Net maar even de NS gebeld... ook handig voor mezelf voor as weekend !
Zoals hierboven staat: de officiele regel is inderdaad dat niet mag reizen in de spits met een fiets, dus kunnen ze je eruit zetten. Het maakt niet uit of je al onderweg bent. Maar... het is het bespreken waard met de dienstdoende conducteur, het hangt ook van het traject en de drukte af of ze je gedogen.
Zelf heb ik verschillende ervaringen, soms mag ik blijven zitten, soms word ik met een nijdige blik aangekeken maar mag ik wel blijven zitten, soms moet ik eruit ook al kijk ik nog zo lief... Het helpt wel eens om bij het instappen te zeggen dat ik weet dat het niet mag, maar of ze verwachten dat het vandaag erg druk is etc.... dan zijn ze meestal wel wat coulanter.
of anders maar een stukje fietsen tussen de stations...?!
In de UK mag je rond Londen in de spits je ook fiets niet meenemen. Laatst op weg naar de Ferry miste ik net een trein en zat ik opeens dus in de spits... een verschrikkelijke scheldtirade van een boze Engelse dame over me heen gehad en daar sloot de hele coupé zich bij aan. Was een minder gezellig tochtje, maar wel de ferry gehaald!