Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets en trein/ voor de spits = in de spits? - Forum Wereldfietser

Fiets en trein/ voor de spits = in de spits?

In Nederland mag je je fiets niet meenemen tijdens de spits in de trein van 16.30 -18.00 uur, buiten de maanden juli en augustus, weekenden en feestdagen. Maar hoe zit het eigenlijk in het geval waarin je ruim voor aanvang van de spits bent ingestapt in een doorgaande trein? Moet je er dan 'even' uit? Das toch zot? Op die manier komen we nog heel laat aan op de WF tocht van Hoog naar laag aanstaande weekend. Voor ons een zit van 3 uur als we hem zonder uitstappen doen.
Je moet de trein dan inderdaad verlaten. Anders wordt het wel erg makkelijk de regels te ontwijken door eerder in te stappen. Bovendien moet je je tassen van de fiets halen als de bepakte fiets teveel ruimte inneemt. Dat is ons gisteren in trein duidelijk verteld door de conductrice toen we met een groep wereldfietsers op het station van Vlissingen instapten.
Maar je kan toch bewijzen waar je ingestapt bent met je kaartje?
Ben jij er aanstaande weekend bij Vincent?
Hoi Blanche, je kunt inderdaad bewijzen waar je bent ingestapt maar daardoor veranderen de regels helaas niet. Het is wel het proberen waard om gewoon te blijven zitten en wachten tot je eruit gestuurd wordt. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete kreeg omdat ie tijdens de spits met zijn fiets in de trein zat. Alleen heb je kans dat je er dan op een station zonder restauratie uitgezet wordt. Als het koud is wacht je liever anderhalf uur ergens binnen.
Ik ben er niet bij komende pinkstertocht. Volgt iets te kort op het afgelopen weekend en ik heb nog andere dingen te doen. Jullie veel plezier gewenst.
Hoi Blanche,

Anita met een N. uit Roosendaal heeft dat uitvoerig nagevraagd bij de NS.Wat zij te horen kreeg was dat het tijdsstip van instappen geldt, maar je mag na het ingaan van het spitsverbod niet overstappen.

Ik vertrek zaterdag naar Innsbruck: per vliegtuig. As en weder dienende.

Groetjes,

Bert
bert sitters schreef:Hoi Blanche,

Anita met een N. uit Roosendaal heeft dat uitvoerig nagevraagd bij de NS.Wat zij te horen kreeg was dat het tijdsstip van instappen geldt, maar je mag na het ingaan van het spitsverbod niet overstappen.

Ik vertrek zaterdag naar Innsbruck: per vliegtuig. As en weder dienende.

