Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bouten en moeren - Forum Wereldfietser

Bouten en moeren

Een paar imbusboutjes (bij het stuur) beginnen te roesten. Dat vind ik niet zo mooi en ik zou ze willen vervangen door aluminium of RVS (tenminste als dat echt niet roest).
Maar die dingen zijn lastig te vinden. Als ik op internet zoek, dan vind ik óf sites waar je ze per 200 moet bestellen óf waar je alleen met een KvK nummer kunt bestellen.

Weet iemand waar je die dingen los of per 10 kunt bestellen?
in een ijzer handel koop ik ze altijd.

mario
HansvanderVeeke schreef:Een paar imbusboutjes (bij het stuur) beginnen te roesten. Dat vind ik niet zo mooi en ik zou ze willen vervangen door aluminium


Een stalen onderdeel vervangen door een gelijk gedimensioneerde kopie in aluminium is vragen om moeilijkheden.

Bij aluminium stuurpennen moet je bovendien uitkijken omdat je er vaak iets anders tegen kunt komen dan het geijkte M5 & M6

Framebouwers hebben soms wel eens een lade met rvs boutjes
HansvanderVeeke schreef:Een paar imbusboutjes (bij het stuur) beginnen te roesten. Dat vind ik niet zo mooi en ik zou ze willen vervangen door aluminium of RVS (tenminste als dat echt niet roest).
Maar die dingen zijn lastig te vinden. Als ik op internet zoek, dan vind ik óf sites waar je ze per 200 moet bestellen óf waar je alleen met een KvK nummer kunt bestellen.

Weet iemand waar je die dingen los of per 10 kunt bestellen?
Ik vond voor hetzelfde euvel INOX boutjes, moertjes bij de lokale PRAXIS.
Merk SUKI.

groet, Jaap
mario schreef:in een ijzer handel koop ik ze altijd.

mario
Ze keken me anders heel raar aan toen ik om M7 vroeg ..
gartnl schreef:
mario schreef:in een ijzer handel koop ik ze altijd.

mario
Ze keken me anders heel raar aan toen ik om M7 vroeg ..
M 4.5 of M11 zullen ze ook wel niet gehad hebben ;)

En gelijk hebben ze: M7 zit niet in de voorkeursreeks en wordt bij voorkeur niet gebruikt. Franse Simca'tjes zaten er dus vol mee :D
Weet je zeker dat het al geen rvs inbusboutjes zijn? Iets anders wordt bij de betere fietsen eigenlijk nauwelijks meer gebruikt. Ik vraag het omdat ook rvs boutjes niet helemaal roestvrij zijn, en makkelijk een waas van roest kunnen krijgen. Als ze namelijk wel echt roestvrij zouden zijn zouden ze al snel niet sterk genoeg zijn. Het blijft een compromis. Alu of titanium zou ik niet willen hebben bij een stuur. Ook ik koop mijn rvs boutjes en moertjes bij de praxis. Er is betere kwaliteit, maar dar is inderdaad moeilijk aan t ekomen. Vroeger woonde ik in Rotterdam bij De Boutencentrale in de buurt, en die hadden echt alles, inclusief speciale hoge kwaliteiten voor moeilijke toepassingen, en ook hele grote maten..... Helaas, in Groningen heb ik nooit zoiets gevonden.
Wim
Wim schreef:Weet je zeker dat het al geen rvs inbusboutjes zijn? Iets anders wordt bij de betere fietsen eigenlijk nauwelijks meer gebruikt.
zou ik nog eens goed naar die Deutsche Wertarbeit uit Kassel kijken
Ik vraag het omdat ook rvs boutjes niet helemaal roestvrij zijn, en makkelijk een waas van roest kunnen krijgen. Als ze namelijk wel echt roestvrij zouden zijn zouden ze al snel niet sterk genoeg zijn. Het blijft een compromis. Alu of titanium zou ik niet willen hebben bij een stuur. Ook ik koop mijn rvs boutjes en moertjes bij de praxis. Er is betere kwaliteit, maar dar is inderdaad moeilijk aan t ekomen. Vroeger woonde ik in Rotterdam bij De Boutencentrale in de buurt, en die hadden echt alles, inclusief speciale hoge kwaliteiten voor moeilijke toepassingen, en ook hele grote maten..... Helaas, in Groningen heb ik nooit zoiets gevonden.
Wim
Grobo/Fabory aan de Kieler bocht (voorheen aan het eind van de Kooiweg ;) ) maar ze zijn duur en misschien niet happig op partikulieren
m-gineering schreef:
gartnl schreef:
mario schreef:in een ijzer handel koop ik ze altijd.

mario
Ze keken me anders heel raar aan toen ik om M7 vroeg ..
M 4.5 of M11 zullen ze ook wel niet gehad hebben ;)

En gelijk hebben ze: M7 zit niet in de voorkeursreeks en wordt bij voorkeur niet gebruikt. Franse Simca'tjes zaten er dus vol mee :D
Bleef het daar maar bij: een fiets van dubieuze ( ik dacht zwitserse ) kwaliteit was het, het zat er echt in. Ik heb er werkelijk stomverbaasd naar gekeken.
Watersportwinkels hebben vaak ook veel rvs spul. Of inbusbouten e.d. in de zeilsport ook gebruikt worden weet ik niet. Dus, mocht je in de buurt van het water zitten, dan is er vast wel ergens zo'n zaak in de buurt om even rond te gaan neuzen.
Bij ons heeft de lokale fietsenmaker ook vaak de juiste boutjes, die hebben een muur vol met bakjes met verschillende soorten en maten.
Vet het boutje wel in voordat je hem erin draaid! en dan inspuiten met vaseline,en vervolgens een mooi afdekdopje erop.In de fietsenzaak waar ik werk hebben we gewoon de maten inbus boutjes liggen hoor!Ik neem aan ook bij jullie in de buurt.(je kunt bij ons gewoon de boutjes per stuk krijgen)
RVS heeft de neiging om te gaan roesten als je niet-rvs gereedschap gebruikt en wel sneller als er zout in de buurt komt.
De boutjes bovenop het stuur zijn berucht. Er blijft regenwater in staan dat vedampt en de minuscule hoeveelheden zout raken geconcentreerd.
Leon
http://www.biketweaks.com
zowel titanium en aluminium boutjes. En niet duur. en los te bestellen...
https://www.rvspaleis.nl/bouten/binnenz ... 2/din-912-[-]--a2-[-]-per-stuk

In RVS zit hier misschien wel iets voor je bij. Verkopen ook enkele stuks.
Volgens mij heeft Hans in de tussenliggende zes jaar een nieuwe fiets aangeschaft. Maar dank voor de tips!
Hans,

Ik heb hier genoeg nieuwe RVS boutjes liggen, in bijna alle maten en lengte's.
Laat ff weten welke maat en lengte je nodig hebt, en hoeveel.
Indien gewenst kan ik ze naar je opsturen.
Als het maar een paar zijn, wat in brievenbuspost kan stuur ik ze gratis op.

Gr Jacob
arnob schreef:Volgens mij heeft Hans in de tussenliggende zes jaar een nieuwe fiets aangeschaft.
Ook andere mensen hebben fietsen en ook nieuwe fietsen kunnen weleens een nieuw boutje of moertje gebruiken, hier en daar.
Haha, ik zie nu pas dat de topic al bijna 6 jaar oud is :oops: , je zult de boutjes inmiddels wel hebben denk ik.