Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stadfietsen - Forum Wereldfietser

Stadfietsen

Nu 4 dagen in NewYork gefietst. Een grote kermis, maar veel beter te doen dan ik had verwacht. De stad is een uitdaging geworden. Geen sloom geslenter, maar crossen door een betonjungle. Meestal ga ik steden uit de weg, maar dit is fun.

Wat zijn jullie favoriete steden?

Gr.
Betty
Berlijn! Een el-dorado voor fietsers.
Ha Betty, net als jij gruwel ik bij voorbaat van fietsen in steden. Dus die probeer ik dan ook stelselmatig te vermijden als ik een fietsvakantie plan. Voor fietsers te druk, onoverzichtelijk, gevaarlijk, veel verdwalen, kortom niet lekker fietsen.
Ik kan dus helaas niets bedenken voor je, ik vind het allemaal niks, Genève, Bangkok, Antalya, Tokyo, Wenen, nee, allemaal niks voor mij. Zelfs Portland en San Fransisco kunnen mij weinig bekoren. Maar misschien moet ik eens naar New York gaan. Of Berlijn.
Deze zomer gaan we dwars door Kopenhagen en Oslo, ben benieuwd of dat een nieuwe kijk geeft op "fietsen in de stad".
Ha die Betty,

Ik herken die kick wel die je ervaart wanneer je in een urban jungle rondsjeest. Waarschijnlijk dezelfde kick die fietskoeriers ervaren.
Een jaartje of tien/ twaalf geleden heb ik een weekje Parijs per fiets (en ook achterop een scooter) doorkruisd. Erg gaaf maar je moet wel met durf rijden. Laten zien waar je heen gaat en je zichtbaar gedragen.
Verder vond ik Budapest goed te doen op de fiets maar Milaan vond ik dan weer minder op de fiets.

Ik denk trouwens dat het wel een groot verschil maakt of je alleen rijdt of met z'n tweeën. Wanneer ik alleen fiets rijdt ik toch meer op gaatjes in het verkeer die groot genoeg zijn voor mezelf tot en met m'n achterlicht. Met z'n tweeën is dat toch anders.
De gezinsvakanties zijn altijd een mengeling van natuur en cultuur, en cultuur betekent bijna altijd ook steden. De fietsen gaan al jaren, van in het begin, mee, eerst om tochtjes in de natuur te doen, maar de laatste 2 jaar rijden we er ook mee in de steden. De kinderen zijn nu 7 en 9 en voldoende gedisciplineerd (en gebrainwashed :twisted: ).

Grote steden en kleine kinderen : dat gaat veel beter op de fiets dan te voet.
Enfin, misschien heeft het ook iets te maken met pa die een fietsafwijking heeft 8) .

De grootste steden totnogtoe waren Barcelona, Turijn en Toulouse. Goed zichtbaar in helgele hesjes, vinden we ze zelf makkelijker terug op de fiets in een grote menigte op een plein, dan vroeger te voet.

Bij Toulouse hadden we een camping 20km buiten de stad, langs het Canal du Midi. Via het jaagpad liep het route tot werkelijk knal in het centrum, een veel mooiere toegang tot het hart van de stad dan we met enig ander vervoermiddel hadden kunnen hebben.

