Additionally, paste this code immediately after the opening tag: route versus track op gps - Forum Wereldfietser

route versus track op gps

Wanneer je met een Garmin Oregon 300 een route volgt ontwaakt hij automatisch uit battery-save mode bij een kruising, splitsing etc. Wanneer je met dezelfde gps een track volgt gebeurt er helemaal niets. Dat lijkt me niet helemaal onlogisch want een track is niet veel meer dan een stel lijnen op een plattegrond.

Is er misschien toch een manier om de gps "kruispunt-aware" te maken bij tracks? Bijvoorbeeld met één van de converteerinstellingen van WInGDB3? er zijn daar zoveel opties die ik grotendeels slechts half begrijp dat uitzoeken d.m.v. trial & error héél lang gaat duren.

Zou heel erg geholpen zijn met advies, bij voorbaat dank.

Groet, Frank Bueters
Frank,

Dat is een probleem waar ik met mijn Oregon 450 ook tegenaan ben gelopen. Met de GPSmap 60 kon je nog de tracback functie gebruiken maar de Oregon doet hier niet aan voor gedownloade tracks. Er is dus volgens mij (nog) geen oplossing voor. Dit zou softwarematig wel mogelijk moeten zijn dus we kunnen slechts hopen op een firmware update.

Mijn work around: Ik maak zelf een route in Mapsource met de track als leidraad. Voor een route van zo'n 100 km kom je dan nooit boven de 50 viapunten als je ze een beetje tactisch plaatst. Als je bijvoorbeeld de onroute fietskaart gebruikt gaat het vaak nog simpeler. Laatst heb ik 80 km gefietst met maar 7 viapunten. Dat is dus hooguit 5 minuutjes werk van tevoren. De track laat ik ook weergeven op de kaart omdat in sommige situaties het handig kan zijn om te zien hoe de uploader van de track het bedoeld heeft (welke kant van straat bijvoorbeeld).

Het is ietsje extra werk, maar voor mij is het dat waard, want navigeren met pijltjes/piepjes is veel fijner! Bovendien bespaart het ook batterijen omdat het scherm alleen aangaat als het nodig is zoals je zelf al aangaf.
frank bueters schreef:Wanneer je met een Garmin Oregon 300 een route volgt ontwaakt hij automatisch uit battery-save mode bij een kruising, splitsing etc. Wanneer je met dezelfde gps een track volgt gebeurt er helemaal niets. Dat lijkt me niet helemaal onlogisch want een track is niet veel meer dan een stel lijnen op een plattegrond.
Handig, die batterij-save mode heeft mijn Colorado niet. Maar wat ie weer wel heeft is een automatische conversie van track naar route.

Een track is bestandje met punten (coördinaten) en nog wat info zoals datum en tijd, geen lijnen. De GPS trekt een lijn tussen de punten onderling en laat die lijn zien op het scherm.
Bijvoorbeeld met één van de converteerinstellingen van WInGDB3? er zijn daar zoveel opties die ik grotendeels slechts half begrijp dat uitzoeken d.m.v. trial & error héél lang gaat duren.
Met WinGDB3 kun je inderdaad van een track een route maken. Optie 9, converteer tracks naar routes met waypoints. Uiteraard filteren om niet boven het maximum van 50 uit te komen. In Mapsource de route laten berekenen en evt. hier en daar wat aanpassen door waypoints te wissen of nieuwe erin te zetten op een goede plek, waardoor de route de juiste kant op gaat. Ik geeft toe zo klinkt het makkelijker dan het is, maar na wat oefening moet het wel lukken. :wink:

Frank
Trinakria en Frank, dank voor jullie tips. Ik begrijp dat er hoe dan ook weer een route van de track moet worden gemaakt. Ik ga het eerst maar eens met een dagtochtje proberen voordat ik aan de gehele Hanzeroute begin. Heb nog tot 9 mei om te experimenteren.
Groet, Frank
frank bueters schreef:Ik begrijp dat er hoe dan ook weer een route van de track moet worden gemaakt.
Dat is wel mijn eerste advies mits het kaartmateriaal voldoende wegen kent die je met de route wilt volgen. Anders heeft een track weer de voorkeur, maar die geeft (blijkbaar) op de Oregon geen navigatieaanwijzigingen.