Groetjes,

Bert

Ok jammer dat dat dan nergens terug te vinden is bij de NS. Als het klopt kunnen we lekker blijven zitten vanaf Utrecht :wink: Goede reis Bert en succes met de as!
Dat is inderdaad goed nieuws maar ik ben ook benieuwd waar dat zwart op wit staat. Conducteurs zijn niet altijd op de hoogte van de kleine lettertjes en dan is het handig als je ergens naar kunt verwijzen.
Zoals gezegd ik heb de kleine lettertjes bekeken en daar staat niets wat het verhaal aan Anita bevestigd. Simpelweg mag je je fiets niet meenemen in de spits. Zie de brochure Fiets en Trein; http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl ... 2743772376 Misschien kan Anita even reageren op dit draadje.
Voorwaarden bij het vervoeren van uw fiets
•U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein; daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur. Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen én in de maanden juli en augustus
•Fietsen moeten geplaatst worden in het speciale fietsgedeelte in de trein. U herkent dit aan de sticker op de buitenkant van de trein.
•Bij ruimtegebrek in het fietsgedeelte, kunnen we u vragen om een volgende trein te nemen.
•U bent vóór, tijdens en na de reis zelf verantwoordelijk voor uw fiets. NS is niet verantwoordelijk voor verlies en beschadiging van uw fiets (tenzij er sprake is van nalatigheid door NS).
•Het is niet mogelijk uw fiets via ons te verzekeren.
•Eventuele bagage (zoals fietstassen) mag niet op uw fiets blijven zitten.
•Fietsen en andere vervoermiddelen met een verbrandingsmotor mogen uit veiligheidsoverwegingen niet worden meegenomen.
•Fietsaanhangwagentjes kunt u niet in de trein meenemen.
•Het is niet toegestaan om te fietsen op stations en perrons.
link
Er zit de nodige praktische logica in de regel zoals Bert Sitters die schetst. Als ik in Utrecht om tien over vier in de trein naar Schiphol stap, kom ik pas om tien over half vijf aan (fictief voorbeeld). Dan zou ik dus bij het instappen exact moeten weten hoe laat die trein precies aankomt als er vanaf 16.30 een absoluut verbod geldt en dat lijkt me geen praktisch criterium want volgens mij staat die tijd niet op de vertrekborden. Tevens zou ik bij een controle om een minuut voor half vijf nog niet in overtreding zijn en om half vijf precies wél, wat een beetje raar is.
Maar wellicht denkt niet iedere conducteur zo logisch...
Gelukkig zijn er ook coulante conducteurs.
Ik reis alleen en leg mij maar eens uit hoe ik in de drie minuten dat een trein stilstaat mijn tassen, los in dit geval dan en dat zijn er 5 incl. tent in rollerpack, én mijn fiets in de goede coupé binnen krijg...........en er weer uit op het station van aankomst....Er is meer kans dat mijn fiets, of tassen of ik zelf en fiets op het perron achter blijven en mijn bagage of fiets kan uitzwaaien. :cry:
Als elke conducteur zich strikt aan deze regels zou houden dan zou reizen met de fiets op de trein praktisch onmogelijk zijn voor mij. Tot op heden heb ik mijn fiets altijd incl. bagage mee kunnen nemen en ik hoop dit in de toekomst ook te kunnen blijven doen. Met dank aan de aardige conducteur(s) :)
vincent schol schreef:
Voorwaarden bij het vervoeren van uw fiets
•U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein; daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur. Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen én in de maanden juli en augustus
•Fietsen moeten geplaatst worden in het speciale fietsgedeelte in de trein. U herkent dit aan de sticker op de buitenkant van de trein.
•Bij ruimtegebrek in het fietsgedeelte, kunnen we u vragen om een volgende trein te nemen.
•U bent vóór, tijdens en na de reis zelf verantwoordelijk voor uw fiets. NS is niet verantwoordelijk voor verlies en beschadiging van uw fiets (tenzij er sprake is van nalatigheid door NS).
•Het is niet mogelijk uw fiets via ons te verzekeren.
•Eventuele bagage (zoals fietstassen) mag niet op uw fiets blijven zitten.
•Fietsen en andere vervoermiddelen met een verbrandingsmotor mogen uit veiligheidsoverwegingen niet worden meegenomen.
•Fietsaanhangwagentjes kunt u niet in de trein meenemen.
•Het is niet toegestaan om te fietsen op stations en perrons.
link

