Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1e keer - Forum Wereldfietser

1e keer

Hallo allemaal,

Nieuw op het forum en meteen met veel vragen. Ben Patrick, 37 jaar en ben van plan om volgend jaar naar Santiago te fietsen. Sport zelf veel, fiets veel op de racefiets en doe regelmatig langere tochten, Marmotte, Ronde van Vlaanderen etc. Echter loop ik nu al een tijd met het idee om eens een flinke reis met de fiets te gaan maken. Een goede voorbereiding is het halve werk, vandaar dat ik al een tijd aan het rondkijken ben. Nu mijn vragen: Waar kan ik terecht voor een goed en gedegen advies met betrekking tot de keuze van een goede fiets. Een lokale fietsen maker kan hier denk ik toch niet al te goed op inspelen. Heb zelf stiekem al een oogje op de batavus venturo, maar zie deze nergens terug in verhalen of test verslagen (Is nog redelijk nieuw 2010 model). Zijn er winkels waar je absoluut een keer geweest moet zijn, om je te laten voorlichten, advies inwinnen etc. Bedankt voor jullie reacties.
De volgende fietsenzaken zijn gespecialiseerd in vakantiefietsen:

Re-cycle in Wageningen: http://www.re-cycle.nl
Snel in Utrecht: http://www.sneltweewielers.nl
De Vakantiefietser in Amsterdam: http://www.vakantiefietser.nl
Vittorio in Heerhugowaard: http://www.vittorio.nl
Bike4travel op de grens van Capelle aan den IJssel en Rotterdam: http://www.bike4travel.nl
Bikefeeling in Oudenbosch (bij Roosendaal) http://www.bikefeeling.nl
De reden dat je hier niets vindt over de Batavus venturo is dat de fabrikant hier keuzes maakt die de meeste fietsreizigers niet zien. Een kort visie van mij (er zijn duizenden visies ;-))

Frame: zou goed kunnen zijn, maar waarom zo afwijken van de standaard vorm? Allerlei randapparatuur gaat moeilijker te monteren zijn. De kabels lijken ook door het frame te lopen wat gewoon miserie is als je ze moet vervangen. Aluminum frames staan bekend als stijf en hard tov staal dat wat soepeler is, voor reizen in Europa ligt de keuze volledig bij de fietser.

Wielen: Spaak patroon ziet er mij eerder fancy uit dan sterk.

Uitgaande van deze prijsklasse raad ik je aan volgende fietsen eens te bekijken:
-Giant Expedition
-VSF Fahrradmanufaktur T400 of T700
-Stevens Randonneur

Succes!
EnriceV schreef:De reden dat je hier niets vindt over de Batavus venturo is dat de fabrikant hier keuzes maakt die de meeste fietsreizigers niet zien. Een kort visie van mij (er zijn duizenden visies ;-))

Frame: zou goed kunnen zijn, maar waarom zo afwijken van de standaard vorm? Allerlei randapparatuur gaat moeilijker te monteren zijn. De kabels lijken ook door het frame te lopen wat gewoon miserie is als je ze moet vervangen. Aluminum frames staan bekend als stijf en hard tov staal dat wat soepeler is, voor reizen in Europa ligt de keuze volledig bij de fietser.

Wielen: Spaak patroon ziet er mij eerder fancy uit dan sterk.

Uitgaande van deze prijsklasse raad ik je aan volgende fietsen eens te bekijken:
-Giant Expedition
-VSF Fahrradmanufaktur T400 of T700
-Stevens Randonneur

Succes!
Dank voor je snelle reactie, super.
Als ik het goed begrijp kan ik dus beter mijn budget iets opschroeven voor een goede fiets. Vandaar ook de vraag waar je goede voorlichting krijgt met betrekking tot een fietskeuze. Het binnen europa snap ik maar dank dat als ik de smaak eenmaal te pakken heb, meer volgt en dan heeft opnieuwe uitkijken naar een andere fiets weinig nut.
patmaessen schreef:Als ik het goed begrijp kan ik dus beter mijn budget iets opschroeven voor een goede fiets.
Dat ligt nogal aan je budget.
Als je budget comfortabel is en je woont wat noordelijker kun je ook terecht mij http://www.m-gineering.nl. Daar krijg je geen fiets met veel tierelantijnen, en ook niet goedkoop, maar ben je wel meteen helemaal klaar voor buiten europa.
Als je (zoals ik :wink: ) al 350 km dichterbij Santiago woont, geen rare lichaamsmaten en eisen hebt en niet zoveel budget hebt hoef je je huidige budget heus niet op te schroeven als je het bij een eenvoudige fiets houdt.
Zelf heb ik een prachtige maatfiets van Avaghon, maar ik zie ook wel in dat een minder kostbare fiets ook minder kopzorgen betekent als het ding eens in het vliegtuig moet, ergens anders wordt weggestouwd of omvalt. Als ik eens op de fahradmanufaktur van mijn vriendin zit vindt ik dat ding heerlijk rijden, terwijl het maar een fractie kostte van wat mijn fiets kostte.
Wat nog wel belangrijk kan zijn is het totaalgewicht wat je verwacht. Als rijder + bagage + fiets onder zo'n 100 kilo blijft hoef je je bijvoorbeeld een stuk minder zorgen te maken over sterkte en dergelijke dingen.
Waar woon je ongeveer? Heb je rare lichaamsmaten of bijzondere eisen?
Groet,
Leon
Je kunt de eerste vakanties ook prima doen met een 2e hands fiets. Daardoor kun je proberen wat je nu het leukste vindt aan het fietsreizen. En je kunt hiermee voorkeuren ontwikkelen voor onderdelen.

