Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke slaapzak - Forum Wereldfietser

welke slaapzak

Hoi,
Vertrek rond 20 mei van NL naar Rome (onbegrensd van Benjaminse) en trek daar 5 weken voor uit. Nu vraag ik me af welke slaapzak ik het beste mee kan nemen, vierseizoen of zomer slaapzak? dit i.v.m de temp verschil op hoogte.
groet, rewind
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het in mei in noord Europa (Ardennen) nog best koud kan zijn. Een al te dunne slaapzak lijkt me dan nog onverstandig. En evenzeer uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat het ook midden in de zomer op 2000 meter heel koud kan zijn. Dat laatste kun je voorkomen door de ene nacht dat je echt zo hoog bent in een hotel te duiken.
Veel plezier,
Wim
Wim schreef:Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het in mei in noord Europa (Ardennen) nog best koud kan zijn. Een al te dunne slaapzak lijkt me dan nog onverstandig.
te warm is ook niet alles, daar drijf je in Italie uit ;) Ik zou het zo proberen te regelen dat je een vochtige nacht bij 2 graden net trekt
En evenzeer uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat het ook midden in de zomer op 2000 meter heel koud kan zijn. Dat laatste kun je voorkomen door de ene nacht dat je echt zo hoog bent in een hotel te duiken.
half uurtje fietsen en het is 10 graden warmer
Je hoeft niet eens te fietsen: remmen is genoeg. Ik herinner me een ijskoude nacht op de heel erg leuke camping in Maloja bovenaan de Malojapas (met Benjaminse die doe je die als je de Spluegenpas niet over wilt of kunt). De campingbaas heeft wel dekens te leen. Daarna in een hagelbui naar beneden. Inderdaad, na een stijle afdaling was het heel snel heerlijk warm.
Wim
In wat voor stijl ging je de pas af Wim?

Maarre, je wilt niet 's nachts kou lijden: erg onprettig en je wilt neem ik aan goed uitgerust aan een dag lang fietsen beginnen. Waar ik de afgelopen jaren heb gefietst was het tot ongeveer 0 graden 's nachts, en dan is een warme slaapzak toch wel fijn. Ik zou dus voor een vers gevulde donzen slaapzak en een zijden lakenzak gaan. De lakenzak biedt extra isolatie en voorkomt dat je slaapzak vuil wordt. En als het echt te warm wordt ga je alleen in die lakenzak liggen.
Oef, dit is er een waar je altijd op moet letten, en soms gaat het toch weer fout. In grootste stijl mag ik overigens wel zeggen: ik zelf op een tandem met mijn zoontje van toen acht achterop. Erachter een bagagekar met iets van 40 kg. Het eerste erg steile gedeelte was het om de paar minuten stoppen om de velgen te laten afkoelen (ik had geen Arai sleeprem). Mijn dochter van elf wilde niet samen met mijn vrouw langzaam naar beneden, dus reed ze achter mijn zoon en mij met eveneens 50-55 km naar beneden. De eerste paar kilometer waren heel koud, ondanks warme handschoenen etc.
Wim
Een winterslaapzak lijkt me onzin. Een goede 3 seizoenen donzen mummy zak moet goed zijn. Voor die paar nachten dat die op het randje is (als dat al voorkomt), trek je zoveel kleren aan dat je het warm genoeg hebt.

Een drie seizoenen slaapmat zou ook genoeg zijn bij temperaturen tot 0 graden. Neem eventueel een nooddeken (zo'n metaalfolie) mee als extra onderlegger.

Goede reis!
m-gineering schreef: te warm is ook niet alles, daar drijf je in Italie uit ;)
Afbeelding

28 mei 2007, op weg naar Rome, in de heuvels van Toscane, temperatuur 8 graden.
Maar inderdaad, 2 dagen later was het met gemak 25 graden.
Je moet je zelf de vraag stellen, wil je 1 of wil je 2 slaapzakken hebben?

Wil je maar 1 slaapzak hebben, dan moet je rekenen op frisse nachten in het voorjaar waar je je met extra onderkleding tegen moet kleden voor als het vriest.

Kies je voor 2 slaapzakken, dan kan je een warmere zak nemen die altijd gerieflijk is in het voorjaar en waarmee je zelfs een wintertocht kan ondernemen.

Het is en blijft altijd een keuze.
Het probleem is hier de zo wisselende omstandigheden. Zelf heb ik daarvoor ondermeer een donzen bodywarmer. Dat is veel lichter en compacter dan een fleece, en als het zo uitkomt ook lekker te dragen in je slaapzak.
Wim
Ik ben er wel uit. Gezien de wisselende temperatuur (rond die tijd), neem ik toch maar de vierseizoens mee en laat de zomerzak thuis. Wel iets meer pakvolume en gewicht, maar een goede warme nachtrust is het me wel waard. Dank voor alle goede adviezen!
ps: ik bedoel de drieseizoens.
Ligt er ook een beetje aan hoeveel je max. wilt neertellen voor een slaapzak.

Ikzelf heb vandaag deze Nomad slaapzak gekocht (voor 60 euro in de winkel):
http://www.vrijbuiter.nl/actief/slapen/ ... lite-1913/

Voor een fietstocht van de zomer naar Zwitserland en terug.

Overigens. Bij deze winkel (Vrijbuiter, Roermond) was de service echt geweldig. De medewerkers van die winkel hebben mij super geholpen met de keuze van slaapmatjes, slaapzakken, tent etc. Echt top.

Hopenlijk heb je hier iets aan!

Bas
Als ik nu een zomerslaapzak van Nomad had gekocht, had ik toch voor de Cape Lite gegaan. Die is een stuk lichter.
Leo van Lierop schreef:Als ik nu een zomerslaapzak van Nomad had gekocht, had ik toch voor de Cape Lite gegaan. Die is een stuk lichter.
Ja dit is de Mummy variant ervan. Is echter 30 euro duurder.
Nomad heeft ook de tripple-S met een zomer kant en een winter kant.

http://www.outdoorexplorer.nl/products/ ... apzak.html