"Meenemen in de trein" kun je dus opvatten "in de trein stappen met een fiets". Ik zal aan Anita nogmaals vragen over haar gesprek dat zij had met de NS.
Hopelijk is er een antwoord voor aanstaande vrijdag :wink:
Los van het gegeven of de fietsfacilitietein die de NS in het algemeen biedt goed of slecht zijn (daar worden wij als fietser niet altijd vrolijk van) is het in de spits in het bijzonder extra lastig.
Ergens begrijo ik het wel. Ik reis veel met de trein in de spits, en dan puilen de treinen regelmatig helemaal aan alle kanten uit. Het is zo druk op het spoor dat je dikwijls geen zitplaats hebt, laat staan dat je je fiets kwijtkunt.
Tja, ik zou het ook heel graag anders zien.
De simpele marktcomforme oplossing is de prijs te verhogen. Het is inderdaad lastig voor ze. Als de NS een lekkere kostendekkende prijs krijgt voor fietsvervoer wordt het ineens een stuk leuker voor ze. Dit heb ik veel liever dan die administratieve regels.
Wim
jimvdberg schreef:Los van het gegeven of de fietsfacilitietein die de NS in het algemeen biedt goed of slecht zijn (daar worden wij als fietser niet altijd vrolijk van) is het in de spits in het bijzonder extra lastig.
Ergens begrijo ik het wel. Ik reis veel met de trein in de spits, en dan puilen de treinen regelmatig helemaal aan alle kanten uit. Het is zo druk op het spoor dat je dikwijls geen zitplaats hebt, laat staan dat je je fiets kwijtkunt.
Tja, ik zou het ook heel graag anders zien.
Er moet gewoon voldoende ruimte zijn in de spits: voldoende gewone stoelen en plaatsen voor de fiets. In de rode, regionale S-treinen in en rond Kopenhagen konden eerst ook geen fietsen mee in de spits. Men heeft daar echter wel goed in gespeeld op de vraag: een hoge frequentie van treinen met voldoende zitplaatsen en veel ruimte voor fietsen met brede deuren zonder drempel vanaf het perron. De eerste en de laatste deuren van de treinen zijn voor fietsen. Het meenemen van fietsen in de spits is een groot succes in Kopenhagen. Een groot voordeel is dat er geen stallingsproblemen zijn bij de stations. Men reist met de fiets van huis naar een station, gaat daar met de fiets in de trein naar Kopenhagen, en gaat in Kopenhagen met de fiets verder naar het werk.
Belgie kent geen spitsverbod voor fietsen in de trein.
In Duitsland geldt dit verbod alleen voor regionale treinen in een paar grootstedelijke gebieden.
Net maar even de NS gebeld... ook handig voor mezelf voor as weekend !
Zoals hierboven staat: de officiele regel is inderdaad dat niet mag reizen in de spits met een fiets, dus kunnen ze je eruit zetten. Het maakt niet uit of je al onderweg bent. Maar... het is het bespreken waard met de dienstdoende conducteur, het hangt ook van het traject en de drukte af of ze je gedogen.

Zelf heb ik verschillende ervaringen, soms mag ik blijven zitten, soms word ik met een nijdige blik aangekeken maar mag ik wel blijven zitten, soms moet ik eruit ook al kijk ik nog zo lief... Het helpt wel eens om bij het instappen te zeggen dat ik weet dat het niet mag, maar of ze verwachten dat het vandaag erg druk is etc.... dan zijn ze meestal wel wat coulanter.

of anders maar een stukje fietsen tussen de stations...?!

In de UK mag je rond Londen in de spits je ook fiets niet meenemen. Laatst op weg naar de Ferry miste ik net een trein en zat ik opeens dus in de spits... een verschrikkelijke scheldtirade van een boze Engelse dame over me heen gehad en daar sloot de hele coupé zich bij aan. Was een minder gezellig tochtje, maar wel de ferry gehaald! :wink:
Ik krijg net ook een reactie van Anita :

"vorig jaar zat ik in de trein met bagage en fiets op weg naar Maastricht. Ging toen al vroeg weg. Moest 1 maal overstappen. En dat mocht blijkbaar niet (wist ik toen ook niet) want ik zat in het spitsuur bij het overstappen zoals de conductrice vertelde. Ik liet mijn kaartjes zien waar ik opstapte. Ze zei dat het “meenemen van een fiets in de trein” inhoudt dat je in de spits geen fiets mag laden in de trein, maar dat een fiets die al in de trein geplaatst was voor het spitsverbod tijdens de spits in die trein mag blijven staan. Je mag alleen niet overstappen.
Maar ik mocht wel blijven zitten toen. "

Kortom: zoveel mensen zoveel toepassingen van regels :-)
pfff lekker helder allemaal. Ik denk dat ik de laatste citaat ga gebruiken bij mijn conducteur aanstaande vrijdag 8) ..... althans :? inmiddels heeft Willem een oppas maar is Douwe ziek geworden.