Grosso modo hetzelfde in Barcelona : camping 20km buiten de stad in de heuvels, auto beneden in een randstad parkeren, en dan langs de zee naar de Port Vell en de Ramblas. De beklimming naar Parc Guëll was de trots van mijn jongste (7j) : zijn eerste col :) .
Parijs!
Op de fiets is Parijs kleiner dan je denkt.
Tot ik er voor het eerst fietste kende ik Parijs alleen via de Metro terwijl ik er toch meer dan een jaar had gewoond en gewerkt.
Big fun!
Niet bang zijn. Brede busbanen zijn toegankelijk voor fietsers en daar heb je de ruimte. Snelheid maken is belangrijk. Opeens realiseer je je hoe de stad werkelijk inelkaar zit. Je hebt minder last van de hitte door de rijwindkoeling. Het geeft een kick.
Wenen vond ik leuk, evenals Zurich en Kopenhagen.
Hannover is fantastisch. Buitengewoon fietsvriendelijk.
niko
Wauw Betty, dat klinkt goed!
Ook al zoek ik de steden niet speciaal op tijdens m'n fietsvakanties vind ik het toch altijd weer erg kicken om daar doorheen te fietsen! Grote drukke straten, reuze rotondes, kleine achteraf straatjes, onverwachtte fietspaadjes, veel verkeerlawaai, helemaal leuk (voor een dagje). Gewoon go with the flow! Bangkok, Madrid, Flagstaff, Praag, Sevilla, iedere stad heeft z'n charme.
In elke stad geldt dat je de goede routes eigenlijk moet weten om comfortabel te kunnen fietsen. Maar afgezien daarvan vind ik Amerikaanse steden redelijk te doen om te fietsen. We waren o.a. in New York City, Houston, Denver en Los Angeles. Die steden zijn helaas wel zo uitgestrekt dat je er minstens een dag voor nodig hebt om ze helemaal te doorkruisen.
Echt erge steden vond ik Cairo, Bangkok en Buenos Aires. Daarentegen kun je wel weer redelijk comfortabel fietsen in Marrakech en Mendoza.
Mijn favoriet is Valencia (ES), waar behoorlijk wat fietsroutes zijn, waaronder die door het Turia-park.
het prettige van fietsen in hoogstedelijk gebied vind ik dat je een ander soort actieradius krijgt dan wanneer je loopt of gebruik maakt van het openbaar vervoer: je bent makkelijker en sneller op een plek waar vooral localo's komen, in plaats van dat je de 'platgetreden paden' betreed van het (massa-)toerisme.

mijn ervaringen met fietsen in hoog-stedelijk gebied is dat het vooral uitmaakt:
1 - of gemotoriseerde verkeersdeelnemers rekening moeten houden met fietsers, ook wel: zijn er genoeg fietsers
2 - of er faciliteiten zijn voor fietsers (fietspaden, fietsstroken, 'eigen' verkeerslichten)
3 - hoe groot het gemiddelde snelheidsverschil is tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers

onder meer gefietst in:
- Berlijn - ca. 3,5 miljoen inwoners
- Buenos Aires - ca. 12 miljoen inwoners
- Los Angeles - ca. 13 miljoen inwoners - één keer serieus van mijn fiets gereden door een automobilist
- Parijs - ca. 11 miljoen inwoners
- Saigon - ca. 10 miljoen inwoners - 7 maanden gewoond - vooral op een brommertje rondgereden, maar ook gefietst

Parijs, Berlijn en Saigon scoren hoog en Los Angeles en Buenos Aires scoren laag bij mij qua fietsgemak en -plezier.
nikopaul schreef: Hannover is fantastisch. Buitengewoon fietsvriendelijk.
Dat kan ik beamen. Ik heb er een tijdje (4 maanden) gewoond en er veel op de fiets rond gereden. Er zijn goede fietspaden of je mag gebruik maken van een afgescheiden deel van de stoep (nee, geen ruzie met voetgangers). De stad is van een dusdanige schaal, dat je met de fiets grote delen van de stad kunt bestrijken.
Amsterdam natuurlijk! (al wordt de laatste tijd het plezier soms verhinderd door stinkende irritante brommers...)
Cuzco... :D
Lima
Marrakech

Niet:
Quito
La Paz
Málaga
Granada (maar Málaga is erger)

Voor de rest heb ik zoveel mogelijk de grotere steden vermeden.
zo te zien moet San Francisco wel leuk geweest zijn (in 1906):
http://www.youtube.com/watch_popup?v=NINOxRxze9k
Ik heb twee keer dwars door Chicago gefietst, vanuit Indiana richting Wisconsin. Inclusief de gevaarlijke achterbuurten in South Chicago. Ik heb in heel wat steden gefietst. In Oslo kun je erg gemakkelijk verdwalen, want er zijn nauwelijks doorgaande wegen.
Maar wel erg mooi is fietsen door Washington DC, Zürich, Parijs, Londen (heel vaak geweest), Rome en Kraków. Tel Aviv heeft het meest chaotische verkeer. Antwerpen is wat onhandig, omdat de tramrails erg dichtbij de stoeprand loopt.
In Rotterdam zie je mij niet fietsen, spuuglelijke stad om kippenvel van te krijgen!