In dat geval bestaat er nog een alternatief: een 'directe route'.

Binnen MapSource kies je dan voor: Routebepaling = 'Directe routes gebruiken'.
WinGDB3 maakt altijd directe routes (WinGBD3 kent immers geen kaartinformatie), die route moet je dan binnen MapSource niet herberekenen (want dan gaat MapSource weer proberen om de wegen te volgen) en op de GPS moet je bij het navigeren kiezen voor 'niet via wegen' (want anders gaat de GPS weer proberen om er een route van te maken).
Het resultaat is een 'Track' (volgt rechte lijnen) die als Route wordt genavigeerd. Bovendien kan een directe route meer punten bevatten (voor mijn Etrex geldt: 50 punten maximaal voor een route, maximaal 250 punten voor een directe route).

Nog een algemeen advies als je een (echte) Route volgt: navigeer de Route én toon tegelijkertijd de oorspronkelijke Track óók op de kaart. Zodra je afwijkt van de oorspronkelijke Route gaat de GPS een alternatief berekenen, maar de Track blijft altijd zichtbaar én ongewijzigd. Dit geeft je de mogelijkheid om weer terug te keren naar het oorspronkelijk plan (zo je dat zou willen).
Welke kaart gebruik je voor Duitsland? In principe is de kwaliteit van de route afhankelijk van de gebruikte kaart. Als je namelijk de route in je GPS activeert, dan gaat de GPS de route herberekenen aan de hand van de kaart die in zijn geheugen staat. Ik neem aan dat Michaël Wannet sommige delen van zijn route via (bos)paden laat lopen, als die niet op bijv. de CityNavigator kaart staan, dan gaat de GPS een alternatieve route via een andere weg berekenen. Wat dat betreft weet je bij een track tenminste zeker dat je de juiste route volgt.

Ik ben mbv. tracks van Praag naar NL gefietst en dat ging prima. Geen navigatie aanwijzigingen, maar met opletten kom je een heel eind. Als je fout zit merk je het snel genoeg.
Precies, zo doe ik het ook.

Ik heb de Groene weg naar de Middellandse Zee + Katharen Basken route inmiddels omgezet van track naar route met behulp van de City Navigator 2010. Toen ik er handig in werd kostte me dat in totaal 3 uur. Enkele keren werd een fietspad gevolgd die dus niet op de city navigator stond. In dat geval moet dus even de track gevolgd worden als je je aan de originele route wilt houden. Ik plaats op die plaatsen waypoints ("Let op, track volgen"). Ik overweeg er POI's van te maken zodat ze wat meer opvallen. Bij het uitzetten van deze route kreeg ik zo'n 100 tot 200 km track in één route (50 viapunten)
De kaart is de OSM Radkarte. Een deel van Michaël Wannet's tracks gaat inderdaad over niet ingetekende wegen, maar ik denk dat het met het gidsje ernaast wel moet lukken (tot voorkort hadden we slechts gidsjes en dat ging ook). Door omstandigheden, mijn vrouw heeft m.s., kunnen we niet meer anders dan op de zit/lig tandem fietsen. Is een beetje een vreemde fiets, de GPS zit op een moeilijk bereikbare plaats. Vandaar dat het automatisch aan/uitschakelen wel erg handig is. De oplossing van Ankeric klinkt veelbelovend, dat ga ik morgen eens proberen.
Dank voor jullie hulp. Waar zouden we zijn zonder de... wereldfietser :)
Frank
Nog een tip voor die wij - bijna altijd - gebruiken bij het volgen van een route/track/routebeschrijving uit een gids.