Als je over een paar jaar ongeveer een idee hebt voor je ideale fiets, dan kun je alsnog een nieuwe aanschaffen.

Zelf heb ik 2 fietsen: de één voor het snellere, lichtere werk; de ander voor het zwaardere, onverharde werk.
Ik ben geen ervaren vakantiefietser, maar heb voor weinig geld een tweedehands Koga Miyata Wordltraveller gekocht. Dit heb ik gedaan omdat ik wilde kijken of het wel wat voor mij was dat vakantiefietsen.

De fiets heb ik nu twee en een half jaar. Door het gebruik in die tijd, wordt mij steeds duidelijker aan welke eisen een eventuele nieuwe fiets voor mij zouden moeten voldoen. Zo gebruik ik mijn fiets veel voor woon-werkverkeer en fietstochten op asfalt binnen Europa. Dat resulteert dan in een bepaald type fiets.

In de loop van de tijd heb ik nu zo veel verspijkerd aan mijn fiets dat ik hem het liefste op zou rijden.
Dubbel gepost, dus eentje verwijderd.
In de wiki staat een stuk van mij over de eerste fietsvakantie: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf Ik hoop dat je er wat aan hebt. Het is bedoeld voor mensen zoals jij.
Veel plezier,
Wim
reichbus schreef:Ik ben geen ervaren vakantiefietser, maar heb voor weinig geld een tweedehands Koga Miyata Wordltraveller gekocht. Dit heb ik gedaan omdat ik wilde kijken of het wel wat voor mij was dat vakantiefietsen.

De fiets heb ik nu twee en een half jaar. Door het gebruik in die tijd, wordt mij steeds duidelijker aan welke eisen een eventuele nieuwe fiets voor mij zouden moeten voldoen. Zo gebruik ik mijn fiets veel voor woon-werkverkeer en fietstochten op asfalt binnen Europa. Dat resulteert dan in een bepaald type fiets.

In de loop van de tijd heb ik nu zo veel verspijkerd aan mijn fiets dat ik hem het liefste op zou rijden.
Ik vind dat Guus je hier een waardevol advies geeft. Wanneer je je verder gaat verdiepen in reisfietsen kom je er vast snel achter dat de sky the limit is. Zelf heb ik met veel plezier twee jaar fietsreizen gemaakt op een opgetuigde MTB (spatbordjes, bagagedragers enzo), alvorens me te buiten te zijn gegaan aan een dure reisfiets. En hoewel ik van de fiets die ik nu heb geniet waren m'n vakanties met die oude fiets er niet minder leuk om.

Al kan jezelf kietelen met een nieuwe fiets natuurlijk altijd leuk zijn!
Ik sluit me bij bovenstaande aan. Zo'n zeven jaar geleden een 2e hands Giant gekocht. Wist na m'n eerste echte fietsvakantie op Cuba dat ik meer wilde. Nog getwijfeld, de Giant was toch een beetje een suffe fiets. Maar intussen het ding toch aardig opgepimpt, mooi recht stuurtje, alle overbodige dingen eraf gesloopt, onderdelen vervangen. En inderdaad, na heel wat meer fietsreisjes wil ik nu niets anders meer dan m'n ouwe trouwe Giant. Fietsvriend heeft 't zelfde met z'n opgepimpte mountainbike. Niks mis mee, als 't allemaal maar een beetje stevig is. Hoeft geen duizenden euros te kosten dus.
bert sitters schreef:De volgende fietsenzaken zijn gespecialiseerd in vakantiefietsen:

Re-cycle in Wageningen: http://www.re-cycle.nl
Snel in Utrecht: http://www.sneltweewielers.nl
De Vakantiefietser in Amsterdam: http://www.vakantiefietser.nl
Vittorio in Heerhugowaard: http://www.vittorio.nl
Bike4travel op de grens van Capelle aan den IJssel en Rotterdam: http://www.bike4travel.nl
Bikefeeling in Oudenbosch (bij Roosendaal) http://www.bikefeeling.nl
Allemaal zo ver weg voor mij! :(

