Additionally, paste this code immediately after the opening tag: chainglider + ervaring Courier van Stevens - Forum Wereldfietser

chainglider + ervaring Courier van Stevens

Ik sta op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen - de courier SL van Stevens of de Primera Lite - ook van Stevens. Voor woon-werk verkeer denk ik dat het de Courier zal worden vanwege de nexue premium naaf. De man van de fietsenwinkel wil er eventueel een chainglider rond bevestigen voor bescherming van mijn kleren als het regent. Ik wil een lichtlopende fiets met zo weinig mogelijk achtergrondgeluiden.
Spijtiggenoeg moet deze fiets nog besteld worden en kan ik hem niet uitproberen met chainglider.Her vergelijkbare frame van de primera kon ik wel uitproberen. Loopt zo'n beschermer rond de ketting nu echt zo soepel? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heeft er verder al iemand ervaring met de courier in het algemeen?
Het verbaast mij dat ik zo weinig klachten krijg over de Chainglider (wij verkopen namelijk veel VSF fietsen die vaak met zo'n ding zijn uitgerust).
Zolang je je ketting op spanning houdt valt het wel mee, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Tip: zet het geluid van je iPod lekker hard en negeer het gevoel in je voeten :wink: .
Ik fietste laatst achter iemand met zo'n ding en dacht echt dat er iets verschikkelijk aanliep. Het is niet mijn idee van de ideale kettingkast.
Wim
In de regen worden je kleren toch vuil van opspattend water?

Dan kun je beter zorgen voor een goed voorspatbord en zorgen dat je broek niet tegen de ketting komt (zo'n handige klem, of dubbelzijdig klittenband).

Zo'n chainglider lijkt me een onding.
helga schreef:Ik sta op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen - de courier SL van Stevens of de Primera Lite - ook van Stevens. Voor woon-werk verkeer denk ik dat het de Courier zal worden vanwege de nexue premium naaf. De man van de fietsenwinkel wil er eventueel een chainglider rond bevestigen voor bescherming van mijn kleren als het regent. Ik wil een lichtlopende fiets met zo weinig mogelijk achtergrondgeluiden.
Spijtiggenoeg moet deze fiets nog besteld worden en kan ik hem niet uitproberen met chainglider.Her vergelijkbare frame van de primera kon ik wel uitproberen. Loopt zo'n beschermer rond de ketting nu echt zo soepel? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heeft er verder al iemand ervaring met de courier in het algemeen?

Een chainglider werkt, is geen klankkast en is nauwelijks stuk te schoppen. Wel moet je ze af en toe weer bijtunen want als ze uit elkaar schuiven gaan ze veel meer herrie maken. Stil wordt het niet, de ketting blijft ritselen door de pijpen.
Mijn idee: voor vakantie zou ik hem thuis laten, voor korte ritjes is het best practisch
Hoi Helga.
de primera lite heeft standaard een kettingkast. heb zelf een primera en deze bevalt erg goed. De primera is meer geschikt als vakantiefiets dan de courier vanwege meer versnellingen en betere remmen. Heb je toch meer mogelijkheden dan alleen woon werk verkeer.
groeten
Michel
Kijk ook even bij "Entfaltung" op de site van Stevens. Daar zie je het bereik van de "versnellingen". Met de Primera kun je langer een heuvel op blijven fietsen en steilere hellingen bedwingen, dan met de Courier.