Plaats Waypoints bij 'belangrijke' punten én voeg aan het Waypoint een Gevarenzone/Nabijheid toe. Er wordt dan een cirkel (straal kun je instellen) om dat punt heen getrokken en zodra je binnen de cirkel komt krijg je een pop-up + waarschuwingssignaal.
Deze truc kun je ook bij POI's uithalen (zoals trinakria voorstelt). Alleen moet je dan je POI's wel in categorieën indelen zodat niet elke POI gaat piepen.

Dergelijke punten zijn onderweg dus niet meer te missen.

Denk hierbij aan:
- Toeristische informatie;
- Onduidelijkheid in de routebeschrijving;
- Afslag (die je makkelijk voorbij zou kunnen rijden);
- Hier ergens rechtsaf terwijl dit pad niet op mijn kaart staat;
- Begin van een alternatieve route;
- De beruchte y-splitsing: twee wegen, beiden gaan rechtdoor, de een gaat bergopwaarts, de andere gaat naar beneden. De track wijst óók rechtdoor...

Nog een vraag: ik heb weinig verstand van zit-lig-tandems en nog minder van ms, maar voor ons is de taak verdeling op de tandem zo dat ik de routes op de PC voorbereid en dat Anke onderweg de GPS gebruikt. De waarde van een GPS tijdens het fietsen verdubbelt op het moment dat er af en toe een full-time navigator aanwezig is. Routes wijzigen, alternatieven bedenken, even van de route afwijken naar een zwemplek of restaurantje, informatie over de resterende stijging naar de top, kijken welke wegen overhard zijn en na een paar dagen regen beter vermeden kunnen worden, plannen van de volgende rustpauze op het allermooiste plekje... Allemaal dingen die mij niet lukken als ik ook nog moet sturen.
ankeric schreef:In dat geval bestaat er nog een alternatief: een 'directe route'.
Ergens gaats iets mis. Ik heb een track, die converteer ik in WinGDB3 rel. 3.5 naar Route (optie 23, "convert tracks to routes with invisble points"). Dan upload ik de route naar de Oregon 300. Die begint, vermoedelijk omdat hij een route ziet en niet een track, onmiddelijk met herberekenen van de route. Da's niet de bedoeling. Wat doe ik mis?
Frank
PS "Plaats op de weg" staat uit, de kaarten staan al op de GPS en de route/track informatie upload ik direct naar de SD kaart, zonder tussenkomst van mapsource.
Niet gehinderd door enige kennis van de Oregon:

'Plaats op de weg' is iets anders: als je positie volgens de kaart naast de weg ligt, corrigeert de GPS dat naar een positie die wel op de weg ligt.

Wat je moet zoeken:
Navigatie instellingen, de vraag 'volg wegen' of 'niet via wegen' altijd stellen (ws. kun je ook kiezen voor altijd 'volg wegen' als standaard antwoord, dan krijg je die vraag niet).
Als je begint met navigeren moet de GPS dan vragen: 'volg wegen' of 'niet via wegen' (of een vergelijkbare tekst) en dan kies je voor 'niet via wegen'.

Ik heb nog even gezocht op het GPS forum van Waypoint.

Daar wordt jouw vraag ook behandeld:
Welke keuze aangeraden route converteren naar track

++Lex++ schrijft hier:
Om mogelijke verwarring te voorkomen: met "herberekening via de weg uitzetten" wordt bedoeld dat je de routering instelt op "niet via wegen", of daar per keer voor kiest.
Je kunt ook de "van route herberekening" uit zetten. Dat wordt hier echter niet bedoeld.
ankeric schreef:Wat je moet zoeken: Navigatie instellingen, de vraag 'volg wegen' of 'niet via wegen' altijd stellen (ws. kun je ook kiezen voor altijd 'volg wegen' als standaard antwoord, dan krijg je die vraag niet).
Als je begint met navigeren moet de GPS dan vragen: 'volg wegen' of 'niet via wegen' (of een vergelijkbare tekst) en dan kies je voor 'niet via wegen'.
je bent onmisbaar :) Heb het gevonden, "begeleidingsmethode" noemt de Oregon het. Nu nog eens proberen. Heb nog wel meer vragen achter de hand, zal eerst eens zoeken bij Waypoint.
Frank
Ik denk dat ik eruit ben. Directe Routes lijken de oplossing. Met de hand de hele route natekenen had misschien ook gekund, maar veel werk. Om mede Oregon 300 bezitters terwille te zijn een stappenplan bij het omzetten van tracks naar directe routes:

- Kies een track met maximaal 500 punten, of deel een track op in delen van max 500 punten
- Start WinGDB3 rel. 3.5
- Laadt de track(s)
- Kies optie 22 (converteer tracks naar routes met zichtbare via punten)
- Converteer en sla op als *.GDB
- Open Mapsource
- Kies Bewerken/Voorkeuren/Routebepaling/Directe Route
- Open het geconverteerde *.GDB bestand
- Start de Oregon 300
- Ga naar Stel in/Routering/Begeleidingsmethode en kies "Niet via de weg"
- En voor de zekerheid: Stel in/Plaats op de weg "Nee" (wellicht onnodig)
- Sluit de Oregon aan en upload de route(s) naar de GPS.

Deze z.g. directe routes worden niet herberekend op basis van de onderliggende kaart maar halen de GPS wel uit slaapstand bij kruisingen e.d. (zo is mij verzekerd).

WinGDB3 Optie 22 geeft veel schijnbaar nutteloze via punten. Met Optie 23 blijven de punten achterwege maar de route wordt op de Oregon getoond als rechte lijn tussen start en finish. In Mapsource toont de route na conversie met optie 23 wel normaal. De reden is dat de Oregon de route herberekent op basis van de via-punten. Andere GPS-en van Garmin schijnen dat niet-, of anders te doen (info van waypoint forum).

Dank aan allen die de moeite namen om me te helpen.
Frank
frank bueters schreef:- En voor de zekerheid: Stel in/Plaats op de weg "Nee" (wellicht onnodig)
Je kunt de GPS zelf laten bepalen bij hoeveel meter je van de weg af bent je niet meer óp de weg weer te laten geven. Of zelfs zelf instellen. Deze optie aan- of uitzetten zal dus geen effect hebben.

Verder veel dank voor de uitleg. Alleen zal ik zelf niet snel andere programma's dan MapSource gebruiken en zal door mij persoonlijk deze methode dan ook nog niet gevolgd gaan worden.
Met hulp van Ankeric is mijn stappenplan verbeterd, waarvoor dank.

- in WinGDB3 kan de verschijningsvorm van symbolen worden aangepast (WinGDB3/Voorkeuren/Symbool & Prefix). Kies waypoints= code 69 i.p.v. 18 en het woud van vlaggetjes verandert in bescheiden stippen.

- De grens van 500 punten max. die ik aangaf blijkt nogal willekeurig. Waarschijnlijk doordat Michaël Wannet zijn track al in hapklare brokken heeft opgedeeld ging het goed. Het maximaal aantal punten is niet van belang, totdat de route wordt ge-upload naar de GPS. Voor de Oregon is het maximaal aantal punten 250.

- Opdelen van de route kan handmatig of m.b.v. WinGDB3 (= spllitsen).
Bovendien kan WinGDB3 routepunten filteren op basis van verschillende criteria. Filteren gebaseerd op aantal punten is de meest directe methode. Filteren gebaseerd op richtingsverandering lijkt een interessante- en logische optie maar vergt waarschijnlijk wat geëxperimenteer om op het juiste aantal punten te eindigen zonder wijzigingen in de route (WinGDB3/Voorkeuren/Methode van filtering).

- Wat was er ook alweer mis met gewoon een ouderwetse- papieren kaart :)

Groet, Frank
Los van dit alles, ik vind voor op de fiets een track het fijnste op op te fietsen. Je hebt niet het probleem dat hij niet kan routeren over paden die hij niet heeft en vreemde routes kiest. Met name de OnRoute fietskaart heeft hier veel last van.

Ook het probleem dat hij in MapSource een andere route kiest dan in de PS heb je niet. En het fietsen gaat zo langzaam dat je de track goed kunt volgen.

