Doe het goed of doe het niet, je tijd is ook wat waard!
Toen 7-speed geintroduceerd werd was dat top of the bill. Prachtig spul.
Toen 8 speed kwam was dat ook top of the bill. Prachtig spul.
Kom nou niet vertellen dat 8 speed nu plots niet meer goed is.
Er is inmiddels 10-speed. Is 9 nu ook ouwe meuk?
M.i. is dat heus niet zo. Als dat zo is graag met bronvermelding want ik vind dat reuze interessant.
Leon
8-speed rijdt prima en de uitwisselbaarheid van tandwieltjes is makkelijker dan bij een 9-speed met een spider; daar lukt het combineren van tandwieltjes dus niet.
Ik wil geen 11 en ook geen 32. Vind nog maar eens een long-range 9-speed cassette zonder 11.
Bovendien: Shimano HG70 cassettes hebben een zeer acceptabele duurzaamheid, zeker bij regelmatig onderhoud.
In een grijs verleden reed ik nog wel eens met XTR-cassettes; die sleten net zo hard/langzaam als een HG70. Dus ik heb nooit zo'n aha-erlebnis gehad van: 'goh wat is deze cassette toch duurzaam, veel beter dan die goedkope meuk'
E100+ voor een cassette? Ik niet (meer), ik ga liever uit eten of naar de film met het geld dat ik bespaar :D .
Bovendien: het gaat hier niet om een technisch argument, maar om een bedrijfseconomisch argument. Wat is nog wel zinvol op deze wat oudere en niet heel geweldige fiets, en wat niet meer? Dan is vervangen wat versleten is maar van de rest afblijven veruit het goedkoopste. Je spaart om over een tijdje wat meer uit te kunnen geven aan een echt mooie fiets waarmee het voortaan geen gepruts meer is.
Wim
waltertje schreef:De tandwielen van een 9-speed zijn iets van 12% smaller dan van een 8-speed.
Rabiate onzin, de niet slijtende tussenringen zijn dunner, de tandwielen kan ik nooit uit elkaar houden, die zitten op 1.77mm oid
m-gineering schreef:
waltertje schreef:De tandwielen van een 9-speed zijn iets van 12% smaller dan van een 8-speed.
Rabiate onzin, de niet slijtende tussenringen zijn dunner, de tandwielen kan ik nooit uit elkaar houden, die zitten op 1.77mm oid
Ah, dank voor de correctie. Mijn ongelijk in deze maakt mijn argument als geheel dus alleen maar sterker ;-)

grtjs, Waltertje - had ff moeten googlen ipv 1e-orde benadering toepassen
Leon schreef:
waltertje schreef:De tandwielen van een 9-speed zijn iets van 12% smaller dan van een 8-speed. Maar in de kwaliteit van de materialen kan gemakkelijk een factor twee of drie verschil zitten. Er is aluminium dat 2x zo sterk is als gewoon staal! Ik wens je succes met het vinden van een 8-speed cassette waar net zulk hoogwaardig staal in zit als in een goede 9-speed.
Toen 7-speed geintroduceerd werd was dat top of the bill. Prachtig spul.
Toen 8 speed kwam was dat ook top of the bill. Prachtig spul.
Kom nou niet vertellen dat 8 speed nu plots niet meer goed is.
Er is inmiddels 10-speed. Is 9 nu ook ouwe meuk?
M.i. is dat heus niet zo. Als dat zo is graag met bronvermelding want ik vind dat reuze interessant.
Leon
Toen 7-speed geïntroduceerd werd, was dat voor de duurste fietsen, dus daar werden de beste materialen voor gebruikt. 5- en 6-speed werden voor goedkopere fietsen, dus daar ging minder goed materiaal in.
Toen 8-speed geïntroduceerd werd, was dat voor de duurste fietsen, dus daar werden de beste materialen voor gebruikt. 6- en 7-speed werden voor goedkopere fietsen, dus daar ging minder goed materiaal in.
Toen 9-speed geïntroduceerd werd, was dat voor de duurste fietsen, dus daar werden de beste materialen voor gebruikt. 7- en 8-speed werden voor goedkopere fietsen, dus daar gaat minder goed materiaal in.

Zo gaat dat met innovatie ;-)

Overigens staan de materialen zelf ook bepaald niet stil. Staal en aluminium van nu zijn echt beter dan dat van 10, 20 of 50 jaar terug.

Grtjs, Waltertje, die ook geen 486 meer gebruikt
richard9722 schreef:De voortandwielen kan ik afzonderlijk vervangen, dus dat zit gelukkig wel goed. Crankset is een echt budgetmerk. Sun nogwat (gisteren gekeken, vanochtend exacte naam vergeten). Werkt echter nog wel prima.

Heb inmiddels bij roseversand een berekening gemaakt en kosten vallen aanmerkelijk lager uit dan een nieuwe fiets 8)

Enige wat ik nog niet weet is of de voorvork wel recht is.

Wil iemand me vertellen hoe ik dit zelf kan controleren? De vork heeft mogelijk een tikje van de zijkant gehad. Lowrider was wat verbogen (niet extreem).
Als je nog relaxed zonder handen kan fietsen is er geen probleem. Overigens kun je bij Rose ook mooie stalen voorvorken zonder vering en met lowrider oogjes kopen, in combinatie met lekker vette banden misschien nog wel comfortabeler als je huidige setup.
richard9722 schreef: Wil zelf eigenlijk de hele fiets uit elkaar halen en schoonmaken. Daarna nieuwe onderdelen.

Wanneer ik de index vervang voor een 9 speed en tevens de drie voorbladen, dan kan ik daarnaast toch volstaan met achter- en voorderailleur, nieuwe ketting en nieuwe shifters?

Denk dat ik dat dan maar doe, want de kosten van derailleurs zijn nou ook weer niet zo vreselijk hoog. Enkel de shifters zijn wat aan de prijs. Maar als ik daar vervolgens jaren plezier van heb, is dat het me wel waard.
Shifters is inderdaad lastig te vinden of je betaalt de hoofdprijs.
Ik heb een jaartje geleden nieuwe 8-speed XT shifters gekocht voor niet teveel op ebay.de...

Als je het duits niet echt machtig bent stuur maar even een pm/mailtje dan wil ik je wel ff helpen.
Succes!