Kent iemand misschien van dit type winkels in de buurt van (Belgisch) Limburg?
Bas1988 schreef:Kent iemand misschien van dit type winkels in de buurt van (Belgisch) Limburg?
Ik helaas niet. Ik heb een van mijn fietsen bij Snel gehaald, eentje bij Recycle en de Fahrradmanufaktur van mijn vriendin bij www.velo.de in Aken, wat ook een zaak is die in het lijstje past. Daar hebben ze bovendien een grote voorraad waardoor je kans het dat je je fets van keuze meteen mee kunt krijgen.
Leon
Vlerick is de Belgische (maatfietsen) specialist: http://www.vlerickfietsen.be/
Wim
Wim schreef:Vlerick is de Belgische (maatfietsen) specialist: http://www.vlerickfietsen.be/
Wim
Ik snap dat België vanuit Groningen heel klein lijkt, maar Patrick is waarschijnlijk eerder in Amsterdam dan in De Pinte. :wink:
Snel heeft overigens wel een dealer in Paal, bij Beringen (B): http://www.vrmfietsen.be/Contact.html.
Is dat nog Limburg of is het al in de provincie Antwerpen?
Leon
Maar Snel is weer relatief wat duurder dan bijv. Avaghon. Geen idee waar Leveroy ligt, maar Leveroy-Wageningen zal vast niet zo ver zijn als Bergen op Zoom-Heerhugowaard... :roll:
Voor mijn eerste serieuze fietsreis in 1994 kocht ik een Giant Expedition. Nieuw 2000 gulden. Hoewel hij nog steeds rijklaar is gebruik ik hem nauwelijks meer. Fietsreizen gaan nu op de mtb, met achterrekje of met BOB-aanhanger.
Ik ben eigenlijk steeds goedkoper gaan fietsen. De mtb met achterrekje is een Santos SCC02 met Magura voorvering, tweedehands gekocht voor €250. Met de BOB gebruik ik meestal een Cannondale F500 uit 2003 (met uitschakelbare voorvering). Het voordeel van een mtb is dat je gemakkelijker uitwijkt naar onverharde wegen.
Een ander belangrijk verschil met de Giant Expedition (en veel andere reisfietsen) is dat er op mijn mtb's niets overbodigs zit, zoals slot, spatborden, verlichting en standaard. Daardoor is het gewicht onder de 12 kg.

Batavus vermeldt geen gewicht voor die Venturo. Je zou wel eens kunnen schrikken...
Beste Bas http://www.fahrradmanufaktur.de ga naar "Ha:ndler" type in Leveroy... en je zult zo'n 4 dealers op 40 tot 50 km vinden...in Deutschland.

Deze zullen mogelijk ook andere wereldfietsen of vergelijkbare fiesten in het assortiment hebben...

Ik fiets zelf op een VSF t-400... die is er al vanaf zo'n € 599,- (Deore uitvoering)...

Succes, Willem
patmaessen schreef:Heb zelf stiekem al een oogje op de batavus venturo, maar zie deze nergens terug in verhalen of test verslagen (Is nog redelijk nieuw 2010 model).
BIKE & Trekking heeft de Batavus Venturo getest en ik heb er een stukje over online gezet: http://www.sintchristophorus.nl/bike-tr ... s-venturo/

Ook heb ik een artikeltje met aankooptips en basiskennis geschreven waar de beginnende vakantiefietser wat aan kan hebben: http://www.sintchristophorus.nl/aankoop ... kingfiets/
Maarten W schreef:
reichbus schreef:Ik ben geen ervaren vakantiefietser, maar heb voor weinig geld een tweedehands Koga Miyata Wordltraveller gekocht. Dit heb ik gedaan omdat ik wilde kijken of het wel wat voor mij was dat vakantiefietsen.

De fiets heb ik nu twee en een half jaar. Door het gebruik in die tijd, wordt mij steeds duidelijker aan welke eisen een eventuele nieuwe fiets voor mij zouden moeten voldoen. Zo gebruik ik mijn fiets veel voor woon-werkverkeer en fietstochten op asfalt binnen Europa. Dat resulteert dan in een bepaald type fiets.

In de loop van de tijd heb ik nu zo veel verspijkerd aan mijn fiets dat ik hem het liefste op zou rijden.
Ik vind dat Guus je hier een waardevol advies geeft. Wanneer je je verder gaat verdiepen in reisfietsen kom je er vast snel achter dat de sky the limit is. Zelf heb ik met veel plezier twee jaar fietsreizen gemaakt op een opgetuigde MTB (spatbordjes, bagagedragers enzo), alvorens me te buiten te zijn gegaan aan een dure reisfiets. En hoewel ik van de fiets die ik nu heb geniet waren m'n vakanties met die oude fiets er niet minder leuk om.

Al kan jezelf kietelen met een nieuwe fiets natuurlijk altijd leuk zijn!
Heel herkenbaar. Zelf ben ik ooit begonnen op een klassieke, slank stalen Jan Janssen racefiets, welke ik volgehangen heb met dragers en tassen. Het was een heel avontuur op die 23mm bandjes. ;)
Hierdoor heb ik letterlijk met vallen en opstaan geleerd wat ik nodig heb. Daarna heb ik een wat robuustere Gazelle racefiets een beetje beter verbouwd en dat ging alweer een stukje beter. Toen een ATB... later een tandem... enz, enz.

Als je een beperkt budget hebt, dan zijn een goede gebruikte Koga, Giant Expedition, Sparta Marathon, Multicycle en nog veel meer het overwegen waard.