Dus ik werk meestal andersom: Ik zet de routes om naar tracks :D
HansvanderVeeke schreef:Los van dit alles, ik vind voor op de fiets een track het fijnste op op te fietsen. Je hebt niet het probleem dat hij niet kan routeren over paden die hij niet heeft en vreemde routes kiest. Met name de OnRoute fietskaart heeft hier veel last van.

Ook het probleem dat hij in MapSource een andere route kiest dan in de PS heb je niet. En het fietsen gaat zo langzaam dat je de track goed kunt volgen.

Dus ik werk meestal andersom: Ik zet de routes om naar tracks :D
ehh, Hans, daar gaat dit juist om. Het is een route maar het routeert niet. Het "wekt" de GPS wel uit slaapstand op het moment dat er iets te vertellen valt, kruising, splitsing, van die dingen. Best of both worlds zeg maar.
Frank
HansvanderVeeke schreef:Los van dit alles, ik vind voor op de fiets een track het fijnste op op te fietsen. Je hebt niet het probleem dat hij niet kan routeren over paden die hij niet heeft en vreemde routes kiest. Met name de OnRoute fietskaart heeft hier veel last van.

Ook het probleem dat hij in MapSource een andere route kiest dan in de PS heb je niet. En het fietsen gaat zo langzaam dat je de track goed kunt volgen.

Dus ik werk meestal andersom: Ik zet de routes om naar tracks :D
Ook Frank geeft de voorkeur aan het volgen van een Track, maar omdat de Oregon (Op dit moment? In afwachting van een software update? In ieder geval in tegenstelling tot de oudere modellen!) geen navigatie aanwijzingen geeft bij het volgen van een Track, heeft hij nu gekozen voor een Directe Route. En een Directe Route is een feite een 'Track' waarbij wél navigatieaanwijzingen worden gegeven. Dus is er geen verschil van mening tussen Hans en Frans lijkt mij zo.

Er is wel een behoorlijk verschil van mening tussen ons en Hans (en Frank) over het volgen van Routes.
Wij hebben in de periode van 2000-2007 25.000 km. tracks gereden (omdat onze GPS in die tijd geen andere optie kende).
Sinds 2008 rijden we nog vrijwel uitsluitend (op een paar uitzonderingen na) Routes, omdat dat (naar onze mening) véél fijner fietst. Betere navigatieaanwijzingen en uitsluitend aanwijzigen bij echte afslagen en niet bij willekeurige richtingveranderingen (bochten in de weg). Ook aanwijzingen bij minimale richtingveranderingen (waar een track geen afslag ziet), als dit wel een afslag is (bijvoorbeeld Y-splitsing). Actieve ondersteuning van de gps zodra je afwijkt van de geplande route om weer min of meer je route te kunnen vervolgen. Ook toont een Route altijd de resterende afstand tot het eindpunt. Juist als je gaat zwerven, bewust van de geplande route gaat afwijken, toont de gps je direct de consequentie van deze afwijkingen (als je nog voor donker je tent op wilt zetten).
Bovendien, zoals je hierboven ergens kunt lezen, tonen wij ook altijd de oorspronkelijke track als onveranderlijke referentie.
Deze voorkeur is wel afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte kaartmateriaal en juist de OnRoute Fietskaart maakt het volgen van Routes goed mogelijk.
Maar dit is natuurlijk slechts een kwestie van voorkeuren en geen reden voor jou om het anders te gaan doen.

Alleen met je argumentatie heb ik wel moeite.

> Je hebt niet het probleem dat hij niet kan routeren over paden die hij niet heeft...
Klopt, zij het dat het aantal paden dat de OFK (OnRoute Fietskaart) niet kent steeds minder wordt. Met uitzondering van echte MTB routes. Hiervoor kun je beter OFM of OMM gebruiken.

