Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben brede banden een grotere kans op lekraken??? - Forum Wereldfietser

Hebben brede banden een grotere kans op lekraken???

Sinds kort heb ik brede 50 mm banden onder mijn fiets.

Nu vraag ik me af of je met bredere banden meer kans op een lekke band hebt? Immers breed betekent meer loopvlak, dus meer kans om glas, punaises, spijkers etc. tegen te komen.

Hebben brede banden een grotere kans op lekraken???
Ja, en nee. :D
Robertjan schreef:Ja, en nee. :D
Robertjan, dat is vast een heel helder antwoord, maar wat mij betreft moet je het toch toelichten.
De kans dat je iets tegenkomt is natuurlijk groter, maar omdat de druk normaal gesproken veel kleiner is is de kans dat het stukje glas of wat dan ook echt doordringt zeker kleiner. Over het algemeen vind ik eigenlijk dat veel mensen zich wat al te druk maken om een lekke band. Als je goede banden gebruikt komt het echt heel zelden voor, en als het gebeurt is het ook zo weer verholpen.
Wim
Smallere banden hebben ook vaak veel minder bescherming tegen lekrijden. In bredere banden zijn die voorzieningen vaak wel aangebracht.

De kans dat je iets tegen komt, is niet groter. Dus als je nu al amper lekmakende objecten tegen kwam, zal dat nu niet anders zijn. Als je gewoon vooruit kijkt, zul je er ook net zo makkelijk omheen fietsen.

Mocht je dan tóch te laat door hebben dat je een lekke band kunt krijgen, dan is je band inderdaad misschien wel 2x zo breed. Maar... dan wél waarschijnlijk met anti-leklaag. En die vermindert dan weer de kans op een lek.

Dus ja, én nee. :D
Ik sluit me aan bij de voorgaande opmerkingen. Met goede banden wordt in normale omstandigheden (en als je geen brute pech hebt) een lekke band een zeldzaamheid.

Bovendien is het mij met dikke banden al diverse keren overkomen dat ik geleidelijk leeglopende banden had, waardoor ik vaak nog een stuk kon doorfietsen en soms met enkele keren pompen onderweg nog thuis geraakte. Met smalle racebandjes betekende een lekke band ook echt een lege band waar geen meter meer op te fietsen valt.
Wim schreef:Over het algemeen vind ik eigenlijk dat veel mensen zich wat al te druk maken om een lekke band. Als je goede banden gebruikt komt het echt heel zelden voor, en als het gebeurt is het ook zo weer verholpen.
Wim
De spijker op zijn kop! Ik rijd nu al 5000 km op Marathon Racers (Filipijnen, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland) met één lekke band en dat was na 10 km op de Filipijnen doordat er een vlijmscherp stukje ijzerdraad in de band kwam, op een weg die bezaaid lag met glas, metaal en andere troep. Ik moet toegeven dat ik toen wel even schrok. Maar sindsdien dus 4990 km niet meer lekgereden met een band die niet bepaald bekendstaat om zijn lekbestendigheid.
En ik rij al weer een paar duizend km zonder lekke banden op Panaracer Pasela's. Die zijn in principe nog weer kwetsbaarder.
Wim
Ik zal morgen eens kijken wat m'n 35mm Kojaks doen aan kilometrage (ik schat 3.500km, lekvrij).
Ik heb zo 'n kleine 7000 km gereden met van die 30 mm (+/-) smalle banden. 7 tot 8 keer lekgereden. Nu ongeveer 6500 km met 50 mm banden en nog geen enkele lek gehad. :D
Wat is een lekke band ook al weer? :D
Op asfalt is lekrijden nauwelijks een issue, maar onverhard des te meer. Met Marathon XR of gewone Marathon heb ik nooit lekke banden, trouwens ook niet onverhard. Met specifieke mtb-banden, van welk merk dan ook haal ik zeker een paar keer lek op 1000 km. Vooral in gebieden met doorns is het 100% prijs.
Maar nu heb ik Joe's No Flat.
Hans van Lent schreef: Hebben brede banden een grotere kans op lekraken???
Algemene conclusie is dus: nee, bredere banden hebben een KLEINERE kans op lek rijden?

Dat is wel mijn indruk als ik mijn 23 mm/8,5 bar racebandjes (Conti GP4000s) naast mijn 50 mm/3-3,5 bar Marthon Supremes zet.
Een lekke band, wat was dat ook al weer.....was ook mijn eerste gedachte totdat mijn geheugen zich herstelde en een onplezierige herinnering - vervelende zaken vergeet je graag en gemakkelijk! - aan 3 lekke banden, in één rit in het Teutoburgerwoud, weer gestalte kreeg. En, nota bene in een Marathon supreme plusband. Wat was het geval: een spijkertje was in de zijkant, net naast het antilekgedeelte, in de band gedrongen. Verwijderd, gelapt en verder fietsen. 2 kilometer verderop weer lek, waarschijnlijke oorzaak solutie niet droog. Weer geplakt en 5 km later weer leeg. Toen goed geplakt en geen lek weer gehad(thans woon-werkfiets 2000km op geplakte binnenband).
Wat ik echter kwijt wil is dat het lekrisico erg afhankelijk is in wat voor gebied en op wat voor wegen dat je rijd. Dat is in mijn omgeving veel in bos met naald- en kastanjebomen. En laten die bomen respectievelijk veel 'uitharen'(naalden) en vruchten(tamme kastanjes met stekels) afwerpen. Wat je ook wenst, die naalden hopen zich soms op in het reliëf van de Marathon supreme plus en gaan net als de stekels van het huidje van de kastanje dwars door de buitenband en veroorzaken gauwer lekke banden. Nou hoor ik de grappenmakers al denken: ga verhuizen naar de open vlakte zonder bomen. Dat nooit. Uren in het bos fietsen is m'n passie en gelukkig kan ik dat vanaf mijn domicilie.
Resumerend: ik denk dat mensen de onplezierige herinnering aan een lekke band graag en gemakkelijk vergeten en alleen nog denken aan de lange tijd en het gigantische aantal km die zonder panne zijn verreden. En dat is maar goed ook! 8)
Robertjan schreef:De kans dat je iets tegen komt, is niet groter. Dus als je nu al amper lekmakende objecten tegen kwam, zal dat nu niet anders zijn. Als je gewoon vooruit kijkt, zul je er ook net zo makkelijk omheen fietsen.
Omgekeerd werkt het natuurlijk ook: als je voorheen al veel lekmakende objecten tegen kwam, zal dat met bredere banden niet anders zijn... :D