Afbeelding
Vroeger was Rotterdam véél mooier, dit was wat nu het afschuwelijke Hofplein is. Ik ben wel jaloers op de fietser uiterst rechtsonder....
Martin E. van Doornik schreef:Vroeger was Rotterdam véél mooier,
Veel oude steden zijn nog steeds mooi, als je tenminste even de moeite neemt om de auto's, verkeersborden, belijning, verkeerslichten, reclameborden, bestelwagens, bushokjes, graffity, verkeerswerend paaltjes, inzinkbare palen, boven de bebouwing uittorenende reclamezuilen, hordes toeristen, touringcars en een rij toeristenvreettenjes weg te halen. Ik ben daarom gestopt met het als pittoresk fotograferen van steden (inlcusief Maastricht) sinds ik merkte dat dat uitsluitend een zoektocht was naar het ene plaatje waar de bovenstaande artikelen niet opstonden.
Leon
Involgorde va prettigheid (van - naar +)

Madrid (op kompaskoers over de vluchtstrook was de enige mogelijkheid)
Luik (er zijn plekken waar je als fietser niet legaal verder kunt omdat auto's de snelweg opmoeten en terug eenrichtingsverkeer is, en je wordt echt uitgekafferd als je die neemt)
Boedapest (stoep op stoep af, liever dan dood onder een auto)
Parkstad Limburg (raak ik altijd de weg kwijt, geen enkele logische structuur. Topografische kaart nodig)
Keulen (er is een systeem, maar welk?)
Aken (gelukkig zijn er veel fietsers, dus auto's houden redelijk rekening met je)
Maastricht (zouden ze voor een habbekrats wel erg fijn kunnen maken maar ze spenderen liever een paar miljoen aan het vervangen van asfalt door kasseien uit Portugal)
Amsterdam (eigelijk de enige met een echte plus)

Meestal vermijd ik steden als de pest.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Vroeger was Rotterdam véél mooier,
Veel oude steden zijn nog steeds mooi, als je tenminste even de moeite neemt om de auto's, verkeersborden, belijning, verkeerslichten, reclameborden, bestelwagens, bushokjes, graffity, verkeerswerend paaltjes, inzinkbare palen, boven de bebouwing uittorenende reclamezuilen, hordes toeristen, touringcars en een rij toeristenvreettenjes weg te halen. Ik ben daarom gestopt met het als pittoresk fotograferen van steden (inlcusief Maastricht) sinds ik merkte dat dat uitsluitend een zoektocht was naar het ene plaatje waar de bovenstaande artikelen niet opstonden.
Leon
Ter illustratie:

http://www.youtube.com/watch?v=Vqcz_tllnwM

SF 100 jaar later
Martin E. van Doornik schreef:Vroeger was Rotterdam véél mooier, dit was wat nu het afschuwelijke Hofplein is. Ik ben wel jaloers op de fietser uiterst rechtsonder....[/color]

Zou ik niet zijn...misschien fietste hij daar mei 1940 ook...
Die stad is natuurlijk niet voor niets zoals die is..
In al die lelijkheid kan ik de schoonheid wel zien.

Maar goed, het ging om de steden waar je wel graag fietst.
Bangkok alleen op mijn kompas (doe ik vaak in steden) was leuk. Alle kleine paadjes en weggetjes gevonden.

Overigens staat Berlijn ook op mijn to do lijstje.

Gr.
Betty
Ik fiets de laatste dagen met het temperament van toen ik net in Amsterdam woonde. Komt denk ik doordat ik een paar van dit soort filmpjes gezien heb.