Alle getallen boven de 6 heb je weinig aan, maar tussen 1.5 en 2.5 wél...
Ik heb sinds een maand of 2,5 een Koga Signature met een Chainglider. Het maakt inderdaad wat geluid, maar dit weegt niet op tegen het "ongemak" van het rijden met een open systeem in slechte omstandigheden. Ik fiets het hele jaar door minimaal 40KM per dag en met mijn vorige Koga (Globe Traveller met derailleur) kon ik zeker in de natte maanden 1 en soms 2 keer per week mijn ketting en tandwielen schoonmaken en smeren. Mijn ervaring tot op heden is dat ik nu aanzienlijk minder tijd kwijt ben aan onderhoud. Verder hoor ik nu aan het geluid dat ik mijn ketting even moet bijspannen. Ik weet nog niet of ik hem in de zomer eraf haal, ik heb ook minder last van zand en andere troep in mijn ketting. Mocht je de chainglider toch niets vinden, kan je hem binnen 2 minuten van je fiets afhalen.....
Ik sluit me bij Mark P. aan.
Qua onderhoud scheelt het een bak werk... Ik fiets nu 2j met mijn Diamant met Rohloff en heb daar een chainglider op laten zetten.
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm
Mijn 1e chainglider maakte wat meer lawaai dan de 2e en haakte af en toe nog wel eens, dus ik was over die 1e minder tevreden. De 2e is probleemloos.
Naast dat het een bak tijd aan onderhoud scheelt, scheelt het ook financieel... ik heb alleen de ketting na 2 jaar moeten vervangen, voor de rest nog niks.
Met een open systeem of derailleur was dat vast heel veel meer geweest. Ik had alleen pech dat ik naar een 2e chainglider over moest, die 1e begon me te irriteren, desondanks zou ik niet zonder willen....
Ik heb de Courier nu dik een half jaar als woonwerk verkeerfiets en hij bevalt goed. Sportieve zit, versnellingen okay, laag gewicht en prima prijs. Geen chainglider genomen. Enige nadeel vind ik de remmen: het remt wat flubberig in vergelijking met de Magura's die ik gewend ben op mijn reisfiets.
Hey Willem, als je ook nog een toerfiets hebt met magura remmen - ik veronderstel dat het een fiets is van hogere kwaliteit - hoe ervaar je het verschil tussen de premium naafversnelling en een derailleur, of je andere fiets in het algemeen. (Als er een derailleur op je andere fiets zit natuurlijk)
Rijd je met evenveel plezier op je Courier?
Sorry het lijkt misschien een domme vraag maar ik ben gewoon van op een zware gazelle te rijden met een nexus 8.
helga schreef:Hey Willem, als je ook nog een toerfiets hebt met magura remmen - ik veronderstel dat het een fiets is van hogere kwaliteit - hoe ervaar je het verschil tussen de premium naafversnelling en een derailleur, of je andere fiets in het algemeen. (Als er een derailleur op je andere fiets zit natuurlijk)
Rijd je met evenveel plezier op je Courier?
Sorry het lijkt misschien een domme vraag maar ik ben gewoon van op een zware gazelle te rijden met een nexus 8.
De andere fiets is een kilo of 4 zwaarder (incl slot), heeft een stalen frame en er zitten dikkere banden op dan bij de Stevens. Dat maakt 'm iets comfortabeler. Verder zit er de Rohloff op. Maar met de 8V van de Stevens kun je prima uit de voeten hoor, zolang je maar niet kilometers lang steile hellingen op hoeft.

Ik wilde met alle pekel absoluut geen derailleurversnelling meer voor de woonwerkverkeer fiets, en ben na afgelopen winter in de juistheid van mijn keuze bevestigd.
Ik heb bij bike4travel een VSF t400 in bestelling ook met shimano 8 v naaf.
er zit standaard een chainglider op. Ik heb er alleen een ander beter crankstel en een B&M kop lamp 60 lux op laten zetten. Ik moet hier voor 90 euro bij betalen. Ik betaal dan 920 euro. Vind ik niet veel geld. Er zitten ook Magura remmen HS 11 op.