> ...en vreemde routes kiest. Met name de OnRoute fietskaart heeft hier veel last van.
De OFK kiest geen 'vreemde' routes. Wel heeft de OFK een voorkeur voor 'mooie routes'. Whatever those may be. Hierdoor zal de OFK eerder een omweg kiezen omdat die 'mooier' zou moeten zijn (en vaak ook inderdaad is).
Maar als je de OFK instelt op 'navigeer als voetganger' dan kiest de OFK ook heel gewoon de kortste weg en dus geen 'vreemde' of 'mooiere' route. Kwestie van configuratie dus en geen kwestie van 'veel last hebben van'.

> Ook het probleem dat hij in MapSource een andere route kiest dan in de PS heb je niet.
Dit 'probleem' bestaat inderdaad tot op zekere hoogte. Eerste voorwaarde is dat de Routeringsinstellingen binnen MapSource en GPS zoveel mogelijk gelijk zijn. Probleem blijft dat MapSource andere instellingen kent dan de GPS (met name de voorkeur voor 'overige wegen' of 'snelwegen' ontbreekt op de GPS) waardoor er altijd verschillen mogelijk blijven.
Maar... dit probleem is heel gemakkelijk te vermijden: als er verschillen zijn tussen de route binnen MapSource en GPS dan bevat je route te weinig via-punten. Op het moment dat je route het maximum van 50 via-punten bevat is de kans dat de GPS er nog in slaagt om een afwijkende route te berekenen heel klein. In de praktijk (in combinatie met OFK) is één via-punt per 3-5 km. ruimschoots voldoende om ongewenste verschillen te voorkomen. En ook hier is WinGDB3 hét aangewezen hulpmiddel: Berekende hoeveelheid extra via-punten wordt over de route verspreid (optie 15). Dus maak een route binnen MapSource bestaande uit minimaal twee punten (begin en eindpunt), voeg hier WayPoints of via-punten aan toe voor de verplichte punten in de route (het museum, uitzichtspunt, horeca-stop), voeg nog een aantal via-punten toe om de route te laten lopen zoals jij dat wilt en laat WinGDB3 extra via-punten toevoegen (met behoud van de originele via-punten) en je hebt een route die voor 99,9% ook zo op de GPS wordt gereden. (De eventuele verschillen zijn direct zichtbaar omdat de track óók wordt geladen).
Onze persoonlijke voorkeur is trouwens om niet 'teveel' via-punten toe te voegen, want dan krijg je een nogal 'dwingende' route: zodra je afwijkt van de route (iets dat wij soms graag doen), zal de GPS je toch eerst weer proberen terug te leiden naar het volgende via-punt. Als je punten om de 5 km staan (dus 20 punten voor een route van 100 km), zal de GPS een alternatief berekenen dat minder dwingend terug wil naar het oorspronkelijk plan.

> En het fietsen gaat zo langzaam dat je de track goed kunt volgen.
Hangt misschien ook af van de snelheid waarmee je fietst en de omgeving waarin je fiets en de hoeveelheid aandacht die je aan de gps kunt of wilt geven?
In ieder geval misten we vroeger regelmatig een afslag (fietsen, kletsen, kijken en niet op de gps letten) en nu gewoon nooit meer.
Ik had het niet zwaar aan willen zetten dat er dusdanig op gereageerd zou moeten worden. Blijkbaar heb ik het verkeerd verwoord omdat zo overkomt als een argumentatie. Het is niet mijn bedoeling hierover te gaan argumenteren en zeker niet in het openbare gedeelte.

Misschien had ik er ook bij moeten zeggen dat ik ook niet routeer over een track. Ik zie alleen het lijntje en mijn positie op het lijntje. En voor *mij* is dat voldoende en vind *ik* prettig.

Overigens heb ik hier geen mening in. Ik gebruik het een en eenieder staat vrij iets anders te gebruiken. Ik probeer te leren inzien hoe anderen het doen en bepaal dan of ik dat zelf ook handig vind of niet.

Mocht ik aanstoot hebben gegeven of mensen op de kast hebben gejaagd door mijn woordkeuze dan hierbij mijn excuses.
Ach zolang het lijntje niet breekt is er niets aan de hand, lieve mensen.