Ik heb er een tijdje op gereden en vond het frame comfortabel fietsen, soms nog beter dan andere bekendere merken. Het voordeel is verder dat er ook verstelbare padden opzitten, zo dat je de fiets later kunt op bouwen met een R naaf of weer met een derailleer
Mario
Ik fiets nu al een paar jaar met een chainglider en ben er heel tevreden over. Bij droog weer en veel stof blijft de ketting schoon. Ook bij nattigheid en modder blijft de ketting schoon. In het laatste geval maakt hij wel iets meer geluid.
Ik smeer de ketting zelden en toch blijft hij vet. In Finland hebben we veel over gravelwegen gefietst en daar was het helemaal een uitkomst.

Als hij wat meer lawaai maakt, moet je óf de ketting bijstellen óf de chainglider even aanpassen. En wat al eerder genoemd is, hij is er in 5 minuten af of op gezet.

Mijn advies zou zijn: gewoon doen. Bevalt het niet, dan haal je hem eraf.
Ook hier een tevreden gebruiker. Ik rij een VSF T900. Gekocht bij Erik ;-)
Eeventueel geluid is voor mij een non-issue. Ik heb meer last van auto's!
Maar ook in de stilte hoor ik alleen mijn banden.
Alleen op je naaf letten. Zorg dat ie niet op de behuizing rust want dat geeft schade en dat is zonde. Die van mij heb ik voor de zekerheid aangepast.
Betreffende de CHAINGLIDER; Ik heb een GUDEREIT met Rohloff naaf en een Chainglider. Mijn ervaring met de Chainglider is prima. De Chainglider is bij het fietsen geheel stil en beschermt de ketting en tandwielen goed. Wanneer aan de fiets gewerkt moet worden voor onderhoud of een bandenwissel, dan is de Chainglider eenvoudig te verwijderen en weer te plaatsen. Handig is om de Chainglider beschrijving te lezen op de website van HEBIE.
Van het weekend met iemand gefietst met een chainglider, en hij gaf aan dat het in regen wel een enorm geluid maakt. Geen idee of dat aan een verkeerde montage ligt, of dat dat gebruikelijk is.
Wel is het natuurlijk zo dat het juist bedoelt is om regen (en zand) te weren. Dus juist in die omstandigheden zou ik een goede werking van zo'n kettingkast wensen.
Mijn vriendin rijdt ook met een Chainglider. Zij is er heel tevreden over. Mij is nooit opgevallen dat de Chainglider meer lawaai maakt in de regen. Alleen wanneer de kettingspanning niet optimaal is laat de Chainlglider zich horen. Wat mij betreft is de Chainglider stiller dan bijvoorbeeld de kettingkast van Idworx. Daarin bleef bij mij de ketting klapperen en malen. (Ook na opnieuw spannen van de ketting.) Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de kettingkast te verwijderen.
Ik heb ook zo 'n Idworx kettingkast, wel het nieuwe model, en die werkt toch geluidloos? Het zal zijn zoals met die chainglider, het hangt er van af hoe ze gemonteerd zijn. :)
Hoi,

ik ben bezig een fiets uit te zoeken. Ik heb al een beetje rondgekeken en wil graag een fiets met N8-Premium/Alfine zoals bijvoorbeeld de Stevens Courier SL 2010 of de Cube Hooper 2010 (De Cube Hyde en Stevens City Flyer staan overigens ook nog op de shortlist).

Ik heb een vraagje over het monteren van een chainglider op deze modellen. Begrijp ik goed dat het voortandwiel van beide modellen (45T) niet compatible is met een chainglider en dan eveneens de kettingbeschermer voor het voortandwiel niet compatible is met een chainglider? Is de oplossing hier om het tandwiel te vervangen door een model met bijvoorbeeld 44 tanden en de kettingbeschermer eraf te laten?

Wat betreft de chainglider rond het achtertandwiel heb ik ook nog een vraagje. De Cube Hooper (zie link hierboven) heeft volgens mij ook iets van een kettingbeschermer om de tandwielen. Is dit compatible met een chainglider of moet deze ook verwijderd worden?

Met vriendelijke groet,
Sam